Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Intressant avsnitt om den kommersiella radions framväxt och radiomonopolets död. Kul att höra lite om piratradion Radio 88, som jag aldrig lyckades ratta in när det begav sig, men som det gick en hel del rykten om.
Mycket intressant avsnitt som jag lyssnade på för en tid sedan. Piratradio har jag dock aldrig lyssnat på då det väl var ett renodlat storstadsfenomen.
Jag är ungefär jämngammal med Kalle Lind men delar inte riktigt hans intresse för äldre kulturyttringar, utan uppskattar mer när man berör lite mer snetida (ofrivillig felskrivning som jag låter vara kvar) fenomen från 70- till 90-tal.
Ett ämne som jag hoppas kommer att tas upp är den kommersiella TV:ns framväxt. Kanal 5 när den fortfarande hette Nordic Channel, TV3 innan den blev en kanal för kändisfruar och halvgamla långfilmer, TV4 under tidigt 90-tal (Destination Nordsjön!). Karis och Åkes satsningar på morgon-TV i Skandinavien. Kanske lite om förväntningarna på utländska satellitprogram... Svenskarna på 80-talet var så svältfödda på television att till och med Sovjetisk TV på ryska ansågs vara ett välkommet tillskott, ni som hade kabel-tv på 80-talet minns säker "Horizont".