• 1
  • 2
2015-09-14, 21:25
Medlem
Har ganska nyligen brjat p Elvanse 30 mg (efter att ha uteslutit metylfenidat i olika former och strattera).
Elvanse r en mirakelmedicin fr mig i jmfrelse MEN jag fr inte ut effekt hela dagen.
Jag behver ta medicinen mkt tidigt fr att komma igng p morgonen, men medicinen gr ut redan vid tretiden p eftermiddagen efter ca 9 timmar vilket resulterar i att jag blir extremt trtt. Det funkar inte fr mig d jag har barn och jobb att skta.
Har ven provat att skjuta fram intaget ett par timmar, d fr jag bttre kvllar men kaosig morgon.

Ska inom ngra dagar trffa lkare och utvrdera.
Jag kommer ta upp detta, frgan r om jag ska be om doshjning? Ger en hgre dos lngre effekt eller mer effekt?
Ett annat alternativ jag tnkt p men som jag inte hrt att ngon provat r att kombinera elvanse med attentin ("nya" metamina).
Nr jag t metylfenidat fick jag ritalin tablett 10 mg att ta direkt nr jag vaknade + concerta en timme senare fr att f direktverkan + depoteffekt och tnker att samma br funka med elvanse + attentin, tror ni de kper det argumentet?
Enligt mina berkningar s br jag kunna ta en tablett attentin kl. 6 p morgonen fr att fylla p med elvanse vid nio, attentin verkar 3-4 timmar och elvanse tar en timme p sig att komma igng s de br verlappa varandra ganska bra och sen gr det ur till 18-19 p kvllen = lagom fr att varva ner.
Citera
2015-09-15, 02:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tonx
Har ganska nyligen brjat p Elvanse 30 mg (efter att ha uteslutit metylfenidat i olika former och strattera).
Elvanse r en mirakelmedicin fr mig i jmfrelse MEN jag fr inte ut effekt hela dagen.
Jag behver ta medicinen mkt tidigt fr att komma igng p morgonen, men medicinen gr ut redan vid tretiden p eftermiddagen efter ca 9 timmar vilket resulterar i att jag blir extremt trtt. Det funkar inte fr mig d jag har barn och jobb att skta.
Har ven provat att skjuta fram intaget ett par timmar, d fr jag bttre kvllar men kaosig morgon.

Ska inom ngra dagar trffa lkare och utvrdera.
Jag kommer ta upp detta, frgan r om jag ska be om doshjning? Ger en hgre dos lngre effekt eller mer effekt?
Ett annat alternativ jag tnkt p men som jag inte hrt att ngon provat r att kombinera elvanse med attentin ("nya" metamina).
Nr jag t metylfenidat fick jag ritalin tablett 10 mg att ta direkt nr jag vaknade + concerta en timme senare fr att f direktverkan + depoteffekt och tnker att samma br funka med elvanse + attentin, tror ni de kper det argumentet?
Enligt mina berkningar s br jag kunna ta en tablett attentin kl. 6 p morgonen fr att fylla p med elvanse vid nio, attentin verkar 3-4 timmar och elvanse tar en timme p sig att komma igng s de br verlappa varandra ganska bra och sen gr det ur till 18-19 p kvllen = lagom fr att varva ner.

Det optimala r att stta ut Elvanse, sedan dosera Attentin kontinuerligt under dagen, 2-3 ggr.

ven om ptaglig effekt hos Elvanse uteblir s kommer andra "biverkningar" att ligga kvar under tiden lkemedlet r aktivt i kroppen, halveringstiden r frhllandevis lng. Att d addera t.e.x. en dos dextroamfetamin, nr du knner att dosen Elvanse uteblir, kan allts fungera smre. Ibland kan man lgga till en direktverkande variant av metylfenidat, t.e.x. Ritalin 10 mg. Men heller inte optimalt. Se nedan -->

I vissa fall doserar man Elvanse och adderar centralstimulantia runt middagstid, t.e.x. direktverkande Ritalin 10 mg. Det r mycket vanligt att effekt p Elvanse uteblir tidigt under dagen. Preparatet r lngt ifrn effektivt enligt mig. Problemet hr r att Elvanse i sig inte r srskilt effektivt, och att direktverkande Ritalin (metylfenidat) medfr ondiga biverkningar.

Doshjning fungerar tyvrr inte i regel. Troligen kommer du att f en mer ptaglig effekt, men som kommer utebli i samma takt som tidigare. Anledningen till detta handlar i grunden om hur snabbt din kropp kan fristta och metabolisera lysinmolekylen som r bunden till dextroamfetaminet. Beroende p takten din kropp metaboliserar lysinet s kommer effekten av Elvanse (lisdexamfetamin = lismolekyl bundet till dextroamfetamin) att te sig annorlunda. Metaboliseringen i sig sker via enzymer i kroppen, jag kommer inte g in nrmare p detta, d vissa narkomaner hr kommer lra sig hur man utvinner rent dextroamfetamin frn lisdexamfetamin).

Kontentan r att addera en centralstimulant till din Elvanse troligen inte kommer hjlpa srskilt mycket. Mina rekommendationer r att istllet helt pbrja behandling av Attentin, sedan dosera detta under dagens gng 2-3 gnger.

Har knapp erfarenhet av just "Attentin" (men har god erfarenhet av Metamina) och hur det gr att f utskrivet till patienter ver 18 r. Preparatet Attentin i sig godkndes nmligen nyligen. Vore mycket intressant att hra dina erfarenheter kring det, ven om det r samma verksamma mne som hos Metamina. r hgst intresserad av hur det skrivs ut i frsta hand.

En sak till, fimpa alla berkningar p Elvanse, gllande effekt och dos med mera. Det handlar i frsta hand om kroppens egen metabolisering. Det handlar sedan om vad du har intagit i form av livsmedel och dess pH-vrde. Basiska och sura livsmedel kommer att pverka effekten, varfr du kommer f diffus effekt beroende p fda du intagit.
Senast redigerad av OddLingjaerde 2015-09-15 kl. 02:49.
Citera
2015-09-15, 18:17
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Jag har Elvanse 30mg och den r fruktansvrd kan jag sga, minst sagt.

Nr jag tar Elvanse p morgonen vid ca 9-10 tiden s tar det ca 2 timmar innan effekten uppenbarar sig, och sedan s hller samma effekt i sig i ver 13 timmar. 13 timmar r vad som str i bickpacksedeln men fr mig kan det sitta i upptill 15 timmar ibland.

Detta gr att jag inte kan sova ngot alls. Sen r biverkningarna riktigt hemska. Det knns som om jag ska d under vissa dagar, och jag brukar m illa som tusan ocks.

S folk som pstr att effekten av Elvanse inte sitter i tillrckligt lnge frstr jag inte alls. Jag frstr inte heller dom som pstr att den r s himla bra

Det r enligt mig en av de smsta medicinerna jag ngonsin haft p recept.

Hoppas att jag snart fr prova Attentin! <3

/Mvh
Citera
2015-09-15, 18:26
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OddLingjaerde
Har knapp erfarenhet av just "Attentin" (men har god erfarenhet av Metamina) och hur det gr att f utskrivet till patienter ver 18 r. Preparatet Attentin i sig godkndes nmligen nyligen. Vore mycket intressant att hra dina erfarenheter kring det, ven om det r samma verksamma mne som hos Metamina. r hgst intresserad av hur det skrivs ut i frsta hand.
Beror mycket p vad fr lkare man har visserligen, men fr mig var det inga problem alls att f Attentin utskrivet. Optimalt blodtryck, ca 90 hjrtslag/minut.
Elvanse fr jag absolut inte ha d det av ngon anledning har vldigt konstig effekt p min hjrtrytm samt gav extrem depression p kvllarna. Metylfenidat har olika effekter beroende p fabrikat, Concerta r vrdelst och Medikinet fungerar bra, men alla ger en puls >100 slag/min, vilket inte r s roligt att leva med i lngden.
Citera
2015-09-15, 18:47
Medlem
aislings avatar
Jag har elvanse 50 mg och den har frndrat mitt liv. Klarade inte metylfenidat alls. Har attentin att ta/lgga till vid behov. Problemet med attentin r fr mig att jag kraschar nr den gr ur. P elvanse blir jag lite trtt och seg framt tre p eftermiddagen (tar dosen 06 p morgonen) men p attentin s kraschar jag med ngest och depression (de tankemnster jag hamnar i d) nr den gr ur. Tyckte det var rtt lskigt s jag fr vl bli lite trtt p eftermiddagen.

Jag gr ven oftast uppehll p sndagar (eller lrdag beroende p vad jag gr) fr att bibehlla effekten av elvansen p bsta stt.

Ett alternativ r att man tar tv doser p 30 istllet, vilket jag kommer prova om jag knner att detta inte fungerar.
Senast redigerad av aisling 2015-09-15 kl. 18:49.
Citera
2015-09-16, 05:04
Medlem
Jag hade samma problem som dig TS, effekten gick ur fr tidigt, och provade hja dosen. Jag tar medicinen tidigt p morgonen, ppnar kapseln och blandar i ett halvt glas vatten, knner att effekten kommer redan inom den nrmsta timmen.

Sen jag hjde till 70 mg (mellanlandade p 50 mg frst, som brukar vara steget efter 30 men det rckte inte till) s hlls adhdtrasslet p en okej niv hela dagen.
Citera
2015-09-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Jag har Elvanse 30mg och den r fruktansvrd kan jag sga, minst sagt.

Nr jag tar Elvanse p morgonen vid ca 9-10 tiden s tar det ca 2 timmar innan effekten uppenbarar sig, och sedan s hller samma effekt i sig i ver 13 timmar. 13 timmar r vad som str i bickpacksedeln men fr mig kan det sitta i upptill 15 timmar ibland.

Detta gr att jag inte kan sova ngot alls. Sen r biverkningarna riktigt hemska. Det knns som om jag ska d under vissa dagar, och jag brukar m illa som tusan ocks.

S folk som pstr att effekten av Elvanse inte sitter i tillrckligt lnge frstr jag inte alls. Jag frstr inte heller dom som pstr att den r s himla bra

Det r enligt mig en av de smsta medicinerna jag ngonsin haft p recept.

Hoppas att jag snart fr prova Attentin! <3

/Mvh

Usch din stackare! Det r hemskt nr man fr jvliga biverkningar. Jag antar att du ocks redan gtt igenom metylfenidat-preparaten och stratteran? (Finns det NGON som haft bra effekt av strattera??)
Hoppas att du fr prova attentin och att det funkar fr dig!
Citera
2015-09-17, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Jag har elvanse 50 mg och den har frndrat mitt liv. Klarade inte metylfenidat alls. Har attentin att ta/lgga till vid behov. Problemet med attentin r fr mig att jag kraschar nr den gr ur. P elvanse blir jag lite trtt och seg framt tre p eftermiddagen (tar dosen 06 p morgonen) men p attentin s kraschar jag med ngest och depression (de tankemnster jag hamnar i d) nr den gr ur. Tyckte det var rtt lskigt s jag fr vl bli lite trtt p eftermiddagen.

Jag gr ven oftast uppehll p sndagar (eller lrdag beroende p vad jag gr) fr att bibehlla effekten av elvansen p bsta stt.

Ett alternativ r att man tar tv doser p 30 istllet, vilket jag kommer prova om jag knner att detta inte fungerar.

Du verkar ha samma verkningstid som mig! Tar ocks prick sex p morgonen och sen kommer trttheten vid tretiden, vissa dagar kan jag absolut inte stta mig ner fr d somnar jag.
r lite rdd att attentin skulle ha liknande effekt p mig, jag klarade metylfenidat dligt men det snabba ritalinet (sm tabletter) som jag hade ett tag var det sjukaste jag varit med om nr de gick ur kroppen, ngestpslag som fan. Concertan hade inte samma effekt, den fungerade faktiskt rtt okej, men fick andra biverkningar av metylfenidatet som gjorde att jag fick sluta med dem.
Citera
2015-09-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av champinjonstuvning
Jag hade samma problem som dig TS, effekten gick ur fr tidigt, och provade hja dosen. Jag tar medicinen tidigt p morgonen, ppnar kapseln och blandar i ett halvt glas vatten, knner att effekten kommer redan inom den nrmsta timmen.

Sen jag hjde till 70 mg (mellanlandade p 50 mg frst, som brukar vara steget efter 30 men det rckte inte till) s hlls adhdtrasslet p en okej niv hela dagen.

Lter ju himla bra att doshjning hjlpt. Det r vad jag hoppas ska rcka fr mig. Har tid imorgon s d fr vi se vad vi kommer fram till men jag rknar absolut med minst en doshjning.
I vrigt r jag otroligt frvnad ver hur lite biverkningar medicinen har. P metylfenidatet hade jag stndigt ont i magen, ont i huvudet, t ingenting, kad ljusknslighet. Stod ut ganska lnge nd fr det gjorde underverk p koncentration men tillslut pallade vl inte kroppen mer av stndig vrk och dligt intag av mat s man blev ett aggressivt monster istllet.

Elvansen har jag typ inga biverkningar av. Hoppas inte en doshjning kommer frndra det.
Citera
2015-09-18, 01:19
Medlem
Jag tar Elvanse 70mg p morgonen (ngon gng 08-10) och sen 30mg p eftermiddagen (mellan 14-16) och det funkar bra. Brukar knna att effekten gr ur runt 18-19 och har inga strre smnsvrigheter fr det mesta.
Citera
2015-12-01, 04:43
Bannlyst
Testade Attentin idag, eller har tagit 3x5mg och det knns

Ingen ngest och alla tankar r lugna

MVH
Citera
2015-12-08, 12:30
Medlem
Jag tog med Elvanse innan, 100mg/dag men d skenade blodtrycket till 115 i undertryck s vi snkte till 70mg igen.
Sedan lste jag om Attentin och freslog det d jag tyckte att jag fick fr liten effekt med Elvanse d det utsndras lite i taget under hela dagen. Jag ville ha en snabbverkande om jag skulle gra ngonting speciellt p dagen. Som en "boost" av att m bra helt enkelt.
Vi brjade p 5mg, sedan 10, sedan 15 och nu 20mg dvs 4x5mg.
Jag knner av effekten, dock minimalt, jag blir vldigt trtt av Attentinet.
I frrgr vaknade jag p morgonen, tog 3x5mg och somnade om i 3 timmar..

Det jag undrar r vad r en "normal" dos? Jag vger 110kg. Blir jag s trtt fr att det r fr lg dos?
Idag tog jag 4x5mg nr jag vaknade, knner mig seg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in