Citat:
Ursprungligen postat av
hrovsal
Fungerar vl om jag redan r "sovtrtt"(kan lika grna vara inbillning?), vilket sllan hnder. Men annars knner jag ingenting av dom. Har tidigare provat de "snlla" smnmedlen men har blivit s jvla bakis av bde atarax, lergigan, propavan, theralen och fick ven prova truxal (?????). Drfr jag fick circadin. Ska ta 2 tabletter, provat bde 3 och 4 men fr inte mer effekt fr det.Har sobril utskrivet att ta vid behov vid ngest, brukar ta ett par stycken om jag verkligen behver sova och det fungerar vilket r sjukt sknt, men vill ej utveckla tolerans s frsker att inte ta fr ofta! .
Be om imovane.
Jag prvade alla mjliga precis som du. Attarax var vrst fr jag knde mig bakfull nr jag vaknade.
Imovane r en z-analog det r liknande benzo men inte riktigt. Ja de r vanebildande och narkotikaklassade men det r din adhd-medicin med.
Dessutom r de bara en insomningstablett. Har fr mig att de r ute i kroppen efter 5 timmar.
Lkarna vill inte skriva ut dem i frsta hand fr de har massa skit i sitt huvud om att man blir beroende av dem och att man fr tolerans osv. Det r mest skitsnabbt.
Jag har tit dem i 8 mnader och kan ta uppehll utan problem frutsatt att jag inte tar Attentin eftersom det r grundproblemet till mina smnproblem.
Jag har gtt p en fr hg dos Attentin inser jag efter att jag experimenterat lite sjlv. Jag har tagit 3 + 3 + 3 men nu tar jag 3 +2 + 1 istllet och det funkar bra. Jag kan somna utan hjlp p kvllen.
Dosering r vldigt individuellt. Det beror p hur mkt man rr p sig, vad man ter, osv.
Gick p Elvanse innan och var uppe i 130 mg om dagen men det var s ojmn verkan p Elvanse s jag bytte till Attentin. Attentin r inte ojmn alls. Den funkar klockrent frutsatt att man hittar sin dosering vilket som sagt r vldigt individuellt.
Om man brjar med att hitta morgondosen allts brja med 5 mg och se om det funkar sen hja med 5 mg tills man hittar rtt sen brjar man testa sig fram med nsta dos efter 3 -5 timmar (tiden mellan doser r ocks vldigt individuell) fr mig r det efter 3 eller 4 timmar och sen fr man se om det hller s lnge som man vill. Gr det inte det fr man prva en dos till. Fr mig brukar det vara senast kl 14 eller 15 annars kan jag verkligen inte somna.
Men att trappa ner dosen under dagen funkar mkt bttre fr mig n att ta samma mngd varje gng.
Det r ltt att man vill ta strre doser fr att man vill knna den dr euforin och den dr otroliga fokusen dr man kan sna in p att sortera frrdet i 2 timmar eller sitta och skriva vid datorn i flera timmar som besatt, men d har man fel dos. Det ska inte knnas s.
Nu nr jag gr p mindre dos s fr jag inte den knslan men min adhd r bortblst och det r ju det som r meningen, men det har tagit mig 7 mnader att fatta. Jag har jagat den dr skna knslan och trott att det var d jag hade rtt dos.
Ett tag var det s illa att jag fick trycka i mig 2 mg xanor varje kvll plus 2 - 3 starkl och en imovane fr att kunna somna och det om ngot r beroendeframkallande.
Circadin r helt verkningslst eftersom det inte r ngot fel p dina melatoninniver. Du har amfetamin i kroppen det r drfr du inte kan sova.
Det r okunniga lkare som skriver ut det.
Bst r ju om man kan hitta rtt dos och slippa ngon form av smnmedel som helst men mste man s r imovane inte alls ngot beroendeframkallande eller farligt p ngot stt. Lkarna bara snackar skit.
Min lkare ville inte skriva ut det heller men jag gav mig inte och sa att jag banne mig skulle ha det efter att ha lagt massa tid p att prva allt annat skit som inte funka.
Nu behver jag sllan imovane. Det skulle vara om jag tagit alldeles fr sen dos eller fr mnga mg attentin.
Slng circadinet t skogen det frstr kroppens egen mjlighet att producera melatonin. Finns massa studier som sger att man ska ge fan i melatonin tillskott eftersom man sabbar sin egen produktion.