Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Att saker skymmer en sikt är inte bevis för X existerar. Att gissa/hitt på vad som finns är inget för mig.
Du är i ett drömtillstånd, men varken märker eller förstår det eftersom det är det enda du känner till och eventuellt vill du inte heller veta av annat för det kan kännas hotfullt. Lär dig att stoppa tankarna och bli medveten så kommer du bli överraskad.
Som en personlig erfarenhet skulle jag vilja beskriva det som ett långsamt uppvaknande ur en dröm där allt blir tydligare, mer begripligt ju mer vaken man blir och bitarna faller långsam på plats, man förundras över allt det man inte sett tidigare och man blir så sakteliga en annan människa som kan möta livet med dess innehåll på ett djupt, innerligt vis med den djupa förståelse för den man är, en annan syn på medmänniskor och vad livet egentligen är. En annan jämförelse som jag tycker är bra är att man hela livet gått med hörlurar som spelat musik så högt att man inte riktigt hört ljuden runt om en, på näsan har suttit solglasögon som fördunklat synen och man har varit omtöcknad av alkohol så att man inte varit förmögen att registrera och förstå vad man själv gjort eller andra och ingen uppfattning om vad ens handlingar och tankar lett till. Vi är alla olika djupt inne i denna situation och naturligtvis har vi olika förståelse för detaljer och existentiella spörsmål. Tänk dig själv så mycket mer världen kan visa om du tar av lurarna och lägger solglasögonen åt sidan - En annan värld och när du "nyktrar till" och så småningom kommer till sans - medvetande - och det kan både bli en otäck överraskning om vad du tidigare missat, men också en välsignelse för äntligen förstår du bättre och slipper uppträda så klumpigt i livet och nu begriper du äntligen vad andra, som redan lagt av sig begränsningarna, pratar om.
Ovanstående rader förblir besynnerliga och enkla att ta avstånd ifrån som irrelevanta ända tills vi omsätter dom i praktisk handling - Skapa en vana och stanna upp ett ögonblick, observera vad du tänker, vad du känner och var känslan sitter, iakttag ting och människor runt omkring dig utan att analysera och ge dom etiketter, bara var i stillhet och tillåt en mycket större och djupare medvetenhet få tillträde. Det är den enklaste vägen att öppna sig, skapa självkännedom och att börja se allt för vad det egentligen är.
Annars kommer det en annan gång när en öppenhet är tillgänglig för dig vi alla har olika mottaglighet för det som ligger bortom de mentala koncepten. Tack för en givande konversation nu förstår jag lite mer hur många där ute tänker. Men om du vill forsätta diskutera så är jag glad.