Citat:
Ursprungligen postat av
hrovsal
Fungerar väl om jag redan är "sovtrött"(kan lika gärna vara inbillning?), vilket sällan händer. Men annars känner jag ingenting av dom. Har tidigare provat de "snälla" sömnmedlen men har blivit så jävla bakis av både atarax, lergigan, propavan, theralen och fick även prova truxal (?????). Därför jag fick circadin. Ska ta 2 tabletter, provat både 3 och 4 men får inte mer effekt för det.Har sobril utskrivet att ta vid behov vid ångest, brukar ta ett par stycken om jag verkligen behöver sova och det fungerar vilket är sjukt skönt, men vill ej utveckla tolerans så försöker att inte ta för ofta! .
Be om imovane.
Jag prövade alla möjliga precis som du. Attarax var värst för jag kände mig bakfull när jag vaknade.
Imovane är en z-analog det är liknande benzo men inte riktigt. Ja de är vanebildande och narkotikaklassade men det är din adhd-medicin med.
Dessutom är de bara en insomningstablett. Har för mig att de är ute i kroppen efter 5 timmar.
Läkarna vill inte skriva ut dem i första hand för de har massa skit i sitt huvud om att man blir beroende av dem och att man får tolerans osv. Det är mest skitsnabbt.
Jag har ätit dem i 8 månader och kan ta uppehåll utan problem förutsatt att jag inte tar Attentin eftersom det är grundproblemet till mina sömnproblem.
Jag har gått på en för hög dos Attentin inser jag efter att jag experimenterat lite själv. Jag har tagit 3 + 3 + 3 men nu tar jag 3 +2 + 1 istället och det funkar bra. Jag kan somna utan hjälp på kvällen.
Dosering är väldigt individuellt. Det beror på hur mkt man rör på sig, vad man äter, osv.
Gick på Elvanse innan och var uppe i 130 mg om dagen men det var så ojämn verkan på Elvanse så jag bytte till Attentin. Attentin är inte ojämn alls. Den funkar klockrent förutsatt att man hittar sin dosering vilket som sagt är väldigt individuellt.
Om man börjar med att hitta morgondosen alltså börja med 5 mg och se om det funkar sen höja med 5 mg tills man hittar rätt sen börjar man testa sig fram med nästa dos efter 3 -5 timmar (tiden mellan doser är också väldigt individuell) för mig är det efter 3 eller 4 timmar och sen får man se om det håller så länge som man vill. Gör det inte det får man pröva en dos till. För mig brukar det vara senast kl 14 eller 15 annars kan jag verkligen inte somna.
Men att trappa ner dosen under dagen funkar mkt bättre för mig än att ta samma mängd varje gång.
Det är lätt att man vill ta större doser för att man vill känna den där euforin och den där otroliga fokusen där man kan snöa in på att sortera förrådet i 2 timmar eller sitta och skriva vid datorn i flera timmar som besatt, men då har man fel dos. Det ska inte kännas så.
Nu när jag går på mindre dos så får jag inte den känslan men min adhd är bortblåst och det är ju det som är meningen, men det har tagit mig 7 månader att fatta. Jag har jagat den där sköna känslan och trott att det var då jag hade rätt dos.
Ett tag var det så illa att jag fick trycka i mig 2 mg xanor varje kväll plus 2 - 3 starköl och en imovane för att kunna somna och det om något är beroendeframkallande.
Circadin är helt verkningslöst eftersom det inte är något fel på dina melatoninnivåer. Du har amfetamin i kroppen det är därför du inte kan sova.
Det är okunniga läkare som skriver ut det.
Bäst är ju om man kan hitta rätt dos och slippa någon form av sömnmedel som helst men måste man så är imovane inte alls något beroendeframkallande eller farligt på något sätt. Läkarna bara snackar skit.
Min läkare ville inte skriva ut det heller men jag gav mig inte och sa att jag banne mig skulle ha det efter att ha lagt massa tid på att pröva allt annat skit som inte funka.
Nu behöver jag sällan imovane. Det skulle vara om jag tagit alldeles för sen dos eller för många mg attentin.
Släng circadinet åt skogen det förstör kroppens egen möjlighet att producera melatonin. Finns massa studier som säger att man ska ge fan i melatonin tillskott eftersom man sabbar sin egen produktion.