2022-03-25, 01:47
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Rätt mycket fel man på fel plats där. Den där skulle nog någon annan skrivit.

Har Björkmans bok, men inte börjat på den än.

Jag har inte läst den heller. Har iofs en rätt klar bild av vad han gillar. Jag träffade honom kort i Cannes förra året. Han var delvis där för sin lilla roll i Bergman Island.
Citera
2022-03-27, 18:46
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ganska bra avsnitt om Alfhild Tamm också, Snedtänkt är på rätt spår bort från den ensidigt sunkadeliska sfären som ehuru intressant kanske inte räcker till i längden. Per Magnus Johansson är väl en gammeldags vänsterakademiker av traditionellt göteborgssnitt men en av det slag som kan och vet saker på riktigt. Det förklarades dock inte varför just föreställningen om penisavund skulle vara mer fiktiv eller otidsenlig än annat i Freuds begreppsvärld. Och både han och Kalle Lind kan inte låta bli att använda "konservativ" som annat än rent pejorativt begrepp men man får väl inte begära allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Den här "recensionen" av Stig Björkmans bok visar tydligt vilken anti-intellektuell nolla Kalle är. Bara för att han inte förstår filmer av Godard och Antonioni måste han få det att låta som att ingen egentligen gör det och att filmerna inte kan vara "underhållande". Självklart tryfferat med ängsligt PK- trams. Han borde nog ha hållit sig till nonsens som POP istället.

https://www.expressen.se/kultur/bock...gt-skrivas-om/

Jag får dock erkänna att jag håller med Kalle Lind i detta avseende, i alla fall lite. Jag läste i och för sig bara ett fåtal texter i Björkmans Uppenbarelseboken men reagerade just på hur förutsägbart allting var, alla omdömen och värderingar passade in i den traditionella filmhistorieskrivning som vi fortfarande matas med. Skulle gärna vilja läsa en filmöversikt som är överraskande och kritisk på riktigt.
Citera
2022-03-28, 22:39
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ganska bra avsnitt om Alfhild Tamm också, Snedtänkt är på rätt spår bort från den ensidigt sunkadeliska sfären som ehuru intressant kanske inte räcker till i längden. Per Magnus Johansson är väl en gammeldags vänsterakademiker av traditionellt göteborgssnitt men en av det slag som kan och vet saker på riktigt. Det förklarades dock inte varför just föreställningen om penisavund skulle vara mer fiktiv eller otidsenlig än annat i Freuds begreppsvärld. Och både han och Kalle Lind kan inte låta bli att använda "konservativ" som annat än rent pejorativt begrepp men man får väl inte begära allt.

Jag tycker tvärtemot att det är i den lättare underhållningen som Snedtänkt hör hemma. De där avsnitten med akademisk anknytning tenderar att bli väl slätkammade och rentav tråkiga, även om det senaste avsnittet hörde till de mindre tråkiga. Moderna akademiker (till vilka Per Magnus Johansson alltså knappast hör) tenderar att vara så analretentiva och ängsliga att de inte vågar ta ut svängarna. Man har väl ögonen på sig om man befinner sig i en kritisk fas i den akademiska karriären.
Citera
2022-03-28, 22:51
Medlem
Hjälp vilken lång tråd, visste inte att folk hade så många åsikter om Snedtänkt. Känns om en jättekonstig sak att ha starka känslor kring, antingen är ett avsnitt roligt/intressant eller så är det tråkigt liksom. Det är inte mycket mer med det.

Min starkaste åsikt är att Snedtänkt exklusivt och enbart borde röra sig inom svensk underhållning/samhälle. Dr Who och sånt finns det en miljard andra poddar som kan prata om. PG Wodehouse och Tom Lehrer är intressanta men det är helt enkelt fel forum.
Citera
2022-03-29, 01:56
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Jag får dock erkänna att jag håller med Kalle Lind i detta avseende, i alla fall lite. Jag läste i och för sig bara ett fåtal texter i Björkmans Uppenbarelseboken men reagerade just på hur förutsägbart allting var, alla omdömen och värderingar passade in i den traditionella filmhistorieskrivning som vi fortfarande matas med. Skulle gärna vilja läsa en filmöversikt som är överraskande och kritisk på riktigt.

Poängen är ju att Kalle inte förstår något som inte är populärkultur för att han är korkad. Så för att försvara sin brist på smak måste han fördöma filmerna som tråkiga. Björkmans smak är snarare ganska bred och inte särskilt utmanande alls men till och med Godard och Antonioni är för svårsmälta för Kalle som föredrar "Schlager-SM" och att läsa sig till saker istället för att förstå dem.

Citat:
Ursprungligen postat av BorIBostadsratt
Hjälp vilken lång tråd, visste inte att folk hade så många åsikter om Snedtänkt. Känns om en jättekonstig sak att ha starka känslor kring, antingen är ett avsnitt roligt/intressant eller så är det tråkigt liksom. Det är inte mycket mer med det.

Min starkaste åsikt är att Snedtänkt exklusivt och enbart borde röra sig inom svensk underhållning/samhälle. Dr Who och sånt finns det en miljard andra poddar som kan prata om. PG Wodehouse och Tom Lehrer är intressanta men det är helt enkelt fel forum.

Det är väl svårt att hitta ämnen. Jag är snarare förvånad över att SR inte har satt stopp än, men det är ju så här svenskt filmliv ser ut.
Citera
2022-04-02, 19:46
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorIBostadsratt

Det är ju inte som om vi uteslutande hade diskuterat Snedtänkts existensberättigande eller Kalle Lind som person över 91 sidor. Vi har ju något litet diskuterat innehållet i programmen också, och de är ganska många.
Citera
2022-04-03, 01:02
Medlem
Leg.Talgoxes avatar
Min favoritgäst är David "HAHAHA" Nessle och hans välsmorda munläder och smittande skratt. En mycket beläst och påläst herre med både humor och hjärta. Speciellt avsnitten om Thore Skogman, 40-talsschlager och Flips är guld för själen.
Citera
2022-04-03, 01:11
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leg.Talgoxe
Min favoritgäst är David "HAHAHA" Nessle och hans välsmorda munläder och smittande skratt. En mycket beläst och påläst herre med både humor och hjärta. Speciellt avsnitten om Thore Skogman, 40-talsschlager och Flips är guld för själen.
Kul för dig. Själv tycker jag att han är en ordbajsare av rang som skrattar åt sina egna (dåliga) skämt och omständliga formuleringar stup i kvarten. Barnslig person helt enkelt.
Citera
2022-04-04, 17:57
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Poängen är ju att Kalle inte förstår något som inte är populärkultur för att han är korkad. Så för att försvara sin brist på smak måste han fördöma filmerna som tråkiga. Björkmans smak är snarare ganska bred och inte särskilt utmanande alls men till och med Godard och Antonioni är för svårsmälta för Kalle som föredrar "Schlager-SM" och att läsa sig till saker istället för att förstå dem.

Man kan gilla både populärkultur och finkultur. För att förstå saker måste man kunna läsa sig till det men du kanske tycker att det är viktigare att kunna flumma och ordbajsa på rätt sätt kring något.
Citera
2022-05-23, 14:09
Medlem
Kalle Lind får årets Piratenpris

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-piratenpris-2

– Min första tanke var att juryn var fullkomligt sinnessjuk, säger Kalle Lind som är stolt, glad och generad.
Citera
2022-05-23, 14:52
Medlem
Enmansdemos avatar
Bara lägg ner, intressanta ämnena är slut sedan länge
Citera
2022-05-23, 19:03
Medlem
Enmansdemos avatar
Man hör på den outhärdliga rösten på Diversevetaren Jimmy Wallin att han antagligen är ett riktigt rövhål privat eller har en pinne i röven
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in