2017-12-18, 23:43
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
I stället för att komma med idiotanklagelser, motbevisa mig.

Det går inte att motbevisa. Lika lite som du kan bevisa att din tolkning är den rätta.
Citera
2017-12-23, 15:51
Medlem
Citat:
Det beror på att ingen hade ifrågasatt Guds auktoritet innan satan gjorde det, så det fanns ingen anledning för Gud att ta reda på vad satan skulle hitta på, så Gud tog inte reda på hur framtiden skulle bli. ...

Låter inte som allsmäktighet. Snarare inkompetens.

Möjligen klantighet. "Ojdå, det tänkte jag inte på..."

Sådant skulle förstås en allsmäktig Gud ha vetat redan från början. I alla fall ha tagit hänsyn till.

Men istället står han handfallen: "Det hade jag ingen aaaaaaning om ...!"

Citat:
...
Gud gav oss fri vilja, han skapade inte ett övervakningssamhälle.
Jaså inte?!

1 Kor 6:19-20:
"Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp!"

Helt obegripligt!
Å ena sidan får vi fri vilja. Men samtidigt fråntas vi ägandet över våra egna kroppar!
Ge med ena handen, ta tillbaka med den andra.

Det står t.o.m. i klartext: "Ni har blivit köpta och priset är betalt."

Det är slavhandel och förtryck, inte frihet!
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-12-23 kl. 16:23.
Citera
2017-12-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Låter inte som allsmäktighet. Snarare inkompetens.

Möjligen klantighet. "Ojdå, det tänkte jag inte på..."

Sådant skulle förstås en allsmäktig Gud ha vetat redan från början. I alla fall ha tagit hänsyn till.

Men istället står han handfallen: "Det hade jag ingen aaaaaaning om ...!"

Jaså inte?!

1 Kor 6:19-20:
"Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp!"

Helt obegripligt!
Å ena sidan får vi fri vilja. Men samtidigt fråntas vi ägandet över våra egna kroppar!
Ge med ena handen, ta tillbaka med den andra.

Det står t.o.m. i klartext: "Ni har blivit köpta och priset är betalt."

Det är slavhandel och förtryck, inte frihet!
Han trodde väl som de flesta föräldrar gott om sina barn. Mitt barn skulle aldrig göra så mot mig. Honne älskar ju mig och jag älskar honne.

Skillnaden är att vi inte blir styrda av Guds ande, vi LEDS av den. Du har frihet att göra vad du vill, men du får ta konsekvenserna.

Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 1Kor 6:12

Om inget får ta makten över dig, då kan inte heller Gud ta makten över dig, så länge du följer hans bud. Gör du inte det straffar till och med vi människor våra egna. Det är möjligt för att vi inte är under någon lag så som människor känner till lag, utan bara de lagar som Gud har bestämt, som begränsar våra möjligheter. Vad Paulus menar handlar alltså om synd, som att dricka för mycket, äta för mycket, sånt som förstör kroppen genom att ta för stora eller oacceptabla risker.
Citera
2017-12-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Det går inte att motbevisa. Lika lite som du kan bevisa att din tolkning är den rätta.
Jämför det jag skriver med bibeln så kommer du att få svar.
Citera
2017-12-27, 18:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jämför det jag skriver med bibeln så kommer du att få svar.

Och vart skulle ett sånt bibelrefererande leda?

Till att bibeln är "sann"? (Detta kan i så fall diskuteras på tråden "Är bibeln sann").
Citera
2018-01-05, 15:50
Medlem
SecundusSilents avatar
Till Försvar av Satan

Synd är centralt inom bl a kristendomen. Människan är syndig därför att hon har gjort, tänkt eller känt ont. Grunden för synden är således ondskan, som dessutom är kollektiv och går i arv. Människan kommer således inte ifrån sin ondska. Enda hoppet är Guds förlåtelse, vilken kommer av att ondskan erkänns och ångras, varefter evig salighet eventuellt väntar. Detta erkännande, märk väl, innebär inte att hennes ondska försvinner.

Som ni märker mixas individ och kollektiv. Människan som kollektiv är ond och därför är varje delmängd som ingår i kategorin "människa" ond, dvs. alla individer. Människan som individ har dock möjlighet att erkänna denna ondska och vända sig till den kristna Guden.

Om man skall förneka Gud så kan man sägas hamna på Satans sida, inte minst om man bejakar ondskan. Låt mig därför försvara den senare, i form av några satser som förstås inbjuder till ifrågasättande, men som likväl pekar på fördelarna med att välja Satan:

1. Att bejaka ondskan är samma sak som att bejaka människans natur.

2. Det är meningslöst att förneka sin egen natur, eftersom denna ändå finns kvar.

3. Att erkänna sig som syndig är samma sak som att hyckla då ens handlingar, tänkande och kännande inte blir fri från ondska även om jag erkänner mig som syndigt förtappad.

Dessa punkter indikerar att Satan är överlägsen Gud, eftersom Satan är i enlighet med vår natur och ändå vinner. Varför välja en förlorare, eller varför välja något som är falskt? Jag ser därför Satans väg som mest adekvat ur både kunskapsteoretisk som målrationell aspekt. Ni som inte tänker som jag eller inte drar samma slutsats, varför gör ni inte det?

(Det finns en filosofiskt intressant fråga kopplad till förutsättningen för att erkänna sin synd i enlighet med de kristna doktrinerna, nämligen den om varför blott vissa gör det och andra inte gör det - och grunden för detta, vilken jag eventuellt kan ta upp senare - men denna filosofiska fråga och dess svar indikerar också att Satan är Gud överlägsen.)
Citera
2018-01-05, 15:56
Medlem
Bara en kort invändning. Det är inte så att man inom den kristna teologin hamnar "på satans sida" om man syndar och förkastar gud. Istället faller man utanför guds beskydd och i händerna på satan.

Glöm inte att satan hatar mänskligheten mer än allt annat.

Är själv inte troende men intresserad av teologi.
Citera
2018-01-05, 15:57
Medlem
Bonnatorps avatar
Fast då har du gått på kristenhetens nit att arvssynd och ondska skulle vara ekvivalenta.
Att man är ofullkomlig betyder inte att man per definition är ond, eftersom ondska inte kan ärvas precis som att tro inte kan ärvas. Det är en möjlighet för den fria människan att utöva ondska, inte en nödvändighet.

Att en anförskaffad andel av den hela människan är av ondo innebär inte att människan av naturen är ond.

Gör om, gör rätt.
Citera
2018-01-05, 16:03
Medlem
Apologists avatar
Bibelns Gud är allestädes närvarande, allsmäktig och allvetande.

Satan besitter inga av dessa egenskaper o dessutom är Satan en skapad varelse. Gud har ingen början o inget slut.

Hur kan Satan vara överlägsen Gud?
Citera
2018-01-05, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Bibelns Gud är allestädes närvarande, allsmäktig och allvetande.

Satan besitter inga av dessa egenskaper o dessutom är Satan en skapad varelse. Gud har ingen början o inget slut.

Hur kan Satan vara överlägsen Gud?

Tänk så var satan vad SD är i Sverige och "gud" vad PK-establisemanget är? Det är ju vinnarna som skriver (om) historien..
Citera
2018-01-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenWayne
Tänk så var satan vad SD är i Sverige och "gud" vad PK-establisemanget är? Det är ju vinnarna som skriver (om) historien..

Att det alltid finns någon tomte som lyckas få vilken tråd som helst till att beröra SD, politik, invandring eller annat ointressant för trådämnet...
Citera
2018-01-05, 16:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenWayne

Är SD Satan??? Är du säker på att inte MP är Satan? Eller M?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in