Citat:
Ursprungligen postat av
Tonx
Har ganska nyligen börjat på Elvanse 30 mg (efter att ha uteslutit metylfenidat i olika former och strattera).
Elvanse är en mirakelmedicin för mig i jämförelse MEN jag får inte ut effekt hela dagen.
Jag behöver ta medicinen mkt tidigt för att komma igång på morgonen, men medicinen går ut redan vid tretiden på eftermiddagen efter ca 9 timmar vilket resulterar i att jag blir extremt trött. Det funkar inte för mig då jag har barn och jobb att sköta.
Har även provat att skjuta fram intaget ett par timmar, då får jag bättre kvällar men kaosig morgon.
Ska inom några dagar träffa läkare och utvärdera.
Jag kommer ta upp detta, frågan är om jag ska be om doshöjning? Ger en högre dos längre effekt eller mer effekt?
Ett annat alternativ jag tänkt på men som jag inte hört att någon provat är att kombinera elvanse med attentin ("nya" metamina).
När jag åt metylfenidat fick jag ritalin tablett 10 mg att ta direkt när jag vaknade + concerta en timme senare för att få direktverkan + depoteffekt och tänker att samma bör funka med elvanse + attentin, tror ni de köper det argumentet?
Enligt mina beräkningar så bör jag kunna ta en tablett attentin kl. 6 på morgonen för att fylla på med elvanse vid nio, attentin verkar 3-4 timmar och elvanse tar en timme på sig att komma igång så de bör överlappa varandra ganska bra och sen går det ur till 18-19 på kvällen = lagom för att varva ner.
Det optimala är att sätta ut Elvanse, sedan dosera Attentin kontinuerligt under dagen, 2-3 ggr.
Även om påtaglig effekt hos Elvanse uteblir så kommer andra "biverkningar" att ligga kvar under tiden läkemedlet är aktivt i kroppen, halveringstiden är förhållandevis lång. Att då addera t.e.x. en dos dextroamfetamin, när du känner att dosen Elvanse uteblir, kan alltså fungera sämre. Ibland kan man lägga till en direktverkande variant av metylfenidat, t.e.x. Ritalin 10 mg. Men heller inte optimalt. Se nedan -->
I vissa fall doserar man Elvanse och adderar centralstimulantia runt middagstid, t.e.x. direktverkande Ritalin 10 mg. Det är mycket vanligt att effekt på Elvanse uteblir tidigt under dagen. Preparatet är långt ifrån effektivt enligt mig. Problemet här är att Elvanse i sig inte är särskilt effektivt, och att direktverkande Ritalin (metylfenidat) medför onödiga biverkningar.
Doshöjning fungerar tyvärr inte i regel. Troligen kommer du att få en mer påtaglig effekt, men som kommer utebli i samma takt som tidigare. Anledningen till detta handlar i grunden om hur snabbt din kropp kan frisätta och metabolisera lysinmolekylen som är bunden till dextroamfetaminet. Beroende på takten din kropp metaboliserar lysinet så kommer effekten av Elvanse (lisdexamfetamin = lismolekyl bundet till dextroamfetamin) att te sig annorlunda. Metaboliseringen i sig sker via enzymer i kroppen, jag kommer inte gå in närmare på detta, då vissa narkomaner här kommer lära sig hur man utvinner rent dextroamfetamin från lisdexamfetamin).
Kontentan är att addera en centralstimulant till din Elvanse troligen inte kommer hjälpa särskilt mycket. Mina rekommendationer är att istället helt påbörja behandling av Attentin, sedan dosera detta under dagens gång 2-3 gånger.
Har knapp erfarenhet av just "Attentin" (men har god erfarenhet av Metamina) och hur det går att få utskrivet till patienter över 18 år. Preparatet Attentin i sig godkändes nämligen nyligen. Vore mycket intressant att höra dina erfarenheter kring det, även om det är samma verksamma ämne som hos Metamina. Är högst intresserad av hur det skrivs ut i första hand.
En sak till, fimpa alla beräkningar på Elvanse, gällande effekt och dos med mera. Det handlar i första hand om kroppens egen metabolisering. Det handlar sedan om vad du har intagit i form av livsmedel och dess pH-värde. Basiska och sura livsmedel kommer att påverka effekten, varför du kommer få diffus effekt beroende på föda du intagit.