Citat:
Ursprungligen postat av
theralena
Utvecklar man tollerans mot centralstimulerare?
Det är omtvistat. Troligtvis om amfetamin missbrukas genom upprepade överdoseringar. Samtidigt diger klinisk erfarenhet att en fix dygnsdos är effektiv år efter år. Likväl är det lämpligt att göra uppehåll regelbundet, t ex på semestrar eller kanske någon veckodag man sover ut och inte har samma krav på sig att vara fokuserad eller på rätt humör.
Jag läste en artikel om metylfenidat, som i och för sig var sponsrad av Novartis (som tillverkar Ritalin), som menade att den bifasiska koncentrationsprofilen (koncentrationen metylfenidat i blodet har ett så kallat bifasiskt utseende, med en förtopp, en platå eller "sadel", och en ny topp) skulle kunna tänkas utgöra ett skydd mot "intra day takyphylaxis", dvs skydd mot takyfylaxi (toleransuppkomst) inom dygnet.
Så begreppet takyfylaxi finns även för CS, men jag tror att det är mycket låg risk generellt om man håller sig till vedertagna kliniska doser och låter bli att exponeras nattetid. Vissa DAMP:are kan ha nytta av låg dos snabbverkande CS på kvällen för att sova, men det förväntas att ha gått ur kroppen under natten. (Och jag upprepar: "alla" med AD/HD bör testa melatonin i tablettform, om kroniska insomningsproblem.)