2019-05-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det är orimligt att ställa ett sådant krav, då frågeställningen om hur vi kommit till är tätt sammanlänkad med själva grundförutsättningen för din tes: Att gudar och djävular finns.

Om inte saker kan råka klumpa ihop sig och själva utvecklas till mer och mer komplexa varelser, hur tänker du dig då att djävulen har kommit till? Om du inte kan acceptera att komplexa saker bara kan uppstå utan en gud eller djävul kan du heller inte acceptera att gudar eller djävlar har uppstått, för det fanns ingen gud eller djävul innan dessa uppstod.

1. För att det finns mängder med bevis för att evolutionen har skett, och att den sker fortfarande.
  2. För att det inte finns några belägg på att det funnits någon slags skapare.

Ursäkta och med all respekt till dig men dina argument är verkligen gamla och irrelevanta. Kom igen. Låt oss vara mer pragmatiska. En så komplex planet med så komplexa varelser har bara uppstått sådär? Nej. Kom igen. Jag vill fortfarande förstå om det kan vara något annat än djävulen som gör att du fortfarande vill tro på detta. Alltså jag tänker att om vi matar in så mycket information i någons hjärna få kanske hen köper den informationen och börjar tro att det är fakta. Men just i skapelsefrågan så köper jag ju inte det argumentet och ser ingen annan förklaring än djävulen.
Citera
2019-05-11, 22:31
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamerlan87
Ok låt oss säga att din teori stämmer Mr Smart. Alltså när jag säger att den stämmer menar jag att du verkligen tror på det. Jag tror såklart inte (läs: jag vet) att du tror på det men låt oss säga som sagt. Vad är dilemmat? Att leva begränsat för man hade blivit lurad eller att leva vilt och fritt för man är smart. Problemet är att vetenskapligt och logiskt och allt möjligt är det ju exakt tvärtom. Alltså leva fritt och vilt är begränsande medan leva troendes och religiöst är befriande. Det är alltså för den troende a win-win situation här (lite osäker om uttrycket "win-win sits" säger verkligen vad jag vill att du ska förstå.)
Du menar att det är befriande ett tro på sagor? Ja, det kan det säkert vara. Det kanske är trevligt att leva i en fantasivärld med flygande hästar.https://sv.wikipedia.org/wiki/Buraq
Citera
2019-05-11, 22:40
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ursäkta och med all respekt till dig men dina argument är verkligen gamla och irrelevanta. Kom igen. Låt oss vara mer pragmatiska. En så komplex planet med så komplexa varelser har bara uppstått sådär? Nej. Kom igen. Jag vill fortfarande förstå om det kan vara något annat än djävulen som gör att du fortfarande vill tro på detta. Alltså jag tänker att om vi matar in så mycket information i någons hjärna få kanske hen köper den informationen och börjar tro att det är fakta. Men just i skapelsefrågan så köper jag ju inte det argumentet och ser ingen annan förklaring än djävulen.

Vetenskapliga bevis är inget man tror eller inte tror på, hallå. Sådant som är bevisat är fakta.
Att ifrågasätta vedertagna fakta och hellre ersätta dem med ett önskemål är rätt korkat faktiskt.

Religion är en förhoppning, en önskan, en tro, en övertygelse, den är inte faktabaserad. Man kan byta religion om man vill, eller lämna den, men fakta ser likadana ut oavsett vad man än tror eller inte tror.
Citera
2019-05-11, 23:41
Medlem
ok en ask är säker och det är att fastande gör att man inte riktigt skriver det han tänker och vill säga. Nu har man ätit så låt oss se om jag kan uttrycka mig tydligare. Såhär ser jag det; jag har en existens som är fascinerande, vague and mysterious. Ändå så tydlig. Illusion pratar en annan tråd om. Jag förstår inte varför t.ex jag ska slösa min energi och tid på att tro att allt existerar bara in ma mind när jag ser hela tiden en värld runt mig som är så tydlig och jag vet vad borden kommer från och vilka träd jag kan göra till bord. När jag kan planera och lyckas med min planering. Varför ska jag filosofera i onödan när allt är så tydligt? Men samtidigt sa jag ju att det är mysterious på många sätt. Jag har en bok som jag tror på. Där sägs det att vi aldrig kommer förstå allt. Det sägs inte så mycket om hur gammal jorden är och sådant men samtidigt är min bok full av vetenskapliga bevis och där sägs det också att det råder mycket okunskap i de andra två böckerna. 1/2 vet ej när tvåan kommer
Citera
2019-05-11, 23:46
Medlem
Okej det här är inte fel 2/2 men you want to convince me that this happened only in my head?

https://youtu.be/dV1mcwceeNU
Citera
2019-05-11, 23:53
Medlem
Jag tror det är tvärtom, att alla religiösa tvivlar på Guds existens. Och att det är dessa som ständigt försöker hitta argument för att fortsätta kunna lura sig själva.
Citera
2019-05-11, 23:54
Medlem
Del skulle det stå.

Jag tror också på vetenskap och har ingen anledning att inte göra det. Men att idiotförklara mig för att jag är troende är förolämpande. För den enkla anledningen att jag kan gå in med dig i de djuptaste detaljerna i vilken vetenskap som helst. Det kommer alltid att fattas svar. Vi människor har inte skapat någonting ur ingenting. Inte vad jag vet i alla fall. I den boken jag tror på sägs det tydligt:

Och Han har skapat allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär för att tjäna er - allt är Hans gåva; i detta ligger helt visst budskap till människor som tänker. 45:13

Detta blev del 2 men av vet ej hur många
Citera
2019-05-12, 00:06
Medlem
Det finns en fascinerande del till det mänskliga hjärnan som psykologer vet allt om, och det heter argument från okunnighet. Det är så här det går till. Någon ser komplexiteten av världen, de har ingen aning om svaren för vår existens eller värld. De vet inte vad existens/världen är och kan heller inte få reda på det. Så personen säger, jag vet inte vad världen är, det måste vara gud som skapat allt och djävulen kontrollerar folk. Men saken är, OM DU INTE VET VAD DET Är, det är då konversationen borde stanna. Då säger man inte efteråt att det måste vara något. Okej? Det är vad argument från okunnighet är.

Det är vanligt, jag skyller inte på någon, psykologer vet allt om det och det kan relatera till vår brinnande behov att vi måste veta saker för att vi är obekväma i total okunnighet och det vi inte vet. Folket i helhet verkar ha en brinnande behov av att veta det som vi inte vet. Så man går från ett abject uttalande av okunnighet till ett abject uttalande av säkerhet.
Citera
2019-05-12, 00:12
Medlem
Citat:
Del skulle det stå.

Jag tror också på vetenskap och har ingen anledning att inte göra det. Men att idiotförklara mig för att jag är troende är förolämpande. För den enkla anledningen att jag kan gå in med dig i de djuptaste detaljerna i vilken vetenskap som helst. Det kommer alltid att fattas svar. Vi människor har inte skapat någonting ur ingenting. Inte vad jag vet i alla fall. I den boken jag tror på sägs det tydligt:

Och Han har skapat allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär för att tjäna er - allt är Hans gåva; i detta ligger helt visst budskap till människor som tänker. 45:13

Detta blev del 2 men av vet ej hur många
Vad är det som talar för att det där citatet inte är påhittat av en människa? Vad är det som talar för att just den där boken har högre sannnolikhet att vara Guds ord än någon annan religions skrifter? Jo, absolut ingenting.

Det är möjligt att vetenskapen aldrig kommer ha svar på allt, men att fylla luckorna med valfritt önsketänkande (vilket är precis vad religiös tro är) håller inte.
Citera
2019-05-12, 00:22
Medlem
Jag är också fascinerad av den mänskliga häjärnan och dopamin och andra hormoner men jag är enkel. Jag kanske skriver här för att få dopamin. Men det kan vara också något annat samtidigt. Det ena utesluter inte det andra. Och ja ingenstans har jag påstått att jag är superintelligebt eller något. Jag svär jag är medveten om hur enkel och medel intelligens jag har. Och mina principer även krockar med varandra ibland. Vilket gör inte det lätt ibland att fatta beslut. Princip nummer ett är att jag är ansvarig för mig själv bara och jag letar bara efter kunskap. Ju mer kunskap jag får desto lättare blir det att fatta goda beslut. Jag bryr mig inte vad någon annan tror. Jag har ändå rätt att ge min åsikt om existensen på en filosofi forum. Från det perspektivet jag ser det ifrån. Del 3
Citera
2019-05-12, 00:54
Medlem
Det är viktigt att du vet vad "rätt kunskap är". Det är enkelt för folk att tro de fått "kunskap" och fakta eller andra idéer som egentligen inte har någon logik eller verklighet till det överhuvudtaget. Själv ser jag konstant en väldigt stor majoritet som hela tiden har "fakta" "kunskap" utan några faktiska bevis,trovärdighet eller logik till det dem försöker säga. Det är en del av det som gör människan speciell från andra djur, att vi faktiskt kan skapa idéer, koncept i våra hjärnor. Alla människor är olika, har olika tankar, uppväxter, förutsättningar som hela tiden gör att det skapar konflikter med andras. Därför har vi vetenskap. Vetenskap är alltid samma och ger faktiska bevis på saker som vi kan bekräfta och vet om. Vetenskap bryr sig inte om deras uppväxt (för de har ingen), hur de mår, deras sinnesstämning eller sina idéer om det vi inte vet. Vetenskap förklara om det vi faktiskt vet.
Citera
2019-05-12, 07:30
Medlem
Juggernawts avatar
Lite skrämmande att det år 2019 fortfarande finns vuxna som tror på sagor och slösar sin tid på att försöka övertyga andra att sagorna är sanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in