2012-09-16, 21:39
Medlem
Djävulen är mycket enkel att känna igen de är bara att
slå upp en tidning se på nyheterna vad han ställer till med
han har ju sitt Paradis här på Jorden,
Citera
2012-09-16, 21:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan

Kan du hänvisa till något specifikt fall med precis information, som t.ex. bilder e.dyl. Det skulle underlätta idenfieringen av denna 'djävul'.

Eller menade du mera allmänt i form av sekundära manifestationer från 'djävulens' hantlangara? En kategori du sen bekvämd kan stoppa alla du inte tyckar om in i.
Citera
2012-09-16, 22:01
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le7xusan

Humbug!
Dom en överväldigande majoritet av dom som är onda är religiösa.
Citera
2012-09-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Nu börjar du snärja in dig i Teodicéproblemet och ologik, men jag förlåter dig för jag är den enda som är god för att jag har sagt så.

Teodicé problemet
I urminnes tider har människan frågat sig hur Gud, om han är god och allsmäktig, kan tillåta all ondska som finns i vår värld.

Om ett barn blir sjukt så är det kärleksfullt att låta detta barn genomgå en smärtsam operation för att sedan bli frisk är detta kärleksfullt. (Guds barn)
Adam & Eva ville visa att de kunde styra jorden själva, i o m att det är en fri vilja, fick de tillfälle till det. Under tiden detta bevisas kan inte Gud ingripa, då skulle det inte bli bevisat om de kunde styra eller inte.

En vanligt förekommande anklagelse mot Gud är hur han kan tillåta att människor svälter om han nu är en så God Gud som de frälsta påstår.
Har inte Gud försett världen med tillräckligt att äta?
Att anklaga Gud för världssvälten är som att gå på en middagsbjudning, äta upp all maten själv och sedan anklaga middagsvärden för att han inte lagat tillräckligt med mat åt de andra middags gästerna.
Citera
2012-09-16, 22:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexbärt

Nej. Denna din 'gud' är ju en demiurg, så han bryr sig inte om annat än sig själv.

Citat:
Att anklaga Gud för världssvälten är som att gå på en middagsbjudning, äta upp all maten själv och sedan anklaga middagsvärden för att han inte lagat tillräckligt med mat åt de andra middags gästerna.

En fruktansvärd dårlig allegori. Iövrigt 'bevisar' allegorier ingenting, vilket du borde veta vid detta laget.
Citera
2012-09-16, 22:31
Medlem
yonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Teodicé problemet
I urminnes tider har människan frågat sig hur Gud, om han är god och allsmäktig, kan tillåta all ondska som finns i vår värld.

Om ett barn blir sjukt så är det kärleksfullt att låta detta barn genomgå en smärtsam operation för att sedan bli frisk är detta kärleksfullt. (Guds barn)
Adam & Eva ville visa att de kunde styra jorden själva, i o m att det är en fri vilja, fick de tillfälle till det. Under tiden detta bevisas kan inte Gud ingripa, då skulle det inte bli bevisat om de kunde styra eller inte.

En vanligt förekommande anklagelse mot Gud är hur han kan tillåta att människor svälter om han nu är en så God Gud som de frälsta påstår.

Om jag var god och ALLSMÄKTIG så skulle jag bota barnet genom att knäppa med fingrarna. Sen så skulle jag slå mig själv i underlivet med en hammare för att jag varit så svagbegåvad/elak/lat att jag tillåtit barnet att bli sjuk. Sen så skulle jag göra så att alla människor, överallt och hela tiden mår toppenfint.

Min motivering skulle vara: det vore ju snällt av mig och helt möjligt eftersom jag är ALLSMÄKTIG. Eventuella problem med den fria viljan är inte ett problem eftersom jag är ALLSMÄKTIG. Jag skulle dessutom göra detta omgående eftersom jag är GOD och inte njuter av att se andra lida.

Flexbärt ditt lilla, lilla barn... vad är det med orden allsmäktig och god som gör att det blir kortslutning där uppe?
Citera
2012-09-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonkers
Om jag var god och ALLSMÄKTIG så skulle jag bota barnet genom att knäppa med fingrarna. Sen så skulle jag slå mig själv i underlivet med en hammare för att jag varit så svagbegåvad/elak/lat att jag tillåtit barnet att bli sjuk. Sen så skulle jag göra så att alla människor, överallt och hela tiden mår toppenfint.

Min motivering skulle vara: det vore ju snällt av mig och helt möjligt eftersom jag är ALLSMÄKTIG. Eventuella problem med den fria viljan är inte ett problem eftersom jag är ALLSMÄKTIG. Jag skulle dessutom göra detta omgående eftersom jag är GOD och inte njuter av att se andra lida.

Flexbärt ditt lilla, lilla barn... vad är det med orden allsmäktig och god som gör att det blir kortslutning där uppe?

Så här blev det efter det att Adam gjorde uppror:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)
Citera
2012-09-16, 23:26
Medlem
yonkerss avatar
Citat:
Så här blev det efter det att Adam gjorde uppror:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.
Ja, människa har inte makten att vägleda sina steg (Jer 10:23 Te Bible in baic English)

Hur är ovanstående ett svar på varför din Gud uppenbarligen väljer att folk ska lida när han är god och ALLSMÄKTIG? Dessutom kan Adams "uppror" knappast kommit som en överraskning för den allvetande och ALLSMÄKTIGA skaparen...

För övrigt så skulle jag hellre använda en sån där minnesraderare som de har i Men in black istället för en syndaflod för att "göra om och göra rätt". Guds plan B (som samtidigt var hans plan A eftersom han visste att det skulle hända) var inte särskilt elegant.
Citera
2012-09-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonkers
Hur är ovanstående ett svar på varför din Gud uppenbarligen väljer att folk ska lida när han är god och ALLSMÄKTIG? Dessutom kan Adams "uppror" knappast kommit som en överraskning för den allvetande och ALLSMÄKTIGA skaparen...

För övrigt så skulle jag hellre använda en sån där minnesraderare som de har i Men in black istället för en syndaflod för att "göra om och göra rätt". Guds plan B (som samtidigt var hans plan A eftersom han visste att det skulle hända) var inte särskilt elegant.

Det är vi själva som skaffat oss lidandet i olydnad.
Om du sticker en kniv i handen så blir det följder, eller hur.

Om Skaparen inte låtit oss visa om vi kunde styra samhället utan Gud, skulle frågan vara obesvarad.

Men du tycks göra som Adam, skylla ifrån dig.

1 Mos 3:12
Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”
Citera
2012-09-16, 23:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexbärt
Det är vi själva som skaffat oss lidandet i olydnad.

Dom flesta människor har inte samma kärlek till fascism som du har. A & E & 'ormen' var frihets-kämpar i en revolt mot en sinnessjuk pseudo-gud (alltså enligt mytologin).

Förvåna mig: Kom med annat än citater från din propagandabok i dina argument.
Citera
2012-09-17, 00:01
Medlem
yonkerss avatar
Citat:
Om Skaparen inte låtit oss visa om vi kunde styra samhället utan Gud, skulle frågan vara obesvarad.

Guds eget experiment bevisar alltså att Gud inte var allsmäktig och allvetande när han skapade Adam och Eva. Tack för ditt klargörande.

För övrigt undrar jag vad/vem du anser att jag skyller ifrån mig om/på? Måste jag påminna om att det är du som tror på en objektiv moral som din rymdpappa gett dig.
Citera
2012-09-17, 02:27
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Teodicé problemet

Va?

Din liknelse varken förklarar eller dementerar något, och Teodicéproblemet är fortfarande gällande. Om det här var ett tappert försök att förklara allsmäktighet med logik så misslyckades du fatalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in