2018-03-06, 22:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Jag vet inte.
Förvirrad som vanligt ...

Då bör du tänka över saken.

Problemet är postulerandet av en evig existens efter döden.
Citera
2018-03-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men hur blir för dem då? Eldsjön eller ej? Nu kan vi ju för argumentets skull tänka ett aborterat foster från en hinduisk mor.
Det finns inget entydigt svar på såna frågor för att de är så komplicerade. Vilka föräldrar barnet har spelar också en avgörande roll. Jag skulle säga att fostret oftast vinner eftersom det gjort varken gott eller ont, och när bra fosterföräldrar tar hand om det i himlen eller paradiset finns en stor chans att de lyckas nå evigt liv.
Citera
2018-03-06, 22:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag skulle säga att fostret oftast vinner eftersom det gjort varken gott eller ont, och när bra fosterföräldrar tar hand om det i himlen eller paradiset finns en stor chans att de lyckas nå evigt liv.

Så då är det 1-0 till fostret om det blir aborterat?

Du ser hur absurda dina kristna fantasier blir.
Citera
2018-03-06, 22:12
Medlem
Citat:
Så då är det 1-0 till fostret om det blir aborterat?

Du ser hur absurda dina kristna fantasier blir.
Dessa foster går miste om mycket, för de får ju reda på att deras mödrar har svikit de, och hur tror du att det kommer att kännas? Det finns inga vinnare bland aborterade foster.
Citera
2018-03-06, 22:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Dessa foster går miste om mycket, för de får ju reda på att deras mödrar har svikit de, och hur tror du att det kommer att kännas? Det finns inga vinnare bland aborterade foster.

En evighet i paradiset kan nog med lätthet överkomma detta presumtiva mänskliga "svek".

Om den kristna guden verkligen existerar så borde varje människa önska att den blev aborterad.
Citera
2018-03-06, 22:24
Medlem
Citat:
En evighet i paradiset kan nog med lätthet överkomma detta presumtiva mänskliga "svek".

Om den kristna guden verkligen existerar så borde varje människa önska att den blev aborterad.
Ja, dessa foster kommer sannolikt att älska Gud mer än sin egen mor.

Jag venne, då hade du inte haft nöjet att diskutera existentiella frågor med mig på FB. Samtidigt har aborterade foster inga gärningar alls att peka på som kan ge de rätt till evigt liv.

Den som har gärningar att peka på får sin lön inte som en nåd utan som en rättighet. Rom 4:4

Så vi är inte frälsta av nåd allena, vi kan också ha gärningar att peka på och få evigt liv som belöning.
Citera
2018-03-06, 22:27
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Samtidigt har aborterade foster inga gärningar alls att peka på som kan ge de rätt till evigt liv.

Fast det är inte deras egen förskyllan givetvis. Eller?

Frågan kvarstår. Den är mycket enkel. Kommer aborterade foster till himlen eller ej?
Citera
2018-03-06, 22:36
Medlem
Citat:
Fast det är inte deras egen förskyllan givetvis. Eller?

Frågan kvarstår. Den är mycket enkel. Kommer aborterade foster till himlen eller ej?
Nej, de är oskyldiga offer när de blir offrade för att nån kvinna nånstans menar att det är hennes kropp och allt det där.

De kommer att få en uppståndelse precis som alla andra. Dessa kommer att få leva med Gud i himlen ett tag tills de blir mogna och själva kan ta ställning, och sen kommer de att få sin dom. Liksom det i dag i vår värld finns förintelse/klimatförnekare och Trumpanhängare kommer det med största sannolikhet att finnas aborterade foster som väljer att inte tro på Gud, eller så vill de inte ha evigt liv eller nåt annat BS-argument, och de kommer att kastas i eldsjön. Så de har, som det så fint heter, dömt sig själva för det val de träffar.
Citera
2018-03-06, 22:39
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Dessa kommer att få leva med Gud i himlen ett tag tills de blir mogna och själva kan ta ställning, och sen kommer de att få sin dom.

Haha, hur menar du nu? Att de skall leva bredvid Jahve i himlen under uppväxten men att de kanske anser att han inte finns i himmelsk vuxen ålder och då blir förtappade?

Mmm.. Inte så troligt eller genomtänkt.
Citera
2018-03-06, 22:49
Medlem
Citat:
Haha, hur menar du nu? Att de skall leva bredvid Jahve i himlen under uppväxten men att de kanske anser att han inte finns i himmelsk vuxen ålder och då blir förtappade?

Mmm.. Inte så troligt eller genomtänkt.
Konstigare saker har hänt. Som förintelseförnekare. Trots tusentals vittnesmål, rörliga bilder och foton tror de inte att förintelsen har ägt rum. Jesus sa så här:

Mannen svarade: ’Nej, fader Abraham, men om någon kommer till dem från de döda omvänder de sig.’ Men Abraham sade: ’Lyssnar de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda.’” Luk 16:30

Det tar jag som ett kvitto på det vi redan vet sker i dag, att folk trots oomstötliga bevis inte kommer att tro.
Citera
2018-03-06, 22:52
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Konstigare saker har hänt.

Nja, det tror jag inte faktiskt.

Att en person som lever i paradiset bredvid gud skulle förskjuta allt detta.

Det bör ju i vilket fall som helst ge en betydande fördel gentemot den människa som inte blev aborterad och som tvingades att leva ett mer eller mindre syndigt liv utan en märkbart närvarande gud.
Citera
2018-03-06, 23:14
Medlem
Citat:
Nja, det tror jag inte faktiskt.

Att en person som lever i paradiset bredvid gud skulle förskjuta allt detta.

Det bör ju i vilket fall som helst ge en betydande fördel gentemot den människa som inte blev aborterad och som tvingades att leva ett mer eller mindre syndigt liv utan en märkbart närvarande gud.
Då ska jag tala om en hemlighet för dig. Gud gillar inte alla människor och TILLÅTER de att ha ett för honom misshagligt sinnestillstånd, för att de ska kunna dömas.

Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten. 2Thess 2:11-12

Lägg märke till ordet VALT. De har dömt sig själva genom det val de gjort. Gud LÅTER BLI att bota de, för att de inte VILL bli botade. Detta sinnestillstånd beror alltså INTE på Gud. Han vill inte tvinga sig på nån eftersom vi har fått fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in