2020-10-06, 01:10
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad snackar du om?

Det finns en hierarki, känner du ens till det här ämnet?
Citera
2020-10-06, 01:11
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperialwitch
Rent historiskt sett . Eftersom folk påstår att det är skillnad på satanism och djävulsdyrkan så undrsr jag då vem Satan är och hur denne skiljer sig från Djävulen.

Är det två olika väsen/gudendomar i historien som haft olika rörelser och sekter i deras namn eller är det en och samma?

Satan är en fallen ängel och prins över onda andar enligt Google. Djävulen har horn och är oftast röd , men det är inte Satan alltså? Någon som kan klargöra detta?

Vem är ondast av Satan och Djävulen?

De två är olika definitioner.

Satan är i fysisk form. Djävulen är typ allt som är ont. Krig kan vara rena Djävulen medan Satan kan tex vara motsatsen till Jesus.
Citera
2020-10-06, 01:17
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Satan och djävulen är samma. Det är bara 2 olika namn.

Men däremot verkar det vara skillnad på satanist och djävulsdyrkare. Vet själv inte skillnaden. Men jag gissar på att satanister är värre. Det är nog de som dödar djur osv. Medans djävulsdyrkare bara ber till Satan och följer meriten "Do what you want" och lyssnar på satanistmusik.
Citera
2020-10-06, 01:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det finns en hierarki, känner du ens till det här ämnet?

Ja, det finns en hierarki, men vad har den med saken att göra? Satan = Djävulen, spelar väl ingen roll vad som finns under för den frågan?
Citera
2020-10-06, 01:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Lite snurrigt med så många olika namn tycker jag.. lätt att tro att det rör sig om olika "gudendomar "

Det får du tycka om du vill, själv finner jag det väldigt tydligt. Men det kanske beror på att jag har läst hela bibeln.

Citat:
Ursprungligen postat av shevita
De två är olika definitioner.

Satan är i fysisk form. Djävulen är typ allt som är ont. Krig kan vara rena Djävulen medan Satan kan tex vara motsatsen till Jesus.

Nej, det finns ingen sådan distinktion.
Citera
2020-10-06, 01:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det beror ju lite på vem man frågar.

Det finns en ganska trovärdig teori att alla dessa namn på Guds motståndare är namn på andra gudar som dyrkades av folk som sedan blev besegrade av de som i dag bekänner sig till judendomen.

Lucifer är ett hebreiskt namn på morgonstjärnan, Venus och anspelar väl på att han var en ängel som gjorde uppror mot Gud och därför fick det otacksamma jobbet att hålla ordning på helvetet.

Satan kommer från ett hebreiskt namn på motståndaren/anklagaren och har väl genom åren fått samma betydelse. Oftast avbildad som en orm.

Belzebub kommer troligen från Baal en semitisk gud som kanske hörde till solen eller vädret, men som senare blev kallat honom flugornas herre.

Det är nog inte heller någon slump att en bild av djävulen - med gethorn och klovar till fötter - påminner starkt om guden Pan.

De flesta religioner tycks ha behov av en ond eller taskig gud, t ex Loke i nordisk mytologi, eller Set i egyptisk, och det säger väl lite om hur vi människor tänker.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Devil
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucifer
https://en.wikipedia.org/wiki/Satan
https://en.wikipedia.org/wiki/Baal
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Evil_deities
Citera
2020-10-06, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Det beror ju lite på vem man frågar.

Det finns en ganska trovärdig teori att alla dessa namn på Guds motståndare är namn på andra gudar som dyrkades av folk som sedan blev besegrade av de som i dag bekänner sig till judendomen.

Lucifer är ett hebreiskt namn på morgonstjärnan, Venus och anspelar väl på att han var en ängel som gjorde uppror mot Gud och därför fick det otacksamma jobbet att hålla ordning på helvetet.

Satan kommer från ett hebreiskt namn på motståndaren/anklagaren och har väl genom åren fått samma betydelse. Oftast avbildad som en orm.

Belzebub kommer troligen från Baal en semitisk gud som kanske hörde till solen eller vädret, men som senare blev kallat honom flugornas herre.

Det är nog inte heller någon slump att en bild av djävulen - med gethorn och klovar till fötter - påminner starkt om guden Pan.

De flesta religioner tycks ha behov av en ond eller taskig gud, t ex Loke i nordisk mytologi, eller Set i egyptisk, och det säger väl lite om hur vi människor tänker.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Devil
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucifer
https://en.wikipedia.org/wiki/Satan
https://en.wikipedia.org/wiki/Baal
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Evil_deities

Nej Heylel är det hebreiska namnet för det latinska lucifer och betyder samma sak

"As God laid the foundation of our little blue-green planet, an angelic chorus erupted in celebration. In that moment, “the morning stars sang together, and all the sons of God shouted for joy” (Job 38:7).

Presumably among those morning stars and sons of God (here, a poetic reference to angels) was an angel named Heylel—a Hebrew word meaning “shining one” or “light bearer.”

If you’ve never heard of Heylel before, it’s not surprising. The Bible only mentions that Hebrew name once"

https://lifehopeandtruth.com/prophec...fall-of-satan/
Citera
2020-10-06, 02:09
Medlem
Citat:
Rent historiskt sett . Eftersom folk påstår att det är skillnad på satanism och djävulsdyrkan så undrsr jag då vem Satan är och hur denne skiljer sig från Djävulen.

Jag misstänker att du blandar ihop den filosofiska satanismen med verklig satanism. Det föregående är bara en tramsig grupp ateister som vill provocera religiösa (främst kristna) genom att påstå att de dyrkar Satan, när de i själva verket inte tror på Satan utan ser på det filosofiskt. Hur visar en ateistisk fjant bäst att de tar avstånd från kristendomen? Jo genom att hävda att de "följer Satan". Men i realiteten handlar det bara om ett gäng ateister som distanserar sig från religion, i synnerhet kristendomen.

Riktig satanism (och djävulsdyrkan) så handlar det om en verklig religiös tro/övertygelse. Någon får gärna rätta mig. Skulle heller inte förvåna mig om det finns olika former av religiös satanism/djävulsdyrkan.
Senast redigerad av Patch1 2020-10-06 kl. 02:13.
Citera
2020-10-06, 02:18
Medlem
Rolig tråd, roliga och intressanta svar!

Min magkänsla är att satan är njutning och djävulen är lidande.
Baserat på min samlade erfarenhet av kristenhet alltså.

Tror svensk mainstreamkristendom har plockat bort djävulen och helvetet.
Antagligen ett bra drag.
Citera
2020-10-06, 02:46
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Är det två olika väsen/gudendomar i historien som haft olika rörelser och sekter i deras namn eller är det en och samma?

Satan är en fallen ängel och prins över onda andar enligt Google. Djävulen har horn och är oftast röd , men det är inte Satan alltså? Någon som kan klargöra detta?

Vem är ondast av Satan och Djävulen?
En satan är en budbärare mellan gud och människorna. Det är en funktion satanen är utsänd av Jahve för att bjuda människor motstånd.
Det är också vad det hebreiska orden satan betyder. Dvs the adversary.
Det var GT det.
Enligt NT så står diabolos för ett beteende. Ett förledande beteende. Kan kolla exakt betydelse i morgon.
När kristendomen spreds så spreds den till människor som tidigare bekänt sig till polyteistiska religioner. De tolkade skrifterna på sitt vis.
Runt 300 talet började kristendomen användas av romarna och under den tiden så demoniserandet de tidigare gudarna och den ni kallar djävulen/satan är helt enkelt en mix av Hades och Faun.
Nu började kyrkan få verklig makt och helvetet uppfanns för att kontrollera folket.
Från början existerade flera kristendomar (och judendomar) men Paulus och hans efterföljare konkurerade ut de andra genom att förtala dem och sammanställa NT.

Jag har skrivit om det här och utgått från skrifternas originalspråk. Mycket har blivit fel i översättningen.
Man har missförstått symbolismen eftersom man varit okunnig i kultur och kontext.
Lucifer till exempel är planeten venus på morgonen det vill säga morgonstjärnan..
Fosforos på grekiska.
Ordet betyder ljusbringaren och även Jesus har fått det epitetet i bibeln.

Vi är helt enkelt dragna vid näsan av katolska kyrkan och fd polyteistiska präster.
Gehenna btw är en avskrädeshög där man eldade sopor kadaver och lik från avrättade.
Inget helvete i bibeln alltså.
Mer i morgon för den som är intresserad.
Senast redigerad av Gertrud1 2020-10-06 kl. 03:05.
Citera
2020-10-06, 02:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Matteus evangelium
4:2 Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han omsider hungrig.
4:3 Då trädde frestaren fram och sade till honom: »Är du Guds Son, så bjud att dessa stenar bliva bröd.»
4:4 Men han svarade och sade: »Det är skrivet: 'Människan skall leva icke allenast av bröd, utan av allt det som utgår av Guds mun.'»
4:5 Därefter tog djävulen honom med sig till den heliga staden och ställde honom uppe på helgedomens mur
4:6 och sade till honom: »Är du Guds Son, så kasta dig ned; det är ju skrivet: 'Han skall giva sina änglar befallning om dig, och de skola bära dig på händerna, så att du icke stöter din fot mot någon sten.'»
4:7 Jesus sade till honom: »Det är ock skrivet: 'Du skall icke fresta Herren, din Gud.'»
4:8 Åter tog djävulen honom med sig, upp på ett mycket högt berg, och visade honom alla riken i världen och deras härlighet
4:9 och sade till honom: »Allt detta vill jag giva dig, om du faller ned och tillbeder mig.»
4:10 Då sade Jesus till honom: »Gå bort, Satan; ty det är skrivet: 'Herren, din Gud, skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.'»

16:22 Då tog Petrus honom avsides och begynte ivrigt motsäga honom och sade: »Bevare dig Gud, Herre! Ingalunda får detta vederfaras dig.»
16:23 Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.»

Markus
4:15 Och att säden såddes vid vägen, det är sagt om dem i vilka ordet väl bliver sått, men när de hava hört det, kommer strax Satan ock tager bort ordet som såddes i dem.

Johannes
8:44 I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

14:30 Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-10-06 kl. 03:07.
Citera
2020-10-06, 02:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kärt barn har många namn sägs det, Beelzebub är ett annat.
Belzebub är judarnas sätt att förtala den mest populära kanaanitiska guden.
Senast redigerad av Gertrud1 2020-10-06 kl. 03:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in