Citat:
Ursprungligen postat av
E259
Då inställer sig ju en intressant fråga. Hur i hela fridens dar menar du att han skall bete sig för att sköta sitt jobb, att vara lugn, att inte provocera kvinnan.
Han får inte ens säga emot henne? Han skall falla på knä och tillbe henne och genast släppa allt han har för händer, leta reda på hennes telefon och överlämna den på ett silverfat?
Det är ju en åsikt du får ha men det är inte samhällets, skattebetalarnas och framförallt inte ordningsvaktens förman( dvs polisens) syn på vad en ordningsvakt skall göra.
Det ordningsvakten faktiskt skall göra i den där situationen är att omhänderta eller i vart fall avvisa kvinnan, det råder det ingen som helst tvekan om och med tanke på hur den där kvinnan beter sig så ser jag det inte ens som tveksamt att det skulle gå med att försöka prata henne tillrätta.
Att svara mindre trevligt på en person som fullkomligen spyr ur sig rasistiska tillmälen och annat skit är faktiskt långt ifrån att tappa ansiktet. Ingen människa har någon som helst skyldighet att stå som ett ljus och svara vänligt på saker i ett sånt läge faktiskt.
Jag har ingen klar uppfattning om i fall det var rätt att omhänderta och avvisa henne. Men antagligen var det motiverat, av vad som framkommer i filmen tycker jag i alla fall inte att det finns skäl att vända sig mot det. Så där har du nog rätt, så långt agerar förmodligen ordningsvakten precis som han
ska göra. Å andra sidan är den saken inget som åtminstone jag diskuterat.
Jag är däremot mer tveksamt mot att ordningsvakten
ska ifrågasätta hennes läskunnighet, bedöma hennes hälsa ("Jag tror inte du mår så bra".), och överhuvudtaget taget argumentera med henne. Det är ju i alla fall filmat, så om det skett något brott i stil med förolämpning så får väl det i så fall utredas av polisen.
Biten hur han hade kunnat bemöta henne verbalt tror jag hade kunnat lösas på annat sätt. Men jag utbildar inte ordningsvakter så jag kan ha fel, det är möjligt att det bästa en ordningsvakt kan göra när han blir verbalt påhoppad är att vara otrevlig tillbaka. Utanför just väktarskrået skulle jag dock säga att det är en tveksam metod för konflikthantering.