2019-09-27, 20:34
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Sedan visade hon sig på slutet vara rejält vänster när hon gnäller om hur höger samhället är i dag. Detta trots att hon tidigare ondgjort sig över politruker som tog över musiken.

Snedtänkt är inte en politisk podd. Det finns otaliga andra poddar där du kan höra högerfolk tala oemotsagda. Att många gäster är vänster faller sig naturligt eftersom podden behandlar kultur och kulturen var länge nåt som hade starka kopplingar till vänsterrörelser, särskilt under den epok som avsnitten ofta behandlar.
Citera
2019-09-27, 23:47
Medlem
StraightShooters avatar
Slutade prenumera på den här podden för ett bra tag sen, tror knappast jag missat något...
Citera
2019-09-29, 11:12
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Snedtänkt är inte en politisk podd. Det finns otaliga andra poddar där du kan höra högerfolk tala oemotsagda. Att många gäster är vänster faller sig naturligt eftersom podden behandlar kultur och kulturen var länge nåt som hade starka kopplingar till vänsterrörelser, särskilt under den epok som avsnitten ofta behandlar.

Nej, det finns inte otaliga andra poddar där högermänniskor får tala oemotsagda. Inte poddar som är producerade av ett skattefinansierat public service-bolag. Och att Snedtänkt inte borde vara en politisk podd är ju bra i teorin, men ibland krockar som bekant teorin med en fysisk verklighet.
Citera
2019-10-03, 11:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Sen undrar jag om inte KL bör uppgradera sin arsenal av anektoder. Vi som lyssnat till de flesta Snedtänkt har hört dessa så många ggr nu.

Va?! Menar du att du inte vill höra historien om hur Ulf Lundell ville knulla på professorns skrivbord en gång till?!
Citera
2019-10-04, 17:03
Medlem
Exakt. En av många som vevas om.

Vi är ju så som privatpersoner. Vi har ett antal favisar vi vevar runt. Personliga, semipersonliga, om kändisar. De vi drar upp i tid och otid. Privat och i festsammanhang . Inget fel i det , men när frugan säger du den där var x gången du drog. Eller när polarna säger, jo jo vi har hört den. Då är det dags att rannsaka sig själv.

Undrar om Kalle har någon som säger det till han? I Della Morta tex går mycket av tiden åt att Trampe lovprisar Kalle. Visst en ny podd och KL kan väl veva sina favisar där en gång till. Det är fristående från Snedtänkt. Men , mja ..
Citera
2019-10-10, 12:00
Medlem
Madgetts avatar
Jaha, ganska onödigt att bjuda in en medicinhistoriker när Kalle ändå bara pratar om litteraturpristagare, oscarsgalan osv Cornelis och Hasse Alfredsson lyckades han också nämna så klart. Kunde lika bra bjudit in någon av sina polare, Trampe eller nån.
Citera
2019-10-10, 19:13
Medlem
Ett så pass märkligt avsnitt att det blev parodiskt. Jag misstänker att KL nappade på att medicinhistoriken sagt att han även sneglat på litteraturpriset...

Sen drar historikern i stort sätt upp enbart tyska medicinpristagare från 20-40 talet som fick priset och de som inte fick det. KL var som ett stort ? Inte undra på det vem känner till sådant. Där kan vi snacka smalt ämne. Det i sig blev humor.
Citera
2019-10-10, 20:11
Moderator
Kyrpators avatar
I det förra avsnittet om mellankrigsschlager så hejdade sig Kalle Lind något mot slutet och sa att man inte får vara "historiskt arrogant" - det vill säga att man inte skall granska historien genom kontemporära åsikter, eller ägna sig åt presentism, som det också kallas. Detta efter att han och den hysteriskt fnittrande David Nessle ömsom hade gjort sig lustiga och förfasat sig över dåtidens schlagertexter en god stund. Jag finner det en smula ironiskt, med tanke på att Lind i stort sett har byggt sin karriär på att vara historiskt arrogant.

Det senaste avsnittet om o-Nobelpris var i stort sett en fortsättning på samma tema - att folk förr i tiden var dumma och ondskefulla, och att utvecklingen alltid bara går åt ett håll: Framåt, alltid framåt. Inte minst tack vare hbtqrsuvxy-rörelsen.
Senast redigerad av Kyrpator 2021-07-01 kl. 22:50.
Citera
2019-10-11, 00:18
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Ett så pass märkligt avsnitt att det blev parodiskt. Jag misstänker att KL nappade på att medicinhistoriken sagt att han även sneglat på litteraturpriset...

Sen drar historikern i stort sätt upp enbart tyska medicinpristagare från 20-40 talet som fick priset och de som inte fick det. KL var som ett stort ? Inte undra på det vem känner till sådant. Där kan vi snacka smalt ämne. Det i sig blev humor.

Jag tyckte det var ett bra avsnitt. Sedan är upplägget i programmet att en gäst berättar om ämnet medan Kalle Lind babblar på vad han associerar gästens prat med.
Citera
2019-10-11, 00:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Lite dåligt disponerat avsnitt tidsmässigt (kändes som det tog onödigt lång tid innan de kom till ämnet och att vissa stycken tilläts svälla ut lite för mycket), men vad uppfriskande det var med en gäst som a) var kunnig på sitt ämne b) kunde tala ledigt på god svenska utan några konstiga egenheter. Rätt trevlig lyssning.

Att Kalle bara måste göra instick om genus hela tiden har jag blivit så van vid att jag knappt hör eller stör mig på det längre.
Citera
2019-10-11, 02:18
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Lite dåligt disponerat avsnitt tidsmässigt (kändes som det tog onödigt lång tid innan de kom till ämnet och att vissa stycken tilläts svälla ut lite för mycket), men vad uppfriskande det var med en gäst som a) var kunnig på sitt ämne b) kunde tala ledigt på god svenska utan några konstiga egenheter. Rätt trevlig lyssning.

Att Kalle bara måste göra instick om genus hela tiden har jag blivit så van vid att jag knappt hör eller stör mig på det längre.

Verkligen. Äntligen en vettig gäst. Tyvärr lade sig Kalle i för mycket som vanligt och gjorde sitt bästa att dra ner gästen på sin egen nivå.

Fast skönt att slippa någon gapande okunnig kvinna.
Citera
2019-10-13, 22:54
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Verkligen. Äntligen en vettig gäst. Tyvärr lade sig Kalle i för mycket som vanligt och gjorde sitt bästa att dra ner gästen på sin egen nivå.

Fast skönt att slippa någon gapande okunnig kvinna.
Hur beter han sig då? för att dra ner gästen till sin egen nivå, hur beter man sig som motsatsen till att dra ner gästen till sin egen nivå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in