2017-01-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jo, du skall inga gudar hava jämte mig - första budordet. Muslimerna kommer brinna i helvetet precis som du.
Ja, kanske det. Dock borde så många människor inte ha fel, enligt din logik.
Och jag kommer nog aldrig att dyrka GT-guden, även om jag får bevis för dess existens. Jag har en helt annan moral och människosyn än det monstret.
Citera
2017-01-06, 18:43
Medlem
Citat:
Återigen - jag är inte Gud (även om det är lätt att tro det) och det är inte jag som har skapat spelreglerna. Men odöpta barn lär väl hamna antingen i himlen eller paradiset. Jag vet faktiskt inte vad som gäller där, men jag inbillar mig att Gud har bra koll på frågan utan min input.
Kul att du öntligen söger "jag vet inte". Jag ser det som ett framsteg.
Citera
2017-01-06, 18:47
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, kanske det. Dock borde så många människor inte ha fel, enligt din logik.
Och jag kommer nog aldrig att dyrka GT-guden, även om jag får bevis för dess existens. Jag har en helt annan moral och människosyn än det monstret.
Ja då blir det varmt, ska du se. Men du måste ju tro på Jesus, det är enda sättet för dig.
Citera
2017-01-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ja då blir det varmt, ska du se. Men du måste ju tro på Jesus, det är enda sättet för dig.
Och det kan jag inte. Inget jag kan rå för.
Citera
2017-01-06, 23:37
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Varför kan inte Gud få bort denna jordnöt? Kan verkligen en jordnöt ha så mycket att säga till om?
Denna liknelse säger ganska mycket om Gud.

Ja, en tredjedel av änglarna föll med honom o tog honom till sin ledare. Gud stoppade inte Eva från att frestas av Satan.
Satan är ett Instrument för att Gud ska uppnå sin slutplan, så ser jag det i alla fall.
Citera
2017-01-06, 23:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ja, en tredjedel av änglarna föll med honom o tog honom till sin ledare. Gud stoppade inte Eva från att frestas av Satan. Satan är ett Instrument för att Gud ska uppnå sin slutplan, så ser jag det i alla fall.

Du tror alltså inte att ondskan är en konsekvens av den fria viljan, utan beror på en gudomlig plan?
Citera
2017-01-07, 01:20
Medlem
Citat:
Ja, en tredjedel av änglarna föll med honom o tog honom till sin ledare. Gud stoppade inte Eva från att frestas av Satan.
Satan är ett Instrument för att Gud ska uppnå sin slutplan, så ser jag det i alla fall.
En ganska stor jordnöt, i så fall.
Citera
2017-01-07, 13:35
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du tror alltså inte att ondskan är en konsekvens av den fria viljan, utan beror på en gudomlig plan?

Nej, du har korrekt ondskan är en konsekvens av den fria viljan. Gud skapar inte robotar utan människor med fri vilja. Det gudomliga planen är hur man ska få människan tillbaks till Gud på rätt sätt, att övervinna (förbipassera) ondskan.
Citera
2017-01-07, 17:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej, du har korrekt ondskan är en konsekvens av den fria viljan. Gud skapar inte robotar utan människor med fri vilja. Det gudomliga planen är hur man ska få människan tillbaks till Gud på rätt sätt, att övervinna (förbipassera) ondskan.

OK. Men hur menar du att planen du talar om skulle fungera? Är det Satans uppgift att vara ett avskräckande exempel för människorna?
Citera
2017-01-07, 18:36
Medlem
Har Satan fritt val? Kan Satan helt plötsligt bestämma sig för att vara god, och börja ta bra hand om sina "själar"? Eller är han styrd av Gud?
Citera
2017-01-07, 18:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Har Satan fritt val? Kan Satan helt plötsligt bestämma sig för att vara god, och börja ta bra hand om sina "själar"? Eller är han styrd av Gud?

Som jag påpekade tidigare i tråden kommer den kristne Satan från zoroastrismen, som har en mer dualistisk teologi än judendomen, där Satan är en tämligen obetydlig bifigur.

Därför kan det vara intressant att fråga sig hur man såg på Satan inom zoroastrismen. Det finns olika uppfattningar om Satan (Angra Mainyu eller Ahriman) från olika epoker inom zoroastrismens långa historia, men enligt en tolkning kommer även Satan att frälsas när han suttit tillräckligt länge i Helvetet.
Citera
2017-01-07, 18:59
Medlem
Citat:

Människor har fri vilja, i alla fall för flertalet kristna är det så, och tror det var så Apoletic menade. Vi väljer själva vägen vi vandrar, även om Gud inte tillåter hur mycket som helst. Gud vill att vi vandrar mot Gud. I Jesus blev Gud reinkarnerad till människa för att vägleda oss, visa hur vi ska vandra rätt och skapa ett Guds rike. Djävulen är bara en frestare, någon också Jesus visar hur vi inte låter oss förledda oss av. Djävulen är den som lurar och lockar, men det är allt.
Senast redigerad av Magmunnen 2017-01-07 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in