Citat:
Ursprungligen postat av
GaussBonnet
Låter inte som allsmäktighet. Snarare inkompetens.
Möjligen klantighet. "Ojdå, det tänkte jag inte på..."
Sådant skulle förstås en allsmäktig Gud ha vetat redan från början. I alla fall ha tagit hänsyn till.
Men istället står han handfallen:
"Det hade jag ingen aaaaaaning om ...!"
Jaså inte?!
1 Kor 6:19-20:
"Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp!"
Helt obegripligt!
Å ena sidan får vi fri vilja. Men samtidigt fråntas vi ägandet över våra egna kroppar!
Ge med ena handen, ta tillbaka med den andra.
Det står t.o.m. i klartext:
"Ni har blivit köpta och priset är betalt."
Det är slavhandel och förtryck, inte frihet!
Han trodde väl som de flesta föräldrar gott om sina barn. Mitt barn skulle aldrig göra så mot mig. Honne älskar ju mig och jag älskar honne.
Skillnaden är att vi inte blir styrda av Guds ande, vi LEDS av den. Du har frihet att göra vad du vill, men du får ta konsekvenserna.
Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 1Kor 6:12
Om inget får ta makten över dig, då kan inte heller Gud ta makten över dig, så länge du följer hans bud. Gör du inte det straffar till och med vi människor våra egna. Det är möjligt för att vi inte är under någon lag så som människor känner till lag, utan bara de lagar som Gud har bestämt, som begränsar våra möjligheter. Vad Paulus menar handlar alltså om synd, som att dricka för mycket, äta för mycket, sånt som förstör kroppen genom att ta för stora eller oacceptabla risker.