• 4
  • 5
2018-10-25, 09:29
Medlem
Pernilla69as avatar
Kan någon hjälpa mej med en bra läkare Akut, har diagnos ADHD, deprimerad osv
Bor i Malmö
Hoppas att det är bra med er alla
Täck på förhand
Citera
2018-11-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
...En ordnad familjefar som lever ett skötsamt liv helt utan psykiska problem så vidare jag inte tar dessa mediciner, ....

....god kontakt med ett stort antal personer som tagit dessa mediciner genom åren är min slutsats att det flesta får bra effekt i några månader men sedan tar ångest och bieffekter över...

...personer som har ångest i botten aldrig ska börja med dessa mediciner då de kraftigt kan öka ångesten. Alla de som har haft någon form av ångestproblematik i botten som börjat med CS har blivit kraftigt försämrade enligt min mening.baserat på de jag pratar med i föreningar och annat

Del 1: Om du inte har psykiska besvär, ett ordnat och fungerande liv och varddag, så finns det ju ingen anledning för dig att varken medicineras eller ens ha en diagnos. För många andra är det inte så.

2: Jag är snart uppe på ett år med Elvanse, fick biverkningar vid insättning men inte längre. Det enda som jag har märkt av är att jag också behöver en extrados för att orka eftermiddagarna när jag går upp väldigt tidigt. Men mitt liv har alltid sett ut så, på eftermiddagarna kraschar jag och kan inte hålla mig vaken om jag varit uppe sedan 6-8. Det är inget nytt från medicinen. I övrigt känner jag fortfarande effekt. Och för min del så kommer effekt ganska snabbt efter att jag tagit medicinen, jag tror min kropp bryter ner lysinet fort.

3: Jag har haft panikångest, generaliserat ångestsyndrom och är en person som lidit av mycket ångest i mina dagar och jag känner inte alls igen din beskrivning. Elvanse "botade" min ADHD-betingade depression, så för mig så har Elvansen haft rakt motsatt effekt. Kan inte minnas att jag skulle ha fått mer ångest under det här året än innan, möjligtvis mindre.

Så istället för att ge råd som utgår från dina anekdoter kan du kanske inse att alla mediciner fungerar olika för olika människor.
Citera
2019-05-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
Jag tar Elvanse 70mg på morgonen (någon gång 08-10) och sen 30mg på eftermiddagen (mellan 14-16) och det funkar bra. Brukar känna att effekten går ur runt 18-19 och har inga större sömnsvårigheter för det mesta.

Hur fick du så hög dos? Min läkare säger att 70 är maxdos.
Citera
2022-06-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cgw
Hur fick du så hög dos? Min läkare säger att 70 är maxdos.
Det verkar vara väldigt olika hur de föreskriver . Men lägsta möjliga dos är väl riktlinjen . 70mg är egentligen maxdosen för barn , det var inte många år sedan de sa att adhd växer bort och bara behöves medicineras i vuxen ålder i ” väldigt svår adhd .
Citera
2024-01-07, 23:55
Medlem
Adhdqvinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Jag har Elvanse 30mg och den är fruktansvärd kan jag säga, minst sagt.

När jag tar Elvanse på morgonen vid ca 9-10 tiden så tar det ca 2 timmar innan effekten uppenbarar sig, och sedan så håller samma effekt i sig i över 13 timmar. 13 timmar är vad som står i bickpacksedeln men för mig kan det sitta i upptill 15 timmar ibland.

Detta gör att jag inte kan sova något alls. Sen är biverkningarna riktigt hemska. Det känns som om jag ska dö under vissa dagar, och jag brukar må illa som tusan också.

Så folk som påstår att effekten av Elvanse inte sitter i tillräckligt länge förstår jag inte alls. Jag förstår inte heller dom som påstår att den är så himla bra

Det är enligt mig en av de sämsta medicinerna jag någonsin haft på recept.

Hoppas att jag snart får prova Attentin! <3

/Mvh
Jag har ätit amfetamin 20 mg 4st x4 ggr / dag i ca 10 år, därefter fick jag kombinera attentin och amfetamin, nu sedan ca 4-5 år har jag slutat med amfetamin och istället gått helt över till attentin 20mg 2 tabletter / 2 ggr / dag alltså 80mg/ dag
Idag och sedan ca 3 månader tillbaka har jag gått över till elvanse 70mg + 30mg
Jag upplever att det inte hjälper ett skit, en del säger till mig att det är ingen idé du går att vänta på kicken för den kommer inte komma, för jag brukar säga att jag måste bara vila mig lite tills min medicin börjar verka, ( nu är det ju så att jag är van vid att det kommer små kickar som iallafall gör att man känner att nu kan jag inte ligga här längre utan nu måste jag gå upp) gör mig är det kicken, Elvanse 😂va fan är det, jag är bara helt seg hela dagen och inte minsta lilla upphöjning sker. Om ni frågar mig så tycker jag att det är inte vad jag har upplevt att en adhd medicin ska hjälpa mig med, jag behöver kickas igång! Kan inte sitta o vänta på att jag ska komma igång, sen står det att det ska vara effekt i 13 timmar! Skrattretande den verkar ju inte ens så vadå håller i 13 timmar, attentinet håller i 4 timmar sen behöver man ta 2 nya det vet jag, men 13 timmar, vad baserar dom det på? Jag är ändå en kvinna på 60 år som fick min diagnos i 40 års åldern och har ätit medicin sen dess!
Citera
2024-01-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adhdqvinna
Jag har ätit amfetamin 20 mg 4st x4 ggr / dag i ca 10 år, därefter fick jag kombinera attentin och amfetamin, nu sedan ca 4-5 år har jag slutat med amfetamin och istället gått helt över till attentin 20mg 2 tabletter / 2 ggr / dag alltså 80mg/ dag
Idag och sedan ca 3 månader tillbaka har jag gått över till elvanse 70mg + 30mg
Jag upplever att det inte hjälper ett skit, en del säger till mig att det är ingen idé du går att vänta på kicken för den kommer inte komma, för jag brukar säga att jag måste bara vila mig lite tills min medicin börjar verka, ( nu är det ju så att jag är van vid att det kommer små kickar som iallafall gör att man känner att nu kan jag inte ligga här längre utan nu måste jag gå upp) gör mig är det kicken, Elvanse 😂va fan är det, jag är bara helt seg hela dagen och inte minsta lilla upphöjning sker. Om ni frågar mig så tycker jag att det är inte vad jag har upplevt att en adhd medicin ska hjälpa mig med, jag behöver kickas igång! Kan inte sitta o vänta på att jag ska komma igång, sen står det att det ska vara effekt i 13 timmar! Skrattretande den verkar ju inte ens så vadå håller i 13 timmar, attentinet håller i 4 timmar sen behöver man ta 2 nya det vet jag, men 13 timmar, vad baserar dom det på? Jag är ändå en kvinna på 60 år som fick min diagnos i 40 års åldern och har ätit medicin sen dess!

Den dosen du äter på Elvanse motsvarar inte ens 30 mg Attentin.
Inte så konstigt att det blir utebliven effekt när din hjärna är van vid 80 mg dagligen.
Citera
2024-01-09, 05:41
Medlem
Adhdqvinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturkultur
Den dosen du äter på Elvanse motsvarar inte ens 30 mg Attentin.
Inte så konstigt att det blir utebliven effekt när din hjärna är van vid 80 mg dagligen.
Ok!! Tack för svaret, då kommer jag påtala det för min läkare, för nån slags igångsättning måste jag ha för att ens fungera.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in