2020-01-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Dessvärre går det inte att se vad vi inte ser och hör hur du än vrider och vänder på det, för om vi såg och hörde det vi inte ser eller hör så är det vi ser och hör inte det vi inte ser och hör, utan i faktum det vi ser och hör.

Du kan inte se någonting du inte ser, likaväl kan du inte höra någonting du inte hör.

Mediterar du regelbundet?
Citera
2020-01-26, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är lugnt, jag tar sällan åt mig. Det jag menar är att det du påstår att du ser kan vara hjärnspöken, önsketänkande, hopp, o.s.v.

Ja du är ett hjärnspöke för mig
Citera
2020-01-26, 13:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agapius
Mediterar du regelbundet?

Beror på vad du menar med regelbundet?
Men om jag ska utgå från min egen definition så är svaret ja, även om regelbundenheten ibland blir icke regelbunden.
Citera
2020-01-26, 14:01
Medlem
Citat:
Min verklighetsuppfattning kan man säga. Jag vill inte göra misstaget att tro på saker som ej existerar, typ gudar, spöken, aliens på jorden, o.s.v. Att någon säger till mig att de köpt ny hund, men det visar sig att de luras, det gör inget åt min tro på att hundar existerar.
Om någon säger att gudar eller spöken finns, då kommer jag kräva belägg (om de vill bli trodd).
Du kräver inte bara belägg, du kräver att vetskapen om Guds eller satans existens ska komma utifrån, från en annan människa. Redan där har du själv lagt en grund för dig att avfärda allting eftersom metafysiska ting inte kan bevisas fysiskt utan endast kan uppenbaras andligt.

Förutsätter du att kunskapen om Guds eller Satans existens endast kan färdas från mun till mun genom människor och inte erfaras på andligt vis så har du redan bestämt dig för att den typen av verklighet inte existerar.

Eftersom du redan har fått vittnessbördet om Jesus här så har du redan allt som du kan få från andra människor, resten, den andliga vissheten, tron, får du på egen hand genom att själv söka Honom. Så gå in i din kammare och sätt dig på knäna och sök Gud själv, för här får du inga bevis.
Citera
2020-01-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Du kräver inte bara belägg, du kräver att vetskapen om Guds eller satans existens ska komma utifrån, från en annan människa. Redan där har du själv lagt en grund för dig att avfärda allting eftersom metafysiska ting inte kan bevisas fysiskt utan endast kan uppenbaras andligt.

Förutsätter du att kunskapen om Guds eller Satans existens endast kan färdas från mun till mun genom människor och inte erfaras på andligt vis så har du redan bestämt dig för att den typen av verklighet inte existerar.

Eftersom du redan har fått vittnessbördet om Jesus här så har du redan allt som du kan få från andra människor, resten, den andliga vissheten, tron, får du på egen hand genom att själv söka Honom. Så gå in i din kammare och sätt dig på knäna och sök Gud själv, för här får du inga bevis.
Nja, Gud eller Satan kanske kan bevisa sig själv? Så jag kräver inte att en annan människa ska bevisa dessa. En annan människa kan dock säga hur de gjorde när de fick bevis.
Om vi ska prata vittnesbörd, då har du fått vittnesbörd för Gud, Satan, Bigfoot, alien abductions, spöken, o.s.v. Allt det har du fått från andra människor. Tror du på allt?
Citera
2020-01-26, 14:25
Medlem
Citat:

Citat:
Nja, Gud eller Satan kanske kan bevisa sig själv? Så jag kräver inte att en annan människa ska bevisa dessa. En annan människa kan dock säga hur de gjorde när de fick bevis.
Om vi ska prata vittnesbörd, då har du fått vittnesbörd för Gud, Satan, Bigfoot, alien abductions, spöken, o.s.v. Allt det har du fått från andra människor. Tror du på allt?
Jag skulle inte tro på nånting om jag inte hade fått vetskapen andligt. Men för det krävs ett personligt sökande som riktar sig direkt till Gud och inte till andra människor.

Du frågar här alltså om belägg på sådant som du redan förstår att du inte kommer få svar på. Varför?
Citera
2020-01-26, 14:30
Medlem
Citat:
Jag skulle inte tro på nånting om jag inte hade fått vetskapen andligt. Men för det krävs ett personligt sökande som riktar sig direkt till Gud och inte till andra människor.

Du frågar här alltså om belägg på sådant som du redan förstår att du inte kommer få svar på. Varför?
Andligt svar kan fås i många religioner. Även spöken och liknande kan uppfattas med andligt svar.
Hur många fenomen har du sökt med den metoden?
Citera
2020-01-26, 14:39
Medlem
Citat:

Citat:
Andligt svar kan fås i många religioner. Även spöken och liknande kan uppfattas med andligt svar.
Hur många fenomen har du sökt med den metoden?
Det finns fallna änglar och demoner i andevärlden som framställer sig som kärlek och ljus och ger falska läror och uppenbarelser i olika religioner men namnet Jesus besegrar dem alla och avslöjar dem för vad de är.

Nu har du fått höra det, och det räcker inte för dig, men hur ska du kunna få veta vad som är sanningen om du istället för att pröva det själv endast frågar människor?
Citera
2020-01-26, 14:42
Medlem
Citat:
Det finns fallna änglar och demoner i andevärlden som framställer sig som kärlek och ljus och ger falska läror och uppenbarelser i olika religioner men namnet Jesus besegrar dem alla och avslöjar dem för vad de är.

Nu har du fått höra det, och det räcker inte för dig, men hur ska du kunna få veta vad som är sanningen om du istället för att pröva det själv endast frågar människor?
Hur vet du att jag endast frågat människor? Och vad är det jag ska pröva?
Citera
2020-01-26, 14:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Tyvärr så har ju ditt påstående lika lite innehavande innebörd som påståendet att det inte finns fallna änglar och demoner i andevärlden som framställer sig som kärlek och ljus och ger falska läror och uppenbarelser i olika religioner men namnet Jesus besegrar dem alla och avslöjar dem för vad de är.

Anser du det verkligen rationellt att bara påstå att någonting existerar utan att ens resonera och förklara hur och varför det du påstår existerar existerar? Tolka mig rätt dock, jag påstår inte att det du påstår existerar inte existerar, utan bara att dina egna påståenden saknar substans i aspekten hur och varför, vilket sänker trovärdigheten i ditt påstående.
Citera
2020-01-26, 15:20
Medlem
Citat:
Hur vet du att jag endast frågat människor? Och vad är det jag ska pröva?
Vad jag sett av dig så är du fientlig till Gud. Det bevisar du dels genom att du ständigt ifrågasätter kristna här och avkräver dem på belägg trots att du redan vet att belägg inte kan ges på det sättet och dels genom att du utan belägg av verkligheten använder Bibelns brister för att antyda att Gud som person och till sin karaktär inte är värdig dig.

Därför tror jag inte på dig om du skriver att du söker Gud på riktigt.
Citera
2020-01-26, 15:29
Medlem
Citat:
Vad jag sett av dig så är du fientlig till Gud. Det bevisar du dels genom att du ständigt ifrågasätter kristna här och avkräver dem på belägg trots att du redan vet att belägg inte kan ges på det sättet och dels genom att du utan belägg av verkligheten använder Bibelns brister för att antyda att Gud som person och till sin karaktär inte är värdig dig.

Därför tror jag inte på dig om du skriver att du söker Gud på riktigt.
Och jag tror inte att du söker gudar du är ”emot” heller?
Hur ofta söker du efter Allah?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in