2023-03-02, 11:25
Medlem
Avsiktarens avatar
Det nämndes inte i dagens avsnitt men Erik Lundquist konverterade till islam.
Men det kanske kommer i nästa avsnitt.
Citera
2023-03-11, 22:50
Moderator
Kyrpators avatar
I det andra avsnittet om Eric Lundqvist var de naturligtvis tvungna att i början ondgöra sig över kristna missionärer. Narrativet kräver det. Att kristna missionärer skulle kunna ha haft en positiv effekt i tredje världen och ha gjort lika mycket gott som ont, om inte mer, även om de kan förefalla löjliga sedda genom våra moderna glasögon - det är en tanke som överhuvudtaget inte kan tänkas.

Och det här är ju faktiskt inte Kalle Linds fel, utan en lapsus av självaste Tage Danielsson, men Sten Bergmans styvfar var faktiskt inte koprofag, utan snarare antropofag. Det gäller att hålla koll på fagerna.
Citera
2023-03-15, 00:03
Medlem
Della Morta är fascinerande lyssning. Kalle Lind pratar ofta och gärna om sin perifera uppväxt i lilla lilla Eslöv, men i det här sammanhanget totaldominerar han sin medpoddare tillika uröstermalmske friherre. Som om det i själva verket är Trampe som kommer från landsorten och storögt sitter vid sin mästares fötter och tvättar dem med sitt hår. Kalle uttrycker sina åsikter med sådan kraftfull självklarhet att Trampe känner sig tvingad att tafatt försvara sig eller göra avbön direkt när han blir emotsagd. Ibland är det rätt obekvämt, som att tjuvlyssna på ett BDSM-förhållande. Stå upp för dig själv, grevjävel!
Citera
2023-03-15, 00:19
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frustandet
Della Morta är fascinerande lyssning. Kalle Lind pratar ofta och gärna om sin perifera uppväxt i lilla lilla Eslöv, men i det här sammanhanget totaldominerar han sin medpoddare tillika uröstermalmske friherre. Som om det i själva verket är Trampe som kommer från landsorten och storögt sitter vid sin mästares fötter och tvättar dem med sitt hår. Kalle uttrycker sina åsikter med sådan kraftfull självklarhet att Trampe känner sig tvingad att tafatt försvara sig eller göra avbön direkt när han blir emotsagd. Ibland är det rätt obekvämt, som att tjuvlyssna på ett BDSM-förhållande. Stå upp för dig själv, grevjävel!

Usch då. Så den där obekväma stämningen är alltså fortfarande ett faktum?

Jag började lyssna på de första avsnitten när podden kom för några år sen men blev rent illa till mods av den stela ojämnlika stämningen. Det kändes inte som nån personkemi fanns. Och det var en ganska föraktfull ton i Linds röst mot Trampe, och det märktes att Trampe veks under det.

Självklart har Kalle Lind som den självgode malmöprofil han är största delen i detta.
Men Trampe borde inte låtit sig paras ihop med såna sammanhang. . Och han borde förstå sina begränsningar.

Trampe är väl en glad entusiast inom "kult"-sfären, men han har som person aldrig fungerat i ljudmedier. Han är en "vanlis" och saknar den typen av personlighet som kan balansera upp mer radiovana linslusar som kalle lind. Trampe borde hålla sig till att som den bokmal han är samla och presentera kultur via förlag och i textform. Kanske inför de sina på nåt Quiz eller Johnny bode-sällskap eller sånt. Han gör sig en otjänst med att dyka upp i poddar.
Citera
2023-03-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Usch då. Så den där obekväma stämningen är alltså fortfarande ett faktum?

Jag började lyssna på de första avsnitten när podden kom för några år sen men blev rent illa till mods av den stela ojämnlika stämningen. Det kändes inte som nån personkemi fanns. Och det var en ganska föraktfull ton i Linds röst mot Trampe, och det märktes att Trampe veks under det.

Självklart har Kalle Lind som den självgode malmöprofil han är största delen i detta.
Men Trampe borde inte låtit sig paras ihop med såna sammanhang. . Och han borde förstå sina begränsningar.

Trampe är väl en glad entusiast inom "kult"-sfären, men han har som person aldrig fungerat i ljudmedier. Han är en "vanlis" och saknar den typen av personlighet som kan balansera upp mer radiovana linslusar som kalle lind. Trampe borde hålla sig till att som den bokmal han är samla och presentera kultur via förlag och i textform. Kanske inför de sina på nåt Quiz eller Johnny bode-sällskap eller sånt. Han gör sig en otjänst med att dyka upp i poddar.

Nej Trampe är riktigt bra. Han fungerar hur bra som helst i podd. Han är en av de bästa i Arkiv Samtal också.
Citera
2023-03-21, 07:52
Medlem
Kongruensbojds avatar
Tordyveln flyger i skymningen var en favoritbok när jag var liten. Snedtänktavsnittet om denna bok blir dock inte en favorit. Mönstret med en ”aah”-ande journalistbrud som gäst fortsätter, och allt av värde kommer således från Kalles mun. Vilket inte alltid räcker.

Var stört omöjligt att följa någon röd tråd då gästen ständigt gick bort sig i berättelsen och vilse i språket.

Nä, detta kan ni skippa.
Citera
2023-03-21, 13:34
Medlem
st33rs avatar
För mig som älskade Maria Gripe är det en besvikelse och obegripligt varför man tar in nån random brud som inte ens verkar ha koll på Hugo och Hugo och Josefin och de övriga böckerna i Gripes karriär. Det lät ju som hon inte ens hade en relation till Skuggan över stenbänken-böckerna.

Jag trodde grejen med snedtänkt var att dyka in och götta in sig i områden där passionerade entusiaster pratade om sånt de vet lite för mycket om för sitt eget bästa. Men döma av Vägfilm och Gripe-avsnitten tycks det vara nån för mig obegriplig urvalsprocess.
Citera
2023-03-23, 09:16
Medlem
TarmeBaisses avatar
Senaste avsnittet ”en salig samling” var den tråkigaste skiten jag lyssnat på i hela mitt liv. En smaskande gubbe som pratar om frälsningsarmén. Fruktansvärt.
Senast redigerad av TarmeBaisse 2023-03-23 kl. 09:34.
Citera
2023-03-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Senaste avsnittet ”en salig samling” var den tråkigaste skiten jag lyssnat på i hela mitt liv. En smaskande gubbe som pratar om frälsningsarmén. Fruktansvärt.
Jag kan bara instämma, jag stängde av halvvägs igenom.
Citera
2023-03-24, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse

Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
Jag kan bara instämma, jag stängde av halvvägs igenom.
Tack för info, då skippar jag det. Det är förresten som att min poddspelare liksom känt av det här eftersom den inte ens laddat ner avsnittet.

Iallafall, kanske dags att lägga ner pausen eller ta en lång paus? Det går allt längre mellan att jag ens bryr mig om att provlyssna. Uppenbarligen är det riktigt svårt att komma på bra ämnen och hitta gäster numera. I början var ju varenda avsnitt guld!
Man MÅSTE ju inte släppa avsnitt varje vecka liksom. Det gör ingenting om det går några månader emellan avsnitten om man har en aktiv prenumeration på podden.
Citera
2023-03-24, 13:15
Medlem
swimp78s avatar
Ja det vore klart bättre för innehållet att han kunde få lite tid att ta få tag på substantiella gäster och ämnen.
Citera
2023-03-24, 14:16
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Får gå emot den hittillsvarande strömmen och tycka att avsnittet om tillkomsten av En salig samling var bra och intressant. Som det ju ofta blir när gästen har personliga kunskaper och erfarenheter av ämnet snarare än bara läsefrukter. Kalle som annars är religiös idiot höll sig i skinnet när det gällde ironier och annan ängslig distansering. Och för en gångs skull slapp vi Hasse och Tage, utom i avannonsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in