2015-09-23, 00:32
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Snillen spekulerar
Men jag ska skina lite ljus p detta.

Det handlar allts om VAG 2.0tdi p golf, a3, leon m.fl.
Dessa har SCR och man har i FTP cykeln doserat "rtt" mngd urea fr kvveoxiderna.

CARB (Californian Air Resource Board) tyckte redan 2014 att skillnaden i vg emissioner mot lab skiljde sig vl mkt nr man testade bilarna med en utrustning som kallas PEMS(Portable Emissions Measurement System). Man ppekade detta till VW som d gjorde om sin kalibrering p 500,000 bilar i USA. Men det rckte inte och CARB kom tillbaka till VW o frgade vad de sysslar med.

Vw erknde d att man anvnde sig av en AECS (Auxilary Exhaust Emissions Control Strategy) som aktiverades vid emissionstest. Det klassade CARB som en sk "defeat device"

Allt detta str skrivet tydligt vad som r tilltet o inte CARBs och ARBs lagtexter.

Att det gtt till shr str ocks p ARBs hemsida dr kommunikationen med VW finns upplagd fr alla att lsa.

Kan bara sga. Klantigt att gra detta och knasigt att erknna.

Bilarna kommer VW ltt kunna gra lagliga genom att programmera om dem s de frbrukar lite mer urea/adblue eller diesel. Och de gjorde det inte nr de hade chansen att komma undan med det billigt.

Menar du detta:

http://www.arb.ca.gov/newsrel/in_use...nce_letter.pdf

?

Sger ju fortfarande inte mycket om hur man lurade myndigheten, bara att man gjort det....
Citera
2015-09-23, 00:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Vw bde specar och kalibrerar funktioner sjlva enligt BOSCH . Men svrt att sga vilka inom vw som visste.
Hmm...

Ja, jag undrar lite hur det str till hr. Bosch r inte som vilken underleverantr som helst. Det r inte skruvar de levererar. De r troligen med tanke p sin dominans unika fr att betraktas som "underleverantr". De har (enl wikip) 290 000 anstllda och sljer till hela fordonsindustrin. De levererar system djupt inne i fordonen som hanterar t ex motorstyrning och avgasreducering. Om Bosch levererar ngot som snker emissioner, enligt myndigheters definitioner och mtningar, s kanske fordonstillverkarna inte stller s mnga utmanande frgor om det.
Senast redigerad av Madagascar 2015-09-23 kl. 00:48.
Citera
2015-09-23, 00:45
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Snillen spekulerar
Men jag ska skina lite ljus p detta.

Det handlar allts om VAG 2.0tdi p golf, a3, leon m.fl.
Dessa har SCR och man har i FTP cykeln doserat "rtt" mngd urea fr kvveoxiderna.

CARB (Californian Air Resource Board) tyckte redan 2014 att skillnaden i vg emissioner mot lab skiljde sig vl mkt nr man testade bilarna med en utrustning som kallas PEMS(Portable Emissions Measurement System). Man ppekade detta till VW som d gjorde om sin kalibrering p 500,000 bilar i USA. Men det rckte inte och CARB kom tillbaka till VW o frgade vad de sysslar med.

Vw erknde d att man anvnde sig av en AECS (Auxilary Exhaust Emissions Control Strategy) som aktiverades vid emissionstest. Det klassade CARB som en sk "defeat device"

Allt detta str skrivet tydligt vad som r tilltet o inte CARBs och ARBs lagtexter.

Att det gtt till shr str ocks p ARBs hemsida dr kommunikationen med VW finns upplagd fr alla att lsa.

Kan bara sga. Klantigt att gra detta och knasigt att erknna.

Bilarna kommer VW ltt kunna gra lagliga genom att programmera om dem s de frbrukar lite mer urea/adblue eller diesel. Och de gjorde det inte nr de hade chansen att komma undan med det billigt.

En anklagelse om att VW gjort fel betyder ju inte att de juridiskt sett r skyldiga till ett brott.
Att kalla en funktion fr en "defeat device" r en sak och att bevisa att det r ett brott mot lagen r en annan sak. Det avgrs inte via munhuggning i media utan i domstol.

Naturligtvis r hela upplgget ett stort svek frn VW och alla inblandade, fy fan!
Citera
2015-09-23, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Typiskt bedrgligt beteende avsett fr att vilseleda konsumenter. Om flera tillverkare kr samma trick lr det bli mycket vsen i media nu.
Vilseleda myndigheterna. Konsumenterna fr en brnslesnlare bil d brnsleblandningen kan bli mer tunnare, alternativt kraftigare motor, om brnsleblandningen blir mer tjock.

Frhllanden luft/brnsle i massa mste vara 14,7 om jag kommer ihg rtt fr att katalysatorn ska fungera som den ska. Eftersom det rr sig om NOx-utslpp rr det sig om en tunnar blandning (dvs mer luft per brnsle).
Citera
2015-09-23, 00:47
Medlem
frdks avatar
Utan vara tekniskt insatt s knns det inte som ngon verraskning, tror inte VW r sjlv p lng vg, r bara de som ftt ta frsta smllen utan att kunna peka p ngon annan.
Hetsjakten p brnselfrbrukningen r ju redan legendarisk hur man fifflar fr att f ner vrdena.
Kolumnkrning med mnsterfria dck och p friktionsfritt underlag, utsliten inredning och anorektisk 15-ring bakom ratten.

Tragiskt fr frtroendet. Nr man ser citroen gra tv-reklam fr sina 0.33 l/mil s r det mer realistiskt tnka dubbla under humana frhllanden
Citera
2015-09-23, 00:54
Medlem
Pminner om Samsungs benchmarkingskandal:
http://www.zdnet.com/article/samsung...chmarks-again/
Citera
2015-09-23, 00:56
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm...

Jag undrar lite hur det str till hr. Bosch r inte som vilken underleverantr som helst. Det r inte skruvar de levererar. De r troligen unika fr att betraktas som "underleverantr". De har (enl wikip) 290 000 anstllda och sljer till hela fordonsindustrin. De levererar system djupt inne i fordonen som hanterar t ex motorstyrning och avgasreducering. Om Bosch levererar ngot som snker emissioner, enligt myndigheters definitioner och mtningar, s kanske fordonstillverkarna inte stller s mnga utmanande frgor om det.

Nja, Bosch levererar hrdvaran och sjlva programplattformen.
Hrdvaran r vl ganska standard egentligen och det som skiljer r vl hur mycket in/ut kanaler som ska tas om hand och vika anslutningskontakter som gller.
Exakt vad som hnder i fordonet bestms av VW eftersom det r deras motorer. Om de kpt motorer frn ngon annan tillverkare s hade de levererats inklusive styrning men d hade antagligen inte den hr specialaren existerat.
Citera
2015-09-23, 01:14
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuknimgus
Vilseleda myndigheterna. Konsumenterna fr en brnslesnlare bil d brnsleblandningen kan bli mer tunnare, alternativt kraftigare motor, om brnsleblandningen blir mer tjock.

Frhllanden luft/brnsle i massa mste vara 14,7 om jag kommer ihg rtt fr att katalysatorn ska fungera som den ska. Eftersom det rr sig om NOx-utslpp rr det sig om en tunnar blandning (dvs mer luft per brnsle).

Vad pratar du om?
14,7 gller bensinmotorer.

I en dieselmotor s reglerar man i princip frbrnningen genom att variera den tillsatta mngden brnsle oavsett hur mycket luft som motorn sugit i sig. Fr att optimera NOx s ska man enligt fackkunniga senarelgga insprutningstidpunkten och eller tercirkulera avgaser via EGR. Nr man gr s kommer brnslefrbrukningen att stiga men brnslefrbrukning spelar tydligen ingen roll under testet utan det mts p annat vis.
S lsningen fr testerna har varit att feta p frbrnningen fr att minska NOx nr avgastestet krvt det och magrat den nr brnslefrbrukningen och CO/CO2-utslpp mtts.
Det r ganska s frslaget men som sagt s var det inte VW som skapade spelplanen.
Citera
2015-09-23, 01:28
Medlem
think2acts avatar
Vw har stort inflytande hos amerikanska topplacerade mn och kvinnor i alla betydelserika bord.

Genom att f bter p en sn offantligt summa kan de snka utdelning fr vanliga sm aktiegare och dessutom undkomma europeisk skatt. Med andra ord menar jag att den hr pstdda felsteget dom gjort r bara en ny grej dom brjar hlla p med. De har vl kpt den hr dealen fr nn enstaka hundra miljoner kronor och pltsligt kan dom hmta ut 180 miljarder kronor skattefritt i ett annat land.

Jag kan frklara mer utfrligt men jag orkar inte tnka i de banorna just nu.
Citera
2015-09-23, 02:22
Medlem
Kylixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
D det GR att mappa motorerna p ganska olika stt..(maptun,BSR osv..) s borde tillverkarna kanske fundera p att man skulle kunna ha en liten "ratt" som man sjlv stller i kupe'n hur mycket man fr tillfllet vill slppa ut/spara ss med?

Vid besiktning,s testas givetvis hela skalan.

Frskringsbolagen lr vl f krupp iofs!!

Mitt svarta, sger bara Subaru STI.

Anyway, dom har nog klantat sig rejlt nu till rivalernas frdel.

Vad gller Diesel s r det vad JAG knner till skillnad p Diesel Diesel, orsaken till detta r att Sverige har specifika krav p miljn och inte effekten som andra lnder har - jag kan tyvr inte hnvisa till ngon data d detta r nt jag hrde fr antal r sedan, med Borg som finansminister.

Sen vet jag att Europa och USA (logiskt...) har skilda krav p utslpp, har frskt kpa snabb mappning till min bil nmligen, dom slpper inte ivg den frn USA pga Europas krav, dom kan inte garantera ngot fast det r EXAKT samma bilmodell, men kraven olika.

Det hr r bara det som kommit fram, det finns nog MASSOR att grva i en skitig bransh!

Tack fr ordet!
Citera
2015-09-23, 02:40
Medlem
Svrjes avatar
Tekniska fel och terkallelser kan jag frst, det r inte ltt att bygga bilar. Men det hr r rent bedrgeri, kriminellt. Jag hade frra ret funderingar p att bestlla Skoda Citigo eller Volkswagen Up fr 120.000 kr men endast bensin. Jag r inte intresserad av diesel. Nu blev det till slut en Toyota Yaris Hybrid 178.000 kr och jag kan lova, jag har inte ngrat mig. Toyota kommer frmodligen fr lng tid framver att behlla titeln vrldens mest slda bil. Den drar mindre n hlften n Saab som jag krt i alla r. Nej, Saab hade jag aldrig mer kpt. Jttebra och skra bilar men drar alldeles fr mycket. Min senaste 9-5 gillade jag dock inte alls! Och ledsen Volvo inte era bilar heller.
Senast redigerad av Svrje 2015-09-23 kl. 02:44.
Citera
2015-09-23, 03:50
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Kan VWs manipulerande i sin frlngning ven frndra vgskatterna fr VWs dieselbilar i Sverige? Kr inte sjlv varken VW eller dieselbil utan r bara nyfiken i strsta allmnhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in