2019-05-11, 19:35
Medlem
namunamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabcdefdef
Gud programmerade det första programmet.

Men vem programmerade det första datorprogrammet? Gud också?
Citera
2019-05-11, 19:35
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamerlan87
Vet inte om tråden passar här eller i religion. Med tanke på hur komplicerat allt är så tror jag definitivt att INGEN i världen kan tvivla en sekund på att vi är skapade. Alltså många kan tro att de inte tror på någon extern makt men i själva verket tror alla på det. Det är inte personen själv som vill lura sig själv utan det är djävulen som vill det. Frågan är bara varför man förnekar? Efter att ha tänkt på det i flera år kan jag inte hitta en rimligare förklaring än att det är djävulen. När vi dessutom har böcker från himmeln som säger oss att det är just det det handlar om varför ska vi fortsätta tvivla? Jo, det är för att djävulen vill att vi ska fortsätta det. Jag tror att det är tydligt. Vill inte ha svar om att vi inte är skapade och sådant trams utan i så fall vad kan förklaringen vara om inte djävulen?

En makt utanför universum som ändå deltar i det skapade en ängel som gjorde revolt och nu försöker lura människor att det inte finns någon makt utanför universum. Visst. Sandlådan nästa.
Har det tagit dig flera år att komma fram till det så är du med all säkerhet intelligensbefriad.

Böcker från himlen, seriöst?
Citera
2019-05-11, 19:36
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Gud programmerade det första programmet.

Vem skapade gud?
Citera
2019-05-11, 19:47
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ingen vet om eldsjön finns eller inte och om man tror på gud har man åtminstone 70% chans att undvika den. Men om man inte tror på gud har man 50% chans att undvika den.

Man kan inte bestämma vad man tror på, antingen tror man eller inte. Man kan SÄGA att man tror för att försäkra sig om att inte hamna i eldsjön, men det är bara läpparnas bekännelse.

Och vadå, om man inte tror är det väl 100% kört, inte 50%.
Citera
2019-05-11, 19:51
Avstängd
Det verkar som att påven Franciskus, som leder Katolska kyrkan, har sagt att det är djävulen som frestar människorna till att göra förbjudna handlingar kallade synder. Det står på Internet.
Förresten, så sa jag av mig själv en gång tidigare i år "Var en herde för mina får" i en mellanöstern-accent som inte var arabisk. Så rekommenderar er att bli katoliker för er som läser detta inlägg, så att ni kan få stöd av Gud och leva era liv som skaparen av hela världen menar att man ska leva.
Citera
2019-05-11, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Man kan inte bestämma vad man tror på, antingen tror man eller inte. Man kan SÄGA att man tror för att försäkra sig om att inte hamna i eldsjön, men det är bara läpparnas bekännelse.
Och vadå, om man inte tror är det väl 100% kört, inte 50%.
Två alternativ: gud finns eller gud finns inte och om man tror på gud om det är 1% chans att det är rätt gud man tror på, har man åtminstone x+1% chans att undvika eldsjön. Men om man inte tror på gud har man x% chans att undvika den om det är x% chans att den inte finns.
Citera
2019-05-11, 20:02
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Två alternativ: gud finns eller gud finns inte och om man tror på gud om det är 1% chans att det är rätt gud man tror på, har man åtminstone x+1% chans att undvika eldsjön. Men om man inte tror på gud har man x% chans att undvika den om det är x% chans att den inte finns.

Eller så förstår man att religion bara är crowd-control och tycker lite synd om de lättlurade som tror på sagorna.
Citera
2019-05-11, 20:03
Medlem
Citat:
En makt utanför universum som ändå deltar i det skapade en ängel som gjorde revolt och nu försöker lura människor att det inte finns någon makt utanför universum. Visst. Sandlådan nästa.
Har det tagit dig flera år att komma fram till det så är du med all säkerhet intelligensbefriad.

Hmm, jag intelligensbefriad? jag tror snarare tvärtom; den mest intelligenta är den som förstår tidigt att hen inte kommer att förstå allt med tanke hur allt är komplicerat och börja leta efter sanningen. Självklart böcker från himmeln. Nu är jag nämligen arabisktalande muslim och för oss är det ingen tvekan att Koranen ALDRIG kan vara en "människobok".. du som är superintelligent spenderar hela ditt liv undrande och vilse medan jag den dumme har redan hittat svar. Peace. Dags att börja förbereda soppan. Ramadan ju.
Citera
2019-05-11, 20:05
Medlem
Citat:

By the way; jag skrev på en annan sajt: inom islam finns det ingen fråga som berör existensen som går obesvarad. Men jag tänker inte svara på just dina frågor
Citera
2019-05-11, 20:12
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Hmm, jag intelligensbefriad? jag tror snarare tvärtom; den mest intelligenta är den som förstår tidigt att hen inte kommer att förstå allt med tanke hur allt är komplicerat och börja leta efter sanningen. Självklart böcker från himmeln. Nu är jag nämligen arabisktalande muslim och för oss är det ingen tvekan att Koranen ALDRIG kan vara en "människobok".. du som är superintelligent spenderar hela ditt liv undrande och vilse medan jag den dumme har redan hittat svar. Peace. Dags att börja förbereda soppan. Ramadan ju.

Jag är varken undrande eller vilse faktiskt. Jag inser att de religioner som finns är en förolämpning mot universums magnifika storslagenhet och komplexitet. Speciellt om man tror att den obegripligt stora intelligens som har skapat detta ofattbart stora universum också är ytterst intresserad av hur homo sapiens klär sig eller vem som ligger med vem. Tellus, denna löjligt lilla planet i allt det ofattbart stora är alltså skaparens fokus till den milda grad att han måste detaljstyra hela människans liv.

Det är så jävla barnsligt så jag vet inte var jag ska börja.
Citera
2019-05-11, 20:46
Medlem
Citat:
Eller så förstår man att religion bara är crowd-control och tycker lite synd om de lättlurade som tror på sagorna.

Ok låt oss säga att din teori stämmer Mr Smart. Alltså när jag säger att den stämmer menar jag att du verkligen tror på det. Jag tror såklart inte (läs: jag vet) att du tror på det men låt oss säga som sagt. Vad är dilemmat? Att leva begränsat för man hade blivit lurad eller att leva vilt och fritt för man är smart. Problemet är att vetenskapligt och logiskt och allt möjligt är det ju exakt tvärtom. Alltså leva fritt och vilt är begränsande medan leva troendes och religiöst är befriande. Det är alltså för den troende a win-win situation här (lite osäker om uttrycket "win-win sits" säger verkligen vad jag vill att du ska förstå.)
Citera
2019-05-11, 20:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vill inte ha svar om att vi inte är skapade och sådant trams

Det är orimligt att ställa ett sådant krav, då frågeställningen om hur vi kommit till är tätt sammanlänkad med själva grundförutsättningen för din tes: Att gudar och djävular finns.

Citat:
Med tanke på hur komplicerat allt är så tror jag definitivt att INGEN i världen kan tvivla en sekund på att vi är skapade.

Om inte saker kan råka klumpa ihop sig och själva utvecklas till mer och mer komplexa varelser, hur tänker du dig då att djävulen har kommit till? Om du inte kan acceptera att komplexa saker bara kan uppstå utan en gud eller djävul kan du heller inte acceptera att gudar eller djävlar har uppstått, för det fanns ingen gud eller djävul innan dessa uppstod.

Citat:
Frågan är bara varför man förnekar?
  1. För att det finns mängder med bevis för att evolutionen har skett, och att den sker fortfarande.
  2. För att det inte finns några belägg på att det funnits någon slags skapare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in