2015-09-22, 20:04
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Framför allt så är han bra på att lura och ljuga för människor och föra in dem på villoläror.
Vem gav han dem egenskaperna och varför? Utveckla.

Citat:
Han vill ha sällskap i helvetet när den tiden kommer....
Varför det? Känner han sig ensam?
Citera
2015-09-22, 23:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Han vill ha sällskap i helvetet när den tiden kommer....

Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast

Varför det? Känner han sig ensam?

Ett förkovrande i demiurg-teologi skulle kanske hjälpa.
Citera
2015-09-23, 00:41
Bannlyst
Citat:

Enligt bibeln:
Han var en vacker ljusets ängel, men bestämde sig för att han själv ville bli mäktig och sitta på Guds tron. Då blev han utkastad från Guds rike.

Från bibeln

Johannes 8:44
(Om Djävulen) Han var en mördare från början och hatar sanningen. Det finns inte ett dyft sanning i honom. När han ljuger är det fullständigt naturligt för han är lögnens far.

Uppenbarelseboken 12:9
9 Han, den stora draken, den gamle ormen, som kallas djävulen eller Satan, och som bedrar hela världen,

Om antikristus;

2 Thessalonikerbrevet 2:9-10
9 Denne syndens man ska komma som ett Satans redskap, fylld av satanisk makt, och han kommer att lura många med märkliga tecken och under.

2 Timotheosbrevet 2:26
26 och kommer loss ur den fälla Satan lagt ut för dem och som gör dem till slavar under synden.

Det finns massor mer men nu börjar jag få ont i handleden, hehe....
Citera
2015-09-23, 07:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Enligt bibeln:
Han var en vacker ljusets ängel, men bestämde sig för att han själv ville bli mäktig och sitta på Guds tron. Då blev han utkastad från Guds rike.

Från bibeln

Johannes 8:44
(Om Djävulen) Han var en mördare från början och hatar sanningen. Det finns inte ett dyft sanning i honom. När han ljuger är det fullständigt naturligt för han är lögnens far.

Uppenbarelseboken 12:9
9 Han, den stora draken, den gamle ormen, som kallas djävulen eller Satan, och som bedrar hela världen,

Om antikristus;

2 Thessalonikerbrevet 2:9-10
9 Denne syndens man ska komma som ett Satans redskap, fylld av satanisk makt, och han kommer att lura många med märkliga tecken och under.

2 Timotheosbrevet 2:26
26 och kommer loss ur den fälla Satan lagt ut för dem och som gör dem till slavar under synden.

Det finns massor mer men nu börjar jag få ont i handleden, hehe....

Japp, och nu när du har undanstökat bibelviftandet kunne du kanske fokusera på det hör med "riktigt"
(från trådrubriken).
Citera
2015-09-23, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, och nu när du har undanstökat bibelviftandet kunne du kanske fokusera på det hör med "riktigt"
(från trådrubriken).

Jag tänkte att det kanske skulle vara någon i det här forumet som var intresserad av vad världens största religion och världens mest populära bok säger om ämnet?

(Koranen lär ha en del om satan också, men jag känner inte till exakt vad. Det kanske någon muslimsk deltagare kan redogöra för.)

Jag har ingen personlig åsikt om detta utan väljer att lita på bibeln eftersom jag betraktar den som värdeful och trovärdig.

Inget som jag kan koka ihop lär vara mer sannolikt än bibeln och tusentals år av bibelstudier, teologi or religiösa erfarenheter inom kristendomen och judendomen.

Men självklart skulle jag kunna hitta på någon kreativ och ball version. Väljer dock att avstå. Självklart skulle jag kunna även kunna gräva i den senaste populära amerikanska new age boken eller följa Bogomils exempel och predika religionsförakt med hjälp av pseudovetenskapliga klicheer.

Men jag tänkte att mitt mest värdefulla bidrag här kunde vara att presentera ett kristet bibliskt perspektiv eftersom kunskaperna om biblisk kristendom är dåliga i Sverige.
Citera
2015-09-23, 14:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag tänkte att det kanske skulle vara någon i det här forumet som var intresserad av vad världens största religion och världens mest populära bok säger om ämnet?

(Koranen lär ha en del om satan också, men jag känner inte till exakt vad. Det kanske någon muslimsk deltagare kan redogöra för.)

Jag har ingen personlig åsikt om detta utan väljer att lita på bibeln eftersom jag betraktar den som värdeful och trovärdig.

Inget som jag kan koka ihop lär vara mer sannolikt än bibeln och tusentals år av bibelstudier, teologi or religiösa erfarenheter inom kristendomen och judendomen.

Men självklart skulle jag kunna hitta på någon kreativ och ball version. Väljer dock att avstå. Självklart skulle jag kunna även kunna gräva i den senaste populära amerikanska new age boken eller följa Bogomils exempel och predika religionsförakt med hjälp av pseudovetenskapliga klicheer.

Men jag tänkte att mitt mest värdefulla bidrag här kunde vara att presentera ett kristet bibliskt perspektiv eftersom kunskaperna om biblisk kristendom är dåliga i Sverige.
På vilket sätt är den trovärdig menar du?
Citera
2015-09-23, 19:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
(från trådrubriken).

Citat:

Så du tänkte: "Vad världen behöver är lite mer bibelviftande".

Citat:

Så bibeln ÄR mer eller mindre "sann"?

Citat:
Men självklart skulle jag kunna hitta på någon kreativ och ball version. Väljer dock att avstå. Självklart skulle jag kunna även kunna gräva i den senaste populära amerikanska new age boken ...

Citat:
...eller följa Bogomils exempel och predika religionsförakt med hjälp av pseudovetenskapliga klicheer.

Som är?

Citat:

Inte minst blant pådyvlande kristna.
Citera
2015-10-02, 18:11
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Enligt bibeln så porträtteras Satan alltid som ett djur. Det står ingenstans i bibeln att han hade människoliknande utseende. Osäkert om han var en fallen ängel men om så fallet var han en kerub. En kerub ser ut som en tjur med vingar. I Genesis framställs han som en talande orm. Han sägs ha velat bli som Gud och det är också vad han erbjuder Adam och Eva. De antar erbjudandet... Innan fallet var Adam och Eva mycket lika barn eller djur. De hade inget ansvar och deras far (Gud) tog hand om dem. Så Satan var ett djur som vill bli som Gud och man kan mycket riktigt (även ur en ateistisk synvinkel) beskriva människan på samma sätt. Håller ni med om detta? Satan har alltid beskrivits åtminstone som delvis djurisk. Även i senare framställningar då han har bockhuvud eller horn. Människan har enligt evolutionsteorin helt djuriska rötter. Vi och våra förmågor har dock med tiden blivit allt mer gudalika. Transhumanister vill också att vi genom genteknik och teknologi ska gå ännu mer åt det hållet. Så Satans främsta synd var enligt bibeln att han ville bli som Gud, och det verkar människan också vilja.

Det ligger något i det du skriver. Satan gjorde uppror mot Gud och kastades ur himmelriket. Människan i sig gör också uppror mot Gud och vill nästan alltid gå sin egen väg. Försoningen mellan människa och Gud finns i Jesus. När Gud offrade sin egen son på korset så öppnades en väg för människan att få nåd hos Gud. I princip är det ingen skillnad mellan människan och djävulen. Skillnaden är att satan inte får Guds nåd.
Citera
2015-10-02, 18:42
Medlem
Troligtvis är människor lika både Satan och Gud, eftersom det med stor sannolikhet är människor som hittat på dom karaktärerna.
Citera
2015-10-02, 23:27
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Det finns ingen automatisk synonymitet mellan ormen och Satan.
Nä, kanske inte.

Men har läst att du skrivit liknande inlägg här nu och då.

Tala ur skägget då Bogomil! Vad är det du tror på?
Lite Lucifer-beundran har väl du ändå?
Citera
2015-10-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Människan i sig gör också uppror mot Gud och vill nästan alltid gå sin egen väg. Försoningen mellan människa och Gud finns i Jesus. När Gud offrade sin egen son på korset så öppnades en väg för människan att få nåd hos Gud. I princip är det ingen skillnad mellan människan och djävulen. Skillnaden är att satan inte får Guds nåd.
Hur kom du fram till detta? Präst, Bibel?
Citera
2015-10-03, 00:59
Medlem
DenLedes avatar
Människan är ju som Satan hela tiden då hon är och ser sig som djuret.
Man bör ju känna igen flugornas herre.
Satan attackerar dig inte i ljuset av materialism.
Du känner igenom honom när han attraherar din känsla över det här.

Alltså, vem är det som säger att du är dålig i allt det här?
Senast redigerad av DenLede 2015-10-03 kl. 01:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in