2015-10-02, 17:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celiaki
Varit och kollat på nya audi A4 B7 modellen nu som reas ut helt nya lagerbilar till väldigt bra pris. En helt ny audi för 250tkr med quattro och 2,0 tdi motorn. Varför skulle man inte köpa den? Kommer få lämna in den för programvaran men i övrigt så är väl risken för att bli straffbeskattad ganska låg?

Vad kostade bilen innan rean? Eftersom bilen är behäftad med ett fel där det ännu inte är känt hur felet kan åtgärdas, så tycker jag man måste vara en hel del "gambler" för att köpa bilen.

Man har ju dessutom blivit informerad om felet innan köpet. (Till skillnad från de flesta andra som äger de defekta bilarna.) Detta kanske skrivs in i kontraktet. I vilket fall är man troligen i sämre juridiskt läge än de som köpte bilen INNAN felet blev känt.

Jag skulle inte köpa en bil med ett känt fel där man ännu inte vet hur felet skall lagas. Att bara ta ut bilen idag och gasa grannens ungar med NOx skulle kännas konstigt. Men ett bilköp är väldigt personligt.

...

Jag såg dessutom uppgifter att Samsungs TV "kände igen" den film som myndigheter i alla EU-länder spelar när man testar energiförbrukning. När den kände igen filmen släckte den ner ljusstyrkan på skärmen. Hur mycket av det som är sant väntar vi med att uttala oss om
Senast redigerad av wwr 2015-10-02 kl. 17:15.
Citera
2015-10-02, 17:29
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Borde inte ALLA märken kollas? Tycker det inte vore förvånande alls om exakt alla håller på med detta?
Jo, det är i så fall mycket troligt att man kommer att hitta fler fuskande märken.

Det verkar som denna metod för att uppnå bra resultat vid testning har använts även utanför bilbranchen.
Tydligen drar vissa Samsung TV hälften så mycket el vid officiella tester jämfört med normal användning.
http://www.express.co.uk/finance/cit...-cheat-devices
Senast redigerad av HälsingeBocken 2015-10-02 kl. 17:31.
Citera
2015-10-02, 17:44
Medlem
Vad blir det för skillnad på bränsleförbrukning och hur mycket effekt kommer dom att tappa när dom är ommappade?
Citera
2015-10-02, 18:18
Medlem
Ghandis avatar
http://www.aftonbladet.se/bil/article21514236.ab

Clarkson : "Clarkson fruktar nu att affären kan få enorma konsekvenser för hela Europa om Volkswagen går omkull.

– Utan vinsterna från ingenjörshusen kan inte Tyskland rädda Grekland, eller ge halva Syrien tak över huvudet. Det skulle skapa en stor global ekonomisk kollaps, humanitär katastrof och många pester."
Citera
2015-10-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
http://www.aftonbladet.se/bil/article21514236.ab

Clarkson : "Clarkson fruktar nu att affären kan få enorma konsekvenser för hela Europa om Volkswagen går omkull.

– Utan vinsterna från ingenjörshusen kan inte Tyskland rädda Grekland, eller ge halva Syrien tak över huvudet. Det skulle skapa en stor global ekonomisk kollaps, humanitär katastrof och många pester."
Ja, det blir ingen Oktoberfest i Wolfsburg i år utan en Stoptoberfest!
Citera
2015-10-03, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om bilföretaget inte tar några hänsyn till emission vid fullgas, finns det då inte risk att de anklagas för fusk igen?

Det nya med den aktuella testen är ju att den skedde i en realistisk körsituation, inte bara i den mening att bakhjulen och ratten inte rörde sig utan även innefattade omkörning etc

Nej, ingen risk. VW reducerade medvetet avgasreningens funktion under förhållanden motsvarande de som används vid avgascertifieringen, samt deklarerade inte detta för myndigheterna, det är detta som är fusket. Att utsläppen avviker vid förhållanden som ligger utanför den vanliga körcykeln är normalt.
Citera
2015-10-03, 03:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Nej, ingen risk. VW reducerade medvetet avgasreningens funktion under förhållanden motsvarande de som används vid avgascertifieringen, samt deklarerade inte detta för myndigheterna, det är detta som är fusket. Att utsläppen avviker vid förhållanden som ligger utanför den vanliga körcykeln är normalt.

Jag tycker t.ex snabb omkörning skulle anses normalt. (Men jag är inte expert. Jag bara gör antaganden.) Jag förvånas över ditt resonemang. Jag tycker det är ett liknande resonemang som nu givit VW (och kanske andra bilföretag) sina nuvarande problem.

Om VW inte drar ner motorstyrkan utan hänvisar till att "det har ingen betydelse hur mycket vi släpper ut vid fullgas eftersom inga mätningar sker där", då tror jag de sitter i klistret igen.

Det skall bli intressant att se. Det kommer ju att komma ett tydligt svar på detta, skulle jag tro. VW kommer nog att redovisa vad modifikationen innebär, annars tar nog någon reda på det ändå.
Citera
2015-10-03, 04:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kanske postats redan?

https://www.youtube.com/watch?t=475&v=GhvI2oeBPtY
Citera
2015-10-03, 06:43
Medlem
jj_6s avatar
Det finns väl egentligen inget sätt att tvinga bilägarna att mappa om sina bilar. Märkesverkstäderna kanske gör det obligatoriskt vid service men de kan man ju välja bort och välja en oberoende verkstad som bara gör det man säger åt dem. Garantin gäller ju ändå och bilprovningen mäter ändå inte på den nivån så de kan detektera detta. Då kan bilägaren ha kvar den bränslesnålhet och körbarhet som bilen såldes med.
Citera
2015-10-03, 07:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Det finns väl egentligen inget sätt att tvinga bilägarna att mappa om sina bilar. Märkesverkstäderna kanske gör det obligatoriskt vid service men de kan man ju välja bort och välja en oberoende verkstad som bara gör det man säger åt dem. Garantin gäller ju ändå och bilprovningen mäter ändå inte på den nivån så de kan detektera detta. Då kan bilägaren ha kvar den bränslesnålhet och körbarhet som bilen såldes med.
Det kanske finns en moralisk aspekt och ett grupptryck uppstår här. Hade det rört CO2 hade jag själv kanske bara sagt att jag inte tror på växthuseffekten. Men att åka omkring och spruta NOx på sina medmänniskor kanske kommer att betraktas allvarligare av de i närheten?

I videon som länkades ovan tappade den tydligen som mest 15 hk strax under 3000 rpm (där jag antar man testar) medan skillnaden bara var ett par hk vid högre varv.
Senast redigerad av wwr 2015-10-03 kl. 08:03.
Citera
2015-10-03, 08:45
Medlem
ImWorthlesss avatar
Såg på min biltillverkares hemsida att mitt fordon är berört, fick denna inforomation på hemsidan:

Citat:
Du kommer inom kort kontaktas per brev om din bil omfattas av åtgärden, du behöver alltså inte göra något för ögonblicket.

Din bil är lika säker som tidigare och kan användas som vanligt. Eventuellt kan utsläpp av kväveoxider vara för hög vilket ska säkerställas i kommande aktion.

Tekniska lösningar utarbetas just nu och presenteras under oktober. Åtgärden kan inledas direkt efter myndigheternas godkännande.

Du som kund kommer att informeras när den tekniska lösningen är godkänd och vi kommer då att be dig kontakta din återförsäljare för att boka tid för åtgärd.

Vi kommer självklart ta fullt ansvar och kostnader för åtgärden. Vi kommer även att erbjuda en lånebil om du skulle ha behov av det.

Om du har frågor redan nu kan du vända dig till vår kundservice

Jag sitter och funderar mest för egen del, säkert något många andra funderat på.
Vi som köpt våra fordon helt nya eller andrahand via auktoriserad återförsäljare, dvs direkt från VW/Audi/Skoda har ju betalat ett pris för en bil där dom vetat om ett fel på bilen.

I mitt tycke så handlar det om bedrägeri.
Vad tror/tycker ni andra? (har ej gått igenom 27 sidor i tråden så frågan kanske är ställd sen tidigare)
Citera
2015-10-03, 09:03
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImWorthless
Såg på min biltillverkares hemsida att mitt fordon är berört, fick denna inforomation på hemsidan:

Jag sitter och funderar mest för egen del, säkert något många andra funderat på.
Vi som köpt våra fordon helt nya eller andrahand via auktoriserad återförsäljare, dvs direkt från VW/Audi/Skoda har ju betalat ett pris för en bil där dom vetat om ett fel på bilen.

I mitt tycke så handlar det om bedrägeri.
Vad tror/tycker ni andra? (har ej gått igenom 27 sidor i tråden så frågan kanske är ställd sen tidigare)

Jag anser också att det är bedrägeri. Jag tror inte heller man behöver skilja ut de som köpt bilen privat. Även de förlitar sig ju på VWs uppgifter.

Det lär nog komma uppgifter huruvida det är "smart" att bara lämna in bilen direkt för ommappning och ffa vad som händer om man vägrar. Man skall nog tänka sig för innan man skriver på något avtal där man accepterar någon form av kompensation.

M anser att kunderna skall hållas skadeslösa.
https://www.motormannen.se/nyheter/n...lla-din-folka/

Det blir kanske via M man kan få press på VW i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in