2020-05-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Din gud satan är den här världens gud. Livet i paradiset och himlen blir helt annorlunda. Det var genom djävulen döden kom in i världen. Vill du tacka idioten för det?

Döden leder till frihet från skapelsen och skaparguden så ja jag tackar honom för det. Jag söker mig aktivt bort från paradiset och himelen så det är ointressant för mig.

Satan kanske är denna världens gud men det var skaparen som faktiskt skapade den. Om han finner den hemsk så varför dränker han den inte?
Citera
2020-05-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Frihet från vad?

Gud kanske? Torde väl vara rätt uppenbart?
Citera
2020-05-23, 11:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Gud kanske? Torde väl vara rätt uppenbart?
Det är ett intetsägande svar när jag inte vet vad du menar med Gud.

"frihet från Gud" finns inte, för precis allt finns därför att Gud finns. Upplevelsen kan vara frihet från Gud, men är du "fri från Gud" innebär det bara slaveri under allt som inte är Gud. Också detta kommer av vem Gud (inte) är.
Citera
2020-05-23, 11:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Döden leder till frihet från skapelsen och skaparguden så ja jag tackar honom för det. Jag söker mig aktivt bort från paradiset och himelen så det är ointressant för mig.

Satan kanske är denna världens gud men det var skaparen som faktiskt skapade den. Om han finner den hemsk så varför dränker han den inte?
Det som nu är kommer att förgås i eld.

Gud har tålamod med oss människor, det är därför Han dröjer.
Citera
2020-05-23, 11:58
Medlem
Citat:
Skillnaden ligger i att jag vet att det finns en skapargud och en motståndare mot den skaparguden. Jag väljer sedan att vara på motståndarens sida.

Men varför väljer du motståndarsidan? Får du materiell lycka? Psykisk tillfredställelse? Många satanisters liv slutar i ond bråd död. Mord eller självmord blir ofta resultatet....
Citera
2020-05-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det var det jag menade. Det finns miljontals människor som haft Gudsupplevelser. Men du verkar mest intresserad av hans motståndare. Frågan är varför?
Det finns miljontals människor som påstår sig haft Gudsupplevelser, om vi ska vara petnoga.
Citera
2020-05-23, 12:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:

"frihet från Gud" finns inte, för precis allt finns därför att Gud finns. Upplevelsen kan vara frihet från Gud, men är du "fri från Gud" innebär det bara slaveri under allt som inte är Gud. Också detta kommer av vem Gud (inte) är.
bevis på att gud finns kan du ju lägga upp här!
Citera
2020-05-23, 12:27
Medlem
Citat:
Det som nu är kommer att förgås i eld.

Gud har tålamod med oss människor, det är därför Han dröjer.

Jag fruktar inte eld eller plåga.

Syndafloden säger något annat.
Citera
2020-05-23, 12:30
Medlem
Citat:
Men varför väljer du motståndarsidan? Får du materiell lycka? Psykisk tillfredställelse? Många satanisters liv slutar i ond bråd död. Mord eller självmord blir ofta resultatet....

Det materiella spelar ingen roll för mig. Ska vi se det ur en materiell synpunkt så lever jag otroligt fattigt och spartansk och det är jag nöjd med.
Jag är faktiskt lyckligare och mer tillfreds med mig själv. Inte ängslig och full av fruktan.
Självmord vid rätt tidpunkt är det ultimata upproret
Citera
2020-05-23, 12:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag fruktar inte eld eller plåga.

Syndafloden säger något annat.
Frågan var väl inte om du var räddför plåga eller ej. Jag undrar bara vad du vill bli fri ifrån. Vad menar du när du skriver "Gud", vem är "Gud"?

Vad säger syndafloden, menar du?
Citera
2020-05-23, 12:34
Medlem
Citat:

Gud i detta fallet är skaparguden YHVH.

Frihet från Gud innebär att man inte längre accepterar Guds makt över en.
Slav undet allt som inte är Gud? Tvärtom, tillskillnad från Gud som pekar med handen och säger "Gör så" så pekar motståndaren på olika ideer som kan vara intressanta att fundera över.
Citera
2020-05-23, 12:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Man kan fråga sig vilket val vredens kärl har haft.

Ett vredens kärl kan iof även det erkänna Guds allmakt, men frågar sig då kanske mest "varför gjorde du mig sådan", som Paulus skriver.
(rom kapitel 9)

Kan vi då av oss själva söka Guds nåd? Jesus säger ju att det måste bli oss givet av Gud. Avgörandet verkar ligga i kärleken till Gud (5:36-47, särskilt 42-44)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in