2017-02-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vet inte om du tänkte på det, men Martin var med i Mensa...

http://arcticranger.tripod.com/author/author.htm

Så här skrev han om sig själv som 17-åring på sin blogg:

"Me in high-school, at age 17. Does this kid have an attitude problem or what?"

Jo, och min huvudpoäng var just att klart mer korkade personer än Martin klarar av att hitta ekonomiska lösningar att t ex få ut pengar ur landet. Så om Martin hade intresse av det, så bör han kunnat klara av det.

I din länk noterar han även "money" under saker han tycker om. Och vi vet ju dessutom att han tycker tillräckligt mycket om kvinnor för att rent av försöka samla på dem
Citera
2017-02-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om du utför en tjänst värd 3000 kr idag måste du av detta betala 25% i moms.
Av kvarstående 2.250 kr går omkring 1/3 del till arbetsgivaravgifter och sociala avgifter.
Kvar blir 1.500kr av vilket ca hälften går i inkomstskatt när det rör sig om årsinkomster över 1/2 miljon.
Kvar blir 750 kr av det Isabell fick för sin utövade eskorttjänst.

På uppskattad årsintäkt på 1.2 miljoner får hon vitt kvar endast 300.000 kr.

Jag äger två företag, kämpar med momsdeklarationer och skatteinbetalningar via min revisor. Det är så här det fungerar i Sverige idag.

Hmm, f'låt men vore du företagare borde du kunna räkna rätt. Det gör du inte.
Citera
2017-02-03, 21:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Jo jag är företagare, sedan 2005 har jag mina företag. Det är så här det ser ut.
25% av beloppet är moms.
Ca 1/3 del av återstoden är arbetsgivaravgifter och överiga avgifter.
Ca hälften av det som blir bruttolön går i inkomstskatt.

Av 1.2 miljoner som Isabell kanske dragit in per år blir det 300 000 netto kvar att köpa hummer för.

Har du en bättre modell att räkna och lyckas betala mindre i skatt tar jag tacksamt emot den.

Skulle bli väldigt glad om denna överslagsräkning som tyvärr är min verklighet som företagare inte stämde.
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-03 kl. 21:31.
Citera
2017-02-03, 21:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Jo jag är företagare, sedan 2005 har jag mina företag. Det är så här det ser ut.
25% av beloppet är moms.
Näe, 20% av beloppet är moms. Däremot lägger du på 25%.
Citera
2017-02-03, 21:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe, 20% av beloppet är moms. Däremot lägger du på 25%.

Ja så är det förståss, du har rätt. Jag skriver alltid summan "varav moms 25% på fakturorna så det blev ett tankefel hos mig.

Då börjar vi om:

Av1.2 miljoner är 240' kr moms.
Av återstående 960' går 1/3 del bort och av bruttolönen som kan tas ut faller hälften bort i inkomstskatt. Kvar blir 310.000kr
Denna summa kan Isabell ta ut netto vitt om hon betalade skatt för sina 1,2 miljoner från torskarna.
Citera
2017-02-03, 21:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Exakt kanske det inte var, men ungefär stämmer det väl?

Dra in en miljon om året. Få ca 25 000:-/mån i fickan efter skatt. Betala ca 580 000:-/år i skatt.

(Jag har inte räknat med att ca 25% av pengarna man spenderar går till moms.)

Ett enkelt exempel:
Om en "företagare"/prostituerad "fakturerar" 1 000 000:- per år, brutto, så är 200 000 moms,
att betala in till skattemyndigheten.
Om företagaren har lite kostnader för företaget, bl.a. redovisning, hyra och lite annat så försvinner kanske ca 100 000:- till.

Kvar är 700 000:- som ska användas till löneutbetalning.
Om "företagaren" betalar ut 480 000:- i lön till sig själv (ca 40 000:-/mån brutto) så blir det arbetsgivaravgift och andra sociala kostnader som ska betalas på ca 220 000:-, huvuddelen att betala in till skattemyndigheten.

Om "företagaren" betalar 50% i skatt så blir det 240 000:- per år i lön, netto efter skatt. 20 000:- per månad i lönekuväret. Vitt. Lika mycket (eller nästan) att betala in till skattemyndigheten.

Visst är det här ungefärliga beräkningar. Man kan ha lite olika pensionslösningar och andra försäkringar, så arbetsgivaravgift + övriga sociala kostnader kan variera en del.
På 40 000:- per månad brutto så betalar man kanske bara ca 10 000:- i skatt, om man inte har några andra inkomster (som från böcker, t.ex...).

Summering
För att få 20-30' i fickan från en helvit företagsverksamhet som nästan inte har några omkostnader så måste man dra in ca 1 000 000 per år, inklusive moms. Ca 580 000:- om året betalas in till skattemyndigheten.

Om en prostituerad drar in 2500 per kundbesök så krävs det 400 besök om året för att det ska gå runt.
Om hon struntar i skatt så räcker det med ca 120 besök om året. Om hon struntar i skatt och tar emot 400 kunder på ett år så får hon 1 000 000:- i fickan.

Olaglig verksamhet (i alla fall köp) där betalning sker kontant mellan två personer som inte vill ha eller hantera kvitton är väl sådana förutsättningar som ofta föreligger när det görs svarta affärer?

Citera
2017-02-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Det är den mest logiska förklaringen.
Allt i utredningen stöder detta.

Sedan kan man med facit i hand under god tid dessutom tycka "men va f*n, varför ..." etc.

Och som resultat - hon fick fast honom. Hon har bevisligen gjort nåt rätt.

Tillägg: Så vad är hon för en egentligen? Jo, en som kan få en kidnappare att ge upp, skjutsa henne till Polisen och där kan hon "lämna över" honom. Inte många som kan skryta med den förmågan. Jag kan det inte.

Ja, jag är en smula imponerad. Gillar inte alls det liv hon levt men hon tycks ju inte ha skadat någon, vad vi har anledning att tro. Skattesmiteri gillar jag inte men hon har utsatts för sådana hemskheter att jag är beredd att glömma det. Finns fulare fiskar i den sjön. Viktigare är att hon lever hederligt i framtiden och ett liv baserat på sundare värderingar.

Ska bli intressant att se vart hon är på väg. Hon är en orädd entreprenör och risktagare och balanserar på en tunn tråd. Kan bli svårt att ändra livsstil och det finns alltid en risk att hon fastnar i droger. I den gamla branschen finns mycket kriminalitet och de verkar ogärna släppa taget om sina "klubbkompisar".
Citera
2017-02-03, 21:45
Medlem
Citat:
25% av beloppet är moms.
Ca 1/3 del av återstoden är arbetsgivaravgifter och överiga avgifter.
Ca hälften av det som blir bruttolön går i inkomstskatt.

Av 1.2 miljoner som Isabell kanske dragit in per år blir det 300 000 netto kvar att köpa hummer för.

Har du en bättre modell att räkna och lyckas betala mindre i skatt tar jag tacksamt emot den.

Skulle bli väldigt glad om denna överslagsräkning som tyvärr är min verklighet som företagare inte stämde.

Om slutpriset är 3000 så får du 2400 medan faster staten tar 600.

Edit: såg nu att du rättat.
Senast redigerad av Refraktor 2017-02-03 kl. 21:48.
Citera
2017-02-03, 21:45
Medlem
constants avatar
Citat:
(Jag har inte räknat med att ca 25% av pengarna man spenderar går till moms.)
Fortfarande är det 20% som går till moms.

Sedan har det väl varit diskussioner om det inte är så att staten gör sig skyldig till koppleri om sexarbetarna ska börja skatta.
Citera
2017-02-03, 21:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fortfarande är det 20% som går till moms.

Sedan har det väl varit diskussioner om det inte är så att staten gör sig skyldig till koppleri om sexarbetarna ska börja skatta.

Tack, jag (som ofta brukar skämta om hur lätt det är att blanda ihop procent uppifrån och nerifrån) gick på det själv.

Om en andel av de 80% som inte är moms när man handlar är t.ex. lön, så blir det ju dock mer skatt…

Jag tror att jag har en ovanligt god skattemoral. Har alltid redovisat allt. Samtidigt så ser jag en verklighet runt omkring mig där det motsatta inte är ovanligt.

När staten helt har eliminerat kontanthantering helt så blir det väl svårare.

Citera
2017-02-03, 22:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Tack, jag (som ofta brukar skämta om hur lätt det är att blanda ihop procent uppifrån och nerifrån) gick på det själv.
Jag som inte längre jobbar med sälj, tog faktiskt fram kalkylatorn och kollade, så att jag inte tänkte fel :-)
Citat:
När staten helt har eliminerat kontanthantering helt så blir det väl svårare.
Och det är väl sådant de vill få bort.

Vet inte hur Ekobrottsmyndigheten gör i dag, om de går på de som helt saknar inkomster och kollar upp hur de kan överleva.

För att återknyta till tråden, BO lär vara skattesmitare, hur som. Och om hon betalade skatt, så kanske staten skulle vara sutenörer.
Senast redigerad av constant 2017-02-03 kl. 22:04.
Citera
2017-02-03, 22:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om slutpriset är 3000 så får du 2400 medan faster staten tar 600.

Edit: såg nu att du rättat.

Jag antar att du bara syftar på momssatsen på 20% av denna summa (och inte som jag först felaktigt skrev 25%)
Annars tar faster staten faktiskt 2.200 kr av intäkten på 3.000 kr.
En dam som Isabell får bara 800 kr för sin medverkan att köpa roliga saker för när kunden gått.

Om hon mot alla odds skulle gjort detta vitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in