2015-09-22, 23:08
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Varfr kr man med generatorn urkopplad?

Jag r osker p om man verkligen gr det.
Dremot s r det frmodligen s att de flesta VW-bilar idag bara fisladdar vid normal krning, kanske 13-13,2 Volt. Vid motorbroms drar man dock p full laddning.

Ganska enkelt att kolla med en OBD-lsare om man r nyfiken.
Citera
2015-09-22, 23:16
Medlem
Mnsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Tramsig ltsasnyhet utan reellt vrde annat n att den pverkat Volkswagens brsvrde rtt drastiskt.

Precis, att ett vrldens strsta fretag och den strsta biltillverkaren riskerar att slngas ut frn den amerikanska marknaden samt bli stmda av kunder i 100 lnder r inget annat n en parantes, varfr tar man ens upp nyheten?. Smllen fr VW kan sannolikt bli strre n hundra miljarder dollar str det i tyska tidningar nu. Och d pratar vi inte brsvrde utan bter och skadestnd.
Citera
2015-09-22, 23:18
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag r osker p om man verkligen gr det.
Dremot s r det frmodligen s att de flesta VW-bilar idag bara fisladdar vid normal krning, kanske 13-13,2 Volt. Vid motorbroms drar man dock p full laddning.

Ganska enkelt att kolla med en OBD-lsare om man r nyfiken.
Det dr begrep jag inte mycket av. Behandla mig mt, jag r en novis inom det biltekniska.

Megaforce skrev ju shr: Det gr allts inte att f dessa lga utslppsvrden vid normal krning s lnge som generatorn funkar. Om man allts har generatorn inkopplad s gr det inte att fuska med testerna. nd s kr testarna med generatorn urkopplad. Vn av ordning frgar sig d givetvis varfr.
Citera
2015-09-22, 23:21
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Precis, att ett vrldens strsta fretag och den strsta biltillverkaren riskerar att slngas ut frn den amerikanska marknaden samt bli stmda av kunder i 100 lnder r inget annat n en parantes, varfr tar man ens upp nyheten?. Smllen fr VW kan sannolikt bli strre n hundra miljarder dollar str det i tyska tidningar nu. Och d pratar vi inte brsvrde utan bter och skadestnd.

Det som franlett "nyheten" r trams, inte dess konsekvenser.
Citera
2015-09-22, 23:38
Medlem
SoTireds avatar
Frgan r om VW kan bli dmda fr att ha gjort ngot fel.
Dom har ju inte gjort ngot annat n att anpassa till det givna krfallen i testcykeln.
En biltillverkare fr vl mapa sina styrdon med 1000 olika styrtabeller om dom vill, allt efter vilka krfall som kommer att mtas.
Rent juridiskt tror jag inte att dom kommer att kunna bli fllda fr sitt tilltag. Om 10 r vet vi svaret.
Risken r att VW som mrke r borta d och marknaden har fyllts av "Lyx-Skoda" istllet.
Citera
2015-09-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Motorerna terfinns ibland annat dieselversionerna av de Volkswagen Passat, Beetle, Golf och Jetta, samt Audi A3 som slts p den amerikanska marknaden 2009-2015.
Gller detta bara dieselmotorer? ger nmligen en Passat men det r en bensinare.
Citera
2015-09-22, 23:46
Medlem
Det r ett par saker som slr mig nr jag lser om VWs fusk.
Om det skulle visa sig att svenska miljbilar som varit skattesubventionerade som miljbilar inte r miljbilar, kommer d garna att krvas p retroaktiv fordonsskatt?
VWs fusk kan vara toppen p ett isberg. Vi r dagligen i kontakt med produkter och tjnster som regleras av programvaror. Hur vet vi att dessa programvaror gr det vi tror att de gr?
Citera
2015-09-22, 23:48
Medlem
HlsingeBockens avatar
Att denna typ av bedrgerier r mjliga beror ju p att programvaran i fordonets styrenheter r proprietr, skyddad till max s att ingen utomstende kan se hur programmet jobbar.
Om tillverkarna istllet anvnde ngon typ av "operativsystem fr fordon" byggt med ppen kllkod borde det vara svrare att dlja bluffen.
Om det upptckts att de flesta fordonstillverkarna har gjort samma sak som VW kommer det nog snart stllas krav p att det ska vara mjligt att se om samma program krs vid tester och vid normal krning.
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpolis
...
VWs fusk kan vara toppen p ett isberg. Vi r dagligen i kontakt med produkter och tjnster som regleras av programvaror. Hur vet vi att dessa programvaror gr det vi tror att de gr?
Den frgan r vldigt intressant.
Min vertygelse r att man aldrig kan lita till 100% p slutna programvaror.
Om mer kllkod vore ppen skulle det vara svrare att dlja det som vissa programvaror gr bakom ryggen p anvndarna.
Senast redigerad av HlsingeBocken 2015-09-22 kl. 23:58.
Citera
2015-09-22, 23:49
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
ju inte gjort ngot annat n att anpassa till det givna krfallen i testcykeln.
En biltillverkare fr vl mapa sina styrdon med 1000 olika styrtabeller om dom vill, allt efter vilka krfall som kommer att mtas.
Det r antagligen med det argumentet VW kommer att svara p kritiken: Wie bitte? Vi har lagt upp en mngd krfall fr att anpassa bilens prestanda med olika variationer i krstt och omgivning. Nu rkade det miljvnligaste krfallet som genom ett under sammanfalla med testerna, och resultaten blev som de blev. Bara tillflligheter allts. Wir schwren es hoch und heilig!

r det ngon som p rak arm vet om ngra bilar kommer att rka ut fr krfrbud p grund av fr hga utslpp om man testar om bilarna?
Citera
2015-09-23, 00:08
Medlem
Defeat device

Snillen spekulerar
Men jag ska skina lite ljus p detta.

Det handlar allts om VAG 2.0tdi p golf, a3, leon m.fl.
Dessa har SCR och man har i FTP cykeln doserat "rtt" mngd urea fr kvveoxiderna.

CARB (Californian Air Resource Board) tyckte redan 2014 att skillnaden i vg emissioner mot lab skiljde sig vl mkt nr man testade bilarna med en utrustning som kallas PEMS(Portable Emissions Measurement System). Man ppekade detta till VW som d gjorde om sin kalibrering p 500,000 bilar i USA. Men det rckte inte och CARB kom tillbaka till VW o frgade vad de sysslar med.

Vw erknde d att man anvnde sig av en AECS (Auxilary Exhaust Emissions Control Strategy) som aktiverades vid emissionstest. Det klassade CARB som en sk "defeat device"

Allt detta str skrivet tydligt vad som r tilltet o inte CARBs och ARBs lagtexter.

Att det gtt till shr str ocks p ARBs hemsida dr kommunikationen med VW finns upplagd fr alla att lsa.

Kan bara sga. Klantigt att gra detta och knasigt att erknna.

Bilarna kommer VW ltt kunna gra lagliga genom att programmera om dem s de frbrukar lite mer urea/adblue eller diesel. Och de gjorde det inte nr de hade chansen att komma undan med det billigt.
Senast redigerad av Sodan78 2015-09-23 kl. 00:13. Anledning: Tillgg
Citera
2015-09-23, 00:12
Medlem
Madagascars avatar
Jag har svrt att tro att VW varit s frslagna att de specifikt skapat en utvecklingsgrupp med uppdraget: "gr en programvara som i lnndom aktiveras enkom i test- och certifieringsfall och som visar mycket lgre utslpp n i normala driftlgen".

Hur har detta gtt till?

r inflytelserika underleverantrer som Bosch i maskopi med VW eller t o m huvudansvariga?
Citera
2015-09-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har svrt att tro att VW varit s frslagna att de specifikt skapat en utvecklingsgrupp med uppdraget: "gr en programvara som i lnndom aktiveras enkom i test- och certifieringsfall och som visar mycket lgre utslpp n i normala driftlgen".

Hur har detta gtt till?

r inflytelserika underleverantrer som Bosch i maskopi med VW eller t o m huvudansvariga?

Vw bde specar och kalibrerar funktioner sjlva enligt BOSCH . Men svrt att sga vilka inom vw som visste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in