2020-01-27, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är väl inte svårt alls.
Sätt ett gäng troende att be för en grupp patienter och se om de tillfrisknar fortare än en annan grupp som ingen ber för (självklart ska inte patienterna veta vilken grupp de tillhör).
Vad tror du skulle ske?

Det gjorde studier i tyskland tror jag om minnet inte sviker mig, att människor som låg på sjukhus som hade en utsikt med träd och blommor återhämtade sig hela 10% snabbare än vad det andra patienterna som hade byggnader som utsikt.

Gud kanske är naturen och inte människorna?
Citera
2020-01-27, 11:46
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius
Ja, jag håller med dig. Säg till en blind man som har varit blind hela sitt liv "Stoppa ner handen i byrålådan, vad ser du?" Så kommer han inte ifrågesätta ditt sägande utan han kommer beskriva vad han känner.

Jag har en tendens att göra det mer invecklat än vad det behöver. Men jag märker också att jag har någon som är utbildad mer "konkret" än vad jag är.
Kanske du underskattar din intelligens, att ha ett välutvecklat tänkande som kombineras med en grad av betydlig visdom resulterar ofta i att man ifrågasätter sina egna slutsatser även om dessa slutsatser är korrekta, vilket resulterar i ett överdrivet analyserande och tänkande, vilket paradoxalt skapar en form av ignorans.. man kan alltid luta sig lite mot ockhams rakkniv-principen, även om den kanske inte i alla fall bör appliceras på förklaringar av olika problem.

Tror det var Einstein som sa att om man inte kan förklara någonting enkelt, så förstår man det inte tillräckligt, även Leonardo da Vinci uttryckte något liknande; att enkelhet är den ultimata sofistikationen. Således är det fördelaktigt att inte överanalysera saker och ting utan sträva efter enkla förklaringar, detta gör att man både själv förstår det och andra när man förklarar det.

Citat:
Vad tror du om den blinda mannen?
Jag tänker nog som du där, jag tror att en som är blind har en kapacitet i form av en inre syn där den kan konceptualisera och skapa fenomen som tankar och fantasi med hjälp av som du nämner till exempel känslor eller från andra fungerande sinnesorgan.
Senast redigerad av particulum1 2020-01-27 kl. 11:51.
Citera
2020-01-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Kanske du underskattar din intelligens, att ha ett välutvecklat tänkande som kombineras med en grad av betydlig visdom resulterar ofta i att man ifrågasätter sina egna slutsatser även om dessa slutsatser är korrekta, vilket resulterar i ett överdrivet analyserande och tänkande, vilket paradoxalt skapar en form av ignorans.. man kan alltid luta sig lite mot ockhams rakkniv-principen, även om den kanske inte i alla fall bör appliceras på förklaringar av olika problem.

Tror det var Einstein som sa att om man inte kan förklara någonting enkelt, så förstår man det inte tillräckligt, även Leonardo da Vinci uttryckte något liknande; att enkelhet är den ultimata sofistikationen. Således är det fördelaktigt att inte överanalysera saker och ting utan sträva efter enkla förklaringar, detta gör att man både själv förstår det och andra när man förklarar det.

Jag tänker nog som du där, jag tror att en som är blind har en kapacitet i form av en inre syn där den kan konceptualisera och skapa fenomen som tankar och fantasi med hjälp av som du nämner till exempel känslor eller från andra fungerande sinnesorgan.

"Om du är smartast i rummet är du i fel rum" är ett citat jag ödmjukt lever efter, du har fått mig att se saker ifrån olika synvinklar och även beskrivit samma sak från olika infallsvinklar och det är inte många som kan göra, jag vetinte om du gör det omedvetet eller medvetet men jag ser att du är väl utbildad och det hade varit dumt av mig att inte lära mig ifrån dig. Jag kommer ihåg dig ur en tidigare tråd vi har diskuterat i och även där bemötte jag en väldigt informativ och givande människa som jag såg mellan raderna har tänkt mycket *betonar mycket* mer än många, du är en sökare, en mer intensiv sådan och sånt uppskattar jag eftersom jag själv vill ha svar på det oförklarliga och se det osedda oavsett om det låter flummigt!
Citera
2020-01-27, 14:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius
"Om du är smartast i rummet är du i fel rum" är ett citat jag ödmjukt lever efter, du har fått mig att se saker ifrån olika synvinklar och även beskrivit samma sak från olika infallsvinklar och det är inte många som kan göra, jag vetinte om du gör det omedvetet eller medvetet men jag ser att du är väl utbildad och det hade varit dumt av mig att inte lära mig ifrån dig. Jag kommer ihåg dig ur en tidigare tråd vi har diskuterat i och även där bemötte jag en väldigt informativ och givande människa som jag såg mellan raderna har tänkt mycket *betonar mycket* mer än många, du är en sökare, en mer intensiv sådan och sånt uppskattar jag eftersom jag själv vill ha svar på det oförklarliga och se det osedda oavsett om det låter flummigt!

Äsch, blås inte upp mitt ego

Jag är ganska bekant med det subtila begäret att vilja förstå det oförklarliga och se det osedda och det är inte det minsta flummigt, det är en naturlig aspekt och funktion i alla människor och är i faktum ett begär som gör att vi för det mesta lyckas erhålla nya kunskaper och visdomar om oss själva och den värld vi lever i när detta begär kanaliseras effektivt. Men begäret kan också orsaka missförstånd, inkorrekta slutsatser, ignorans och lidande från tänkandet som i sin tur gör att vår perception av oss själva och världen förvrängs och samtidigt p.g.a det är övertygade att det vi ser är det som är, helt ovetandes och omedvetna att våra tankar har förvrängt vår perception av oss själva och världen och klätt sig i ett sant och korrekt skynke.

Det är liksom ingen slump att buddhister exempelvis lägger väldigt mycket energi och tid på att behandla och frigöra sig från biologiska fenomen som lidande och synder som påverkar kroppen, hjärnan och tänkandet genom bland annat meditation, då de förstår att sinnets perception och tänkande begränsas och hindras från att fungera i dess mest optimala form när det är drabbat av dessa fenomen. Det är ju till exempel inte konstigt anser jag att en som mår skit, är rädd, stressad eller generellt allmänt olycklig eller deprimerad och lider p.g.a detta påverkas av det och således tänker och ser sig själv och världen genom en mörk, negativ, pessimistisk läns och rationaliserar utifrån detta.

Men samtidigt existerar ju den motsatta problematiken också, att den som är väldigt glad, positiv och euforisk oftast bara tänker och ser sig själv och världen genom ett ljust, positivt och optimistiskt perspektiv, detta är faktiskt också ett hinder.

Således brukar jag generellt balansera mig själv till ett neutralt mentalt tillstånd så att jag tänker eller ser världen varken genom ett positivt, optimistiskt eller ett negativt pessimistiskt perspektiv då det ger bästa möjligheten att observera tingens natur opartiskt i en icke-dualistisk förhållning där man själv inte, tänker, dömer och värderar utifrån dualistiska motsatser. Materialister till exempel ser oftast världen och sig själva i ett pessimistiskt perspektiv (typ en ateist), medans idealister oftast ser det genom ett optimistiskt perspektiv (typ en troende), materialisten är för det mesta ganska negativt inställd till livet, medans en idealist oftast är ganska positivt inställd till livet och båda är oftast helt övertygade att deras perspektiv är det sanna och korrekta, vilket gör att de sällan kan komma överens med varandra och diskutera opartiskt.

Det är således heller ingen slump att Siddartha Guatama kallade sin doktrin för "the middle way", rent krasst skulle man även kunna kalla doktrinen för "the neutral way".
Senast redigerad av particulum1 2020-01-27 kl. 14:25.
Citera
2020-01-28, 01:06
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag är helt övertygad om att det inte skulle bli någon skillnad.
Det skulle bevisa att böner har inte har någon effekt alls (om man gör flera liknande försök med samma resultat).

Med andra ord: om böner fungerar skulle det vara tämligen lätt att bevisa det. Det kommer såklart aldrig att ske.

Knappast. Gud är inte ett vetenskapligt ting att kalkylera med. Det är ett levande väsen, ursprunget till allt liv.

Det är som om en vän skulle be mig om nånting, ibland gör jag som han säger ibland inte. Kan man räkna ut vetenskapligt talat om det fungerar för honom att be mig om saker?

Gud har en egen vilja och plan med allt som sker och det står långt över mina eller någon annans personliga behov. Men det betyder inte att han inte kan kasta in en hjälpande hand när man ber med hjärtat ibland. Det har hänt mig och många andra.

Varför skulle gud vilja bevisa sin existens med ett vetenskapligt test? Världens folk skulle ändå inte komma till tro utan fortfarande välja världen framför gud. "Den port är trång och den väg är smal som leder till livet". Visst skulle fler komma till tro men läser man bibeln och ser hur den speglar världen är det snart dags att komma till tro. "Saliga de som inte har sett mig men ändå tror"
Citera
2020-01-31, 03:24
Medlem
Mogrens avatar
Det kan mycket väl vara så. Nu har han ju till exempel släppt loss coronaviruset. Undrar hur många han kommer att mörda med hjälp av det innan han känner sig nöjd.
Citera
2020-03-09, 22:03
Medlem
Är Lucifer den sanna Guden?

Hur mycket ska man lida egentligen???

WTF is going on?

Tror ni verkligen på att pedofiler från 1000 år sedan berättar sanningen? WTF is wrong with you!!

Förklara gärna! Förklara galenskapet. För att alla som är lite normala ser det som galenskap.

Nu till frågan, finns Lucifer, OBS att jag skriver hans namn med stor bokstav, då jag tydligen börjar bli fan.
Citera
2020-03-09, 22:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoJackMan
Hur mycket ska man lida egentligen???

WTF is going on?

Tror ni verkligen på att pedofiler från 1000 år sedan berättar sanningen? WTF is wrong with you!!

Förklara gärna! Förklara galenskapet. För att alla som är lite normala ser det som galenskap.

Nu till frågan, finns Lucifer, OBS att jag skriver hans namn med stor bokstav, då jag tydligen börjar bli fan.

Nix, Lucifer, om vi nu ska kalla Satan för det, är falsk. Han är inte den sanna guden.
Citera
2020-03-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nix, Lucifer, om vi nu ska kalla Satan för det, är falsk. Han är inte den sanna guden.

Hur vet du det? Var du där?
Citera
2020-03-09, 22:13
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Nej
Citera
2020-03-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoJackMan
Hur vet du det? Var du där?

Jag vet det för att hans mål är att få dig och alla andra att tro att han är den sanna guden.
Citera
2020-03-09, 22:27
Bannlyst
Om vi ponerar att Gud är allsmäktig och därtill ansvarig för allt som sker på jorden är han så ondskefull man bara kan bli.

Med detta sagt är det inte en omöjlighet att djävulen faktiskt styr.

Eller så är allting bara en slumpmässig serie av händelser...Vad vet jag.
Senast redigerad av ArrigoSacchi 2020-03-09 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in