Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Tycker jag ser en logik i hennes beteende. Hon har blivit kidnappad av en uppenbart störd person och fruktar för sitt liv på alla sätt och vis. Tortyrrisk och vem vet vad? Hon har bestämt sig för en strategi för att försöka komma levande och oskadd ut ur detta så snabbt det bara går. Hon agerar helt konsekvent. Hon vet inte kidnapparens intentioner när han säger att han ska släppa henne fri. Testar han henne eller vill han ha en ursäkt till våld?
Agerandet på polisstationen kan förklaras på flera sätt. Hon kan likt många våldtäktsoffer tycka att det är bäst för henne om hon bara får gå och slipper allt helvete med rättegångar. Polisen sitter bakom en glasvägg och hon kan hinna bli dödad på ett eller annat sätt innan de hinner ut för att hjälpa henne. Hon fortsätter att spela med till dess hon är helt trygg. Många tankar måste ha snurrat i hennes huvud och jag är inte helt säker på att hon själv förstår sitt eget agerande fullt ut.
I händerna på en polis med lång erfarenhet av brottsoffer bryter hon snabbt ihop och ber om hjälp. Det är nästan omöjligt att föreställa sig hennes situation. Särskilt som man. Kvinnor tycks passiveras i många situationer där män aktiveras.
När det gäller det transsexuella är det naturligtvis omöjligt att föra det ena eller andra i bevis. Det som jag tror är den viktigaste anledningen till att en del tror att hon är könsopererad är MTs slagningar på sådana med datorn. För mig är det ett bevis på motsatsen. FUPen är extremt välmaskad i stort som smått. Även stora delar av undersökningarna i datorn. Hade hon varit transsexuell hade de här sökningarna varit maskade också men nu ansågs de inte avslöja något om henne.
Det är vad jag också kunnat läsa ut.
Tycker hon utifrån förutsättningarna beter sig både logiskt, rationellt samt konsekvent. Hon tar situationen på fullt allvar och gör korrekta riskbedömningar enligt mig. Vilket faktiskt bekräftas av att ingen oskyldig kommer till skada, hon överlever själv samt Martin döms för gärningen. Som brottsoffer får hon också skadestånd.
Att sedan lägga någon moralisk slöja över alltihopa och hävda att hon förleder ungomar/unga kvinnor i fördärvet, ser jag inte alls något av. Så olika kan vi läsa ur detta.
Jag ser det helt annorlunda, ur ett helt annat perspektiv. Hon har en unik möjlighet att nå ut till samma grupp med sin nuvarande erfarenhet, hur fel det kan gå. Om man är naiv, godtrogen och tror att det är spännande och lättförtjänta pengar att pyssla med det hon gjorde. Ett levande varningstecken med stort uttropstecken är vad jag ser att hon förmedlar. Och hon har en stor möjlighet att nå ut med det budskapet också. Tror jag.