2013-10-08, 13:54
Medlem
Asurmans avatar
Satan kommer från hebreiskan och betyder motståndare medan djävulen kommer från grekiskans Diabolo. Så minns jag det i alla fall, har jag fel?
Citera
2013-10-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Ja, vem är Satan? Eller djävulen? Är de förresten samma?

Det beror på vilken religion du hänvisar till. Kristendomen har Lucifer som då skall vara en fallen ängel som då är Den Djävul/Satan man brukar mena. Jag antar att (mindre) demoner och sånt där skulle vara mindre djävular, dvs andra änglar som stred på Lucifers sida som föll tillsammans med honom.
Jag kan inte så där jättemycket om judendomens syn på det hela, men vad jag vet så existerar inte ett helvete i den judiska traditionen. Inom islam är Satan/Djävulen en "jinn", dvs en ras varelser som gud skapade innan människan. Iblis som han då heter var nära gud och blev upptagen i himlen/paradiset hos gud. Men när Iblis visade på högmod eftersom denne inte ville buga till Adam så blev han utstött och är då ledare över alla "jinn" som väljer att vara ondskefulla och försöka avleda människan från tron på gud.
Citera
2013-10-08, 13:58
Medlem
Yrkesks avatar
Lucifer som betyder ljusbringaren.
Citera
2013-10-08, 14:16
Medlem
Haren8s avatar
I motsats till den kristna traditionen benämns Iblis snarare som en djinn i Koranen, än som en ängel. Djinnerna är en av tre intelligenta raser skapade av Gud ur rökfri eld, som enligt den islamska traditionen anses ha fri vilja; inom islam uppfattas änglarna som budbärare utan fri vilja.
Iblis hade stort anseende, liknande änglarnas, eftersom han en tid var en from och ödmjuk djinn. Då Gud beordrade alla änglar och djinner att falla på knä inför Adam (den allra första människan) vägrade Iblis, som var full av övermod och avundsjuka, att lyda order eftersom han, i egenskap av eld-ande, ansåg sig vara högre stående än Adam, som skapats av lera.
Det var efter detta han fick namnet ”Shaitan” vilket grovt översatt betyder ”ond” eller ”djävul”. Han hävdar därefter att han, om straffet för hans olydnad kommer skjutas upp till Domedagen, ända fram till den ska leda många av Adams avkomlingar från den raka vägen. Gud godtar Iblis "utmaning" och garanterar vedergällning till honom och hans anhängare i form av skärselden i helvetet. Gud lät Iblis genomströva jorden och föra andra från den rätta vägen, liksom för att testa människosläktet. Han sändes till jorden tillsammans med Adam och Eva, efter att ha lurat dem att äta frukten från det eviga livets träd, det träd som Gud hade förbjudit dem att gå nära.

Iblis försöker fördärva människor genom frestelse och genom falska föreställningar. På Domedagen kommer Iblis, tillsammans med sina följeslagare att sändas ner till Jahannam, den islamiska skildringen av helvetet. Muslimer tror att de som genom islam följer en rättfärdig väg kommer att belönas med eviga behag i Jannah (paradiset).
Koranen framställer inte Iblis som en fiende till Gud, då Gud är överlägsen alla sina skapelser och Iblis är just en av dem. Medan Satan inom kristendomen slutgiltigt anses vara källan till allt ont och förkastligt, nämner islam även nafs, människans egna jag, som en källa till olydnad.

Iblis försöker fördärva människor genom frestelse och genom falska föreställningar. På Domedagen kommer Iblis, tillsammans med sina följeslagare att sändas ner till Jahannam, den islamiska skildringen av helvetet. Muslimer tror att de som genom islam följer en rättfärdig väg kommer att belönas med eviga behag i Jannah (paradiset).

Koranen framställer inte Iblis som en fiende till Gud, då Gud är överlägsen alla sina skapelser och Iblis är just en av dem. Medan Satan inom kristendomen slutgiltigt anses vara källan till allt ont och förkastligt, nämner islam även nafs, människans egna jag, som en källa till olydnad.

http://hem.bredband.net/nussi/Profeten/Adam.html
Citera
2013-10-08, 14:17
Medlem
Hestapos avatar
Citat:

Det finns ett behov att namnge Guds profiler men det är bara omskrivningar av ett enkelt faktum.
De är Guds olika skepnader bara.

Det finns en tråd som tar upp en liknande frågeställning och där kan du finna en del åsikter.
https://www.flashback.org/t2225584

Guds frid
Citera
2013-10-08, 14:26
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:
*VAD är Satan?

Ingen specifik, enligt mig.
Dock kan individer göra drivas av detta, och göra saker i dess våld.
Citera
2013-10-08, 15:23
Medlem
Citat:

Jo.

Satan är "denna världens gud" enligt Nya testamentet (2 Korintierbrevet 4:4). Han härskar över jorden, världsrymden och deras innevånare, samt över "luftens härsmakt" och över "ondskans andemakter i himlarymderna" (Efesierbrevet 2:2, 6:12), det vill säga de "furstar, väldigheter och världshärskare" som är Den kristna trons fiender (ibid).

Huruvida han är densamme som judarnas gud Jahve, en annan demonfurste som gör anspråk på kunglig värdighet och herravälde över världen, är oklart.
Citera
2013-10-08, 22:12
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Huruvida han är densamme som judarnas gud Jahve, en annan demonfurste som gör anspråk på kunglig värdighet och herravälde över världen, är oklart.

Ska vi gå efter bibeltexterna så är det inte alls speciellt oklart (om man inte väljer ut ett litet fåtal av dem och redigerar/censurerar dem besinningslöst, som exempelvis Markion och en del relativt moderna antisemiter valt att göra). YHWH är Jesu Gud i Nya Testamentet, vilket bör vara solklart - inte minst då vi stöter på mängder av hänvisningar till YHWH, från Gamla Testamentet, som den ende Guden medan vi inte har någonting alls som pekar åt det andra hållet.

OnT:
Satan, eller djävulen, beskrivs på lite olika sätt i Bibeln; ibland som en av Guds tjänare (t.ex. i Job), ibland mest som en form av "kraft" som är att jämföra med egoism och köttets prioritet framför anden, ibland som en slags härskare över ondskan - dessa begrepp går ju däremot in i varandra en del, inte minst ifall vi antar att en del beskrivningar kan vara menade som analogier. I det stora hela beskrivs Satan som en form av prövning, eller orsaken bakom prövningar, vilken kan vara både negativ och positiv. Negativ då den kan leda människan bort från Gud, positiv då den kan leda människan närmare Gud ifall hon motstår och tar sig förbi prövningen, eller lär sig något av den även medan den pågår. Detta senare kan vi t.ex. se hos Paulus: "Och för de väldiga uppenbarelsernas skull, för att jag inte skall bli högfärdig, har jag fått en tagg som sticker mig, en ängel från Satan som misshandlar mig så att jag inte blir högfärdig" (2 Kor 12:7).

Bilden av en röd gubbe med horn, svans och eldgaffel som uppträder som någon form av superskurk i en Hollywoodfilm är tämligen långt borta från den bibliska beskrivningen av Satan, där Satan huvudsakligen behandlas som en prövande kraft - ibland direkt under Gud, ibland relativt autonom (eller bunden till det mänskliga köttet, vilket innebär hennes fysiska hellre än andliga sida) men aldrig som en helt och hållet självständig person som på allvar är en utmaning för Gud. Även när Satan beskrivs som relativt autonom så beskrivs han/kraften som någon som bara är kapabel till handling och inflytande så länge Gud tillåter det; när Satan i Job beskrivs som mer direkt underställd Gud så tar Gud t.o.m. på sig hela ansvaret för Satans inflytande i Jobs liv.
Citera
2013-10-09, 10:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det finns ett antal "bad guys" i bibeln, och det krävar en del efterrationaliserande tolkning att identifiera dom som én och samma.

Sen har kristendomen .... i sina lokala missions-ansträngninger .... en tradition för att demonisera tidigare lokala guder, vilket gör det ännu mera komplicerat på ett folklorisk nivå.
Citera
2013-10-09, 10:43
Medlem
Satans skit, då tänker jag på en bajskorv. Är hen måhända en bajskorv?

Lika vettig förklaring som alla andra förklaringar tycker jag eftersom det aldrig har existerat någon satans jävla påhittat djävulsk skitängel!

Men skönt med fula ord.
Citera
2013-10-09, 10:50
Medlem
Citat:

Satan är den som orsakar mycket dåliga djävulska saker här på jorden.
Citera
2013-10-09, 11:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solis
Satan är den som orsakar mycket dåliga djävulska saker här på jorden.

Är du kristen? Vilken form av kristendomen?

För Satans funktion i tros-testning kan inte éntydigt anses vara "dåligt". 'Gud' är ju mycket mån om graden av människans tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in