2017-10-21, 23:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det kan ta ett tag, men inte omöjligt. Däremot misstänker jag starkt att när man lägger fram sådant kommer du hävda att det inte är tillämpligt (eller snarare "inte samma sak") eftersom materialet inte explicit nämner Martin Timells eventuella avtal med TV4, eller liknande undanflykt.

Nej, det kommer jag inte att göra.

Citat:
Sedan finns även fall där avtalsklausuler ansetts vara ogiltiga, oftast därför att de ska ha varit alldeles för strikta. Problemet här är att tvister kring sådana saker brukar avgöras i skiljedomsförfarande och de domsluten är inte offentliga.

Nu är du ju själv inne på att det inte är så självklart det du tidigare hävdat.
2017-10-21, 23:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Men har du inte läst hur experterna här inne på avtalsrätt kraftfullt deklarerat att avtalsklausuler som innebär att ekonomisk ersättning kan gå om intet inte existerar?
(Obs! Sarkasm, ej riktad mot dig.)

Precis som jag bryr mig om vad man gissar på här inne. Noep jag vill nog se med egna ögon före jag konstaterar ett förbannat skit angående blottarens avtal. Massor av sponsorer som försvinner nu, och TV4 gråter blod då guldkalvens brott synats offentligt. Han ska betala skatt också för skatteverket anser att han fuskat lite med förmåner, så dom vill ha sin del av förmånskakan.
2017-10-21, 23:25
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Och för att förekomma mer dumheter, just nu är det lördag kväll. Jag tänker inte rota fram avhandlingar i avtalsrätt m.m. vid den här tiden. Det får vänta.

Övriga i tråden som har synpunkter får mer än gärna lämna dem, och om någon annan sitter på en länk till information om det tvistiga häri och vill ägna helgkvällar åt det, varsågoda!
Nu ska sägas direkt att det är hopplöst att diskutera juridik med micro, främst för att han aldrig ger sig, men enligt mig är problemet att vi inte har någon klarhet i upplägget för hans arbete och relationen mellan honom själv, produktionsbolaget och kanalen. Sannolikt erbjuder han sina tjänster genom fakturering till eget AB, men vi vet inte ens om han fakturerar TV4 eller produktionsbolaget (där han väl dessutom är delägare?). Vilket i sig inte nödvändigtvis hindrar att ett anställningsförhållande anses ha uppstått mellan honom och TV4.

Ni har alltså poänger båda två men det är totalt omöjligt att veta eftersom vi inte vet hur avtalen är utformade. Det kommer ta ett tag för respektive sidas jurister att reda ut om man ska gå på en arbetsrättslig linje eller en avtalsjuridisk linje, eller både och. Ifall avtalen är på väg att löpa ut kan Timell exempelvis hävda utifrån arbetsrätten att det som hänt inte är skäl för avsked och att TV4 inte heller haft rätt till uppsägning eftersom han då måste ges en chans att rätta sitt beteende osv. Motvänt kan TV4 garanterat hitta allsköns vaga moralklausuler i diverse avtal och kan nog föra fram goda argument även utan klausuler på allmänna avtalsrättsliga principer.

Man ska heller inte glömma att TV4 med all säkerhet kan räkna på sin egna skada av den här soppan och hota med att rikta en skadeståndstalan mot Martin istället. Och ett par år senare när ingen orkar eller har råd att hålla på längre träffas någon halvdassig förlikning.
Senast redigerad av Garnityr 2017-10-21 kl. 23:29.
2017-10-21, 23:43
Medlem
NeutronStars avatar
Satt bredvid Martin Timell och Äntligen Hemma-gänget på en uteservering i Vaxholms hamn när de väntade på färjan (det här var minst 10 år sedan). De skulle tydligen ut till någon ö och filma. Martin satt i solbrillor och uppknäppt skjorta omgiven av beundrare i filmgänget.

Exempel på hans skämt:
"Hoppas de har med kranen på transportbåten så ni slipper lasta virket och gipsplattorna för hand, det vore ett jäkla negergöra" och sen blinkade Martin åt en svart kille i gänget medan de andra fnissade nervöst.

"Vad är likheten med en dålig kock och en bög? Bägge rör om i gårdagens rätt."
Martins kommentar om maten, en snubbe som såg klart gay ut skruvade på sig när de andra asflabbade.
2017-10-21, 23:55
Medlem
Utbrytarens avatar
TV4-toppen: "Det är en gammal kultur"
Citat:
Expressen har sökt nyckelpersonerna i TV4:s ledning för en intervju om Martin Timell – och kanalens hantering av honom.
TV4:s toppchefer har under krisen avböjt vanliga intervjuer – och svarat i mejlform.
Till slut väljer innehållsdirektör Åsa Sjöberg att ringa upp.
Enligt uppgifter är hon liksom TV4:s vd Casten Almqvist vänner med Timell privat och Åsa Sjöberg är självkritisk och bedrövad över att TV4 inte agerat tidigare.
Citat:
Vilket ansvar har du, som innehållsdirektör, för att Martin Timell fått fortsätta som programledare för ”Äntligen hemma” trots att TV4 fått information om hans beteende löpande under en lång period?
– Det klart att jag och vi här har ett ansvar för vårt innehåll och de program vi producerar. Vi har tydligt varit en del av en kultur som haft osunda delar. Jag tycker att det är bra att det här kommer fram nu, att det här belyses på ett nytt sätt och vi får anledning att gå till botten med de här problemen.
– Det klart att jag som innehållsdirektör har ett ansvar för det. Jag tycker det är otroligt tråkigt, beklagligt och bedrövligt det som kommit fram och att vi inte tagit itu med det på ett bra sätt.
Citat:
Vem ska advokatfirman Setterwalls rapportera den externa utredningen till? Dig, TV4:s vd eller TV4:s styrelse?
– Det kan jag inte svara på. Det är till oss som är ansvariga. Vi är flera som kommer ta del av den utredningen naturligtvis.
/................./
https://www.expressen.se/noje/tv4-to...gammal-kultur/
2017-10-22, 00:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanMatta
Får han betalt kontraktstiden ut?

Tror inte det spelar någon större roll för Martin. Han kan bränna 400.000/månaden livet ut bara av de pengar han har på hög.
2017-10-22, 00:09
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är du ju själv inne på att det inte är så självklart det du tidigare hävdat.
Hävdar inte att det är självklart, jag menar att det är fullt möjligt. Men utan att veta hur avtal mellan Timell och TV4 ser ut är det bara spekulationer givetvis. Men avtalsrättsligt är det möjligt att ett avtal stipulerar att Timell blir utan ersättning, och t.o.m. kan ha skadeståndsansvar för skada han åsamkat TV4 i och med sitt uppförande.
2017-10-22, 00:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utbrytaren
TV4-toppen: "Det är en gammal kultur"https://www.expressen.se/noje/tv4-to...gammal-kultur/

Vilket jävla försvarstal då det gäller att mörka och ursäkta sin egen roll i det här, som det här subbskaftet vetat om men inte gjort något åt. Herregud jag har fanimej inte sett något så jävla idiotiskt.
2017-10-22, 00:48
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Men herregud vad har du för syn på kvinnor.
Fan vet du om att bli tafsad på? Du och jag har ju ingen aning om hur det är.
Förmodligen är det ju så som dom säger.
Bara lyssna och lär. Ta inte på någon som
inte vill bli tagen på. Skratt eller ej.

Och varför skulle en tjej inte få bada badtunna om hon ville det?
Hör du inte hur sjukt det låter?
För enligt dig så får hon inte bada för att:
Hennes pojkvän är med.
Det finns en risk för att om hon visar sig i bikini så får "man räkna med att bli tallad på".

Ja faktiskt så är det så som det fungerar men inte helt så enkelt bara.
Om du tänker så finns det tjejer som inget tallar på även om att de är dö snygga.
Och så har vi dem som bär en stämpel i pannan.
2017-10-22, 00:54
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vilket jävla försvarstal då det gäller att mörka och ursäkta sin egen roll i det här, som det här subbskaftet vetat om men inte gjort något åt. Herregud jag har fanimej inte sett något så jävla idiotiskt.

Åsa,Carsten och Fredrik har inte gjort sitt jobb,
DE har ökat skadan för Tv4;s varumärke ch det är patetiskt
att se hur de slingrar sig, de visar prov på uselt chefsskap.

Det värsta är att den gamla chefskulturen ÄR Åsa, Fredrik
och Carsten.
Ska tv4 städa upp ALL skit, så måste styrelsen och ägarna
Bonnier visa att de står bakom en rejäl uppfräschning och förändring.
Förändringen slutar inte med att man bara kickar Martin,
han är bara symptom på orsaken av dåligt chefsskap.
Rensa ut dessa tre, varav 2 visat stt de är partiska i
personalärenden.
Martin borde ha fått varningar och löneavdrag tidigare som
Markering.

Bara det att Martin kom dragandes till jobbet med Lulu, som inte
är speciellt duktig....
Lulu anställdes för att Martin var kåt på Lulu och inte pga
hon är en stjärna på inredning.
Ska folk anställas på får de ha ha högre krav på folk och
Etik.Så verkar det inte riktigt ha varit.
Så bort med cheferna framförallt.
Annars är inte tv4 trovärdig och inte Bonnierssfären heller...
2017-10-22, 02:05
Medlem
Zoom008s avatar
Tack Martin Timell för att du gjorde min dag! Det roligaste jag läst någonsin var nog när Caroline Hertsz beskrev hur snickarn stod med staken utanför den pressade kostymen. Så kul att det nästan borde bli en klassiker inom humorbranschen. Den bilden har etsat sig fast i min hjärna och varje gång jag hör namnet ser jag detta "par" framför mig. Tror ingenting kan slå detta och det vore extra roligt att veta hur konversationen gick när han stod där och fingrade på ballen samtidigt. Det är så kul att det är overkligt. Skulle också vilja veta hur Martins fru ställer sig inför alla överträdelser vilka borde vara en droppe i havet. Mera Martin åt folket. Såå rolig.
2017-10-22, 02:07
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tror inte det spelar någon större roll för Martin. Han kan bränna 400.000/månaden livet ut bara av de pengar han har på hög.
Men han kommer få bada ensam i baljan.
Senast redigerad av Zoom008 2017-10-22 kl. 02:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in