2008-02-07, 12:38
Medlem
un_Hanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Satans makt är ju inget som förnekats av kyrkan. Ondskan i världen går ju inte att förneka. Om man som prästen gör detta till en del av Guds plan så blir det ju svårt med logiken. Guds tystnad är ju dock provocerande på något sätt så jag kan förstå att du reagerar.

Är det inte hela Grejen med kristendom, att ha "svårt med logiken"
Citera
2008-02-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av un_Hannes
Varför måste allt vara så svårt?
Citera
2008-02-07, 17:03
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej jag såg inte det, men nu har jag läst det du hade med....
Det säger mig ingenting.
"se Gud", bokstavligt? Jo om man nu tror att Jesus är Gud så har ju människor sett honom. Men enligt bibeln kan inte en människa se Gud och leva.
Det man påstår komma från bibeln måste komma från bibeln oxå.
I Johannes evangelium sägs det att "detta betyder evigt liv, att de lär känna dig den ende sanna Guden och den som du har sänt ut, Jesus Kristus". Hur ska man kunna lära känna Gud och Jesus om det är alldeles förvirrande...? Jag tror inte att det är så.

Jag kan förstå att det känns förvirrande men det döljer en stor hemlighet. Att lära känna är just att förstå hur det hela hänger ihop. Johannesprologen (Joh 1) är en god källa till att börja förstå även om den är krånglig.
Citera
2008-02-07, 17:04
Medlem
excelsiss avatar
Citat:

Nej.
Citera
2008-02-07, 17:07
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Men Buss, det är inte från något kapitel i Bibeln! Det är ju bara en vanlig omskrivelse, som brukligt är att göra. Mig veterligen finns det inget stöd i själva bibeln för treenigheten.

Kanske inte i den judiska översättningen av NT...

Nyss nämnda Johannesprolog säger det inte rakt ut men det går knappt att förstå på annat sätt. Varför har det blivit dogm. För att det är det enda sättet pusslet går ihop på. Du kan inte läsa Paulus, eller ens evangelierna utan vetskapen om att Gud är treenig.

Citat:
Anledningen till att alla nunneordnar har sjalar/slöjor som omringar ansiktet och täcker öronen, är för att det i klassiskt katolsk tradition var genom örat som den helige anden befruktade Maria.

Den ni.

Inom den ortodoxa kyrkan nedlåter man sig inte till att försöka förklara mysteriet. På denna punkt ställer jag mig i den ortodoxa fållan.
Citera
2008-02-07, 17:14
Medlem
JemyMs avatar
Citat:

All religion bygger på detta. Det kallas "transcendens". Det är inte meningen att du skall förstå, för du är bara människa helt enkelt. Genom att fundera över detta väldigt mycket kan du ibland känna att du vet hur det går till och då räknas du som upplyst.
Citera
2008-02-07, 17:17
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Kanske inte i den judiska översättningen av NT...

Det finns ingen "judisk" översättning av NT.

Visa mig ett ställe där det uttryckligen nämns treenighet, så vet jag.
Citera
2008-02-07, 17:40
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det finns ingen "judisk" översättning av NT.

Jag är väl medveten om detta och hoppas att du förstår att det var ett skämt.

Citat:
Visa mig ett ställe där det uttryckligen nämns treenighet, så vet jag.

Ordet treenighet nämns inte, det är alldeles riktigt. Här är några textstycken man kan använda som grund på ena eller andra sättet.

Joh 1:1 - 14
Ordet blev människa
I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.
Det fanns i begynnelsen hos Gud.
Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.
I Ordet var liv, och livet var människornas ljus.
Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.
Det kom en man som var sänd av Gud, hans namn var Johannes.
Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, så att alla skulle komma till tro genom honom.
Själv var han inte ljuset, men han skulle vittna om ljuset.
Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen.
Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte.
Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom.
Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud.
Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.

Joh 1:18
Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss.

Matt 28:18-20
Mig är given all makt i himmelen och på jorden. Gå fördenskull ut och gör alla folk till lärjungar, döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn, lärande dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens ände.

Joh 14:6-7
Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig. Hade ni känt mig, så hade ni också känt min Fader.

Joh 14:10
Tror du inte, att jag är i Fadern och att Fadern är i mig?
Citera
2008-02-07, 17:46
Medlem
Ursäkta min okunskap.
Detta är intressant.
Kan någon fatta kort vad treenigheten innebär, snälla.
Citera
2008-02-07, 18:03
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Ursäkta min okunskap.
Detta är intressant.

Oj... Ingen liten fråga.

Treenighetsläran är förklaringen kring hur Gud kan vara en men ändå tre. Hur Fadern, Sonen och den Helige Ande kan vara en Gudom.

Ireneus beskriver treenigheten som Fadern och hans två armar, där Andearmen för till Sonarmen som lyfter upp allt i till Fadern.

Anden något som är i oss, Guds rike, det är inte vi men det förändrar oss, det ger oss del i Kyrkan som är Kristi kropp. Vi är alltså i Anden del i Kristus. Kristus besegrar döden och stiger upp till Fadern. Kristus är också ett med Fadern. Så kan vi få försoning med Fadern i Kristus, genom att få del i hans död och uppståndelse.

Så hänger allt ihop, fram och tillbaka...

Det här blir varken kortfattat eller enkelt, jag inser, men det kan inte göras för enkelt.

Den Athanasiska trosbekännelsen, en av Kyrkans tre godkända trosbekännelser beskriver det på ett omständigt men rätt bra sätt.

"Var och en, som vill bliva salig, måste först av allt hava den allmänneliga kristna tron. Men den, som icke bevarar den oförändrad och oförfalskad, går med säkerhet evigt förlorad.

Men detta är den allmänneliga kristna tron, att vi dyrka en enda Gud i tre personer och tre personer i en enda gudom, i det att vi varken sammanblanda personerna eller söndra det gudomliga väsendet.

En är nämligen Faderns person, en annan Sonens och åter en annan den Helige Andes. Men Faderns och Sonens och den Helige Andes gudom är en enda, lika i ära och lika i evigt majestät.

Sådan Fadern är, sådan är Sonen och sådan även den Helige Ande. Oskapad är Fadern, oskapad Sonen och oskapad den Helige Ande. Omätlig är Fadern, omätlig Sonen och omätlig den Helige Ande.

Evig är Fadern, evig Sonen och evig den Helige Ande, och likväl icke tre eviga, utan en enda evig, såsom icke heller tre oskapade eller tre omätliga, utan en enda oskapad och en enda omätlig.

Sammalunda är Fadern allsmäktig, Sonen allsmäktig och den Helige Ande allsmäktig, och likväl icke tre allsmäktiga, utan en enda allsmäktig.

Så är Fadern Gud, Sonen Gud och den Helige Ande Gud, och likväl icke tre Gudar, utan en enda Gud. Så är Fadern Herre, Sonen Herre och den Helige Ande Herre, och likväl icke tre Herrar, utan en enda Herre.

Ty såsom vi av den kristna sanningen nödgas att bekänna varje person för sig både såsom Gud och Herre, så förhindras vi av den allmänneliga kristna tron att nämna tre Gudar eller Herrar.

Fadern är av ingen gjord eller skapad eller född. Sonen är av Fadern allena - icke gjord eller skapad - utan född. Den Helige Ande är av Fadern och Sonen - icke gjord eller skapad eller född - utan utgående.

Därför är det en enda Fader, icke tre Fäder, en enda Son, icke tre söner och en enda Helig Ande, icke tre Heliga Andar. Och bland dessa tre personer är ingen den förste eller den siste, ingen den störste eller den minste, utan alla tre personerna äro sinsemellan lika eviga och lika stora, så att i allt, såsom ovan sagts, de tre personerna böra dyrkas i en gudom och den enda gudomen i de tre personerna.

Den, som vill bliva salig, han skall tänka så om de tre personerna i gudomen.

Men det är för den eviga saligheten nödvändigt att även fast tro, att vår Herre Jesus Kristus har blivit kött.

Så är det en rätt tro att vi tro och bekänna, att vår Herre Jesus Kristus, Guds Son, är i lika mån Gud och människa. Gud är han såsom född av Faderns väsen före all tid, och människa är han såsom född av moderns väsen i tiden.

Helt och fullt Gud och helt och fullt människa med förnuftig själ och mänsklig kropp. Jämlik Fadern efter den gudomliga naturen, ringare än Fadern efter den mänskliga naturen. Och ehuru han är Gud och människa, är han likväl icke två, utan en enda Kristus.

Men en enda är han, icke så att den gudomliga naturen förvandlats till mänsklig, utan så att den mänskliga naturen antagits av Gud.

En enda är han, icke så att naturerna sammanblandats, utan så att personen bildar enheten.

Ty liksom den förnuftiga själen och kroppen bilda en enda människa, så utgöra Gud och människa en enda Kristus, vilken har lidit för vår frälsnings skull, nedstigit till dödsriket, uppstått från de döda, uppstigit till himlarna, sitter på Faderns högra sida och skall därifrån igenkomma till att döma levande och döda.

Vid hans tillkommelse hava alla människor att uppstå med sina kroppar, och de skola avlägga räkenskap för sina gärningar: Och de som gjort gott skola ingå i det eviga livet och de som gjort ont i den eviga elden.

Detta är den allmänneliga kristna tron; den som icke troget och fast tror den, kan icke bliva salig."

Vet inte om det blev klarare...
Citera
2008-02-07, 18:05
Bannlyst
Treenighet = förtäckt polyteism.
Citera
2008-02-07, 18:07
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Ursäkta min okunskap.
Detta är intressant.

Vi tro på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens Skapare.

Vi tro ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, vilken är avlad av den Helige Ande, född av jungfrun Maria, pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda.

Vi tro ock på den Helige Ande, en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in