Citat:
Ursprungligen postat av
theralena
Utvecklar man tollerans mot centralstimulerare?
Det r omtvistat. Troligtvis om amfetamin missbrukas genom upprepade verdoseringar. Samtidigt diger klinisk erfarenhet att en fix dygnsdos r effektiv r efter r. Likvl r det lmpligt att gra uppehll regelbundet, t ex p semestrar eller kanske ngon veckodag man sover ut och inte har samma krav p sig att vara fokuserad eller p rtt humr.
Jag lste en artikel om metylfenidat, som i och fr sig var sponsrad av Novartis (som tillverkar Ritalin), som menade att den bifasiska koncentrationsprofilen (koncentrationen metylfenidat i blodet har ett s kallat bifasiskt utseende, med en frtopp, en plat eller "sadel", och en ny topp) skulle kunna tnkas utgra ett skydd mot "intra day takyphylaxis", dvs skydd mot takyfylaxi (toleransuppkomst) inom dygnet.
S begreppet takyfylaxi finns ven fr CS, men jag tror att det r mycket lg risk generellt om man hller sig till vedertagna kliniska doser och lter bli att exponeras nattetid. Vissa DAMP:are kan ha nytta av lg dos snabbverkande CS p kvllen fr att sova, men det frvntas att ha gtt ur kroppen under natten. (Och jag upprepar: "alla" med AD/HD br testa melatonin i tablettform, om kroniska insomningsproblem.)