Ganska bra avsnitt om Alfhild Tamm också, Snedtänkt är på rätt spår bort från den ensidigt sunkadeliska sfären som ehuru intressant kanske inte räcker till i längden. Per Magnus Johansson är väl en gammeldags vänsterakademiker av traditionellt göteborgssnitt men en av det slag som kan och vet saker på riktigt. Det förklarades dock inte varför just föreställningen om penisavund skulle vara mer fiktiv eller otidsenlig än annat i Freuds begreppsvärld. Och både han och Kalle Lind kan inte låta bli att använda "konservativ" som annat än rent pejorativt begrepp men man får väl inte begära allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oliveira
Den här "recensionen" av Stig Björkmans bok visar tydligt vilken anti-intellektuell nolla Kalle är. Bara för att han inte förstår filmer av Godard och Antonioni måste han få det att låta som att ingen egentligen gör det och att filmerna inte kan vara "underhållande". Självklart tryfferat med ängsligt PK- trams. Han borde nog ha hållit sig till nonsens som POP istället.
https://www.expressen.se/kultur/bock...gt-skrivas-om/
Jag får dock erkänna att jag håller med Kalle Lind i detta avseende, i alla fall lite.

Jag läste i och för sig bara ett fåtal texter i Björkmans
Uppenbarelseboken men reagerade just på hur
förutsägbart allting var, alla omdömen och värderingar passade in i den traditionella filmhistorieskrivning som vi fortfarande matas med. Skulle gärna vilja läsa en filmöversikt som är överraskande och kritisk på riktigt.