2017-10-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Att gå i pension vid 60 års ålder efter att ha tjänat bra under många år är väl inte hela världen.
Timell är 60 år och har synts i rutan sedan slutet på 80-talet. I typ halva hans liv. Kanske dags att gå i pension nu? Det finns väl värre öden.
2017-10-21, 21:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ångvält
Du tror inte att det finns klausuler som ger TV4 möjlighet att häva kontraktet? Sådana är ganska vanliga....

Utan att lösa honom ekonomiskt .. nej ...

Dessutom i detta fall har ju ledningen känt till och hanterat problemen .. Så jag tror snarare att han kan får mer pengar om de försöker det ... Om han stämmer dem ..

Det minsta han får är vad kontraktet säger .. och de kontrakten är väldigt bindande åt båda håll .. eftersom kanalen vill försäkra sig om att profilerna inte kan byta kanal under pågående kontraktstid utan att kanalen ersätts ...

Ungefär som med sportprofiler .. Vill du lösa kontraktet - betala ... Vill vi inte använda spelaren så betalar vi fast spelaren får sitta på bänken och titta ...
2017-10-21, 21:31
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
TV4 kalkylerar säkert med risken att det blir en process alternativt ett ersättningskrav. De ställer det mot förmodat uteblivna reklamintäkter om de inte agerar. MT i alla ära, men de pengar han får är små jämfört med den totalomsättning som koncernen har. Sedan hör det väl också till saken att ledningen ville visa sig handlingskraftig för att rädda sitt eget skinn. Det får kosta en del, speciellt som de inte behöver betala ur egen ficka.

TV4 är ett hycklarföretag.
Precis som jag säger .. han sparkas inte, han får sitta på avbytarbänken .....och han har sin ekonomi säkrad till 2020.

Citat:
Tror inte att de finns klausuler som helt befriar TV4 från ansvar och definitivt inte klausuler som TV4 själva bestämmer över om de infallit eller ej. Det blir en juridisk process om parterna är oense.
Ja, och säger de att MT avskedas eller får gå, då har de löst hans kontrakt med mer pengar än vad kontraktet anger bara för att bli av med honom ...
2017-10-21, 21:32
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Utan att lösa honom ekonomiskt .. nej ...

Dessutom i detta fall har ju ledningen känt till och hanterat problemen .. Så jag tror snarare att han kan får mer pengar om de försöker det ... Om han stämmer dem ..

Det minsta han får är vad kontraktet säger .. och de kontrakten är väldigt bindande åt båda håll .. eftersom kanalen vill försäkra sig om att profilerna inte kan byta kanal utan att de ersätts ...

Ungefär som med sportprofiler .. Vill du lösa kontraktet - betala ... Vill vi inte använda spelaren så betalar vi fast spelaren får sitta på bänken och titta ...
Avtalsrätt har du definitivt inte koll på märker jag.

Det är visst möjligt (och vanligt) att ha klausuler i avtal som innebär att avtalet hävs med omedelbar verkan, utan ekonomisk kompensation, om man kan göra gällande att en persons beteende eller vandel skadat anseendet för en avtalspart. Kan man visa ekonomisk skada p.g.a. detta kan det även innebära skadeståndsansvar.

Givetvis spekulationer eftersom vi inte vet ett skvatt om hur Martin Timells avtal med TV4/Bonnier ser ut, men det är fullt möjligt och t.o.m. förvånande om någon liknande klausul inte finns med.
2017-10-21, 21:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

Det är visst möjligt (och vanligt) att ha klausuler i avtal som innebär att avtalet hävs med omedelbar verkan, utan ekonomisk kompensation, om man kan göra gällande att en persons beteende eller vandel skadat anseendet för en avtalspart. Kan man visa ekonomisk skada p.g.a. detta kan det även innebära skadeståndsansvar.

Nej, det tror du bara. Enda gången det är vanligt är inom idrotten när utövaren skrivit på ett anti-dopningslöfte och brutit det. Nu har dock även sådana klausuler visat sig bara vara kosmetika efter Johaug-fallet.

Citat:
Givetvis spekulationer eftersom vi inte vet ett skvatt om hur Martin Timells avtal med TV4/Bonnier ser ut, men det är fullt möjligt och t.o.m. förvånande om någon liknande klausul inte finns med.

Du får gärna ta fram underlag som visar på hur vanligt det är med det du tror.
2017-10-21, 21:49
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det är förvisso en skillnad för hans del. Ekonomisk ersättning ända fram till pensionen då, näst intill. Men han har ju så han klarar sig ändå.
Men för mig som tittare, så upplevs han ju som sparkad, om han då inte kommer tillbaka.

Är det inte lite ovanligt, att tv4 ska utreda själva om övergrepp gjorts? Verkar jättekonstigt. Det måste ju bli ett polisiärt ärende om det ska utredas. Men de går ut med att de ska utreda själva.

Ett polisiärt ärende ... Jomen visst .. Det är väl det det blivit nu trots att den ena (Lulu) redan erkänt att hon utnyttjade hans sexuella intresse för egen vinning ..

Och den andra (badtunnan) drog in minst en kvartsmiljon på hans ursäkt och därför inte anmält ...

Sexköp är preskriberat för länge sedan ...

Och nej - jag skulle aldrig ha jobbat på ett ställe där jag fick jobb eller tog mig framåt mot att en chef fick tafsa på mig ...
Jag fick mina meriter på egen kunskap och för att jag var bra på det jag gjorde ....

Precis som Lulu (även om hon inte fattade det själv)
2017-10-21, 21:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ

Tvärtom, jag har koll på avtal och du anser att klausuler förhandlar bort rätt skulle vara något naturligt ...

Nej, då måste de vara inskrivna i avtalet från start ...
2017-10-21, 22:34
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Tvärtom, jag har koll på avtal och du anser att klausuler förhandlar bort rätt skulle vara något naturligt ...

Nej, då måste de vara inskrivna i avtalet från start ...
Givetvis är klausuler med i avtalen från början. Vet du ens vad en klausul är, människa???

Den här typen av avtal det skulle röra sig om i ett sådant här fall har du inte en susning om. Är Martin Timell anställd av TV4? Nej, det han troligtvis inte. Han har då ett affärsavtal, inte ett anställningsavtal. Stor skillnad! Men även anställningsavtal kan innehålla klausuler som stipulerar skadeståndsansvar om man skadar arbetsgivaren. Det finns även situationer där en anställd får gå bums, utan innestående lön/ersättning. I affärsavtal, om man kan hävda avtalsbrott, är det mer regel än undantag.
Senast redigerad av PlutoJ 2017-10-21 kl. 22:57. Anledning: Syftningsfel
2017-10-21, 22:39
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Med underlag menar jag givetvis exempel på det du säger, inte bara dina egna åsikter. Börja med att hänvisa till de avhandlingar du nämner.
Det kan ta ett tag, men inte omöjligt. Däremot misstänker jag starkt att när man lägger fram sådant kommer du hävda att det inte är tillämpligt (eller snarare "inte samma sak") eftersom materialet inte explicit nämner Martin Timells eventuella avtal med TV4, eller liknande undanflykt.

Sedan finns även fall där avtalsklausuler ansetts vara ogiltiga, oftast därför att de ska ha varit alldeles för strikta. Problemet här är att tvister kring sådana saker brukar avgöras i skiljedomsförfarande och de domsluten är inte offentliga.
2017-10-21, 22:42
Medlem
PlutoJs avatar
Och för att förekomma mer dumheter, just nu är det lördag kväll. Jag tänker inte rota fram avhandlingar i avtalsrätt m.m. vid den här tiden. Det får vänta.

Övriga i tråden som har synpunkter får mer än gärna lämna dem, och om någon annan sitter på en länk till information om det tvistiga häri och vill ägna helgkvällar åt det, varsågoda!
2017-10-21, 23:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Precis som jag säger .. han sparkas inte, han får sitta på avbytarbänken .....och han har sin ekonomi säkrad till 2020.

Ja, och säger de att MT avskedas eller får gå, då har de löst hans kontrakt med mer pengar än vad kontraktet anger bara för att bli av med honom ...

Inte så säkert skulle jag vilja säga innan jag läst allt som har med hans avtal att göra. Meter produktionsbolag måste väl ha ett finger med i spelet eftersom dom startat en internutredning och ville byta ut blottaren men TV4 vägrade.
2017-10-21, 23:19
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inte så säkert skulle jag vilja säga innan jag läst allt som har med hans avtal att göra. Meter produktionsbolag måste väl ha ett finger med i spelet eftersom dom startat en internutredning och ville byta ut blottaren men TV4 vägrade.
Men har du inte läst hur experterna här inne på avtalsrätt kraftfullt deklarerat att avtalsklausuler som innebär att ekonomisk ersättning kan gå om intet inte existerar?
(Obs! Sarkasm, ej riktad mot dig.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in