2021-04-09, 16:46
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Ha ha! Naket men upp och ner. Skulle vilja se bilsalongen just då.

Men naket är det, så nu leder Rid i natt.

Du menar biosalongen.

Eva Dahlbeck hade en ganska imponerande könsbehåring.

Men filmen är rätt imponerande i övrigt hade velat höra avsnitt om både Gustav Molander och Vilhelm Moberg.
Citera
2021-04-09, 21:58
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Du menar biosalongen.

Men filmen är rätt imponerande i övrigt hade velat höra avsnitt om både Gustav Molander och Vilhelm Moberg.
Imponerande hur? Högst normal. Kanske tom lite trimmad.
Citera
2021-04-11, 12:17
Moderator
Kyrpators avatar
Avsnittet om Lubbe Nordströms klassiska Lort-Sverige-reportage var oväntat bra efter en trevande start. Gästen, historikern Jenny Björkman, lät urtrist och tillknäppt i början, och jag befarade det värsta. Hon tinade dock upp och blev nästan lite fnissig och flamsig under resans gång. Inte så mycket att hon tappade fokus, dock. Fattas bara. Fyra stampade jordgolv av fem möjliga.
Citera
2021-04-12, 11:25
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Du får inte använda zigenare som språkglädje

"Om svenskproducerade serietidningar 2" Funderar på att stänga av i förtid i tyst protest mot
att dum-Kalle sa Inuit istället för when the When the eskimoe gets there osv

Den lika skojfriske gästen tog efter och vågade inte säga rätt ord i Sveriges radio.
Men Same däremot fick dumbommarna säga av någon anledning.

Jag får lust att vådaskjuta Kalle i röven (som Runar gjorde med Carolas katt vid brytpunkten)
när han ängsligt håller på och lobbar för "Z" (Hej hej Monika)

Ganska mycket tid i avsnittet gick åt att vända och vrida på förhållandet "vita skriver om icke-vita = utnyttjande, kulturell appropriering = dåligt" men "vita skriver bara om vita = avsaknad av icke-vit representation = också dåligt" och vilket alternativ som är sämst. En typisk PK-kortslutning alltså, som var jävlig ointressant att lyssna till.
Citera
2021-04-12, 17:50
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Du menar biosalongen.

Jag hittade inga bilder, kan du hjälpa mä
Citera
2021-04-12, 21:55
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jag hittade inga bilder, kan du hjälpa mä

Det syns en liten stund som spegelbild i vattnet 1 timme och 27 minuter in i filmen sedan var det ett rätt meningslöst inlägg av mig du svarade på.
Citera
2021-04-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Avsnittet om Lubbe Nordströms klassiska Lort-Sverige-reportage var oväntat bra efter en trevande start. Gästen, historikern Jenny Björkman, lät urtrist och tillknäppt i början, och jag befarade det värsta. Hon tinade dock upp och blev nästan lite fnissig och flamsig under resans gång. Inte så mycket att hon tappade fokus, dock. Fattas bara. Fyra stampade jordgolv av fem möjliga.

Kan inte annat än att hålla med. Nu står Lortsverige på läslistan.

Dock är Lubbe ett klassiskt ämnesområde för Snedtänkt, så att avsnittet är bra förvånar inte.
Citera
2021-04-13, 23:18
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Kan inte annat än att hålla med. Nu står Lortsverige på läslistan.

Dock är Lubbe ett klassiskt ämnesområde för Snedtänkt, så att avsnittet är bra förvånar inte.
Lort-Sverige finns att ladda ner fritt från litteraturbanken.se i PDF- eller EPUB-format.

Som Kalle tidigt varnar för är den ganska omständligt skriven, varför Snedtänktavsnittet duger gott för mig. Började faktiskt läsa Lort-Sverige av en slump för några månader sen men gav upp efter en femtio sidor eller så.
Citera
2021-04-14, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Lort-Sverige finns att ladda ner fritt från litteraturbanken.se i PDF- eller EPUB-format.

Som Kalle tidigt varnar för är den ganska omständligt skriven, varför Snedtänktavsnittet duger gott för mig. Började faktiskt läsa Lort-Sverige av en slump för några månader sen men gav upp efter en femtio sidor eller så.

Tack! Synd att Lubbe var en dålig skribent. Men jag ska väl i alla fall titta i PDF-n.
Citera
2021-04-14, 12:48
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator

Men lite kuriöst att "totalismen" väl överhuvudtaget inte nämndes i programmet, den utopiska framstegsfilosofi för vilken Nordström såg sig som en närmast religiös profet. Nu blir det lite som att man försöker förstå 20- och 30-talsmodernismen genom att knöka in den i vår tids begreppskategorier med feminism, GAL-TAN etc.

Citat:
Tack! Synd att Lubbe var en dålig skribent. Men jag ska väl i alla fall titta i PDF-n.

Han skrev lysande men texterna blir kanske lite överlastade så att man måste pusta mellan styckena.

Citat:
Det som tillkom var en lukt. En underlig, en nästan synlig lukt, så kompakt och genomträngande var den, men samtidigt en hart när obeskrivlig lukt. Dock samlades alla dess spektral-lukter i ett enda prisma, ett enda ord: snusk. Och luktens kvalitet samlades också i ett enda ord: stank. Jag förstod först inte riktigt, vad det var. Denna stank hade nämligen samma underliga egenskap som liklukt att så att säga smyga sig fram och liksom långsamt, gradvis underminera luften. Den kom inte, som till exempel biffsteksos, frejdigt och rakt på sak. Nej! Först skickade den fram en liten rekognosceringspatrull, sen en lite större förbindelsepatrull, sen ett litet avantgarde och sen kom hela huvudstyrkan vältrande som tyska invasionsarmén i Belgien år 1914. Först nosade man till ett tag, så blev näsan lite orolig, så vaknade medvetandet av att man hade nånting fientligt omkring sig, och så med ens kände man, att man var hopplöst omringad. Denna stank stod gärna på lur i lä av en knut, och det var, när man rundade den, som proceduren började.

Citat:
Kammaren hade ett fönster, något större än det i köket, och det var knappt att ljus kunde tränga genom dessa gröngrå, nersotade, nerflottade, nerdammade kvintaglas och smutsiga gardiner till golvet, jag minns inte nu om av trä eller tegelsten men lika ingrott med smuts som köksgolvet, en möbelinteriör, närmast påminnande om en gamla tiders skomakarverkstad: litet lågt bord vid fönstret, låga stolar, lump överallt. Och hela rummet mörkt som under jorden. På en säng, överdragen med en järngrytsgrå filt, förmodligen en gammal hästfilt, låg på rygg en utmagrad gubbe med skinnet, rödflammigt och i kaviteterna grönt, smetat till kraniet, munnen ett svart hål, det glesa, grå håret i testar smetat till en febervåt huvudsvål och ögonen glasartade och vidöppna som på en död eller en döende på ett fältlasarett efter ett gasanfall i krig.

Vid fönsterbordet en liten, liten hopsjunken tandlös gumma i smutsig schalett, ett ansikte som en gammal bortkastad, nerskrynklad brun påse, två små bölder i stället för ögon. Brunsvarta fingrar som av råttor avgnagda rötter.

Några fler citat här:

(FB) "Sverge, det djävla nästet" - hundra år av Sverigehat i litteraturen
Citera
2021-04-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Men lite kuriöst att "totalismen" väl överhuvudtaget inte nämndes i programmet, den utopiska framstegsfilosofi för vilken Nordström såg sig som en närmast religiös profet. Nu blir det lite som att man försöker förstå 20- och 30-talsmodernismen genom att knöka in den i vår tids begreppskategorier med feminism, GAL-TAN etc.

Han skrev lysande men texterna blir kanske lite överlastade så att man måste pusta mellan styckena.

Några fler citat här:

Ha ha! Underbart. Nej redan av de citaten ser man att redaktör skulle ha varit bra för att göra texten full rättvisa.
Citera
2021-04-16, 18:47
Medlem
Men vad är detta? Kalle har gått och blivit pretto och sitter och pratar fin kultur. Eller snarare såna där som är "nyskapande".

Ni vet sånt där som att såga sönder flyglar. Om man inte kan måla tillräckligt bra skvätter man målarfärg på ett dött djur och kallar det konst. Är man omusikalisk men vill vara musiker, för man oväsen in några timmar och kallar det kommit.

Det gör fanskapet Boys snackade med en död hare in någon timme. Ja, och kallade det konst förstås.

Allt är konst! Hette det. Bara det att de missat att om allt är konst, så är ingenting konst.

Ingen förnäm fis av fem möjliga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in