Hela företeelsen, med en läkare som bygger en bunker där han har tänkt låsa in en prostituerad för att under några år "omskola henne" till sin livspartner fick nog redan det många att höja på ögonbrynen.
När sedan offret dyker upp i TV och media och presenterar sig själv och sin bok som hon skrivit om dramat så finns det många som höjer ögonbrynen igen.
Jag tror inte alls att jag kan sätta mig in i Isabels situation, men jag kan försöka:
– Jag blir drogad medvetslös.
– När jag vaknar upp är jag inlåst i en bunker och har ingen aning om var jag är.
– Jag vet inte vad min kidnappare har för avsikt. Ska han mörda mig?
Jag uppfattar det som en fruktansvärd situation. Jag hoppas Isabel återhämtar sig.
Jag tycker att det finns mycket tragik i och runt Martin också även om det inte på något sätt försvarar hans handlingar. Hur svårt hade det varit för honom att skaffa familj och lägenhet t.ex. på Östermalm i Stockholm? Hur kom han överhuvud taget på idén med kidnappningen? Han borde ha insett att han hade sociala och mentala tillkortakommanden, som han borde ha sökt hjälp med och fått behandling för.
Kidnappningen var ju inte stundens ingivelse. Han hade ju byggt på sin bunker länge innan han släpade dit Isabel, så han hade ju gott om tid att tänka igenom vad det var han höll på med.
Att han tog Isabel till polisen tolkar jag som att han hade kommit till någon form av insikt i vad det var som han hade gjort. Inte kan han väl ha trott att hon bara skulle visa upp sig och sedan kunde han ta henne tillbaka till bunkern igen? Han borde ju rimligtvis ha funderat över vilka konsekvenser hans handlande kunde få.
T-spåret
Jag håller för sannolikt att det är fel. De fysiska mått, som t.ex. längd runt 180 cm och stora händer bevisar inget. De allra flesta kvinnor som uppfyller dessa kriterier är 100% kvinnor från början. Osvuret är bäst, men jag tror att Isabel är kvinna från födseln.
–