2015-12-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
Har redan circadin utskrivet men tycker tyvrr inte att dom fungerar s bra!
Men ngon nytta? 1 eller 2 tabletter?

Kanske en mer snabbverkande tablett kan funka...
Citera
2015-12-26, 20:31
Medlem
hrovsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Men ngon nytta? 1 eller 2 tabletter?

Kanske en mer snabbverkande tablett kan funka...

Fungerar vl om jag redan r "sovtrtt"(kan lika grna vara inbillning?), vilket sllan hnder. Men annars knner jag ingenting av dom. Har tidigare provat de "snlla" smnmedlen men har blivit s jvla bakis av bde atarax, lergigan, propavan, theralen och fick ven prova truxal (?????). Drfr jag fick circadin. Ska ta 2 tabletter, provat bde 3 och 4 men fr inte mer effekt fr det.Har sobril utskrivet att ta vid behov vid ngest, brukar ta ett par stycken om jag verkligen behver sova och det fungerar vilket r sjukt sknt, men vill ej utveckla tolerans s frsker att inte ta fr ofta! .
Senast redigerad av hrovsal 2015-12-26 kl. 20:35.
Citera
2016-02-17, 09:13
Medlem
Diamantletarens avatar
Hej, TS! Hur gr det? Jag har samma problem som dig. Fick du ngon ordning p det hela?
Citera
2016-02-23, 20:21
Medlem
Hur gr en fr att f detta utskrivet? Tipsa grna via PM. Har stora problem att f vardagen att funka
Citera
2016-02-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakel-O
Attentin verkar ondigt stora fr de som har svrt att svlja etc. Det verkar vara som om de har haft viljan att ta fram en stor tablett som skiljer sig frn alla andra och ftt en ondigt stor tablett som iofs r vldigt speciell.

https://adhdcenter.files.wordpress.c...amfetamin1.jpg
Kanske ondig synpunkt fr mnga, men nd. P bilden ovan Attentin, Metamina och Concerta.

Jag har inga problem med att svlja tabletter, svljer enorma omega 3 kapslar varje dag men tycker du de r svra att svlja s gr inte det. Jag brukar lgga dem under tungan tills de smlter sen svljer jag ner dem flytande med lite vatten. Men det gr jag fr att f snabbare effekt p dem nr jag stiger upp.
Citera
2016-02-28, 12:01
Medlem
Citat:
Fungerar vl om jag redan r "sovtrtt"(kan lika grna vara inbillning?), vilket sllan hnder. Men annars knner jag ingenting av dom. Har tidigare provat de "snlla" smnmedlen men har blivit s jvla bakis av bde atarax, lergigan, propavan, theralen och fick ven prova truxal (?????). Drfr jag fick circadin. Ska ta 2 tabletter, provat bde 3 och 4 men fr inte mer effekt fr det.Har sobril utskrivet att ta vid behov vid ngest, brukar ta ett par stycken om jag verkligen behver sova och det fungerar vilket r sjukt sknt, men vill ej utveckla tolerans s frsker att inte ta fr ofta! .

Be om imovane.
Jag prvade alla mjliga precis som du. Attarax var vrst fr jag knde mig bakfull nr jag vaknade.
Imovane r en z-analog det r liknande benzo men inte riktigt. Ja de r vanebildande och narkotikaklassade men det r din adhd-medicin med.
Dessutom r de bara en insomningstablett. Har fr mig att de r ute i kroppen efter 5 timmar.
Lkarna vill inte skriva ut dem i frsta hand fr de har massa skit i sitt huvud om att man blir beroende av dem och att man fr tolerans osv. Det r mest skitsnabbt.
Jag har tit dem i 8 mnader och kan ta uppehll utan problem frutsatt att jag inte tar Attentin eftersom det r grundproblemet till mina smnproblem.
Jag har gtt p en fr hg dos Attentin inser jag efter att jag experimenterat lite sjlv. Jag har tagit 3 + 3 + 3 men nu tar jag 3 +2 + 1 istllet och det funkar bra. Jag kan somna utan hjlp p kvllen.
Dosering r vldigt individuellt. Det beror p hur mkt man rr p sig, vad man ter, osv.
Gick p Elvanse innan och var uppe i 130 mg om dagen men det var s ojmn verkan p Elvanse s jag bytte till Attentin. Attentin r inte ojmn alls. Den funkar klockrent frutsatt att man hittar sin dosering vilket som sagt r vldigt individuellt.
Om man brjar med att hitta morgondosen allts brja med 5 mg och se om det funkar sen hja med 5 mg tills man hittar rtt sen brjar man testa sig fram med nsta dos efter 3 -5 timmar (tiden mellan doser r ocks vldigt individuell) fr mig r det efter 3 eller 4 timmar och sen fr man se om det hller s lnge som man vill. Gr det inte det fr man prva en dos till. Fr mig brukar det vara senast kl 14 eller 15 annars kan jag verkligen inte somna.
Men att trappa ner dosen under dagen funkar mkt bttre fr mig n att ta samma mngd varje gng.
Det r ltt att man vill ta strre doser fr att man vill knna den dr euforin och den dr otroliga fokusen dr man kan sna in p att sortera frrdet i 2 timmar eller sitta och skriva vid datorn i flera timmar som besatt, men d har man fel dos. Det ska inte knnas s.
Nu nr jag gr p mindre dos s fr jag inte den knslan men min adhd r bortblst och det r ju det som r meningen, men det har tagit mig 7 mnader att fatta. Jag har jagat den dr skna knslan och trott att det var d jag hade rtt dos.
Ett tag var det s illa att jag fick trycka i mig 2 mg xanor varje kvll plus 2 - 3 starkl och en imovane fr att kunna somna och det om ngot r beroendeframkallande.
Circadin r helt verkningslst eftersom det inte r ngot fel p dina melatoninniver. Du har amfetamin i kroppen det r drfr du inte kan sova.
Det r okunniga lkare som skriver ut det.
Bst r ju om man kan hitta rtt dos och slippa ngon form av smnmedel som helst men mste man s r imovane inte alls ngot beroendeframkallande eller farligt p ngot stt. Lkarna bara snackar skit.
Min lkare ville inte skriva ut det heller men jag gav mig inte och sa att jag banne mig skulle ha det efter att ha lagt massa tid p att prva allt annat skit som inte funka.
Nu behver jag sllan imovane. Det skulle vara om jag tagit alldeles fr sen dos eller fr mnga mg attentin.
Slng circadinet t skogen det frstr kroppens egen mjlighet att producera melatonin. Finns massa studier som sger att man ska ge fan i melatonin tillskott eftersom man sabbar sin egen produktion.
Citera
2016-02-28, 12:17
Medlem
Citat:
h, r exakt samma fr mig. Vart dock ingen skillnad fr mig d jag nu r uppe i 70 mg per dag (maxdos enligt fass) Blir s JVLA trtt nr den gr ur, sjukt strande om man r p jobbet och dippar sdr. Har snackat med min kontaktperson om att jag ocks vill lgga till Attentin d jag verkligen tycker att Elvanse fungerar BRA d den ger effekt, ven om det r kort. Tar ju dock sn jvla tid fr ngot att hnda inom nrpsykiatrin.

Maxdosen r rknat p barn. 70 mg Elvanse innehller bara 20.8 mg dexamfetamin medan Maxdosen p Attentin som r rent dexamfetamin r p 40 och terigen fr barn. Metamina som var fregngaren till Attentin hade en maxdos p 80 mg s man kan ju undra hur lkemedelsverket tnkte dr. Oavsett vilket s visade jag min lkare vad det stod i fass om 70 mg Elvanse (att det motsvarar 20.8mg dexamfetamin) Och fick d hja nda upp till 130 mg uppdelat p tv doser, 100 p morgonen och 30 p eftermiddagen, men hur jag n doserade s var Elvanse s ojmn eftersom den r beroende p hur snabbt din kropp kan bryta ner lysin och eftersom lysin finns i olika koncentreringar i all mat man ter s har kroppen olika tid att bryta ner Elvanse eftersom den hller p med att bryta ner lysinet i det du ter ocks och vem fan ter exakt samma sak varje dag?
Dep funktionen i Elvanse r s otroligt korkad.
S fort jag bytte till Attentin s blev effekten exakt jmn sen att jag hade fr hg dos det r en annan sak men med rtt dos Attentin s funkar det stabilt och bra.
S antingen visar du lkaren vad dr str p Fass om Elvanse eller s ber du om att f byta till Attentin istllet.

http://www.fass.se/m/produkt/2011121.../uidhealthcare

"Kapslar 70 mg: En kapsel innehller 70 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 20,8 mg dexamfetamin, mikrokristallin cellulosa, kroskarmellosnatrium, magnesiumstearat, gelatin, svart blck (shellack och svart jrnoxid E172), titandioxid (E171), brilliantbltt FCF (E133) och erytrosin (E127)."
Citera
2016-02-28, 12:24
Medlem
Ojj. Sorry. Sg att OddLingjaerde redan hade svarat p det hr med Elvanse och lysin. Typiskt mig att brja lsa en trd baklnges.
Jag har ven prvat Metamina under ngra veckor och Attentin fr mig r exakt likadant. Mrkte ingen skillnad.
De r lika bra fast Attentin r inte licens beprvat.
Citera
2016-03-07, 16:45
Medlem
Undrar ver ngot som jag lste ngon annanstans.
Att vid medicinering med cs, (Attentin) s skulle det vara bra att anvnda tillskott av jrn, zink, folsyra, vitamin B6, B12, och magnesium.
Detta fr att tyrosinet behvde ovanstende fr att bilda nytt dopamin i kroppen.
r det ngon som vet ngonting om detta?
Citera
2016-04-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleben
Undrar ver ngot som jag lste ngon annanstans.
Att vid medicinering med cs, (Attentin) s skulle det vara bra att anvnda tillskott av jrn, zink, folsyra, vitamin B6, B12, och magnesium.
Detta fr att tyrosinet behvde ovanstende fr att bilda nytt dopamin i kroppen.
r det ngon som vet ngonting om detta?

Det stmmer. Jag tar ven L-tyrosin p morgonen. En timme innan frukost och medicinering tar jag L-tyrosin tillsammans med zink, B6, B12 och Folsyra.
Min medicin funkar mkt bttre nu.
Citera
2016-04-04, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
Det stmmer. Jag tar ven L-tyrosin p morgonen. En timme innan frukost och medicinering tar jag L-tyrosin tillsammans med zink, B6, B12 och Folsyra.
Min medicin funkar mkt bttre nu.

P vilket stt blir det bttre och vad fr bieffekter hade du tidigare?
Skicka grna pm p vad fr sorts av kosttillskotten du tycker fungerar.
Citera
2016-09-02, 15:10
Bannlyst
Vad r bst att ta om man vill vara pigg o alert s lnge som mjligt under dagen?
1.Elvanse sedan ritalin om ett par timmar
2. ritalin och sedan elvanse om ett par timmar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in