2022-05-25, 02:50
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kalle Lind får årets Piratenpris

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-piratenpris-2

– Min första tanke var att juryn var fullkomligt sinnessjuk, säger Kalle Lind som är stolt, glad och generad.

Hmm, Piraten har ju avhandlats i podden. Tack vare det avsnittet måhända?

Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Man hör på den outhärdliga rösten på Diversevetaren Jimmy Wallin att han antagligen är ett riktigt rövhål privat eller har en pinne i röven

Tycker han låter bra. Han larvar sig inte heller utan går rakt på sak och fastnar inte på någon detalj bara för att inkassera några laughs. Hans och Linds serie ger jag inte mycket för dock.
Citera
2022-05-25, 11:11
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Intressant avsnitt om den kommersiella radions framväxt och radiomonopolets död. Kul att höra lite om piratradion Radio 88, som jag aldrig lyckades ratta in när det begav sig, men som det gick en hel del rykten om.

Mycket intressant avsnitt som jag lyssnade på för en tid sedan. Piratradio har jag dock aldrig lyssnat på då det väl var ett renodlat storstadsfenomen.
Jag är ungefär jämngammal med Kalle Lind men delar inte riktigt hans intresse för äldre kulturyttringar, utan uppskattar mer när man berör lite mer snetida (ofrivillig felskrivning som jag låter vara kvar) fenomen från 70- till 90-tal.

Ett ämne som jag hoppas kommer att tas upp är den kommersiella TV:ns framväxt. Kanal 5 när den fortfarande hette Nordic Channel, TV3 innan den blev en kanal för kändisfruar och halvgamla långfilmer, TV4 under tidigt 90-tal (Destination Nordsjön!). Karis och Åkes satsningar på morgon-TV i Skandinavien. Kanske lite om förväntningarna på utländska satellitprogram... Svenskarna på 80-talet var så svältfödda på television att till och med Sovjetisk TV på ryska ansågs vara ett välkommet tillskott, ni som hade kabel-tv på 80-talet minns säker "Horizont".
Senast redigerad av Limma skinkbit 2022-05-25 kl. 11:13.
Citera
2022-05-25, 11:13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det finns folk födda på 80-talet som minns när mobiltelefoner kallades för yuppienallar.
Det finns ett roligt inslag i Galenskaparna och After Shaves revy Grisen i säcken från 1991 där en yuppie pratar i mobil och blir kommenterad: När jag är ute och går har jag aldrig fått lust att ringa någon.

En förvisso bra spelad sketch men som inte har åldrats särskilt väl. Varför skulle jag ha behov att ringa bara när jag är hemma?
Citera
2022-05-25, 13:48
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Mycket intressant avsnitt som jag lyssnade på för en tid sedan. Piratradio har jag dock aldrig lyssnat på då det väl var ett renodlat storstadsfenomen.
Jag är ungefär jämngammal med Kalle Lind men delar inte riktigt hans intresse för äldre kulturyttringar, utan uppskattar mer när man berör lite mer snetida (ofrivillig felskrivning som jag låter vara kvar) fenomen från 70- till 90-tal.

Ett ämne som jag hoppas kommer att tas upp är den kommersiella TV:ns framväxt. Kanal 5 när den fortfarande hette Nordic Channel, TV3 innan den blev en kanal för kändisfruar och halvgamla långfilmer, TV4 under tidigt 90-tal (Destination Nordsjön!). Karis och Åkes satsningar på morgon-TV i Skandinavien. Kanske lite om förväntningarna på utländska satellitprogram... Svenskarna på 80-talet var så svältfödda på television att till och med Sovjetisk TV på ryska ansågs vara ett välkommet tillskott, ni som hade kabel-tv på 80-talet minns säker "Horizont".

Statstelevisionens Fönster mot tv-världen var ett tydligt symptom på den svältföddheten från tiden strax före parabolernas genombrott. Ett tv-program som under ledning av en skäggprydd skånsk stats-tv-farbror visade korta klipp från andra länders tv-program som inte visades i Sverige. Tittarsuccé! Säkert fullkomligt obegripligt för den som är född efter ungefär 1980. Borde också tas upp i Snedtänkt!
Citera
2022-05-25, 13:56
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Statstelevisionens Fönster mot tv-världen var ett tydligt symptom på den svältföddheten från tiden strax före parabolernas genombrott. Ett tv-program som under ledning av en skäggprydd skånsk stats-tv-farbror visade korta klipp från andra länders tv-program som inte visades i Sverige. Tittarsuccé! Säkert fullkomligt obegripligt för den som är född efter ungefär 1980. Borde också tas upp i Snedtänkt!

Exakt! Funderade på om jag skulle nämna just Fönster mot TV-världen i mitt inlägg. Det var ett av mina favoritprogram som barn, faktiskt. Utländsk tv verkade så spännande och färggrann på något vis. Ironiskt att man i DDR-Sverige ändå valde att visa upp denna spännande utländska tv-tillvaro på det sätt man gjorde. I det riktiga DDR fanns ett program som hette der Scwartze Kanal som visade upp allt det sämsta västvärlden hade att erbjuda. Hemlöshet, droger och kriminalitet...
Citera
2022-05-25, 15:36
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Exakt! Funderade på om jag skulle nämna just Fönster mot TV-världen i mitt inlägg. Det var ett av mina favoritprogram som barn, faktiskt. Utländsk tv verkade så spännande och färggrann på något vis. Ironiskt att man i DDR-Sverige ändå valde att visa upp denna spännande utländska tv-tillvaro på det sätt man gjorde. I det riktiga DDR fanns ett program som hette der Scwartze Kanal som visade upp allt det sämsta västvärlden hade att erbjuda. Hemlöshet, droger och kriminalitet...

Samma här när jag var barn.

Så då har Åke Wihlney (bara namnet nästan skriker ju stats-tv-farbror) i vart fall minst två fans på Flashback. Inte så illa med tanke på att han varit död i nästan 40 år…
Citera
2022-05-25, 21:47
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

De har gjort ett avsnitt om Skurt, ett om TV-shop och ett om Skilda världar. Men mycket av det roliga med programmet är blandningen där man aldrig vet vad som skall komma upp. Det kan ena veckan vara ett avsnitt om Shakespeare och nästa vecka ett avsnitt om Skilda världar.
Citera
2022-05-26, 00:16
Medlem
flaess avatar
Citat:
De har gjort ett avsnitt om Skurt, ett om TV-shop och ett om Skilda världar. Men mycket av det roliga med programmet är blandningen där man aldrig vet vad som skall komma upp. Det kan ena veckan vara ett avsnitt om Shakespeare och nästa vecka ett avsnitt om Skilda världar.
Det är just detta som är tjusningen med Snedtänkt. Nästan alla andra poddar följer en given röd tråd, men det kan man absolut inte på något vis säga om den här podcasten. Väldigt smala ämnen blandas med förhållandevis breda ämnen. En färgrik palett av teman som tilltalar de flesta i någon mening.

Citera
2022-05-26, 02:06
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jag önskar dock att Kalle åtminstone lite kunde släppa sin aversion mot sport. Det går att nörda ned sig rejält även i dessa sammanhang om viljan och intresse föreligger.

Spännande spoiler där!

Håller inte med. Vad för slags sport skulle han prata om hade du tänkt? Event som Ishockey-VM ’89 i Globen? Färgstarka personligheter som Ricky Brusch?
Citera
2022-05-26, 04:05
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Spännande spoiler där!

Håller inte med. Vad för slags sport skulle han prata om hade du tänkt? Event som Ishockey-VM ’89 i Globen? Färgstarka personligheter som Ricky Brusch?

Varför inte ett avsnitt om Ricky Brusch. Men även ett avsnitt om Gre-No-Li eller bara ett avsnitt om Gunnar Gren eller ett avsnitt om Eric Lemming.
Citera
2022-05-26, 04:16
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Det är just detta som är tjusningen med Snedtänkt. Nästan alla andra poddar följer en given röd tråd, men det kan man absolut inte på något vis säga om den här podcasten. Väldigt smala ämnen blandas med förhållandevis breda ämnen. En färgrik palett av teman som tilltalar de flesta i någon mening.

Överraskningen är på sätt och vis halva nöjet med snedtänkt. Men när skall avsnittet om Pekka Langer som Ulf Malmros föreslog komma?
Citera
2022-05-26, 05:20
Medlem
Citat:
Varför inte ett avsnitt om Ricky Brusch. Men även ett avsnitt om Gre-No-Li eller bara ett avsnitt om Gunnar Gren eller ett avsnitt om Eric Lemming.

Ricky Bruch finns det ett avsnitt om:
https://sverigesradio.se/avsnitt/922036

Men det handlar väl om att han tycker att sport är så smärtsamt tråkigt? Därav ointresset och oförmågan att nörda ner sig i det? Han behöver ju kunna ställa initierade frågor och göra associationer. Vet han inget om Gre-No-Li blir han ingen kul samtalspartner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in