Citat:
Ursprungligen postat av
AggressivAlv
Både Jahve och Hitler dödade för att de själva hade någonting att tjäna på det, men i Hitlers fall handlade det nog oftare om att helt enkelt göra sig av med folk.
Vad jag tycker om Jahve? De där särskilda Jahve-vibbarna som hans tillbedjare älskar avskyr jag, men jag har sluppit ifrån dem länge nog för att inte vara akut arg på honom.
Personligen så gav jag kristendomen en chans, när jag behövde ljus. Men jag började aldrig älska Jesus, kände snarare avsmak. Deras otroliga dogmatik och att deras skrifter aldrig uppdateras fick mig att tycka satanismen var häftigare.
Citat:
Jahve ser sig själv ur en ledarskapsposition, och det påverkar naturligtvis hans motivbild. Det är det som gör honom till ett sådant kontrollfreak. Hans lagar är naturligtvis inte bra nog för att moraliskt motivera ett sådant beteende, men min analys gällde motivbilder och dynamik.
Enkelt uttryckt: Jahve har verkligen ofta ansett sig ha någonting att tjäna på att döda människor, och inte minst att låta andra människor veta att han har gjort det. Det är det sistnämnda som gör det till en fråga om att "statuera exempel".
Vidare har Jahve, i egenskap av att vara en gud, rimligen inte samma perspektiv som en människa på vad en människas liv och död faktiskt är för något.
Ur människans perspektiv är döden någonting skrämmande och slutgiltigt, och de år man förlorar om man dör i förtid lång tid, men att döda någon är också ett effektivt sätt att göra sig av med personen.
Man kan också se det som att Jahve måste döda människor då och då för att behålla sin kontroll. Om han inte gör det så är han livrädd för att dom ska gå över till Lucifer och upptäcka synden.
Citat:
Ur gudarnas perspektiv är människans liv bara ett kort övergångsstadium i vilket fall som helst, och att döda en människa innebär inte nödvändigtvis att man blir av med denne. Jahve är dessutom ett kontrollfreak, så han och hans änglar för en omfattande byråkratisk dokumentation över alla dödsfall och döingar som på något sätt berör honom.
Mjo, men om du kollar på alla världsreligioner så är det inte alla gudar som dödar såpass många av sina egna för att upprätthålla sin ordning. Jag tror det handlar om att han vill ha ett högmoraliskt samhälle, och det är svårare att hålla upp om du jämför med ett där man inte måste hålla tillbaka frestelsen för synd.
Har du haft sex med nån nån gång? Föreställ dig att Jahve var som en sträng förälder som säger att du inte fick och Lucifer är som den där coola mobbron som säger äsch, det gör väl inget.
Citat:
Jag undrar förresten varifrån sifferuppgiften 3,4 miljoner kommer ifrån. Sifferuppgifter tenderar ju att vara osäkra. Det nutida mönstret är att förtryckarregimer underdriver och deras motståndare överdriver, men i äldre historia lär det ha förekommit att man överdrev storleken på sina egna massakrer. Med tanke på Jahves motivbild och på att världen under biblisk tid var ganska glest befolkad, verkar det faktiskt troligt att han skulle kunna ha fuskat med siffrorna på det gamla viset.
Men strängt taget spelar det väl ingen större roll för vår diskussion om Jahve dödade "bara" en halv miljon människor och sedan överdrev - en halv miljon är också många.
Det är faktiska siffror som går att kolla upp på nätet.
Googla.
Citat:
Hm, det där tycker jag inte låter som någonting som skulle gå att göra mot någon som är ungefär lika stark. Det låter snarare som ett slött sätt att hantera någon som är väldigt mycket svagare.
Annars så brukar det väl heta att det var Lucifer som utmanade Jahve? Varvid Lucifer uppenbarligen utgick från att han hade en chans att vinna, medan Jahve aldrig skulle erkänna att han kanske hade det.
Djävulen är i detaljerna. Att Lucifer krävde fri vilja, såg Jahve som att han trotsade honom. Det räckte för att han skulle känna sig utmanad.
Om Lucifer inte skulle varit lika stark som Jahve så skulle han inte kännt sig hotad, en svag person är inte ett hot. Troligtvis kände inte Jahve sig säker på att han skulle kunna ta sig an Lucifer, och styra honom som en mindslave.
Skillnaden var bara att Jahve hade makten i himmelriket - och Lucifer fick istället regera i helvetet.
Citat:
Många bibeltexter är ju superkryptiska. Enligt den bibelkritiska tolkningstraditionen handlar Jesaja 14 endast om en babylonisk kung, varvid det skulle vara ett rent missförstånd att Satan heter Lucifer eftersom det kommer från en latinsk översättning av Jesaja 14:12. Eftersom du kallar honom för Lucifer, utgår jag dock från att du erkänner Jesaja 14 som källa.
Och i Jesaja 14:15 antyds det starkt att Lucifer faktiskt dog: "Men ner till dödsriket blev du förd, längst ned i graven." (Översättning: Svenska Folkbibeln).
Men visst, det är en allmänt kryptisk och tveksam källa, så jag säger inte att du har helt fel.
Men hallå - det står ju faktiskt bara att han blev förd ner till dödsriket. Det står inte att han blev dödad.
Citat:
Låter som att Jahve och Satan skulle vara ganska lika.
Ja fast ändå inte. Synder är ju nåt vi alla gör, men Lucifer säger inte att due värdelös och usel om du gör det, dock så lockar han ju människor till dåliga saker. Jahve är mer som en sträng förälder som vill för mycket, även om han vill människors bästa. Dock får dom inte välja själva, utan dom måste följa hans moral.
Citat:
Förresten tycker jag att det är underligt hur du använder begreppet godhet. Du har ju i princip argumenterat för att Jahve inte bara tämligen ofta frångår, utan även konsekvent går tvärtemot, den där godheten som han gör anspråk på. Så vadå "god gud" och "kristendomens godhet"?
Om vi ska tänka lite känsloetiskt, så kan Jahve tänka sig att statuera exempel, for the greater good. Hans avsikt är att upprätthålla moral och att människor ska va plikttrogna till honom.
Citat:
Är inte Jahve Den Onde för att han har dödat 3,4 miljoner människor, för att han kastade ut den gode guden Lucifer och typ misshandlar sina änglar, för att han prackar på människor och änglar slavmoral och för att du säkert tycker att hans vibbar är minst lika äckliga som jag tycker?
Om vi ska tänka ond och god i en biblisk setting, så dikterar ju kristendomens definition av godhet Jahve, vilket betonar kyskhet, pryddhet, äkthet, chivalriousness, älska dina fiender, pacifism. Medans Lucifer, Satan, Belial och Leviathan, dom 4 crown princes ov hell snarare betonar förräderi, oäkthet, lättja, sloth (slampighet), sexuell dekadens, stolthet, avundsjuka, heresy, rebellion, onda handlingar, ev. manipulation som människor tar efter.
Även om Jahve manipulerar, så är det inte okej för hans följare att göra det.
Belial betyder ju förövrigt på hebreiska 'värdelös' och är en person som är så usel och kass att han bara kan göra onda och manipulativa saker.