2018-01-05, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Är SD Satan??? Är du säker på att inte MP är Satan? Eller M?

Stark aspegers du har. Läs mellan raderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Att det alltid finns någon tomte som lyckas få vilken tråd som helst till att beröra SD, politik, invandring eller annat ointressant för trådämnet...

GTFO lattebög. Det är en jämförelse hur en större massa förtrycker någon som har rätt (SD har rätt). Låt oss ponera det är som med SD och resten av de svenska kommunist/PK partierna. De vill få SD att se ut som onda när det egentligen är tvärtom. I bibeln vann "gud" och satan blev utmålad som en ond skapelse. Vad om det egentligen är tvärtom? Det var det jag ville komma till soyboy.
Citera
2018-01-05, 16:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenWayne
Stark aspegers du har. Läs mellan raderna.
Neeeej, säg nu, förklara vad du menade. Trollla inte bort dig nu.
Citera
2018-01-05, 16:27
Medlem
Citat:
GTFO lattebög. Det är en jämförelse hur en större massa förtrycker någon som har rätt (SD har rätt). Låt oss ponera det är som med SD och resten av de svenska kommunist/PK partierna. De vill få SD att se ut som onda när det egentligen är tvärtom. I bibeln vann "gud" och satan blev utmålad som en ond skapelse. Vad om det egentligen är tvärtom? Det var det jag ville komma till soyboy.

Mitt kaffe dricker jag svart.
Jojo, en liknelse i all ära men likväl förbannat intressant att det alltid dyker upp någon tomte som ska få in SD i praktiskt taget samtliga ämnen.

Tänkte även ta tillfället i akt att rätta dig lite då du inte heller verkar ha koll på ämnet tråden är syftad till att diskutera. Gud vann inte i bibeln, det finns ingen strid i bibeln. Den himmelska striden utspelar sig utanför bibelns återgivning. Likväl nämns satan ytterst sällan i bibeln, djävulen är i mån om mycket en modern katolsk kreation. Detta gäller även helvetet.

Så det tycks att ditt enda syfte med att skriva i denna tråd var att få den att handla om SD.
Kan du inte hålla dina dumheter till de hundratals trådar som redan handlar om det?
Citera
2018-01-05, 16:35
Medlem
Citat:
Så då håller du med mig i min tes. Good boy!

Håller med i din tes? Du har inte presenterat någon tes utan endast löst svammel om SD och etablissemanget...

Har du inget att tillföra tråden rekommenderar jag att du slutar skriva i den.
Citera
2018-01-05, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Håller med i din tes? Du har inte presenterat någon tes utan endast löst svammel om SD och etablissemanget...

Har du inget att tillföra tråden rekommenderar jag att du slutar skriva i den.

Stark aspergers. Kunde varit annat än politiska grupper som symbolik men det står närmast svenskarna så därför. Stick nu soyboy.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
*flickaktigt fnitter*

*rättar till hatten*
*host* Ähum... On topic.... Satan finns i detaljerna, the ghost is in the machine och anden finns i människan....
Nej men det kanske kan vara intressant att veta att de som MEST tror på Djävulen är de som anser sig tro starkast på Gud, dvs Katolikerna. De måste ha ett Yin till sitt Yang. Ett ont mot sitt gott. Så man skulle kunna säga att katoliker är djävulsdyrkare (om man vore lite elak). De pratar ju också ofta om synden och att man kommer till helvetet om man syndar. De tror definitivt på Satan.

Det ligger i människans svaghet att behöva ha en ledare, en hero och denna hjälten behöver en antagonist för att bevisa sin styrka. Kolla på alla actionhero filmerna. Jag anser att "gud" och "djävulen" är allt inom varje människa. Balansen skapar man själv genom sina handlingar. Varje person är gud över sig själv. Själv följer jag ingen religion då jag anser att de i stort är byggda och designade för att låta folk härska över andra med hot om helvete eller diverse liknande. Det är ett maktverktyg av eliten. Jag är ingen bonde på spelbrädan. Jag är inte med där varken som spelare eller annat utan jag är mig själv och kör mitt egna liv med konsekvenser och handlingar.
Citera
2018-01-05, 16:59
Medlem
SecundusSilents avatar
Jag är ingen expert på kristendomens skilda grenar, eller öht på religion, utan sammanfattar mest från vad jag har i minnet, så detaljer och även för kristna betydelsefulla distinktioner kan jag ha behandlat med viss hänsynslöshet, vilket jag på stoiskt sätt ber om ursäkt för.

Påståendet som görs i inlägg nummer 2, är att Satan hatar mänskligheten. Jag vet inte varför det är så, eftersom Satan inte verkar har några direkta synpunkter på mänskligheten, mer än att den måste bejakas – eftersom det omvända vore naturstridigt. Vi kan ju inte låssas vara goda om vi är onda, verkar Satan mena - speciellt som vi inte kan leva upp till vår "godhet".

Satan förefaller säga: gör som du/ni vill.
Gud säger: följ mig.

Men det Gud säger är verkligen många märkliga saker och dessutom vill han att vi skall fråga om syndernas förlåtelse, dvs. be om förlåtelse för vår natur, vilket förefaller irrationellt. Satan verkar därför vara mer rationell, då inget finns att be om förlåtelse för.

(Sidospår: SD försvarar ju kristendomen – vilket därmed bara bekräftar att Satan är att föredra.)
Citera
2018-01-05, 18:05
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Bibelns Gud är allestädes närvarande, allsmäktig och allvetande.

Satan besitter inga av dessa egenskaper o dessutom är Satan en skapad varelse. Gud har ingen början o inget slut.

Hur kan Satan vara överlägsen Gud?
Ja, precis. Satan har endast den makt som Gud bestämt att han ska ha. Accepterar man inte detta får man förkasta idén om en allsmäktig Gud.
Citera
2018-01-05, 18:15
Medlem
Bogomils avatar
Men om nu den abrahamiska metafysiken/etiken inte ses som det självklara, exklusiva perspektiv, då är trådens ämne endast relevant för abrahamister eller anti-abrahamister (och dom som källgranskar abrahamismen).
Citera
2018-01-05, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, precis. Satan har endast den makt som Gud bestämt att han ska ha.

Inte för min del (tills jag för belägg för det).

Varken 'gud' eller Satan är maktfaktorer i mitt liv.
Citera
2018-01-05, 18:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Jag menade mer ur ett bibliskt perspektiv.
Citera
2018-01-05, 18:29
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Men om nu den abrahamiska metafysiken/etiken inte ses som det självklara, exklusiva perspektiv, då är trådens ämne endast relevant för abrahamister eller anti-abrahamister (och dom som källgranskar abrahamismen).

Jag uppfattar att frågan är mer universell än så – därför att vi är kulturellt determinerade, om än i varierande grad.

Jag leker förstås lite grann med begreppen, då jag utgår från en kristen traditionell syn av Satan som bärare av det onda och eftersom kristendomen framstår som orealistisk och irrationell, faller valet på Satan.

Men som påtalats i tråden, så hamnar man inte automatiskt hos Satan om man inte accepterar Gud, men man blir s.a.s lättare åtkomlig för honom, och denna distinktion kan jag ju köpa.

Men samtidigt så har ju Satan makt att även tränga sig in i de kristna församlingarna och i de enskilda människornas själar, iaf är det nog så jag tolkar exorcism eller andra former av djävulsutdrivning.

Men vad är det onda? Satans svar verkar vara frihet och brist på skuld och skam.

Är denna frihet ond?
Ja, verkar Gud säga.
Jag har problem med en Gud som säger att det naturliga är fel.
Citera
2018-01-05, 20:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, precis. Satan har endast den makt som Gud bestämt att han ska ha.

Citat:

Citat:
Jag menade mer ur ett bibliskt perspektiv.

Jag opererar utanför exklusiva bibliska perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in