2020-05-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Frågan var väl inte om du var räddför plåga eller ej. Jag undrar bara vad du vill bli fri ifrån. Vad menar du när du skriver "Gud", vem är "Gud"?

Vad säger syndafloden, menar du?

Att Gud kan straffa de som han anser som onda när han vill men han gör det inte.
Antigen så har han gett upp eller så gillar han hur världen är.
Citera
2020-05-23, 12:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Det materiella spelar ingen roll för mig. Ska vi se det ur en materiell synpunkt så lever jag otroligt fattigt och spartansk och det är jag nöjd med.
Jag är faktiskt lyckligare och mer tillfreds med mig själv. Inte ängslig och full av fruktan.
Självmord vid rätt tidpunkt är det ultimata upproret
Uppror mot vem/vad?

Uppror mot dig själv? Det låter som det.
Citera
2020-05-23, 12:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Att Gud kan straffa de som han anser som onda när han vill men han gör det inte.
Antigen så har han gett upp eller så gillar han hur världen är.
Aha

Har du tänkt på att Gud har skapat även dem som blivit onda?
Så som jag känner Gud så vill Han inte någon något ont. Guds straff över ondskan kommer ju att döda alla som gör det onda.
Citera
2020-05-23, 12:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Gud i detta fallet är skaparguden YHVH.

Frihet från Gud innebär att man inte längre accepterar Guds makt över en.
Slav undet allt som inte är Gud? Tvärtom, tillskillnad från Gud som pekar med handen och säger "Gör så" så pekar motståndaren på olika ideer som kan vara intressanta att fundera över.
Skaparguden "Jag Är Den Jag Är", alltså. HAN som skapat alla himlar, världar och jorden med precis allt de innehåller menar du? För då talar vi åtminstone samma språk.

Gud pekar med hela handen så länge vi är syndens slavar. För att förtydliga:
Gud ändrar sig aldrig, så länge vi är i opposition uppfattas Gud som vred.

Så om du vill göra uppror måste du ju göra tvärt emot allt Gud säger. Jag ser ingen frihet i det.

Vart tänkte du att du skulle kunna vara fri från Gud någonstans? Allt du planerar vet Han ju redan.
Citera
2020-05-23, 13:41
Medlem
Citat:
Döden leder till frihet från skapelsen och skaparguden så ja jag tackar honom för det. Jag söker mig aktivt bort från paradiset och himelen så det är ointressant för mig.

Satan kanske är denna världens gud men det var skaparen som faktiskt skapade den. Om han finner den hemsk så varför dränker han den inte?
Om livet är så hemskt, varför tar du inte ditt eget liv? Ingen uppmaning, en genuin fråga. Minns du regnbågsförbundet? Gud lovade att aldrig göra det igen.
Citera
2020-05-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Om livet är så hemskt, varför tar du inte ditt eget liv? Ingen uppmaning, en genuin fråga. Minns du regnbågsförbundet? Gud lovade att aldrig göra det igen.

Det är inte livet i sig som är det hemska utan skapelsen.
Självmord utan mening är ovärdigt utan måste ske när det som behöver göras har blivit gjort.
Citera
2020-05-23, 15:23
Medlem
Citat:
Det är inte livet i sig som är det hemska utan skapelsen.
Självmord utan mening är ovärdigt utan måste ske när det som behöver göras har blivit gjort.
Tyvärr måste jag göra dig besviken. Alla döda kommer att få en uppståndelse och leva ett antal år medan alla dessa miljarder människor får sin dom. Hur lång tid det tar är det ingen som vet, men du kan räkna med att det kommer ta tid. Lycka till!
Citera
2020-05-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Tyvärr måste jag göra dig besviken. Alla döda kommer att få en uppståndelse och leva ett antal år medan alla dessa miljarder människor får sin dom. Hur lång tid det tar är det ingen som vet, men du kan räkna med att det kommer ta tid. Lycka till!

Inte om man lyckas ta sig ur den begränsade skapelsen som Gud styr.
Citera
2020-05-23, 15:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Inte om man lyckas ta sig ur den begränsade skapelsen som Gud styr.
Du låter som en gnostiker.

Det finns bara en Gud, alla som pratar om olika gudar pratar om andra än Gud.

Du kan inte ta dig bort från Gud, precis allt finns till för att Gud har skapat det.
Citera
2020-05-23, 15:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Du låter som en gnostiker.

Det finns bara en Gud, alla som pratar om olika gudar pratar om andra än Gud.

Du kan inte ta dig bort från Gud, precis allt finns till för att Gud har skapat det.
Kan du bevisa det då?
Citera
2020-05-23, 15:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kan du bevisa det då?
Jag är ointresserad, Mr. Kiss har helt uttömt den eventuella lust till det jag haft. Jaga rätt på alla diskussioner med Mr. Kiss så har du att göra en stund!
Citera
2020-05-23, 16:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag är ointresserad, Mr. Kiss har helt uttömt den eventuella lust till det jag haft. Jaga rätt på alla diskussioner med Mr. Kiss så har du att göra en stund!
Det finns inga bevis alltså. Då var det avklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in