Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Men om nu den abrahamiska metafysiken/etiken inte ses som det självklara, exklusiva perspektiv, då är trådens ämne endast relevant för abrahamister eller anti-abrahamister (och dom som källgranskar abrahamismen).
Jag uppfattar att frågan är mer universell än så – därför att vi är kulturellt determinerade, om än i varierande grad.
Jag leker förstås lite grann med begreppen, då jag utgår från en kristen traditionell syn av Satan som bärare av det onda och eftersom kristendomen framstår som orealistisk och irrationell, faller valet på Satan.
Men som påtalats i tråden, så hamnar man inte automatiskt hos Satan om man inte accepterar Gud, men man blir s.a.s lättare åtkomlig för honom, och denna distinktion kan jag ju köpa.
Men samtidigt så har ju Satan makt att även tränga sig in i de kristna församlingarna och i de enskilda människornas själar, iaf är det nog så jag tolkar exorcism eller andra former av djävulsutdrivning.
Men vad är det onda? Satans svar verkar vara frihet och brist på skuld och skam.
Är denna frihet ond?
Ja, verkar Gud säga.
Jag har problem med en Gud som säger att det naturliga är fel.