Citat:
Ursprungligen postat av
Tonx
Har ganska nyligen brjat p Elvanse 30 mg (efter att ha uteslutit metylfenidat i olika former och strattera).
Elvanse r en mirakelmedicin fr mig i jmfrelse MEN jag fr inte ut effekt hela dagen.
Jag behver ta medicinen mkt tidigt fr att komma igng p morgonen, men medicinen gr ut redan vid tretiden p eftermiddagen efter ca 9 timmar vilket resulterar i att jag blir extremt trtt. Det funkar inte fr mig d jag har barn och jobb att skta.
Har ven provat att skjuta fram intaget ett par timmar, d fr jag bttre kvllar men kaosig morgon.
Ska inom ngra dagar trffa lkare och utvrdera.
Jag kommer ta upp detta, frgan r om jag ska be om doshjning? Ger en hgre dos lngre effekt eller mer effekt?
Ett annat alternativ jag tnkt p men som jag inte hrt att ngon provat r att kombinera elvanse med attentin ("nya" metamina).
Nr jag t metylfenidat fick jag ritalin tablett 10 mg att ta direkt nr jag vaknade + concerta en timme senare fr att f direktverkan + depoteffekt och tnker att samma br funka med elvanse + attentin, tror ni de kper det argumentet?
Enligt mina berkningar s br jag kunna ta en tablett attentin kl. 6 p morgonen fr att fylla p med elvanse vid nio, attentin verkar 3-4 timmar och elvanse tar en timme p sig att komma igng s de br verlappa varandra ganska bra och sen gr det ur till 18-19 p kvllen = lagom fr att varva ner.
Det optimala r att stta ut Elvanse, sedan dosera Attentin kontinuerligt under dagen, 2-3 ggr.
ven om ptaglig effekt hos Elvanse uteblir s kommer andra "biverkningar" att ligga kvar under tiden lkemedlet r aktivt i kroppen, halveringstiden r frhllandevis lng. Att d addera t.e.x. en dos dextroamfetamin, nr du knner att dosen Elvanse uteblir, kan allts fungera smre. Ibland kan man lgga till en direktverkande variant av metylfenidat, t.e.x. Ritalin 10 mg. Men heller inte optimalt. Se nedan -->
I vissa fall doserar man Elvanse och adderar centralstimulantia runt middagstid, t.e.x. direktverkande Ritalin 10 mg. Det r mycket vanligt att effekt p Elvanse uteblir tidigt under dagen. Preparatet r lngt ifrn effektivt enligt mig. Problemet hr r att Elvanse i sig inte r srskilt effektivt, och att direktverkande Ritalin (metylfenidat) medfr ondiga biverkningar.
Doshjning fungerar tyvrr inte i regel. Troligen kommer du att f en mer ptaglig effekt, men som kommer utebli i samma takt som tidigare. Anledningen till detta handlar i grunden om hur snabbt din kropp kan fristta och metabolisera lysinmolekylen som r bunden till dextroamfetaminet. Beroende p takten din kropp metaboliserar lysinet s kommer effekten av Elvanse (lisdexamfetamin = lismolekyl bundet till dextroamfetamin) att te sig annorlunda. Metaboliseringen i sig sker via enzymer i kroppen, jag kommer inte g in nrmare p detta, d vissa narkomaner hr kommer lra sig hur man utvinner rent dextroamfetamin frn lisdexamfetamin).
Kontentan r att addera en centralstimulant till din Elvanse troligen inte kommer hjlpa srskilt mycket. Mina rekommendationer r att istllet helt pbrja behandling av Attentin, sedan dosera detta under dagens gng 2-3 gnger.
Har knapp erfarenhet av just "Attentin" (men har god erfarenhet av Metamina) och hur det gr att f utskrivet till patienter ver 18 r. Preparatet Attentin i sig godkndes nmligen nyligen. Vore mycket intressant att hra dina erfarenheter kring det, ven om det r samma verksamma mne som hos Metamina. r hgst intresserad av hur det skrivs ut i frsta hand.
En sak till, fimpa alla berkningar p Elvanse, gllande effekt och dos med mera. Det handlar i frsta hand om kroppens egen metabolisering. Det handlar sedan om vad du har intagit i form av livsmedel och dess pH-vrde. Basiska och sura livsmedel kommer att pverka effekten, varfr du kommer f diffus effekt beroende p fda du intagit.