2015-09-26, 11:52
Medlem
GundeSs avatar
Jag lste att Volkswagen till och med hade fuskat med motorer utrustade med SCR (tillsats av AdBlue). Dock frstr jag inte varfr de fuskar, fr att spara p AdBlue? Priset fr AdBlue r 6-7 kr litern.

http://www.arb.ca.gov/newsrel/in_use...nce_letter.htm
Senast redigerad av GundeS 2015-09-26 kl. 12:48.
Citera
2015-09-26, 12:48
Medlem
HarryHotters avatar
Jag r inte helt vertygad om att myndigheterna kommer att vinna detta. Kan man lite om hur motorstyrning fungerar s vet man att det finns en mngd krprofiler som programvaran vxlar mellan beroende p hur bilen krs just fr tillfllet. En av dessa profiler lr d vara optimerad fr just testerna. Men om ngon skulle kra p exakt samma stt i vanlig trafik s hade ju den profilen anvnts ven dr. Att det ens r mjligt att gra denna "manipulation" beror ju p att testerna grs under frhllanden som avviker frn normal krning - det r egentligen det enda som den hr historien bevisar.

Men det kommer definitivt att vara en god affr fr en stor mngd advokater.
Citera
2015-09-26, 12:53
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Kan man lite om hur motorstyrning fungerar s vet man att det finns en mngd krprofiler som programvaran vxlar mellan beroende p hur bilen krs just fr tillfllet. .

Kan man lite juridik, s frstr man att VW:s programkod som detekterar (bland annat) rattutslag, och stnger av motorreningen i fall man inte kr helt rakt fram, r just en "defeat device" enligt amerikansk lagstiftning.
Citera
2015-09-26, 13:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag tror nd att historien stmmer: http://www.mozaaf.com/post/2716921
Dr finns en lnk till icct-rapporten.

Fog fr misstankar har funnits lnge. Det finns mnga som hade kunnat avslja fusket. Jag frstr inte riktigt varfr konkurrenterna inte har anmlt. Hr finns en video frn 2007 av Bob Lutz (GM) om dieselbilar i USA: https://www.youtube.com/watch?v=xXA22Q0qXNM

Det som VW hll p med var lite som en evighetsmaskin - det kanske inte gick emot naturlagarna, men ekonomiskt borde det inte ha varit mjligt. Lite som doping inom idrotten. Och alla dessa motorjournalister gjorde ingenting.

Inom mnga brancher kan ju experter direkt se p en produkt och sga att alltfr bra testvrden mste vara fejkade.

Jag vet inte hur lngt framme VW pstod sig ligga. Deras diesel 2009 blev ju "rets grna bil". Men jag hade gissat att om de presterade bra s hade japaner, koreaner och andra underskt allt i detalj.

Eller ocks r det som dopingen. Ingen vgar tala om det. Seris testning skulle visa hur mnga som egentligen dopar sig.

Motorjournalisterna lser jag inte s ofta men visst verkar mnga av dem hlla branchen bakom ryggen. Var det t.ex inte kritik i Sverige om hur Trafikmagasinet hanterade Volvo.

Watergate-avsljarna blev hjltar i media. De som nu avsljade Dieselgate (eller I alla fall publicerade data) hller lg profil och jobbar vidare i tysthet "fr klimatet"!!
Senast redigerad av wwr 2015-09-26 kl. 13:55.
Citera
2015-09-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag lste att Volkswagen till och med hade fuskat med motorer utrustade med SCR (tillsats av AdBlue). Dock frstr jag inte varfr de fuskar, fr att spara p AdBlue? Priset fr AdBlue r 6-7 kr litern.

AUDI-AddBlue kostar tydligen 160:- per 1,5 l...
Citera
2015-09-26, 15:26
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inom mnga brancher kan ju experter direkt se p en produkt och sga att alltfr bra testvrden mste vara fejkade.

Jag vet inte hur lngt framme VW pstod sig ligga. Deras diesel 2009 blev ju "rets grna bil". Men jag hade gissat att om de presterade bra s hade japaner, koreaner och andra underskt allt i detalj.

Eller ocks r det som dopingen. Ingen vgar tala om det. Seris testning skulle visa hur mnga som egentligen dopar sig.

Motorjournalisterna lser jag inte s ofta men visst verkar mnga av dem hlla branchen bakom ryggen. Var det t.ex inte kritik i Sverige om hur Trafikmagasinet hanterade Volvo.

Watergate-avsljarna blev hjltar i media. De som nu avsljade Dieselgate (eller I alla fall publicerade data) hller lg profil och jobbar vidare i tysthet "fr klimatet"!!

Nu pstr VAG att det inte gller nuvarande motorer utan endast motorer fram tom 2015. Oavsett s skall det bli intressant och se hur det pverkar frsljningen.

Topplistan Bilfrsljning i Sverige - Augusti

VOLVO V70II
VW GOLF
VW PASSAT
VOLVO XC60
VOLVO S/V60
VOLVO V40N
KIA CEED
TOYOTA AURIS
SKODA OCTAVIA
AUDI A6

VAG p 4 av 10 p topplistan. Jag tror att Volvo just nu gnuggar hnderna...
Citera
2015-09-26, 15:44
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phisher
AUDI-AddBlue kostar tydligen 160:- per 1,5 l...
Ja, som vanligt stter bilfrsljnings-/servicefretagen hutlsa priser. P swedol kostar en 10-litersdunk adBlue 92 kr inkl. moms.

http://www.swedol.se/adblue.html
Citera
2015-09-26, 17:19
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Kan man lite om hur motorstyrning fungerar s vet man att det finns en mngd krprofiler som programvaran vxlar mellan beroende p hur bilen krs just fr tillfllet. En av dessa profiler lr d vara optimerad fr just testerna. Men om ngon skulle kra p exakt samma stt i vanlig trafik s hade ju den profilen anvnts ven dr.
En av bilarna som testades i icct-rapporten hll grnsvrden ocks om bilen krde med farthllare p en plan Interstate. Rapporten kallade detta "interesting"

Citat:

Ja, sklet mste vara att spara AdBlue. P det hr sttet behvdes det bara fyllas p vid service. Kunder tycker tydligen att sdant r jobbigt, fast det inte r vrre n att fylla p spolarvtska. Och det kostar frsts, det r vl sklet att folk kper en AdBlue emulator t sina lastbil.
Citera
2015-09-26, 17:25
Medlem
wwrs avatar
Hr menas det att VW slingrat sig frn anklagelserna under en tid men till slut erknde eftersom man riskerade att inte f slja dieselbilar mer i USA. - Vore nd inte detta lindrigare n konsekvenserna av erknnandet av fusket!?

http://blog.caranddriver.com/how-vol...ons-standards/
(Sista stycket)
Senast redigerad av wwr 2015-09-26 kl. 17:35.
Citera
2015-09-26, 17:34
Medlem
skin666s avatar
Citat:

En 10 litersdunk hos Volkswagenterfrsljare kostar kring 150kr.
Citera
2015-09-26, 18:02
Medlem
Triremers avatar
Har jag uppfattat det korrekt om VW klarar sig i EU d det bara r utslppen vid test som r reglerat medan bilen aldrig fr verstiga grnsvrdena i USA?

Ryktet kommer ju vara delvis frstrt men pfljderna i Europa lr inte bli alls lika hrda.

I vrigt lr det vara oerhrt simpelt att se till s att bilen mrker att den testas. Framhjulen rullar men inte bakhjulen, bilen krs utan ngot sker med ratten, bilen kr med huven ppen osv. Lr ju finnas massvis med stt att rkna ut att det rr sig om ett test.

Det lr dock vara fler n Volkswagen Group som fuskar. Audi som gs av Volkswagen Group har ju ocks gldjesiffror. Jag krde en Audi 2,0TFSI 211hk quattro S-line med automatlda. Snittfrbrukningen nr jag krde lg mellan 1,5-1,9 liter per mil vid "normal" krning. ven nr jag inte hade blyfot s kom jag aldrig i nrheten av den angivna frbrukningen.
Senast redigerad av Triremer 2015-09-26 kl. 18:16.
Citera
2015-09-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Nu pstr VAG att det inte gller nuvarande motorer utan endast motorer fram tom 2015...

Det enda VW pstr r ju att nya motorerna inte blivit testade eller inte omfattades av testet i USA... lter mer som en "damage control" som gtt lite smtt fel -det hade nog varit smartare att lta ett oberoende testinstitut testa de nya motorerna och sedan (frhoppningsvis) bekrfta att dessa inte r fejkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in