2017-12-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Adam fick en dom han med eftersom han var exakt lika skyldig som Eva.
Ja om Gud nu finns så kommer vi alla att stå framför honom ensamma.
Vi kommer inte att kunna säga: det var Eva som sa.. ..
Vi får svara på frågan: varför gjorde DU så?
Så här jag förstått det hela.
Vi får helt enkelt ta ansvar för alla våra egna beslut, handlingar , feghet, falskhet osv
Om sedan Gud är Gud som Gud beskrivs eller Satan som Satan beskrivs kommer väl att visa sig.
Jag vet i alla fall det här. Skulle jag stå bredvid en person jag älskar och Gud säger åt mig att jag är välkommen och den jag älskar inte är välkommen.
Då väljer jag att följa den jag älskar till helvetet eller vart vi nu hamnar.
Jag har inte sett eller känt att Gud älskar mig.
Varför ska jag då stanna där hos Gud.
Jag är inte rädd för vare sig Gud eller Satan.
Det vet nog Gud om också om han existerar.
Det är lite mer nyanserat än så. Båda åt, så båda dog. Så långt är allt lika. Men eftersom brotten var olika blev påföljderna för alla blandade olika också. Det framgår tydligt när man läser 1Mo 3:14-19.

Gud testade bl a Adam, och Eva genom att ställa frågor, trots att han visste vad de hade gjort, för att se om någon skulle ljuga. Det kallas förhörsteknik i dag.

Det är inget nytt.

Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Luk 6:32

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Matt 10:37

Du är en sån som...

De älskade äran från människor högre än äran från Gud. Joh 12:43

Varför skulle du älska äran av att bli älskad av en människa, som inte förmår göra mer för dig än att uttala sitt stöd (you go girl! girly power!) mer än att bli älskad av Gud och belönas med evigt liv? Det är definitionen av selling yourself short.
Citera
2017-12-16, 00:16
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är lite mer nyanserat än så. Båda åt, så båda dog. Så långt är allt lika. Men eftersom brotten var olika blev påföljderna för alla blandade olika också. Det framgår tydligt när man läser 1Mo 3:14-19.

Gud testade bl a Adam, och Eva genom att ställa frågor, trots att han visste vad de hade gjort, för att se om någon skulle ljuga. Det kallas förhörsteknik i dag.

Det är inget nytt.

Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Luk 6:32

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Matt 10:37

Du är en sån som...

De älskade äran från människor högre än äran från Gud. Joh 12:43

Varför skulle du älska äran av att bli älskad av en människa, som inte förmår göra mer för dig än att uttala sitt stöd (you go girl! girly power!) mer än att bli älskad av Gud och belönas med evigt liv? Det är definitionen av selling yourself short.
Då får jag vara det. Jag ljuger inte för mig själv eller för Gud nu då eftersom det inte går att dölja något för Gud.
Om jag ljuger så vet han väl det.
Om jag är falsk så vet han väl det.
Om jag gör något av äkthet så vet han väl det.
Jag kanske inte vill ha evigt liv.
Ära är heller inget jag är ett dugg intresserad av.

Helvetet tror jag att är här och nu, om det nu finns sådant.
Och jag tror dessutom att det är Gud som väntar på mig och inte jag på honom.
Jag är förmodligen långt ifrån färdig för himlen som Bibeln beskriver en rättfärdig.
Jag ser Gud på det sättet.
Om Gud talar om kärlek men inte vill att man skall älska sin mor mer än honom så är han ju en egoist av stora mått dessutom.
Jag tror att vi övertolkar Bibeln.
Den bör nog läsas mer med hjärtat och inte så mycket med huvudet ( skriftlärd)
Citera
2017-12-16, 06:57
Medlem
Citat:
Då får jag vara det. Jag ljuger inte för mig själv eller för Gud nu då eftersom det inte går att dölja något för Gud.
Om jag ljuger så vet han väl det.
Om jag är falsk så vet han väl det.
Om jag gör något av äkthet så vet han väl det.
Jag kanske inte vill ha evigt liv.
Ära är heller inget jag är ett dugg intresserad av.

Helvetet tror jag att är här och nu, om det nu finns sådant.
Och jag tror dessutom att det är Gud som väntar på mig och inte jag på honom.
Jag är förmodligen långt ifrån färdig för himlen som Bibeln beskriver en rättfärdig.
Jag ser Gud på det sättet.
Om Gud talar om kärlek men inte vill att man skall älska sin mor mer än honom så är han ju en egoist av stora mått dessutom.
Jag tror att vi övertolkar Bibeln.
Den bör nog läsas mer med hjärtat och inte så mycket med huvudet ( skriftlärd)
Du förstår inte skrifterna för att du inte förmår lära dig det rätta budskapet.

Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. Det är sådana som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen. 2Tim 2:1-7

Ett hugg i hjärtat när du inser att orden handlar om dig?

Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.” Matt 9:13

Jesus hörde det och sade: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.” Mark 2:17
Citera
2017-12-16, 13:12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Du förstår inte skrifterna för att du inte förmår lära dig det rätta budskapet.

Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem. Det är sådana som nästlar sig in i hemmen och skaffar sig makt över stackars kvinnor som är tyngda av sina synder och drivs av alla möjliga nycker, som ständigt blir undervisade men aldrig lyckas komma till insikt om sanningen. 2Tim 2:1-7

Ett hugg i hjärtat när du inser att orden handlar om dig?

Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.” Matt 9:13

Jesus hörde det och sade: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.” Mark 2:17
Är det någon människa som har tolkningsrätt på texterna?
Vi tolkar förmodligen texterna utifrån individen och vad individen just då befinner sig i livet och i sin tanke, tro eller icketro.
Bibeln är väl levande så att säga.
Inte en bok med döda bokstäver man ska lära utantill som till en tenta.
Den skall förmodligen få dig att tänka till där du är just då.
Du till och med kanske vill byta förmedlare till bibeltexterna.
Så tänker jag om den saken.
Betyder väl inte att jag har rätt eller fel.

Nej det hugger inte i mitt hjärta.
Det är mellan mig och Gud vad jag förstått.
När det hugger i mitt hjärta ber jag människor jag gjort något om ursäkt.
Till och med till Gud som jag inte ens tror på fullt ut.
Inte av rädsla utan för att det känns bra just då.
Helvetet och himlen är inte viktigast för mig.
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-16 kl. 13:18.
Citera
2017-12-16, 14:23
Medlem
Få se om jag fattat saken

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Varför skulle han? Ska han påtvinga en oönskad förlåtelse på dig? Det vore ju ett övergrepp. Du har en fri vilja och den tänker inte Gud ta ifrån dig. Då vore du ju en slav, inte sant? Du är en fri människa.

Så att påtvinga någon en oönskad förlåtelse är ett övergrepp, enligt dig.
Däremot inte att förpassa samma person rakt ner i Helvetet för någon liten struntsak, i evighet?

Hur tänkte du där?

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja, livet är orättvist. Vad trodde du? Att Gud skulle ställa portarna på vid gavel och acceptera gudsförnekare? Det blir gehenna för dig, trist nog.

Vad skulle du säga om en dåre knackade på hemma hos dig, förklarade att du inte existerar och sedan krävde att du skulle ge honom evigt liv, bostad, frid i sinnet och så vidare? Du skulle nog säga nej, eller hur? Däremot skickade Gud sin ende son som fick lida för dina synder. Allt du behöver göra för att bli mottagen i himmelriket är att öppna ditt hjärta för Jesus så går allt bra. Annars är du inte välkommen in till saligheten. Jag förstår att det känns jobbigt att inte få komma in överallt, men så är det.

Så till Gud är man inte välkommen med mindre än att man okritiskt sväljer samtliga dogmer med hull och hår, därtill utplånar sin frihet i livet?

Men till Hin Håle är man däremot alltid välkommen!

Ja, se kristen tro när den är som bäst!
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-12-16 kl. 14:33.
Citera
2017-12-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Däremot inte att förpassa samma person rakt ner i Helvetet för någon liten struntsak, i evighet?

Hur tänkte du där?

Så till Gud är man inte välkommen med mindre än att man okritiskt sväljer samtliga dogmer med hull och hår, därtill utplånar sin frihet i livet?

Det är inte för någon liten struntsak du kastas i eldsjön, utan syndare hopar synd på synd, och går ofta från ont till värre när de märker att de lyckas komma undan rättvisan.

Tvärtom så följer kristna bara Guds lag. Nej, inte Moses lag.

Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17

Jesus sa därför att sanningen ska göra dig fri. Fri från att vara med i en sekt t ex. Så varför vända sig till satan?

Ge inte efter för ungdomliga impulser. Sök i stället rättfärdighet, tro, kärlek och frid tillsammans med dem som åkallar Herren med rent hjärta. Tillåt inga dumma och oordnade diskussioner. Du vet att de vållar strid, och en Herrens tjänare skall inte strida; han skall vara vänlig mot alla, kunna undervisa, ha tålamod och med mildhet föra dem till ordningen som säger emot honom. Kanske låter Gud dem omvända sig och komma till insikt om sanningen, så att de nyktrar till och slipper ur den fälla där de hålls fångna av djävulen för att göra hans vilja. 2Tim 2:22-26

Djävulen käftade emot, det är djävulens fälla som ledde till hans slutgiltiga dom när han förlorade big time.
Senast redigerad av DindooNuffin 2017-12-16 kl. 16:13.
Citera
2017-12-16, 16:16
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Det är inte för någon liten struntsak du kastas i eldsjön, utan syndare hopar synd på synd, och går ofta från ont till värre när de märker att de lyckas komma undan rättvisan.

Tvärtom så följer kristna bara Guds lag. Nej, inte Moses lag.

Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17

Jesus sa därför att sanningen ska göra dig fri. Fri från att vara med i en sekt t ex. Så varför vända sig till satan?

Ge inte efter för ungdomliga impulser. Sök i stället rättfärdighet, tro, kärlek och frid tillsammans med dem som åkallar Herren med rent hjärta. Tillåt inga dumma och oordnade diskussioner. Du vet att de vållar strid, och en Herrens tjänare skall inte strida; han skall vara vänlig mot alla, kunna undervisa, ha tålamod och med mildhet föra dem till ordningen som säger emot honom. Kanske låter Gud dem omvända sig och komma till insikt om sanningen, så att de nyktrar till och slipper ur den fälla där de hålls fångna av djävulen för att göra hans vilja. 2Tim 2:22-26

Djävulen käftade emot, det är djävulens fälla som ledde till hans slutgiltiga dom när han förlorade big time.

Ja han verkade envis men tror du att Gud hatar djävulen?
Citera
2017-12-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ja han verkade envis men tror du att Gud hatar djävulen?
Envis? Vi vet att han ljuger och bidrar till många människors död, att han är en mördare. Så ja, Gud hatar syndare.
Citera
2017-12-16, 16:29
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Envis? Vi vet att han ljuger och bidrar till många människors död, att han är en mördare. Så ja, Gud hatar syndare.

Djävulen har inte mördat någon.
Gud har det.
Sodom och gomorra tex.
Citera
2017-12-16, 16:33
Medlem
Citat:
Djävulen har inte mördat någon.
Gud har det.
Sodom och gomorra tex.
Djävulens lögn dödade Eva. Sodom och Gomorra var ett straff. Gud har rätt att straffa syndare, precis som människor straffar mördare.
Citera
2017-12-16, 16:43
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Djävulens lögn dödade Eva. Sodom och Gomorra var ett straff. Gud har rätt att straffa syndare, precis som människor straffar mördare.

Djävulen ljög inte. Han sa väl egentligen som det var.
Jag har funderat på om Adam och Eva innan de åt av kunskapens frukt inte hade egen hjärnverksamhet osv.
Kanske kunskap då är på gott och ont och att människan har bevisat att de inte kan hantera kunskap utan egoism, avund, hat och illvilja.
Är det då djävulen fel?
Lite så tänker jag om saken och jag funderar också på varför Gud hade båda träden i Eden.
Även om det nu är metaforer så var det ju i sådana fall även innan de skapades en fråga om val på gott och ont som presenterades av Gud och för dem.
Kanske också att ta reda på vem som är god eller ond av de här två fenomenen.
Kan ju vara tvärtom också.
Gud har tagit den andres plats och kallar sig den kärleksfulle.
De verkar samarbeta på gott och ont
Senast redigerad av gabrielle2 2017-12-16 kl. 16:46.
Citera
2017-12-16, 17:02
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet

Hur tänkte du där?

Du får acceptera att du har en fri vilja och att dina val har konsekvenser. Var tacksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in