2015-12-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
Har redan circadin utskrivet men tycker tyvärr inte att dom fungerar så bra!
Men någon nytta? 1 eller 2 tabletter?

Kanske en mer snabbverkande tablett kan funka...
Citera
2015-12-26, 20:31
Medlem
hrovsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Men någon nytta? 1 eller 2 tabletter?

Kanske en mer snabbverkande tablett kan funka...

Fungerar väl om jag redan är "sovtrött"(kan lika gärna vara inbillning?), vilket sällan händer. Men annars känner jag ingenting av dom. Har tidigare provat de "snälla" sömnmedlen men har blivit så jävla bakis av både atarax, lergigan, propavan, theralen och fick även prova truxal (?????). Därför jag fick circadin. Ska ta 2 tabletter, provat både 3 och 4 men får inte mer effekt för det.Har sobril utskrivet att ta vid behov vid ångest, brukar ta ett par stycken om jag verkligen behöver sova och det fungerar vilket är sjukt skönt, men vill ej utveckla tolerans så försöker att inte ta för ofta! .
Senast redigerad av hrovsal 2015-12-26 kl. 20:35.
Citera
2016-02-17, 09:13
Medlem
Diamantletarens avatar
Hej, TS! Hur går det? Jag har samma problem som dig. Fick du någon ordning på det hela?
Citera
2016-02-23, 20:21
Medlem
Hur gör en för att få detta utskrivet? Tipsa gärna via PM. Har stora problem att få vardagen att funka
Citera
2016-02-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakel-O
Attentin verkar onödigt stora för de som har svårt att svälja etc. Det verkar vara som om de har haft viljan att ta fram en stor tablett som skiljer sig från alla andra och fått en onödigt stor tablett som iofs är väldigt speciell.

https://adhdcenter.files.wordpress.c...amfetamin1.jpg
Kanske onödig synpunkt för många, men ändå. På bilden ovan Attentin, Metamina och Concerta.

Jag har inga problem med att svälja tabletter, sväljer enorma omega 3 kapslar varje dag men tycker du de är svåra att svälja så gör inte det. Jag brukar lägga dem under tungan tills de smälter sen sväljer jag ner dem flytande med lite vatten. Men det gör jag för att få snabbare effekt på dem när jag stiger upp.
Citera
2016-02-28, 12:01
Medlem
Citat:
Fungerar väl om jag redan är "sovtrött"(kan lika gärna vara inbillning?), vilket sällan händer. Men annars känner jag ingenting av dom. Har tidigare provat de "snälla" sömnmedlen men har blivit så jävla bakis av både atarax, lergigan, propavan, theralen och fick även prova truxal (?????). Därför jag fick circadin. Ska ta 2 tabletter, provat både 3 och 4 men får inte mer effekt för det.Har sobril utskrivet att ta vid behov vid ångest, brukar ta ett par stycken om jag verkligen behöver sova och det fungerar vilket är sjukt skönt, men vill ej utveckla tolerans så försöker att inte ta för ofta! .

Be om imovane.
Jag prövade alla möjliga precis som du. Attarax var värst för jag kände mig bakfull när jag vaknade.
Imovane är en z-analog det är liknande benzo men inte riktigt. Ja de är vanebildande och narkotikaklassade men det är din adhd-medicin med.
Dessutom är de bara en insomningstablett. Har för mig att de är ute i kroppen efter 5 timmar.
Läkarna vill inte skriva ut dem i första hand för de har massa skit i sitt huvud om att man blir beroende av dem och att man får tolerans osv. Det är mest skitsnabbt.
Jag har ätit dem i 8 månader och kan ta uppehåll utan problem förutsatt att jag inte tar Attentin eftersom det är grundproblemet till mina sömnproblem.
Jag har gått på en för hög dos Attentin inser jag efter att jag experimenterat lite själv. Jag har tagit 3 + 3 + 3 men nu tar jag 3 +2 + 1 istället och det funkar bra. Jag kan somna utan hjälp på kvällen.
Dosering är väldigt individuellt. Det beror på hur mkt man rör på sig, vad man äter, osv.
Gick på Elvanse innan och var uppe i 130 mg om dagen men det var så ojämn verkan på Elvanse så jag bytte till Attentin. Attentin är inte ojämn alls. Den funkar klockrent förutsatt att man hittar sin dosering vilket som sagt är väldigt individuellt.
Om man börjar med att hitta morgondosen alltså börja med 5 mg och se om det funkar sen höja med 5 mg tills man hittar rätt sen börjar man testa sig fram med nästa dos efter 3 -5 timmar (tiden mellan doser är också väldigt individuell) för mig är det efter 3 eller 4 timmar och sen får man se om det håller så länge som man vill. Gör det inte det får man pröva en dos till. För mig brukar det vara senast kl 14 eller 15 annars kan jag verkligen inte somna.
Men att trappa ner dosen under dagen funkar mkt bättre för mig än att ta samma mängd varje gång.
Det är lätt att man vill ta större doser för att man vill känna den där euforin och den där otroliga fokusen där man kan snöa in på att sortera förrådet i 2 timmar eller sitta och skriva vid datorn i flera timmar som besatt, men då har man fel dos. Det ska inte kännas så.
Nu när jag går på mindre dos så får jag inte den känslan men min adhd är bortblåst och det är ju det som är meningen, men det har tagit mig 7 månader att fatta. Jag har jagat den där sköna känslan och trott att det var då jag hade rätt dos.
Ett tag var det så illa att jag fick trycka i mig 2 mg xanor varje kväll plus 2 - 3 starköl och en imovane för att kunna somna och det om något är beroendeframkallande.
Circadin är helt verkningslöst eftersom det inte är något fel på dina melatoninnivåer. Du har amfetamin i kroppen det är därför du inte kan sova.
Det är okunniga läkare som skriver ut det.
Bäst är ju om man kan hitta rätt dos och slippa någon form av sömnmedel som helst men måste man så är imovane inte alls något beroendeframkallande eller farligt på något sätt. Läkarna bara snackar skit.
Min läkare ville inte skriva ut det heller men jag gav mig inte och sa att jag banne mig skulle ha det efter att ha lagt massa tid på att pröva allt annat skit som inte funka.
Nu behöver jag sällan imovane. Det skulle vara om jag tagit alldeles för sen dos eller för många mg attentin.
Släng circadinet åt skogen det förstör kroppens egen möjlighet att producera melatonin. Finns massa studier som säger att man ska ge fan i melatonin tillskott eftersom man sabbar sin egen produktion.
Citera
2016-02-28, 12:17
Medlem
Citat:
Åh, är exakt samma för mig. Vart dock ingen skillnad för mig då jag nu är uppe i 70 mg per dag (maxdos enligt fass) Blir så JÄVLA trött när den går ur, sjukt störande om man är på jobbet och dippar sådär. Har snackat med min kontaktperson om att jag också vill lägga till Attentin då jag verkligen tycker att Elvanse fungerar BRA då den ger effekt, även om det är kort. Tar ju dock sån jävla tid för något att hända inom närpsykiatrin.

Maxdosen är räknat på barn. 70 mg Elvanse innehåller bara 20.8 mg dexamfetamin medan Maxdosen på Attentin som är rent dexamfetamin är på 40 och återigen för barn. Metamina som var föregångaren till Attentin hade en maxdos på 80 mg så man kan ju undra hur läkemedelsverket tänkte där. Oavsett vilket så visade jag min läkare vad det stod i fass om 70 mg Elvanse (att det motsvarar 20.8mg dexamfetamin) Och fick då höja ända upp till 130 mg uppdelat på två doser, 100 på morgonen och 30 på eftermiddagen, men hur jag än doserade så var Elvanse så ojämn eftersom den är beroende på hur snabbt din kropp kan bryta ner lysin och eftersom lysin finns i olika koncentreringar i all mat man äter så har kroppen olika tid att bryta ner Elvanse eftersom den håller på med att bryta ner lysinet i det du äter också och vem fan äter exakt samma sak varje dag?
Depå funktionen i Elvanse är så otroligt korkad.
Så fort jag bytte till Attentin så blev effekten exakt jämn sen att jag hade för hög dos det är en annan sak men med rätt dos Attentin så funkar det stabilt och bra.
Så antingen visar du läkaren vad där står på Fass om Elvanse eller så ber du om att få byta till Attentin istället.

http://www.fass.se/m/produkt/2011121.../uidhealthcare

"Kapslar 70 mg: En kapsel innehåller 70 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 20,8 mg dexamfetamin, mikrokristallin cellulosa, kroskarmellosnatrium, magnesiumstearat, gelatin, svart bläck (shellack och svart järnoxid E172), titandioxid (E171), brilliantblått FCF (E133) och erytrosin (E127)."
Citera
2016-02-28, 12:24
Medlem
Ojj. Sorry. Såg att OddLingjaerde redan hade svarat på det här med Elvanse och lysin. Typiskt mig att börja läsa en tråd baklänges.
Jag har även prövat Metamina under några veckor och Attentin för mig är exakt likadant. Märkte ingen skillnad.
De är lika bra fast Attentin är inte licens beprövat.
Citera
2016-03-07, 16:45
Medlem
Undrar över något som jag läste någon annanstans.
Att vid medicinering med cs, (Attentin) så skulle det vara bra att använda tillskott av järn, zink, folsyra, vitamin B6, B12, och magnesium.
Detta för att tyrosinet behövde ovanstående för att bilda nytt dopamin i kroppen.
Är det någon som vet någonting om detta?
Citera
2016-04-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fylleben
Undrar över något som jag läste någon annanstans.
Att vid medicinering med cs, (Attentin) så skulle det vara bra att använda tillskott av järn, zink, folsyra, vitamin B6, B12, och magnesium.
Detta för att tyrosinet behövde ovanstående för att bilda nytt dopamin i kroppen.
Är det någon som vet någonting om detta?

Det stämmer. Jag tar även L-tyrosin på morgonen. En timme innan frukost och medicinering tar jag L-tyrosin tillsammans med zink, B6, B12 och Folsyra.
Min medicin funkar mkt bättre nu.
Citera
2016-04-04, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxisstarman
Det stämmer. Jag tar även L-tyrosin på morgonen. En timme innan frukost och medicinering tar jag L-tyrosin tillsammans med zink, B6, B12 och Folsyra.
Min medicin funkar mkt bättre nu.

På vilket sätt blir det bättre och vad för bieffekter hade du tidigare?
Skicka gärna pm på vad för sorts av kosttillskotten du tycker fungerar.
Citera
2016-09-02, 15:10
Bannlyst
Vad är bäst att ta om man vill vara pigg o alert så länge som möjligt under dagen?
1.Elvanse sedan ritalin om ett par timmar
2. ritalin och sedan elvanse om ett par timmar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in