2019-06-12, 13:10
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Seriöst? Din lille fjant till gud satan har redan blivit besegrad en gång.

Upp 12
7Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, 8men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. 9Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.
Sedan dess har Satan lärt sig av sina misstag. Nu är det vår fjantige gud som inte längre har något att sätta emot. Han har redan själv insett att han är en loser.
Citera
2019-06-18, 12:18
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Sök själv. Säg en sak du vill veta så ska jag visa hur man gör.

Citat:
Jag gjorde en sökning på dina egna ord innan jag postade min första fråga, och fick fram nada. Därmed konstaterar jag att du bara hittat på något negativt om islam.

Vad sägs om Surah 8:17?

Men det var inte ni som dödade [era fiender]; nej, det var Gud som tillintetgjorde dem. Och då du [Muhammad] kastade [ditt spjut], var det inte du som kastade; nej, det var Gud som kastade det. [Allt detta skedde] därför att Han ville sätta de troende på prov - ett gott [och hälsosamt] prov. Gud hör allt, vet allt.

Bokstavligt berör detta dock icke-troende och inte muslimer själva. Däremot har vi Surah 9:23:

TROENDE! Tag inte era fäder och era bröder till era bundsförvanter om de sätter förnekelse högre än tro; de bland er som sluter sig till dem begår orätt [mot sig själva].
Citera
2019-06-18, 15:29
Avstängd
TwoThousands avatar
Det var djävulen med general och dess demoner som styr denna värld!

Men var inte oroade för Gud har överkommit världen och allt i den!

P.S Vet att alla andra här var på låtsas vill verkligen inte bli citerad av dom!
Citera
2019-06-19, 20:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det var djävulen med general och dess demoner som styr denna värld!

Men var inte oroade för Gud har överkommit världen och allt i den!

P.S Vet att alla andra här var på låtsas vill verkligen inte bli citerad av dom!

Belägg, tack.
Citera
2019-06-21, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Vad sägs om Surah 8:17?

Men det var inte ni som dödade [era fiender]; nej, det var Gud som tillintetgjorde dem. Och då du [Muhammad] kastade [ditt spjut], var det inte du som kastade; nej, det var Gud som kastade det. [Allt detta skedde] därför att Han ville sätta de troende på prov - ett gott [och hälsosamt] prov. Gud hör allt, vet allt.

Bokstavligt berör detta dock icke-troende och inte muslimer själva. Däremot har vi Surah 9:23:

TROENDE! Tag inte era fäder och era bröder till era bundsförvanter om de sätter förnekelse högre än tro; de bland er som sluter sig till dem begår orätt [mot sig själva].
Det var den här delen jag citerade från början och ville ha belägg för dessa anklagelser.

Citat:
Allah är intressant, han befinner sig i underjorden och där eldar han helvetets ugnar med otrogna. Allahs paradis är reserverat för drygt hundra tusen av dom bästa krigarna som får tillbringa evigheten med sexorgier och alkohol.

Jag är ingen religionsexpert men tycker Allah motsvarar kristna Satan ganska väl.
Konstigt att man aldrig hört kristna diskutera om Allah är satan?

Varken belf eller du har presenterat några belägg.
Citera
2019-06-21, 06:58
Medlem
Fast, egentligen är det väl som så att satan ännu lyder under gud, han är bara guds tjänare, till för att vakta över guds skapelse; helvetet.
Satans uppgift är inte att kontrollera människor eller ta över, han blev väl tilldelad sin plats i helvetet för att vara den som utdelar straff över de som syndar?
Han har inte makt att kontrollera folk, inte gud själv heller egentligen.
Satan kan locka oss, fresta oss att använda våra fria vilja och gå emot guds budord.
Gud kan inte heller kontrollera oss eftersom han gav oss fria viljan, är ju därför det sattes budord/moral som han önskar att vi har förstånd att följa, och insikt nog att förstå att alla inte klarar detta felfritt, därmed hans skapelse helvetet som behöver någon som håller ordning där.

Lucifer/satan, var trots allt guds favorit, lucifer uppskattade inte hur gud behandlade människorna och ifrågasatte hans grymhet och blev straffad för det. Det är inte lucifer/satan som är ond/ondska, det, grymhet, är inneboende i människan själv.
Satan är bara där som ännu en av guds tjänare, men kan ändå retas med gud genom att försöka få människor att tänka själva och straffar de som går över gränsen.
Citera
2019-06-21, 09:02
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Det var den här delen jag citerade från början och ville ha belägg för dessa anklagelser.

Varken belf eller du har presenterat några belägg.

Att Allah bokstavligen är Satan tror jag blir lite svårt att finna i Koranen. Däremot stämmer ju det andra stycket i det du citerar.

Citat:
Allahs paradis är reserverat för drygt hundra tusen av dom bästa krigarna som får tillbringa evigheten med sexorgier och alkohol.
And those Foremost (in Faith) will be Foremost (in the Hereafter).

These will be those Nearest to Allah:

In Gardens of Bliss:

A number of people from those of old,

And a few from those of later times.

(They will be) on Thrones encrusted (with gold and precious stones),

Reclining on them, facing each other.

Round about them will (serve) youths of
perpetual (freshness),

With goblets, (shining) beakers, and cups (filled) out of clear-flowing fountains:

No after-ache will they receive therefrom, nor will they suffer intoxication:

And with fruits, any that they may select:

And the flesh of fowls, any that they may desire.

And (there will be) Companions with beautiful, big, and lustrous eyes,

Like unto Pearls well-guarded.

A Reward for the deeds of their past (life).

Surah 56:10-24 (Yusuf Ali)
Citera
2019-06-21, 10:53
Satan är det subjektiva som vill bryta sig loss och ta över objektet.

Vi har sedan 14 miljarder år tillbaka en djup strävan efter att söka och upprätthålla struktur, oavsett om det gäller vår egen biologi, en molekyl, ett solsystem eller superhopar av galaxer. Som objekt söker vi efter en position som tillsammans med andra objekt blir subjekt som uppnår en strukturell harmoni och balans som leder till skapandet av ett nytt objekt. Huruvida denna struktur upprätthålls, utvecklas eller faller sönder avgörs genom hur väl objektet representerar det subjektiva.

Evolutionen av den kulturella hjärnan är resultatet av denna dynamik. Vi är alla individer som matar kulturen med vår subjektiva verklighetsuppfattning och vi får tillbaka summeringen och utfallet av denna subjektivitet som blir vår gemensamma och objektiva världsbild. Denna biologiska förmåga att kultivera varandras sinnen är hur vår hjärna växt exponentiellt jämfört med andra varelser. Kulturen är det som reflekterar alltet (folket, arvet, viljan, regionen, lärdomen m.m.) och är den objektivitet som inom religion representeras av en Gud som gjort folket till sin avbild samt den överhet som är summan av vår subjektivitet.

Det är bara att kolla på vår egen kultur varför vi försöker skydda denna dynamik. På väldigt kort tid så har en ideologi (en subjektiv makt) ideologiserat dess struktur och anser sig kunna tala för och definiera kulturens objektiva natur. Det finns en anledning varför vetenskapen inte kan specificera vad kultur är, lika lite som vi kan definiera meningen med livet, för det kommer alltid vara resultatet av en underordnad och subjektiv handling som inte förmår representera det objektiva.

I syndafallet tvingas vi lämna paradiset på grund av att vi åt av frukten som gav oss kunskapen om gott och ont. Jag tolkar inte detta som en bestraffning utan en förklaring varför ingenting varar för evigt. Vår övertygelse om att vi kan representera den objektiva sanningen är den subjektiva viljan som ligger i grund för det naturliga sönderfallet, men som också leder till nyskapandet.

Min slutsats är att Satan styr så länge det subjektiva bryter ned de strukturer som är ämnade vara vår överordnade objektivitet - våra kulturer. Vi brukade ha ett tusental kulturer men närmar oss nu mindre än hundra samtidigt som de subjektiva makterna övertar planeten genom överbefolkning och ideologier.
Citera
2019-06-21, 12:20
Avstängd
TwoThousands avatar
Gud har överkommit hela världen!
Djävulen styr och ställer över världen!
Men dom religiösa kan icke beröra alls!
Citera
2019-07-18, 12:45
Bannlyst
Finns djävulen på riktigt?

Vad tror du? Tror du att djävulen finns på riktigt?

https://www.youtube.com/watch?v=S1u8EPwNkss

https://www.youtube.com/watch?v=pFsYdi22s7M
Citera
2019-07-18, 12:47
Medlem
Jag är övertygad om att det finns en djävul i alla människor men det är inte ekvivalent med att de är onda personer. Jag har defintivt en djävul inom mig men försöker inte ge den personligheten utrymme men det har hänt att jag ibland har misslyckats med att hålla den i schack.
Citera
2019-07-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarSkolan
Jag är övertygad om att det finns en djävul i alla människor men det är inte ekvivalent med att de är onda personer. Jag har defintivt en djävul inom mig men försöker inte ge den personligheten utrymme men det har hänt att jag ibland har misslyckats med att hålla den i schack.

Och det gör det ju. Varje människa har en djävul och en ängel som "konkurrerar". Tänk att en sådan här information kan verka påhitt eller trams för hur många människor som helst men att för mig om jag inte tror på detta så är inte mitt liv värt någonting om du förstår hur jag tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in