2013-07-04, 22:17
Medlem
Varför skapade ljuset mörkret?

Samma sak..

Funkar inte så.
Citera
2013-07-04, 22:19
Medlem
sannkunskaps avatar
...Eller Lucifer experimentet. Att skapa en illusion av att dualiteten är verklig. Helt genialiskt.
Citera
2013-07-04, 22:31
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hehe, är du seriös? Wow, vilka argument, du borde få Nobelpriset

Och det kommer från nån som frivilligt fördummat sig ner till bronsåldersnivåer?

Du pruseluskan, jag har läst hundratals nära döden upplevelser och till och med talat och intervjuat människor som varit kliniskt döda. Jag vet inte om deras berättelser är sanna. Det kan jag inte veta, men jag är rätt säker på att dom själva tror på sina upplevelser och det är bara i mitt tycke ett annat sätt att se på saken. Vad du gör med den information som presenteras så är upp till dig och jag påstår som sagt inte att detta är sanningen. Men det är väl åtminstone en intressant observation tycker jag.

Att fanatiskt hänge sig åt en viss religion och tro att man har den absoluta sanningen är otroligt korkat och naivt, men om det är den vägen du tänker gå så lycka till med det. Några pluspoäng lär du inte få. Nu ska jag läsa lite Isaac Asimov och sussa så gött. Ha det så bra med dina bronsålder gudar och djävlar under tiden.
Citera
2013-07-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Ja eller så var det bara en massa meningslösa hot som ingen vettig människa väljer att ta på alvar.

Det är inga meningslösa hot, det är en varning. Meningslös är det när man ignorerar varningen tills det är försent.
Citera
2013-07-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Postino
Tänk om Islam är sanningen, då blir du också straffad.

Vi vet redan att Islam är falskt.
Citera
2013-07-05, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud skapade inte Satan "ha-Satan" på hebreiska som betyder "motståndare":

Gud skapade alltså inte en motståndare till honom själv, utan han skapade en andevarelse som gjorde sig SJÄLV till motståndare av Gud. Detta på grund av att Gud skapade varelser med en egen fri vilja. Denna fria vilja använde alltså "satan" (som hette något annat innan hans avfall) till att ifrågasätta Gud och hans styre över skapelsen, i.o.m. detta så blev han Satan "motståndaren" till Gud.

Vi vet inte vad Satan hette innan hans avfall, bibeln avslöjar inte detta.

Lucifer (är latin och betyder ljusbringare eller ljusbärare (Lucem ferre 'att bringa ljus')

"Huru har du icke fallit ifrån himmelen, du strålande morgonstjärna! Huru har du icke blivit fälld till jorden, du folkens förgörare!" - Jesaja 14:12 (1917)

I följande vers lär vi oss vad Satan använder sin fria vilja till

"Jag vill stiga upp över molnens höjder, göra mig lik den Högste" - Jesaja 14:14 (1917)

En annars utmärkt inlägg.
Senast redigerad av wander 2013-07-05 kl. 02:12.
Citera
2013-07-05, 04:18
Medlem
lighteneds avatar
Satan är den yttersta kontrasten till Gud i Guds spektrum i skapelsen. Satan är en del av Guds ursprung precis som alla andar är en del av Guds ursprung. Om Gud är en människa så är alla andar som celler i människan som tillsammans bildar kontraster och en helhet. Gud skapade satan, men satan skapade sin kontrast till Gud genom fri vilja.

Allt består av lager av kontraster och vilken kontrast man placerar sig in i beror på hur pass stor distans man har till egot och hur mycket hjärtat är öppet för visdom.

Det finns många olika lager av visdom och satan ligger på den absolut lägsta graden medan Gud ligger på den högsta graden.
Guds visdom är på en sådan nivå att den inte ens behöver förklaras för den bara är och det är upp till människan att nå upp till den sanna nivån av varat. Satans visdom är på en sådan nivå att allt måste förklaras och tryckas in i människans intellekt med hjälp av vetande. I själva verket behöver man inte lära sig kunskap, riktig visdom leder en direkt till källan av kunskap.
Citera
2013-07-05, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av lightened
Satan är den yttersta kontrasten till Gud i Guds spektrum i skapelsen. Satan är en del av Guds ursprung precis som alla andar är en del av Guds ursprung. Om Gud är en människa så är alla andar som celler i människan som tillsammans bildar kontraster och en helhet. Gud skapade satan, men satan skapade sin kontrast till Gud genom fri vilja.
Allt består av lager av kontraster och vilken kontrast man placerar sig in i beror på hur pass stor distans man har till egot och hur mycket hjärtat är öppet för visdom.

Det finns många olika lager av visdom och satan ligger på den absolut lägsta graden medan Gud ligger på den högsta graden.
Guds visdom är på en sådan nivå att den inte ens behöver förklaras för den bara är och det är upp till människan att nå upp till den sanna nivån av varat. Satans visdom är på en sådan nivå att allt måste förklaras och tryckas in i människans intellekt med hjälp av vetande. I själva verket behöver man inte lära sig kunskap, riktig visdom leder en direkt till källan av kunskap.

Detta står klart och tydligt vart i bibeln? Eller är det så att du fabricerar ihop detta själv på något vis?
Citera
2013-07-05, 11:08
Medlem
utopisknakenhets avatar
Satan är alltså en ande? vad ska det bli av med honom till slut då? ska han bli religiös och åter dyrka Gud, varför ger han inte bara upp?, han måste ju ha det ganska jobbigt!
Sen undra jag var han finns i alltet?
Citera
2013-07-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utopisknakenhet
Satan är alltså en ande? vad ska det bli av med honom till slut då? ska han bli religiös och åter dyrka Gud, varför ger han inte bara upp?, han måste ju ha det ganska jobbigt!
Sen undra jag var han finns i alltet?

Du ställer alltså fyra frågor under ett och samma inlägg. Du kanske ska ge för att få svar och inte försöka få för att inte ge.
Citera
2013-07-05, 11:36
Medlem
utopisknakenhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Du ställer alltså fyra frågor under ett och samma inlägg. Du kanske ska ge för att få svar och inte försöka få för att inte ge.

Jag förstår inte ditt svar, ja det kanske var slarvigt formulerat men jag är intresserad av samtliga frågor!?
Citera
2013-07-05, 12:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har kanske även en någonlunda rationell förklaring för ditt predikande om puritanism och krälande?

För som du kanske vet, då var 'olydnaden' inte bara oinformerat barnslig trotsighet, men en anti-fascistisk revolt mot en sinnessjuk demiurg.

Citat:
Ursprungligen postat av wander
För du låter ju själv så kärleksfull och positiv.

Inte alls. Min position är överlag en tydlig blanding av den rationella världsbilden och kverulanteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in