2020-10-06, 02:58
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Matteus evangelium
4:2* Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han omsider hungrig.
4:3* Då trädde frestaren fram och sade till honom: »Är du Guds Son, så bjud att dessa stenar bliva bröd.»
4:4* Men han svarade och sade: »Det är skrivet: 'Människan skall leva icke allenast av bröd, utan av allt det som utgår av Guds mun.'»
4:5* Därefter tog djävulen honom med sig till den heliga staden och ställde honom uppe på helgedomens mur
4:6* och sade till honom: »Är du Guds Son, så kasta dig ned; det är ju skrivet: 'Han skall giva sina änglar befallning om dig, och de skola bära dig på händerna, så att du icke stöter din fot mot någon sten.'»
4:7* Jesus sade till honom: »Det är ock skrivet: 'Du skall icke fresta Herren, din Gud.'»
4:8* Åter tog djävulen honom med sig, upp på ett mycket högt berg, och visade honom alla riken i världen och deras härlighet
4:9* och sade till honom: »Allt detta vill jag giva dig, om du faller ned och tillbeder mig.»
4:10* Då sade Jesus till honom: »Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.'»
Läs den på grekiska så ska du se att det står något annat där.

Det handlar om att Jesus frestades att använda sin makt för egen vinnig.
Det är inte en person eller ett väsen som frestar Jesus. Det handlar om frestelsen i sig.
Jag gissar att detta är bortkastat på dig. De folk som kristnades hade svårt att släppa sin tro på magi och andeväsen och läste in sånt som inte fanns där...
Religion har alltid varit politik och översättningen till engelska förvanskade skrifterna ytterligare.

På nätet finns dels NT på grekiska men också ett par litteral translations. Ganska intressant hur betydelser ändras.

Om vi verkligen läste ursprungsbibeln skulle vi varit mycket mognare.
Särskilt om vi läste alla ursprungsskrifter och inte bara de som Paulus anhang valde ut och är författare till.
Senast redigerad av Gertrud1 2020-10-06 kl. 03:00.
Citera
2020-10-06, 03:02
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det beror ju lite på vem man frågar.

Det finns en ganska trovärdig teori att alla dessa namn på Guds motståndare är namn på andra gudar som dyrkades av folk som sedan blev besegrade av de som i dag bekänner sig till judendomen.

Lucifer är ett hebreiskt namn på morgonstjärnan, Venus och anspelar väl på att han var en ängel som gjorde uppror mot Gud och därför fick det otacksamma jobbet att hålla ordning på helvetet.

Satan kommer från ett hebreiskt namn på motståndaren/anklagaren och har väl genom åren fått samma betydelse. Oftast avbildad som en orm.

Belzebub kommer troligen från Baal en semitisk gud som kanske hörde till solen eller vädret, men som senare blev kallat honom flugornas herre.

Det är nog inte heller någon slump att en bild av djävulen - med gethorn och klovar till fötter - påminner starkt om guden Pan.

De flesta religioner tycks ha behov av en ond eller taskig gud, t ex Loke i nordisk mytologi, eller Set i egyptisk, och det säger väl lite om hur vi människor tänker.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Devil
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucifer
https://en.wikipedia.org/wiki/Satan
https://en.wikipedia.org/wiki/Baal
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Evil_deities
Ah sorry. Du var före mig. Missade det.
Citera
2020-10-06, 03:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Läs den på grekiska så ska du se att det står något annat där.

Det handlar om att Jesus frestades att använda sin makt för egen vinnig.
Det är inte en person eller ett väsen som frestar Jesus. Det handlar om frestelsen i sig.
Jag gissar att detta är bortkastat på dig. De folk som kristnades hade svårt att släppa sin tro på magi och andeväsen och läste in sånt som inte fanns där...
Religion har alltid varit politik och översättningen till engelska förvanskade skrifterna ytterligare.

På nätet finns dels NT på grekiska men också ett par litteral translations. Ganska intressant hur betydelser ändras.

Om vi verkligen läste ursprungsbibeln skulle vi varit mycket mognare.
Särskilt om vi läste alla ursprungsskrifter och inte bara de som Paulus anhang valde ut och är författare till.
Det ligger nog en del i vad du skriver, men det är inte det väsentliga.
Citera
2020-10-06, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kärt barn har många namn sägs det, Beelzebub är ett annat.
Som barn, de känsligaste som finns, var det bara Hunnerstadrunten som var riktigt elak och åt tom upp barn när han var på det humöret. Sen kan man väl undra över om Bill egentligen var Bull eller var det tvärt om?

Tänk om man visste aaalllt
det vore väl baaalt

God morgon!
Citera
2020-10-06, 03:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ja, det finns en hierarki, men vad har den med saken att göra? Satan = Djävulen, spelar väl ingen roll vad som finns under för den frågan?
Alla som uttrycker Satans ord representerar Satan och Satans värld.
Citera
2020-10-06, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeunertsJulmust
Satan och djävulen är samma. Det är bara 2 olika namn.

Men däremot verkar det vara skillnad på satanist och djävulsdyrkare. Vet själv inte skillnaden. Men jag gissar på att satanister är värre. Det är nog de som dödar djur osv. Medans djävulsdyrkare bara ber till Satan och följer meriten "Do what you want" och lyssnar på satanistmusik.

Fast tvärtom väl?

I alla fall om man ser till den moderna satanismen som grundar sig i fjanten Anton LeVay's livsverk - vilken han till stor del stulit från Aleister Crowley's filosofi Thelema. "Do what thou wilt" härstammar därifrån. En form av elitistisk livsåskådan där man sätter egot och de närmsta framför allt annat. Inget fel med just det kan jag tycka...

Djävulsdyrkare däremot - per definition - tillber/dyrkar vad de tror är en faktisk gudom. Likt andra tillber Gud/Allah som en omnipotent kraft.

"Satan" i dess olika fonetiska former är ett samlingsnamn (förekommer i såväl den hebreiska, kristna som islamitiska läran av pesten vi kallar religion) för Lucifer - ljusbringaren/the opposer/den fallna ängeln/the accuser. En motpol till Gud. Den som ifrågasätter och erbjuder en annan väg. Den vänstra handens väg. Guds yin mot yang. En del av balansen mellan det onda och goda.

"Djävulen" däremot är mer ett verktyg/ont väsen som uppkom under medeltiden för att ingjuta och skrämma gudsfruktan i befolkningen.

Lyssna på "satanistmusik" och offra djur är väl comme ci comme ça...
Senast redigerad av managarm 2020-10-06 kl. 04:03.
Citera
2020-10-06, 04:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av managarm
Fast tvärtom väl?

I alla fall om man ser till den moderna satanismen som grundar sig i fjanten Anton LeVay's livsverk - vilken han till stor del stulit från Aleister Crowley's filosofi Thelema. "Do what thou wilt" härstammar därifrån. En form av elitistisk livsåskådan där man sätter egot och de närmsta framför allt annat. Inget fel med just det kan jag tycka...

Djävulsdyrkare däremot - per definition - tillber/dyrkar vad de tror är en faktisk gudom. Likt andra tillber Gud/Allah som en omnipotent kraft.

"Satan" i dess olika fonetiska former är ett samlingsnamn (förekommer i såväl den hebreiska, kristna som islamitiska läran av pesten vi kallar religion) för Lucifer - ljusbringaren/the opposer/den fallna ängeln/the accuser. En motpol till Gud. Den som ifrågasätter och erbjuder en annan väg. Den vänstra handens väg. Guds yin mot yang. En del av balansen mellan det onda och goda.

"Djävulen" däremot är mer ett verktyg/ont väsen som uppkom under medeltiden för att ingjuta och skrämma gudsfruktan i befolkningen.

Lyssna på "satanistmusik" och offra djur är väl comme ci comme ça...
Det finns ingen balans mellan det onda och det goda. Guds rike har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Alternativa vägar har en början och ett slut. Gudskelov!
Citera
2020-10-06, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Rent historiskt sett . Eftersom folk påstår att det är skillnad på satanism och djävulsdyrkan så undrsr jag då vem Satan är och hur denne skiljer sig från Djävulen.

Är det två olika väsen/gudendomar i historien som haft olika rörelser och sekter i deras namn eller är det en och samma?

Satan är en fallen ängel och prins över onda andar enligt Google. Djävulen har horn och är oftast röd , men det är inte Satan alltså? Någon som kan klargöra detta?

Vem är ondast av Satan och Djävulen?
De är samma andas barn.
Citera
2020-10-06, 05:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Rent historiskt sett . Eftersom folk påstår att det är skillnad på satanism och djävulsdyrkan så undrsr jag då vem Satan är och hur denne skiljer sig från Djävulen.

Är det två olika väsen/gudendomar i historien som haft olika rörelser och sekter i deras namn eller är det en och samma?

Satan är en fallen ängel och prins över onda andar enligt Google. Djävulen har horn och är oftast röd , men det är inte Satan alltså? Någon som kan klargöra detta?

Vem är ondast av Satan och Djävulen?

Satan är namnet på djävulen inom kristendomen.
Citera
2020-10-06, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns ingen balans mellan det onda och det goda. Guds rike har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Alternativa vägar har en början och ett slut. Gudskelov!

"Do what thou wilt shall be the whole of the Law".

Och nu promotar jag absolut inte Crowley på något vis. Men den verkar ju passa in även på troende... Det är bara en uppmuntran till dig. Gör och agera i ditt liv som du tycker är rätt. Och det kommer troligtvis kännas rätt på dödsbädden.

Märk dock, när du väl ligger där, dragandes dina sista andetag och ingen "svarar" kommer du inse att din Gud övergivit dig för länge sedan. Du kommer likt mig och alla andra i världhistorian att först bli dött kött, sedan jord och därefter atomer. Stjärnstoft - vilket vi kom ifrån.

Ingen Gud. Inget paradis. Ingen himmel. Inget helvete.

Ska vi slå vad?
Citera
2020-10-06, 07:50
Medlem
neuron-drones avatar
I bibeln är de samma. Ordet djävulen används sällan. Satan desto mer. Men i GT är Satan mest inte en varelse utan vad som kommer mellan människan och gud.

Om Lucifer är densamma kan vi inte riktigt veta eftersom namnet bara förekommer en gång. Och meningen av hans namn, morgonstjärnan, används också en gång om jesus.
Citera
2020-10-06, 07:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av managarm
"Do what thou wilt shall be the whole of the Law".

Och nu promotar jag absolut inte Crowley på något vis. Men den verkar ju passa in även på troende... Det är bara en uppmuntran till dig. Gör och agera i ditt liv som du tycker är rätt. Och det kommer troligtvis kännas rätt på dödsbädden.

Märk dock, när du väl ligger där, dragandes dina sista andetag och ingen "svarar" kommer du inse att din Gud övergivit dig för länge sedan. Du kommer likt mig och alla andra i världhistorian att först bli dött kött, sedan jord och därefter atomer. Stjärnstoft - vilket vi kom ifrån.

Ingen Gud. Inget paradis. Ingen himmel. Inget helvete.

Ska vi slå vad?
Jag gör vad jag vill och tycker är rätt och har inga illusioner om döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in