Citat:
Ursprungligen postat av
pearson
...En ordnad familjefar som lever ett skötsamt liv helt utan psykiska problem så vidare jag inte tar dessa mediciner, ....
....god kontakt med ett stort antal personer som tagit dessa mediciner genom åren är min slutsats att det flesta får bra effekt i några månader men sedan tar ångest och bieffekter över...
...personer som har ångest i botten aldrig ska börja med dessa mediciner då de kraftigt kan öka ångesten. Alla de som har haft någon form av ångestproblematik i botten som börjat med CS har blivit kraftigt försämrade enligt min mening.baserat på de jag pratar med i föreningar och annat
Del 1: Om du inte har psykiska besvär, ett ordnat och fungerande liv och varddag, så finns det ju ingen anledning för dig att varken medicineras eller ens ha en diagnos. För många andra är det inte så.
2: Jag är snart uppe på ett år med Elvanse, fick biverkningar vid insättning men inte längre. Det enda som jag har märkt av är att jag också behöver en extrados för att orka eftermiddagarna när jag går upp väldigt tidigt. Men mitt liv har alltid sett ut så, på eftermiddagarna kraschar jag och kan inte hålla mig vaken om jag varit uppe sedan 6-8. Det är inget nytt från medicinen. I övrigt känner jag fortfarande effekt. Och för min del så kommer effekt ganska snabbt efter att jag tagit medicinen, jag tror min kropp bryter ner lysinet fort.
3: Jag har haft panikångest, generaliserat ångestsyndrom och är en person som lidit av mycket ångest i mina dagar och jag känner inte alls igen din beskrivning. Elvanse "botade" min ADHD-betingade depression, så för mig så har Elvansen haft rakt motsatt effekt. Kan inte minnas att jag skulle ha fått mer ångest under det här året än innan, möjligtvis mindre.
Så istället för att ge råd som utgår från dina anekdoter kan du kanske inse att alla mediciner fungerar olika för olika människor.