2020-05-23, 20:21
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns ingenting som är i sig självt utom Gud.

Blått finns inte. Du ser blått pga ljus och materia.

Materia och ljus är skapat. Att vi inte kan skapa det är en annan sak.
Det går inte att skapa vad som bara är.
Citera
2020-05-23, 20:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det går inte att skapa vad som bara är.
Du hävdar att det som bara är, är ljus och materia (blått). Jag hävdar att blå färg är skapad, inte "bara är" eller evigt, dvs Gud är inte materia. Materia är inte evigt.
Citera
2020-05-23, 20:39
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du hävdar att det som bara är, är ljus och materia (blått). Jag hävdar att blå färg är skapad, inte "bara är" eller evigt, dvs Gud är inte materia. Materia är inte evigt.
Nej jag hävdar inte att det som bara är, är ljus och materia. Det är din halmgubbe.

Det som bara är, är inte bundet av en begynnelse. Det som bara är, är inte bundet sina kausala implikationer.
Citera
2020-05-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Genom att skapa en spricka där flykt är möjlig.

Jag fruktar ingen dom eftersom Guds dom inte skulle orsaka mig mer lidande än skapelsen gör.
Inte ens satan, din gud, kommer lyckas fly.

Kan någon gömma sig så väl att inte jag ser honom? säger Herren. Uppfyller inte jag både himmel och jord? säger Herren. Jag har hört vad profeterna säger, de som profeterar lögn i mitt namn: »Jag har haft en dröm, en dröm, Jer 23:24-25
Citera
2020-05-23, 20:56
Medlem
Citat:
Gud är en ande, och Gud har en kropp. Vi är skapade till hans avbild. En ande är som vinden, dvs en gas. Och gas är "materia".
Citera
2020-05-23, 20:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej jag hävdar inte att det som bara är, är ljus och materia. Det är din halmgubbe.

Det som bara är, är inte bundet av en begynnelse. Det som bara är, är inte bundet sina kausala implikationer.
Ditt exempel på vad som bara är var blått.

Det finns ingenting vi kan se som bara är. På sin höjd kan vi få en upplevelse av att vi bara är, i anden.

Människor finner på många grejer i sina sökanden och allt arbete, men det är så enkelt som Jesus sa:
Be och ni ska få!
Allt finns ju redan hos Gud, precis allt vi behöver.
Citera
2020-05-23, 20:59
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ditt exempel på vad som bara är var blått.

Det finns ingenting vi kan se som bara är. På sin höjd kan vi få en upplevelse av att vi bara är, i anden.

Människor finner på många grejer i sina sökanden och allt arbete, men det är så enkelt som Jesus sa:
Be och ni ska få!
Allt finns ju redan hos Gud, precis allt vi behöver.
Min blå är inte samma som din blå. Du vill att allt du kommer i kontakt med ska vara skapat av Gud, jag möter det som bara är.
Citera
2020-05-23, 21:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Gud är en ande, och Gud har en kropp. Vi är skapade till hans avbild. En ande är som vinden, dvs en gas. Och gas är "materia".
Ja vindarna är en bild av Guds ande.
Stark, osynlig men väldigt kännbar.

Någon som lärt sig hata kroppen har nog svårt att ta till sig detta om kroppen, templet, men visst har du rätt.
Kött och blod kan ju inte ärva Guds rike, och medan vi eftersträvar kroppens förvandling finns somliga som vill slippa sin kropp.

Edit:
Gud är inte sitt tempel. Gud bor i sitt tempel.
Vi är inte vår kropp. Vi bor i vår kropp.

Guds andedräkt är som vinden. Vår jordiska kropp kräver syre, men vår himmelska kropp kräver inget jordiskt.
Senast redigerad av LadySweden 2020-05-23 kl. 21:37.
Citera
2020-05-23, 21:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Min blå är inte samma som din blå. Du vill att allt du kommer i kontakt med ska vara skapat av Gud, jag möter det som bara är.
Det är inte frågan om att vilja.

Din blå må bara vara, skapad blå är det fortfarande. Du är inte Gud.
Citera
2020-05-24, 11:10
Medlem
Citat:
Jo, jag känner till en del om dessa idéer. Troligt är att de kommer att få allt mer fäste också.

Jag tror att du missade min poäng:
Det finns bara en enda Gud- den evige.
Om det skulle vara så att tex annunaki skapat människorna vi är idag, så är de själva skapade. Jag läser inte bibeln på det sättet, men somliga gör ju det.

Om du söker dig bortanför det skapade söker du alltså Gud- någon annan Gud finns inte.

Vem skapade himlarna, skulle du säga?
Vem skapade stjärnorna?

Jo, Gud bryr sig. Åkalla Hans namn och bli räddad, som det heter!

Jag söker inte räddning. Så väntar han att jag ska åkalla hans namn så får han vänta förgäves.
Citera
2020-05-24, 11:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det är inte frågan om att vilja.

Din blå må bara vara, skapad blå är det fortfarande. Du är inte Gud.
Jag är inte bunden till mina kausala implikationer såsom du är så vad du vill är begränsat till vad du tror, vad jag är kan du därför inte förstå.
Citera
2020-05-24, 12:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag är inte bunden till mina kausala implikationer såsom du är så vad du vill är begränsat till vad du tror, vad jag är kan du därför inte förstå.
Nå väl, jag har lyssnat rätt mycket till den nymodiga idén du implikerar och kan rätt väl förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in