2015-12-24, 21:26
Medlem
Rakel-Os avatar
Attentin verkar ondigt stora fr de som har svrt att svlja etc. Det verkar vara som om de har haft viljan att ta fram en stor tablett som skiljer sig frn alla andra och ftt en ondigt stor tablett som iofs r vldigt speciell.

https://adhdcenter.files.wordpress.c...amfetamin1.jpg
Kanske ondig synpunkt fr mnga, men nd. P bilden ovan Attentin, Metamina och Concerta.
Citera
2015-12-24, 22:56
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakel-O
Attentin verkar ondigt stora fr de som har svrt att svlja etc. Det verkar vara som om de har haft viljan att ta fram en stor tablett som skiljer sig frn alla andra och ftt en ondigt stor tablett som iofs r vldigt speciell.

Kanske ondig synpunkt fr mnga, men nd. P bilden ovan Attentin, Metamina och Concerta.
Ondigt stora? Har fr mig att Attentin-tabletterna r lika stora som Medikinet-tabletterna, har dock inte tillgng till att ta bild just nu. Dessutom gr det utmrkt att dela Attentin i mindre bitar och sedan svlja dessa.
Citera
2015-12-25, 12:38
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakel-O

Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Ondigt stora? Har fr mig att Attentin-tabletterna r lika stora som Medikinet-tabletterna, har dock inte tillgng till att ta bild just nu. Dessutom gr det utmrkt att dela Attentin i mindre bitar och sedan svlja dessa.

De r vldigt sm. Enligt Fass 8,4 mm i diameter. Tnkte lgga upp en bild men det blev fr jobbigt.
Citera
2015-12-25, 19:07
Medlem
Det bsta r vl att TS trappar upp Elvanse; frn 30 till 50 mg och och drefter 70 mg, om det behvs. Mjligt att effektdurationen frlngs med hgre dos och mjligt att anslaget blir lite tydligare p morgonen/frmiddagen. Drefter kan det finnas en pong att vid behov ka draghjlpen p morgonen med Attentin 5 mg. Frst grunda med erforderlig dos depverkande och vid behov tillgg av snabbverkande.
Citera
2015-12-25, 20:04
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det bsta r vl att TS trappar upp Elvanse; frn 30 till 50 mg och och drefter 70 mg, om det behvs. Mjligt att effektdurationen frlngs med hgre dos och mjligt att anslaget blir lite tydligare p morgonen/frmiddagen. Drefter kan det finnas en pong att vid behov ka draghjlpen p morgonen med Attentin 5 mg. Frst grunda med erforderlig dos depverkande och vid behov tillgg av snabbverkande.
Utvecklar man tollerans mot centralstimulerare?
Citera
2015-12-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Utvecklar man tollerans mot centralstimulerare?
Det r omtvistat. Troligtvis om amfetamin missbrukas genom upprepade verdoseringar. Samtidigt diger klinisk erfarenhet att en fix dygnsdos r effektiv r efter r. Likvl r det lmpligt att gra uppehll regelbundet, t ex p semestrar eller kanske ngon veckodag man sover ut och inte har samma krav p sig att vara fokuserad eller p rtt humr.

Jag lste en artikel om metylfenidat, som i och fr sig var sponsrad av Novartis (som tillverkar Ritalin), som menade att den bifasiska koncentrationsprofilen (koncentrationen metylfenidat i blodet har ett s kallat bifasiskt utseende, med en frtopp, en plat eller "sadel", och en ny topp) skulle kunna tnkas utgra ett skydd mot "intra day takyphylaxis", dvs skydd mot takyfylaxi (toleransuppkomst) inom dygnet.

S begreppet takyfylaxi finns ven fr CS, men jag tror att det r mycket lg risk generellt om man hller sig till vedertagna kliniska doser och lter bli att exponeras nattetid. Vissa DAMP:are kan ha nytta av lg dos snabbverkande CS p kvllen fr att sova, men det frvntas att ha gtt ur kroppen under natten. (Och jag upprepar: "alla" med AD/HD br testa melatonin i tablettform, om kroniska insomningsproblem.)
Citera
2015-12-25, 22:11
Medlem
hrovsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonx
Har ganska nyligen brjat p Elvanse 30 mg (efter att ha uteslutit metylfenidat i olika former och strattera).
Elvanse r en mirakelmedicin fr mig i jmfrelse MEN jag fr inte ut effekt hela dagen.
Jag behver ta medicinen mkt tidigt fr att komma igng p morgonen, men medicinen gr ut redan vid tretiden p eftermiddagen efter ca 9 timmar vilket resulterar i att jag blir extremt trtt. Det funkar inte fr mig d jag har barn och jobb att skta.
Har ven provat att skjuta fram intaget ett par timmar, d fr jag bttre kvllar men kaosig morgon.

h, r exakt samma fr mig. Vart dock ingen skillnad fr mig d jag nu r uppe i 70 mg per dag (maxdos enligt fass) Blir s JVLA trtt nr den gr ur, sjukt strande om man r p jobbet och dippar sdr. Har snackat med min kontaktperson om att jag ocks vill lgga till Attentin d jag verkligen tycker att Elvanse fungerar BRA d den ger effekt, ven om det r kort. Tar ju dock sn jvla tid fr ngot att hnda inom nrpsykiatrin.
Citera
2015-12-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
D kan det vara vrt att testa Elvanse i tvdos: sedvanlig morgondos med tillgg av en liten lunchdos. Samma princip anvnds vid behandling med metylfenidat fr vuxna, som ofta upplever att singeldos ven av det mest lngverkande preparatet kan d ut i effekt fr tidigt p dagen. Det betyder att man kan behva verskrida dygnsdoserna som FASS rekommenderar ngot.
Citera
2015-12-26, 00:39
Medlem
hrovsals avatar
Citat:
D kan det vara vrt att testa Elvanse i tvdos: sedvanlig morgondos med tillgg av en liten lunchdos. Samma princip anvnds vid behandling med metylfenidat fr vuxna, som ofta upplever att singeldos ven av det mest lngverkande preparatet kan d ut i effekt fr tidigt p dagen. Det betyder att man kan behva verskrida dygnsdoserna som FASS rekommenderar ngot.

Problemet r att tar jag elvanse fr sent kan jag ej somna. Drfr tar jag ej lunchdos. ven fast jag dippar och blir sjukt trtt s r det p ngot stt som att effekten sitter i, men bara p s vis att jag inte kan somna. Har s mnga gnger velat sova nr den gr ur men ej kunnat. Som en jobbig jvla sprr, s trtt s det r ckligt men kan nd inte somna. Den knslan r sjukt strig.
Citera
2015-12-26, 01:15
Medlem
pearsons avatar
Har testat alla dessa mediciner under flera r, tyvrr har dom en sak gemensamt! Dom fungerar bra i 3-4 mnader vilket sedan leder vidare till ngest, panikngest, paranoia, personlighetsfrndring, depsesion och till slut psykiskt kolaps. D slutar man med medicinen och r frisk igen efter 4 veckor. Sluta t rvgiftet ni gr er sjlva en riktig otjnst som endast fungerar p rt skt
Citera
2015-12-26, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
Det finns ocks mjlighet att testa en strre singeldos p morgonen n Elvanse 70 mg, som skulle kunna frlnga durationen.

Testa Circadin p kvllen. Med en frbttrad smn s kommer ocks den farmakologiska behandlingen att ge mer; dessa faktorer vxelverkar med varandra.

Smn och dygnsreglering r snt som ska hanteras genom flera metoder: livsstil med mat, smnhygien och dagaktivitet. Hjlpmedel kan vara tyngdtcke, bl a.
Citera
2015-12-26, 18:23
Medlem
hrovsals avatar
Citat:
Det finns ocks mjlighet att testa en strre singeldos p morgonen n Elvanse 70 mg, som skulle kunna frlnga durationen.

Testa Circadin p kvllen. Med en frbttrad smn s kommer ocks den farmakologiska behandlingen att ge mer; dessa faktorer vxelverkar med varandra.

Smn och dygnsreglering r snt som ska hanteras genom flera metoder: livsstil med mat, smnhygien och dagaktivitet. Hjlpmedel kan vara tyngdtcke, bl a.

Har redan circadin utskrivet men tycker tyvrr inte att dom fungerar s bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in