Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Frågan är om man går efter hur lagen såg ut 2008. HD prövande samma år två fall där det var oklart under den tiden vad som skulle gälla. Detta utifrån att personer kan inte bli dömda för brott som på den tiden inte var ett brott.
Om det räcker så med vittnen möjligen. Ingen såg väl dock handen i vattnet och Timell kanske kan hävda att man bara la handen på hennes lår.
Jag tror inte Elisabeth Massi Fritz åtagit sig uppdraget som målsägarbiträde utan att kollat upp den saken rätt ingående. Gärningsbeskrivningen är rätt avgörande med hänsyn till preskriptionstiden.
Sedan så har det gått lång tid. Skulle det gå till åtal är det upp till domstolen att avgöra hur mycket den här kampanjen #metoo påverkat BO och precis som du nämner kan det vara så att vittnen inte sett ett skit av flera orsaker. Om nu alla såg det borde väl åtminstone BO´s pojkvän som även han var med i badtunnan reagerat kraftigt, eller ? Jag har läst att BO´s kille även deltog. Kan ha fel.
Här kan man ju spekulera vilt och ställa sig några frågor. BO´s uppgifter är att direkt efter slet hon sig loss och sprang därifrån. Styrks detta av övriga ? Har de hänt och isf kommer de ihåg det nu ? Hur var BO´s sinnestillstånd ? Kan vittnen styrka att BO var upprörd och förtvivlad ? Kommer de ihåg det ?
Personligen tror jag att det inte går till åtal men man vet aldrig då #metoo kampanjen verkligen fått genomkraft. Jag hoppas dock att han blir dömd.