2011-07-28, 06:34
Medlem
Spiderman-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Å andra sidan så tycker jag att det är rätt fjantigt att göra så emot h*ns morsa, hon kan behövas som barnvakt lite då och då i framtiden..

Visst lite fjantigt att sälja själen men.....skulle säga det går övergränsen när hon försöker tvinga på hennes åsikter på hennes barnbarn
Citera
2011-07-28, 14:05
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderman-ninja
Visst lite fjantigt att sälja själen men.....skulle säga det går övergränsen när hon försöker tvinga på hennes åsikter på hennes barnbarn

Det är fel, ja, men det gör inte att låtsas sälja sin själ mindre dumt (fjantigt).

Edit:
Dumt kanske var fel ordval, med tanke på hur det kan misstolkas här i religionsdelen.
Byter till fjantigt. :P
Citera
2011-07-29, 18:54
Medlem
Varför inte bara hålla barnen borta från fanatikern?
Citera
2011-08-27, 11:09
Medlem
Bertil85s avatar
Satan och lucifer tillhör samma medvetande men är två olika personer dock har de har varit varandra i tiden och kan även vara samma person beroende på.

Ingen av dem är djävulen och de båda är egentligen samma person men kan vandra tillammans.
Däri ligger det konstiga, tror ingen här på Fb förstår.

Jag har minst två olika själar.
Citera
2011-08-27, 12:59
Bannlyst
Det är samma individ.
Citera
2011-08-28, 20:20
Medlem
Mortiss avatar
En högt aktad Ärkeängel i Himlen var han och kallades då för Lucifer, vilket betyder: Klarast lysande stjärnan, och han var underbar att se på. Mycket mer finns att tillägga men vill hålla texten kort. Som dödssynd representerar han vrede och högmod.

I den stora striden i himlen samlar Lucifer en tredjedel av änglar för att störta Gud och inta hans plats. Gud sänder ut Ärkeänglarna Michael, Gabriel, Rafhael och Uriel tillsammans med miljoner änglar för bekämpa rebellerna. Striden var hård och ingen sida kunde vinna någon avgörande seger efter två dagar. Gud sänder då ut sin son, senare på jorden kallad Jesus, som med enorm kraft föser de fallna änglarna till porten till helvetet. De fallna änglarna faller ned i kaos i 9 dagar tills de når helvetet. Det är då han bannlys att använda sitt gamla namn, och antar själv, eller om det vara av Gud, namnet Satan.
Citera
2011-08-28, 23:44
Medlem
How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations!

And he (Jesus) said unto them, I beheld Satan as lightning fall from heaven.

Ja dom är samma.

De är massa sån propaganda nu eftersom lucifer skall ses som nånting bra i den stora lögnen som kommer komma som biblen varnade för. Då lögnen kommer bara att efter 2012 går vi in i en ny tid "vattenmannens tidsålder" och då ska vi gå in i nästa steg i evolution. Och lucifer "ljusbringaren" är entiteten som skall se till att vi klarar de och blir själva som gudar. Och vi som tror på kristendomen håller fast vid den gamla tiden och håller fast vid energi/vibrationer som håller tillbaka alla från deras utvekling. Och därför står de som i bibeln att vi kommer bli hatade av alla och tillslut avrättade i miljontals.

samma propaganda som säger att jesus inte är gud utan en profet. När de står tydligt att jesus är gud.. och lucifer är satan...
Senast redigerad av maximon 2011-08-28 kl. 23:56.
Citera
2011-10-21, 08:15
Medlem
Carlstads avatar
Sälja sin själ till Djävulen

Hur tänker ni kring detta begrepp? Vilka är det som utan att tveka säljer sin själ till Djävulen?

Jag tycker mig se otaliga människor som gör massor av handlingar mot sin egen, inre vilja och som i mina ögon gynnar de onda krafterna i samhället. Men är detta detsamma som att sälja sin själ till den Onde?

Eftersom jag försöker vara en pragmatisk kristen vill jag ändå tro det bästa, även kring människor som utför handlingar som hans eller hennes hjärta helst skulle slippa. Å andra sidan går det väl inte att utföra sådana felaktiga gärningar hur ofta och länge som helst utan att detta straffar sig, kanske både i detta jordeliv och efteråt.

Faust är kanske den mest kände i detta sammanhang men givetvis har denna svartkonstnär mängder av efterföljare, väl utspridda på Guds skapelse.
http://radio.af.lu.se/uploads/users/80/ndvd_008.jpg

Mvh Carlstad (som förmodligen varit nära att bli en s.k Faustare )
Senast redigerad av Carlstad 2011-10-21 kl. 08:18.
Citera
2011-10-21, 08:29
Medlem
Skitstorms avatar
Dom som säljer sin själ till djävulen är efterblivna för det är som att sälja sin själ till en vägg eller en get eller nått annat skit. Det funkar inte för djävulen finns ej.
Citera
2011-10-21, 08:38
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitstorm
Dom som säljer sin själ till djävulen är efterblivna för det är som att sälja sin själ till en vägg eller en get eller nått annat skit. Det funkar inte för djävulen finns ej.

Det finns en väsentlig skillnad här, geten och väggen är högst verkliga. Dessutom är begreppet själ intressant, vad innebär det egentligen. För mig är begreppet själ som religiösa ofta definiera det med också icke-existerande. Dvs med en religiös logik utifrån mitt perspektiv blir TS frågeställning hur säljer man inget till inget och därmed fullkomligt ointressant att diskutera
Citera
2011-10-21, 08:38
Medlem
Daos avatar
Ser det mer som en beskrivning att man går emot sitt eget jag för att vinna en fördel av något slag. Ett agerande som inte sällan slår tillbaka i det långa loppet.

Det är en abrahamitisk term, men beskriver, som religionerna egentligen gör, vår egen verklighet.

I det stora hela kan man också se vad som hände när man sköt undan moralen (=religionen) och lät industrialism, ekonomism och vetenskap florera fritt - utan moral. Vi fick en massa tekniska framgång, på bekostnad för storkrig, massförstörelsevapen, miljöförstörelse och en enorm tomhet hos många i en allt mer egoistiskt och stressande samhälle.

Rent filosofiskt kan man hävda att vi i samhället valde att göra en pakt med Djävulen och vann många materiella fördelar med detta! Men att vi nu tvingas "betala notan"!
Citera
2011-10-21, 08:39
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Hur tänker ni kring detta begrepp? Vilka är det som utan att tveka säljer sin själ till Djävulen?

Jag tycker mig se otaliga människor som gör massor av handlingar mot sin egen, inre vilja och som i mina ögon gynnar de onda krafterna i samhället. Men är detta detsamma som att sälja sin själ till den Onde?

Eftersom jag försöker vara en pragmatisk kristen vill jag ändå tro det bästa, även kring människor som utför handlingar som hans eller hennes hjärta helst skulle slippa. Å andra sidan går det väl inte att utföra sådana felaktiga gärningar hur ofta och länge som helst utan att detta straffar sig, kanske både i detta jordeliv och efteråt.

Faust är kanske den mest kände i detta sammanhang men givetvis har denna svartkonstnär mängder av efterföljare, väl utspridda på Guds skapelse.
http://radio.af.lu.se/uploads/users/80/ndvd_008.jpg

Mvh Carlstad (som förmodligen varit nära att bli en s.k Faustare )

Och du har ett uppochnervänt kors som avatar? Du har nog redan sålt din själ till djävulen och kommer brinna i evighet.

Fast kanske ändå inte, eftersom varken Jebus eller Satan existerar på "riktigt", så skriv du ditt namn i blod på djuhud så får vi se om Mäster Katten accepterar din ansökan!

TGIF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in