2015-12-24, 21:26
Medlem
Rakel-Os avatar
Attentin verkar onödigt stora för de som har svårt att svälja etc. Det verkar vara som om de har haft viljan att ta fram en stor tablett som skiljer sig från alla andra och fått en onödigt stor tablett som iofs är väldigt speciell.

https://adhdcenter.files.wordpress.c...amfetamin1.jpg
Kanske onödig synpunkt för många, men ändå. På bilden ovan Attentin, Metamina och Concerta.
Citera
2015-12-24, 22:56
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakel-O
Attentin verkar onödigt stora för de som har svårt att svälja etc. Det verkar vara som om de har haft viljan att ta fram en stor tablett som skiljer sig från alla andra och fått en onödigt stor tablett som iofs är väldigt speciell.

Kanske onödig synpunkt för många, men ändå. På bilden ovan Attentin, Metamina och Concerta.
Onödigt stora? Har för mig att Attentin-tabletterna är lika stora som Medikinet-tabletterna, har dock inte tillgång till att ta bild just nu. Dessutom går det utmärkt att dela Attentin i mindre bitar och sedan svälja dessa.
Citera
2015-12-25, 12:38
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakel-O

Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Onödigt stora? Har för mig att Attentin-tabletterna är lika stora som Medikinet-tabletterna, har dock inte tillgång till att ta bild just nu. Dessutom går det utmärkt att dela Attentin i mindre bitar och sedan svälja dessa.

De är väldigt små. Enligt Fass 8,4 mm i diameter. Tänkte lägga upp en bild men det blev för jobbigt.
Citera
2015-12-25, 19:07
Medlem
Det bästa är väl att TS trappar upp Elvanse; från 30 till 50 mg och och därefter 70 mg, om det behövs. Möjligt att effektdurationen förlängs med högre dos och möjligt att anslaget blir lite tydligare på morgonen/förmiddagen. Därefter kan det finnas en poäng att vid behov öka draghjälpen på morgonen med Attentin 5 mg. Först grunda med erforderlig dos depåverkande och vid behov tillägg av snabbverkande.
Citera
2015-12-25, 20:04
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det bästa är väl att TS trappar upp Elvanse; från 30 till 50 mg och och därefter 70 mg, om det behövs. Möjligt att effektdurationen förlängs med högre dos och möjligt att anslaget blir lite tydligare på morgonen/förmiddagen. Därefter kan det finnas en poäng att vid behov öka draghjälpen på morgonen med Attentin 5 mg. Först grunda med erforderlig dos depåverkande och vid behov tillägg av snabbverkande.
Utvecklar man tollerans mot centralstimulerare?
Citera
2015-12-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Utvecklar man tollerans mot centralstimulerare?
Det är omtvistat. Troligtvis om amfetamin missbrukas genom upprepade överdoseringar. Samtidigt diger klinisk erfarenhet att en fix dygnsdos är effektiv år efter år. Likväl är det lämpligt att göra uppehåll regelbundet, t ex på semestrar eller kanske någon veckodag man sover ut och inte har samma krav på sig att vara fokuserad eller på rätt humör.

Jag läste en artikel om metylfenidat, som i och för sig var sponsrad av Novartis (som tillverkar Ritalin), som menade att den bifasiska koncentrationsprofilen (koncentrationen metylfenidat i blodet har ett så kallat bifasiskt utseende, med en förtopp, en platå eller "sadel", och en ny topp) skulle kunna tänkas utgöra ett skydd mot "intra day takyphylaxis", dvs skydd mot takyfylaxi (toleransuppkomst) inom dygnet.

Så begreppet takyfylaxi finns även för CS, men jag tror att det är mycket låg risk generellt om man håller sig till vedertagna kliniska doser och låter bli att exponeras nattetid. Vissa DAMP:are kan ha nytta av låg dos snabbverkande CS på kvällen för att sova, men det förväntas att ha gått ur kroppen under natten. (Och jag upprepar: "alla" med AD/HD bör testa melatonin i tablettform, om kroniska insomningsproblem.)
Citera
2015-12-25, 22:11
Medlem
hrovsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonx
Har ganska nyligen börjat på Elvanse 30 mg (efter att ha uteslutit metylfenidat i olika former och strattera).
Elvanse är en mirakelmedicin för mig i jämförelse MEN jag får inte ut effekt hela dagen.
Jag behöver ta medicinen mkt tidigt för att komma igång på morgonen, men medicinen går ut redan vid tretiden på eftermiddagen efter ca 9 timmar vilket resulterar i att jag blir extremt trött. Det funkar inte för mig då jag har barn och jobb att sköta.
Har även provat att skjuta fram intaget ett par timmar, då får jag bättre kvällar men kaosig morgon.

Åh, är exakt samma för mig. Vart dock ingen skillnad för mig då jag nu är uppe i 70 mg per dag (maxdos enligt fass) Blir så JÄVLA trött när den går ur, sjukt störande om man är på jobbet och dippar sådär. Har snackat med min kontaktperson om att jag också vill lägga till Attentin då jag verkligen tycker att Elvanse fungerar BRA då den ger effekt, även om det är kort. Tar ju dock sån jävla tid för något att hända inom närpsykiatrin.
Citera
2015-12-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
Då kan det vara värt att testa Elvanse i tvådos: sedvanlig morgondos med tillägg av en liten lunchdos. Samma princip används vid behandling med metylfenidat för vuxna, som ofta upplever att singeldos även av det mest långverkande preparatet kan dö ut i effekt för tidigt på dagen. Det betyder att man kan behöva överskrida dygnsdoserna som FASS rekommenderar något.
Citera
2015-12-26, 00:39
Medlem
hrovsals avatar
Citat:
Då kan det vara värt att testa Elvanse i tvådos: sedvanlig morgondos med tillägg av en liten lunchdos. Samma princip används vid behandling med metylfenidat för vuxna, som ofta upplever att singeldos även av det mest långverkande preparatet kan dö ut i effekt för tidigt på dagen. Det betyder att man kan behöva överskrida dygnsdoserna som FASS rekommenderar något.

Problemet är att tar jag elvanse för sent kan jag ej somna. Därför tar jag ej lunchdos. Även fast jag dippar och blir sjukt trött så är det på något sätt som att effekten sitter i, men bara på så vis att jag inte kan somna. Har så många gånger velat sova när den går ur men ej kunnat. Som en jobbig jävla spärr, så trött så det är äckligt men kan ändå inte somna. Den känslan är sjukt störig.
Citera
2015-12-26, 01:15
Medlem
pearsons avatar
Har testat alla dessa mediciner under flera år, tyvärr har dom en sak gemensamt! Dom fungerar bra i 3-4 månader vilket sedan leder vidare till ångest, panikångest, paranoia, personlighetsförändring, depsesion och till slut psykiskt kolaps. Då slutar man med medicinen och är frisk igen efter 4 veckor. Sluta ät rävgiftet ni gör er själva en riktig otjänst som endast fungerar på rt skt
Citera
2015-12-26, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
Det finns också möjlighet att testa en större singeldos på morgonen än Elvanse 70 mg, som skulle kunna förlänga durationen.

Testa Circadin på kvällen. Med en förbättrad sömn så kommer också den farmakologiska behandlingen att ge mer; dessa faktorer växelverkar med varandra.

Sömn och dygnsreglering är sånt som ska hanteras genom flera metoder: livsstil med mat, sömnhygien och dagaktivitet. Hjälpmedel kan vara tyngdtäcke, bl a.
Citera
2015-12-26, 18:23
Medlem
hrovsals avatar
Citat:
Det finns också möjlighet att testa en större singeldos på morgonen än Elvanse 70 mg, som skulle kunna förlänga durationen.

Testa Circadin på kvällen. Med en förbättrad sömn så kommer också den farmakologiska behandlingen att ge mer; dessa faktorer växelverkar med varandra.

Sömn och dygnsreglering är sånt som ska hanteras genom flera metoder: livsstil med mat, sömnhygien och dagaktivitet. Hjälpmedel kan vara tyngdtäcke, bl a.

Har redan circadin utskrivet men tycker tyvärr inte att dom fungerar så bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in