2021-03-19, 23:50
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Blev glad när det senaste avsnittet skulle handla om Åshöjden men det blev ganska blekt och pimpinett. Knappast ett hjärteämne för Kalle Lind utan mer av marknadsföring för den pågående samlingsutgåvan av den tecknade serien, som dock förstås är värd att puffas för. Och Max Lundgren är värd att uppmärksammas, inte bara för Åshöjden och Pojken vad den nu heter.

Tyvärr verkade ingen ha någon riktig känsla för Lundgrens författarskap som i mitt tycke representerar en äkta humanism (detta missbrukade ord) – här framstod han mest som en gammaldags folkhemsk socialdemokrat och en flyhänt leverantör av manuskript till tv-produktioner. Som ofta i podden blev det i stället en lång diskussion om förbjudna ord, i fallet Åshöjden alltså tattare.

När det gäller Lundgrens Omin Hambbe i Slättköping, som kom året före den första Åshöjden-boken, undrar jag dock om Kalle Lind minns fel eller medvetet ljuger när han hävdar att den handlar om en svensk skolklass som gemensamt adopterar en neger från Afrika för att få ett bättre fotbollslag. Poängen med boken är ju tvärtom oerhört framsynt: sjätteklassarna skramlar ihop till Omin Hambbe för att staden plötsligt blivit världsförbättrare och börjat tänka på negrer, judar, samer osv som särskilt utsatta minoriteter som behöver hjälp och stöd. Sen kolliderar den ängsliga beskyddarmentaliteten på olika sätt med skyddslingens verkliga person, som när Omin Hambbe inte alls tar så illa vid sig när folk talar om att "det luktar neger", medan lokalpressen och lärarkåren förstås betraktar det som skandalöst: Rasförföljelse i Slättköping lyder rubriken på tidningens förstasida etc.
Citera
2021-03-20, 00:03
Medlem
Kongruensbojds avatar
Nu har jag visserligen runt 20 minuter kvar att lyssna, men troligtvis bommade Kalle och hans gäst det famösa serieavsnittet där finska (väl?) zigenare löper amok på ett nöjesfält och knivar någon i laget. Tror det ylades om rasism redan då, i slutet av 70-talet.
Citera
2021-03-20, 11:49
Moderator
Kyrpators avatar
I avsnittet om Peps Persson gjordes stor sak av att Peps hade uttryckt förvåning över att ha fått ett kulturpris av Hässleholms kommun. "Jag är ju aldrig i Hässleholm", skall han ha sagt. Kalle Lind tyckte att detta var lite märkligt, eftersom Peps bodde i Tjörnarp, som Lind påstod skulle ligga i Hässleholms kommun. Men Tjörnarp ligger i Höörs kommun. Fake news.
Citera
2021-03-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
I avsnittet om Peps Persson gjordes stor sak av att Peps hade uttryckt förvåning över att ha fått ett kulturpris av Hässleholms kommun. "Jag är ju aldrig i Hässleholm", skall han ha sagt. Kalle Lind tyckte att detta var lite märkligt, eftersom Peps bodde i Tjörnarp, som Lind påstod skulle ligga i Hässleholms kommun. Men Tjörnarp ligger i Höörs kommun. Fake news.

Hoppsan! För oss vanliga är det väl inget att bry sig om, särskilt för oss upplänningar. Men för en sån som Kalle, som dessutom är intresserad av geografi, och dessutom i Skåne, måste detta vara genant. Nu är han ändå en såpass skön person, att han står för sina misstag, och låter det vara kvar.
Senast redigerad av 25cm-slak 2021-03-20 kl. 12:55.
Citera
2021-03-20, 12:52
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Hoppsan! För oss vanliga är det väl inget att bry sig om, särskilt för oss uppläsningar. Men för en sån som Kalle, som dessutom är intresserad av georgiska, och dessutom i Skåne, måste detta vara genant. Nu är han ändå en såpass skön person att han står för sina misstag och låter det vara kvar.

Jag skulle föreslå att du kollar upp dina autokorrektinställningar.
Citera
2021-03-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag skulle föreslå att du kollar upp dina autokorrektinställningar.

Nä, jag är rätt dålig på sånt. 😉 Tack! Jag ska fixa.
Citera
2021-04-01, 23:28
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Nu har jag visserligen runt 20 minuter kvar att lyssna, men troligtvis bommade Kalle och hans gäst det famösa serieavsnittet där finska (väl?) zigenare löper amok på ett nöjesfält och knivar någon i laget. Tror det ylades om rasism redan då, i slutet av 70-talet.
Du får inte använda zigenare som språkglädje

"Om svenskproducerade serietidningar 2" Funderar på att stänga av i förtid i tyst protest mot
att dum-Kalle sa Inuit istället för when the When the eskimoe gets there osv

Den lika skojfriske gästen tog efter och vågade inte säga rätt ord i Sveriges radio.
Men Same däremot fick dumbommarna säga av någon anledning.

Jag får lust att vådaskjuta Kalle i röven (som Runar gjorde med Carolas katt vid brytpunkten)
när han ängsligt håller på och lobbar för "Z" (Hej hej Monika)
Senast redigerad av Crapmagic 2021-04-01 kl. 23:47.
Citera
2021-04-02, 11:15
Medlem
Per Gahrton och Jan Guillou är ständig återkommande namna. Men begreppet 'antropomorf' har jag nog aldrig heller hört användas så ofta i nått annat sammanhang.
Citera
2021-04-06, 13:03
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Har kollat upp detta, och tyvärr var dessa nakna scener censurerade vid premiären 1946. Kanske var något kvar, men antagligen inget naket.

Så än så länge står sig Emy som den som var först upp näck på bioduken.

Rid i Natt från 1942 är på SVT play nu.

https://www.svtplay.se/video/3046600...odalId=eYw7NAV

En timma och 27 minuter in ses Eva Dahlbeck helnacken med könshåret klart synligt.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-04-06 kl. 13:07.
Citera
2021-04-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Rid i Natt från 1942 är på SVT play nu.

https://www.svtplay.se/video/3046600...odalId=eYw7NAV

En timma och 27 minuter in ses Eva Dahlbeck helnacken med könshåret klart synligt.

Oj! Mitt under belägringen av Leningrad. Har du kollat om det var censurerat?
Citera
2021-04-07, 09:59
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Oj! Mitt under belägringen av Leningrad. Har du kollat om det var censurerat?

Inga klipp av censuren nämns på Svensk filmdatabas.
Citera
2021-04-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Inga klipp av censuren nämns på Svensk filmdatabas.

Ha ha! Naket men upp och ner. Skulle vilja se bilsalongen just då.

Men naket är det, så nu leder Rid i natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in