2015-09-29, 09:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Utanför väktarskrået så bemöter man också det verbala verbalt i konflikthantering. Detta är en strategi för att få personen att koncentrera sig på orden - och försökt väcka medvetenhet om vad personen faktiskt säger och gör (att repetera dumheter som sägs t ex).

Sen är det en jäkla avvägning när man står inför en adrenalinspinnande dumskalle att hitta den bästa balansen mellan att stå fast/inte vara för passiv/inte backa. Att visa svaghet/undvikande är bästa sättet att bli påhoppad.

I det här läget är det rätt logiskt att han inte börjar dadda henne - även om han är fysisk starkare så måste han i situationen tydligt signalera inte bara till henne utan också till övriga fyllskallar runt omkring att fysiska attacker/folk som försöker lägga sig osv kommer att leda till att insats också kan göras mot dem.
Han är alltså lugn - men tar inte vilket skit som helst och visar genom både röst och tonläge att han har situationen under kontroll.

Det är lite tröttsamt att du insinuerar att jag påstår saker som jag inte har gjort.

Jag har inte påstått att ordningsvakten ska vara tyst. Jag personligen ser det dock inte som något som lugnar situationen när han anklager henne för att inte vara läskunning etc.. När hon kallar honom för "väktare" så ser jag inte riktigt poängen med att han poängterar att han minsann är ordningsvakt, men om han nu ska göra det så kan det ske på annat sätt än att påstå att hon inte kan läsa.

Det där är bara ett exempel, och det är ju inte i hela världen att man blir lite otrevlig tillbaka någon gång, men jag menar att sett över hela klippet så uppträder inte ordningsvakten på ett sätt som inger förtroende.

Rösten och tonläget har jag inga vidare synpunkter på. Det är vad han säger, och hur han uttrycker sig.
Citera
2015-09-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
men jag menar att sett över hela klippet så uppträder inte ordningsvakten på ett sätt som inger förtroende.

Haha skojar ni?? Vakten agerade väldigt professionellt, själv hade jag inte kunnat låta bli att orsaka slynan grov smärta. Hoppas alla som känner henne får se vilken vidrig människa hon är.
Citera
2015-09-29, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Ja. Scenario -träning vore lämpligt. Se hur mycket provokationer eleverna kan hantera. Tillexempel ska de ju kunna ta att någon spottar på dom utan att överreagera.Att folk säger saker. Att de gör grimaser och härmas. Att de är närgångna. Att de viftar med armarna. Osv med ap-beteende.

Ja allt som brukare av den statligt godkända skräpdrogen etanol företar sig.

Scenario hade vi både under VaktB utbildningen, en fänrik som kollade att man först skört varningskott sedan fick man sätta skottet i benet.

Även HV vaktutbildning 10 år senare, var olika Scenario som spelades upp. Även när man skulle genomsöka hus så spelade olika Scenario upp, man skulle agera olika beroende på om samhället var i ett skymningsläge eller om det var fred.

Så att verkligen stresstesta OV innan det bli skarpa produkter är ett måste och förse OV med svarta lådor som loggar allt som sker under ett arbetspass, innehållet skall bara kunna låsas upp av en domstol.

Idag ser man många OV knappast är lämpliga för att vara OV.
Citera
2015-09-29, 10:44
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanders
Vakten kanske tog stryptag förolämpade henne han kanske visade hennes stulna telefon gjorde grimaser visat finger vem vet , även en lågutbildad vakt kan kanske sedan redigera videofilmen så han ser ut som ett helgon och damen som en rabiat sosse.

Mycket möjligt att vakten klippte bort saker han sa som var ofördelaktiga för honom, däremot tror jag inte han tex tog stryptag eller blev allmänt fysisk mot henne. Och varför tror jag inte det då? Natten har tusen ögon sägs det och där det hela utspelade sig är det otroligt mycket folk i omlopp, speciellt en lördagkväll på sommaren. Plus att sitter du på uteserveringen eller står ute och röker så har du första parkett, det brukar också finnas en korvgubbe där och i regel en tre, fyra taxibilar på gatan i taxifickan som är precis utanför.
Senast redigerad av sajebis 2015-09-29 kl. 10:51.
Citera
2015-09-29, 10:46
Medlem
Jag hade inte haft några problem med det korkade fyllot om hon jobbat på fisklinjen på Findus eller i kassan på Konsum eller som traversförare på nåt bygge. Men nu är hon socialsekreterare, hon åberopar sin tjänsteställning och sin långa utbildning, hon uttalar sig med förakt och avsky om sosungar, brukare, människor som avtjänat fängelsestraff.

Hon borde inte arbeta med hjälpbehövande. Och hon bör aldrig mer dricka alkohol.
Citera
2015-09-29, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Haha skojar ni?? Vakten agerade väldigt professionellt, själv hade jag inte kunnat låta bli att orsaka slynan grov smärta. Hoppas alla som känner henne får se vilken vidrig människa hon är.

Hur är det med män kan/vågar du orsaka dem grov smärta, tror inte det. Du låter som en kvinnomisshandlare likt din förebild vakten.
Citera
2015-09-29, 11:17
Medlem
PiusXIIIs avatar
Vad heter vakten? I hans fall är det väl närmast självklart att hanblir avskedad.
Citera
2015-09-29, 11:20
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Hon är så fruktansvärt hatisk och nedvärderande. Har faktiskt aldrig hört något liknande. Måste ligga ett trauma bakom en persons uppträdande av denna sorten.

Håller med, hur materialet kom fram spelar mindre roll, som socionom själv skäms jag när jag hör henne. Hon har helt klart gått över gränsen för vad som är ok att säga. Om det är tillräckligt för att kicka nån för vet jag inte men en rejäl jävla varning och uppföljning ang hantera alkohol och aggressivitet samt den största jävla ursäkten till vakten öga mot öga är på sin plats.

Även om mobilen är borta och vakten betett sig illa så är det ett olämpligt beteende och definitivt om man drar in sin yrkesroll som socialare i det hela. Då försöker man markera att man tror sig vara nåt utöver att man är en vanlig människa. Elitistisk feltänk, förolämpningar och hot som är ovärdigt någon som jobbar med det vi gör eller utbildat oss till.
Senast redigerad av felstavadd 2015-09-29 kl. 11:22.
Citera
2015-09-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Mycket möjligt att vakten klippte bort saker han sa som var ofördelaktiga för honom, däremot tror jag inte han tex tog stryptag eller blev allmänt fysisk mot henne. Och varför tror jag inte det då? Natten har tusen ögon sägs det och där det hela utspelade sig är det otroligt mycket folk i omlopp, speciellt en lördagkväll på sommaren. Plus att sitter du på uteserveringen eller står ute och röker så har du första parkett, det brukar också finnas en korvgubbe där och i regel en tre, fyra taxibilar på gatan i taxifickan som är precis utanför.

Det skulle inte förvåna mig det minsta. Eftersom jag själv blev utsatt av en extremt våldsam OV mitt framför ögonen på en stor folkmassa. Jag var blå om hela kroppen.
Citera
2015-09-29, 11:33
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jo, hans agerande är lugnt och sansat. Jag hade inte tyckt det var konstigt om hon hade blivit handfängslad tidigare till exempel. Han kan ju inte bara stå där och vara tyst när hon försöker ta sig in på krogen igen, eller när hon börjar förolämpa honom.

Han provocerar inga hot. Det han gör är att underhålla henne tills polisen kommer och tar över. Tror du hon hade slutat att kalla honom för fitta och hora om han bara hade stått där som en docka?

I början av tråden läste jag att hela videon ska ha varit 35 minuter lång och att det som är bortklippt är "dötid". Minns inte om det var på det ursprungliga klippet på YouTube eller här jag läste det.

Jag kan väl säga att inte svara ändå är bättre, eller svara mycket kortfattat ("du satt på Kumla 95" -"Nej") , än att underhålla konversationen som han gör. Förstås är ju OV inte lika tränade som poliser om detta. De flesta fulla triggas av att man fortsätter diskussionen eller "tjafsar", även om de har fel. Sedan finns det ju fulla som blir provocerade oavsett hur man svarar, så i de fallen är det bäst att som sagt inte svara på allt eller att bara säga korta uppmaningar. Är personen redan gripen så kan den ju få hålla sin monolog bäst den vill. Finns igen anledning att prata om sådant som inte är relevant för eventuellt brott.

Tycker att som vakterna agerade i den ökända "ring åklagarn"-videon är ett exemplariskt uppträdande av vakterna. Cool-lugna och naturliga auktoriteter.
Senast redigerad av NietzschesHorse 2015-09-29 kl. 11:36.
Citera
2015-09-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Jag mår dåligt som svensk skattebetalare av att personer som du så klart visar att de valt rätt nick.

Består verkligen det här landet av en hjärndöd majoritet lättmanipulerade nollor som glatt köper innehållet i en hårt klippt video med en muslimsk dörrvakt som tveksam hjälte? Tydligen.

För alla som har ett liv är ämnet tyvärr uttömt.

Namn, bakgrund och/eller trovärdig information om vad den gangsterredigerade videon resulterade i för huvudpersonerna skulle kunna väcka mitt intresse igen. Som det är nu lämnar jag med varm hand över ämnet till dig och andra.

Fortsätt älta.

Lycka till.

Hur vet du att vakten är muslim? Vart visar videon att han är muslim?(och spelar det någon roll alls i sammanhanget vilken religion han tillhör)
hur vet du hur hårt klippt videon är?? det kan ju vara så att det inte sades ett ord till i konversationen innan polisen kom, därför är den klippt.
Vem är lättmanipulerad här egentligen? Du som utan bevis säger att vakten stulit rasistens telefon, som säger att han misshandlar henne, trots att han gör vad han enligt lagen får, du som sitter och försvarar att en människa står och vrålar till en annan att dennes mor är en omskuren Iransk hora. Du som anser att vakten provocerar kvinnan till att uppföra sig som ett svin, trots att han är lugnet själv. Eller alla andra som ser vad som faktiskt händer?
Om du tog på dig glasögonen och tittade på vad som händer i videon,, istället för att försöka tolka in saker du inte har några bevis för så att det passar in i dina referensramar, så skulle du nog ta bort dina korkade kommentarer.

Du måste vara den mest genomkorkade rasist jag sett här på flashback någonsin.
Senast redigerad av Tanig 2015-09-29 kl. 11:44.
Citera
2015-09-29, 11:44
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis

Detta kan man förstås spekulera i. Om det finns mycket "dötid" i filmen är det snarare något som starkt talar till vaktens fördel. Poängen med ordningsupprätthållande är motsatsen till vad folk söker här i sådana filmer: det är bra att inget händer och man vill förhindra att situationen ska eskalera. Ju mindre som sägs och ju mindre action, desto bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in