• 1
  • 2
2015-09-30, 11:22
Medlem
Thraxxs avatar
Som rubriken lyder har jag haft nu minst den senaste veckan vad jag kallar "Dödsryck" precis innan jag somnar upprepade gånger. Det yttrar sig olika för varje gång jag ska somna ibland känns det som om jag tappar förmågan att röra mig och att all kraft jag har bara försvinner. Ibland smäller det till i huvudet. Kan kännas som el elchock ibland som börjar från huvudet och som går genom hela kroppen ner till benen i ett väldigt tungt sett.

Andra gånger snurrar det fruktansvärt och det känns som jag lämnar min kropp och att hjärtat slår ett extremt hårt slag för att några sekunder senare PANG så flyger jag upp i sängen och sträcker mig att tända lampan i panik för jag vet inte vad som händer. I natt hade jag minst 20 såna här anfall innan jag somnade helt utslagen från att ligga så här och flyga upp i sängen av panik och ha hjärtklappning i flera timmar in på natten.

Jävligt obehagliga saker och det händer bara precis innan jag ska somna. Har själv ingen aning vad det kan vara. Äter också ångestdämpande Atarax och sertralin som funkar jättebra på dagen men har noll inverkan på dessa anfall jag får på natten. Så är nojig som fan på att det kan vara något annat än bara ångest. Hade vart skönt att höra från någon annan om dom har haft liknande symtom eller känner igen sig så man inte är ensam med detta helvete. Tack för er tid.
Senast redigerad av Thraxx 2015-09-30 kl. 11:29.
Citera
2015-09-30, 11:28
Medlem
Låter som astral projection gone bad... Googla. Eller så reagerar du konstigt på någon medicin, kan ge liknande symtom.
Senast redigerad av weseeyou 2015-09-30 kl. 11:31.
Citera
2015-09-30, 11:41
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Låter som astral projection gone bad... Googla. Eller så reagerar du konstigt på någon medicin, kan ge liknande symtom.

har haft dessa mediciner en längre period så tror inte riktigt att det skulle vara dom. Och astral projection jadu det har jag allt haft tidigare utan dom andra anfallen. Och då har det ändå känts rätt skönt Men varje natt i en vecka upprepade gånger nej du det tror jag är något annat än astral projection.
Citera
2015-09-30, 11:41
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Som rubriken lyder har jag haft nu minst den senaste veckan vad jag kallar "Dödsryck" precis innan jag somnar upprepade gånger. Det yttrar sig olika för varje gång jag ska somna ibland känns det som om jag tappar förmågan att röra mig och att all kraft jag har bara försvinner. Ibland smäller det till i huvudet. Kan kännas som el elchock ibland som börjar från huvudet och som går genom hela kroppen ner till benen i ett väldigt tungt sett.

Andra gånger snurrar det fruktansvärt och det känns som jag lämnar min kropp och att hjärtat slår ett extremt hårt slag för att några sekunder senare PANG så flyger jag upp i sängen och sträcker mig att tända lampan i panik för jag vet inte vad som händer. I natt hade jag minst 20 såna här anfall innan jag somnade helt utslagen från att ligga så här och flyga upp i sängen av panik och ha hjärtklappning i flera timmar in på natten.

Jävligt obehagliga saker och det händer bara precis innan jag ska somna. Har själv ingen aning vad det kan vara. Äter också ångestdämpande Atarax och sertralin som funkar jättebra på dagen men har noll inverkan på dessa anfall jag får på natten. Så är nojig som fan på att det kan vara något annat än bara ångest. Hade vart skönt att höra från någon annan om dom har haft liknande symtom eller känner igen sig så man inte är ensam med detta helvete. Tack för er tid.
Fyfan jag trodde jag va ensam om detta. Det är inte i närheten av astral projektion som någon föreslog.
För mig känns det iaf som att kroppen är påväg att stänga av för gott precis i gränslandet innan man somnar, men man får som ett elchock som väcker en. Väldigt obehagligt.

Har upplevt detta i ca 2 år, 3-4 nätter i veckan. Vissa nätter har jag hållet mig vaken istället för att somna och riskera att uppleva det igen.

Är det något liknande du känner TS?
Citera
2015-09-30, 11:50
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Fyfan jag trodde jag va ensam om detta. Det är inte i närheten av astral projektion som någon föreslog.
För mig känns det iaf som att kroppen är påväg att stänga av för gott precis i gränslandet innan man somnar, men man får som ett elchock som väcker en. Väldigt obehagligt.

Har upplevt detta i ca 2 år, 3-4 nätter i veckan. Vissa nätter har jag hållet mig vaken istället för att somna och riskera att uppleva det igen.

Är det något liknande du känner TS?

Gud så skönt att höra att man inte är ensam med detta. Absolut exakt så kan jag känna som du beskriver att kroppen säger adjö för gott innan man somnar som man ska dö ungefär. Och det med elchocken stämmer mycket bra in på det jag upplevt också som väcker än i panik.
Citera
2015-09-30, 11:52
Bannlyst
har också fått detta några enstaka gånger vid insomning , ingen skön känsla alls ..................
Citera
2015-09-30, 11:57
Medlem
Einzberns avatar
Ni är inte ensamma, det kallas sömnparalys och kan yttra sig på många olika sätt. Det finns faktiskt en amerikansk dokumentär om det från i år; The Nightmare. Flera av de som intervjuas beskriver nästan ordagrant samma symptom som er; ryckningar, elchocker och att inte kunna röra sig. Här är imdb länken:

IMDB: The Nightmare (2015)

Här har ni också den svenska Wikipedia-länken:

Sömnparalys

och den engelska(mer utförlig):

Sleep Paralysis
Senast redigerad av Einzbern 2015-09-30 kl. 12:02.
Citera
2015-09-30, 12:03
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzbern
Ni är inte ensamma, det kallas sömnparalys och kan yttra sig på många olika sätt. Det finns faktiskt en amerikansk dokumentär om det från i år; The Nightmare. Flera av de som intervjuas beskriver nästan ordagrant samma symptom som er. Här är imdb länken:

Sömnparalys

Sleep Paralysis

Tror fortfarande det inte är sömnparalys men man kan ju inte vara 100% på det häller. Men har haft sömnparalys ett par tillfällen i mitt liv men det har alltid varit när jag vaknat på morgonen aldrig någonsin på natten. Utan man vaknar och sen upptäcker man att man är oförmögen att röra sig på en stund och sen går det över. Så är verkligen tveksam på att det skulle vara sömnparalys som sagt.
Citera
2015-09-30, 12:04
Medlem
Einzberns avatar
Citat:
Tror fortfarande det inte är sömnparalys men man kan ju inte vara 100% på det häller. Men har haft sömnparalys ett par tillfällen i mitt liv men det har alltid varit när jag vaknat på morgonen aldrig någonsin på natten. Utan man vaknar och sen upptäcker man att man är oförmögen att röra sig på en stund och sen går det över. Så är verkligen tveksam på att det skulle vara sömnparalys som sagt.

Se iaf dokumentären för flera av dem beskriver samma symptom.
Citera
2015-09-30, 12:08
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Gud så skönt att höra att man inte är ensam med detta. Absolut exakt så kan jag känna som du beskriver att kroppen säger adjö för gott innan man somnar som man ska dö ungefär. Och det med elchocken stämmer mycket bra in på det jag upplevt också som väcker än i panik.
Jag va till psyk en gång pga andra saker, kunde inte sova, slappna av, kunde inte sluta tänka på jobb osv. Bland annat så tog jag upp detta att dom gångerna jag lyckades somna så hände detta.
Psykologen/läkaren sa att såna upplevelser va vanligt bland utbrända,deprimerade, såna som har ångest.. Nu är detta 1,5 år sen jag va dit så minns inte exakt hur samtalet gick. Jag varken gick då eller nu på några mediciner så jag tror det ligger psykiskt. Läkaren sa att jag skulle jobba mindre då. Jag jobbade extra på andra platser hela tiden så under 7 månader va jag inte ledig en enda dag, och jobbade 16-20 timmar om dagen. Och det va efter dom 7 månaderna som det började. Det är ca 2 år sedan nu.. Jag kan fortfarande känna att det är jobbigt att slappna av. I mitt huvud måste jag till jobbet. Detta sker nästan alltid när jag är hemma på ledighet, aldrig när jag ligger borta på jobb.

Så på nåt sätt så tror jag det kan ha något med att jag inte kan slappna av psykiskt, men jag vet inte säkert.

Nu får jag inte panik längre när jag upplever det, men det är obehagligt.
Har aldrig haft det 20 gånger på nätterna men det brukar va mellan 1-5 gånger dom nätterna det sker.
Läs om bieffekterna på dina mediciner, har för mig att SSRI preparat kan spela dig ett spratt.
Citera
2015-09-30, 12:08
Bannlyst
har dessutom vevat runt rejält med armarna vid rycket och då råkat slå till min sängpartner ganska hårt en gång .....................
Citera
2015-09-30, 12:13
Medlem
Scarabeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzbern
Ni är inte ensamma, det kallas sömnparalys och kan yttra sig på många olika sätt. Det finns faktiskt en amerikansk dokumentär om det från i år; The Nightmare. Flera av de som intervjuas beskriver nästan ordagrant samma symptom som er; ryckningar, elchocker och att inte kunna röra sig. Här är imdb länken:

Sömnparalys

Sleep Paralysis
Tack för länkarna!

Ska sätta mig och titta direkt. Dom kan säkert förklara det bättre än vi kan. För det är helt skadat obehagligt. Första året va det tortyr, jag va rädd för att somna.
Så hoppas jag kan få mer förståelse över vad det egentligen handlar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in