2023-04-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inget.internet
Lyssnade med ljumt intresse på dagens avsnitt med gästen som var musikprofessor. Höjdpunkten var dock i slutet när dragspelshataren och elitisten Sten Broman nämndes och fick några minuters uppmärksamhet.
Ja, Sten Broman hade sina sidor, en del charmiga och roliga, men även en skara genuina hatare. Jag talar om en gammal svärfar till mig som spelade dragspel. Han hade många åsiktsfränder.
Citera
2023-04-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe78
Synd att Sissela Kyle blev avbruten gång på gång i senaste avsnittet. Hon är annars mycket behaglig och rolig att lyssna på.
Jag tycker tvärtom att det var den självupptagna Kyhle som avbröt hela tiden för att hon tyckte att hon skulle ha rätt till all luft.
Citera
2023-04-23, 02:53
Medlem
Mattias Enn i senaste, minns knappt vad de pratade om men jag tycker han är rolig att höra på - i små doser. Hade han varit gäst oftare eller haft en egen podd hade man nog blivit trött på hans manér.
Citera
2023-04-25, 15:42
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Mattias Enn i senaste, minns knappt vad de pratade om men jag tycker han är rolig att höra på - i små doser. Hade han varit gäst oftare eller haft en egen podd hade man nog blivit trött på hans manér.
Ja han är en utomordentlig talare som artikulerar tydligt och har "schwung" och en tilltalande intonation. Det handlade om "En sång att ta hem" alltså det sångnummer eller signatur som man som åhörare till en revy eller annan föreställning förväntas ta med sig hem, kanske nynnandes på medan man sakta går hem genom stan.
Senast redigerad av Inget.internet 2023-04-25 kl. 15:45.
Citera
2023-04-25, 17:30
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Ja, kul, men kan inte låta bli att tänka på att han är född 73 och då jag tänker på det tycker jag han är rätt tillgjord.
Undrar när och var han konstruerade sin röst? Känns som han suttit och nött massa hasse ekman-filmer och gjort till sin grej att ha det där tonfallet. Är han gay?
Senast redigerad av swimp78 2023-04-25 kl. 17:36.
Citera
2023-04-26, 15:38
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ja, kul, men kan inte låta bli att tänka på att han är född 73 och då jag tänker på det tycker jag han är rätt tillgjord.
Undrar när och var han konstruerade sin röst? Känns som han suttit och nött massa hasse ekman-filmer och gjort till sin grej att ha det där tonfallet. Är han gay?
Sista skämtet han drog om att han sett Kalles e-postadress på väggen på herrtoan var väl allt annat än sublimt.

Ingen straight person pratar förresten så där… bögigt. Tydligen är det poppis att söka efter ”Mattias Enn gay” eller ”partner” på DuckDuckGo.

Men för att svara på frågan: vet ej. Tydligen är han snart halvvägs igenom studierna till gymnasielärare. Lustig vändning i karriären när man passerat 50 kan jag tycka.
Citera
2023-04-27, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Visst har han gjort till rösten och ändrat dialekt, men det gäller ju många som flyttat till Stockholm i vuxen ålder. Tänker på det nu när jag sett Jan Gradvall i Alla mot alla - han är liksom från Linköping! Tänk om han suttit där och låtit som Ankan Johansson. Att lekprata stockholmska i fullvuxen ålder är ganska snedtänkt men också väldigt vanligt.
Citera
2023-04-29, 10:38
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Visst har han gjort till rösten och ändrat dialekt, men det gäller ju många som flyttat till Stockholm i vuxen ålder. Tänker på det nu när jag sett Jan Gradvall i Alla mot alla - han är liksom från Linköping! Tänk om han suttit där och låtit som Ankan Johansson. Att lekprata stockholmska i fullvuxen ålder är ganska snedtänkt men också väldigt vanligt.

Fast det är inte bara dialekt, han har anammat ett sätt att tala och ordval som är ett slags imitation av hur det låter på inspelningar från förr i tiden, den där "rikssvenska" förfinade rösten man hör hos offentliga personer på 40- och 50-tal och som började dö ut under 70-talet. Så som man låter i gamla svenska filmer. Det måste han lagt sig till med högst medvetet.
Citera
2023-05-02, 01:44
Medlem
Kongruensbojds avatar
Gästen i Hem till byn-avsnittet, Erika Lindblom, var en mycket bra sådan. Hon kunde sitt ämne och hade bra flyt, inga onödiga ”liksom” eller barnsliga sidospår med nervösa skratt. Kalle trivdes också i sin roll där han för en gångs skull inte var helt 100 på allt han sade utan fick snabb men rättvis korrektur av Lindblom.

Fick lust att se Hem till byn igen.
Citera
2023-05-26, 21:05
Moderator
Kyrpators avatar
Intressant och informativt avsnitt om skriftställaren Johan Christian Janzon, signaturen Spada. En för mig tidigare obekant figur i kretsen kring de skandinaviska konstnärerna i Grez. Men gick det inte lite väl fort på slutet när Kalle Lind bestämde sig för att Spada var homosexuell (not that there's anything wrong with that), eftersom det inte gick något skvaller om honom och fruntimmer?
Citera
2023-05-26, 22:52
Medlem
Väldigt högt och lågt, gillade översättningen och senaste med lagerson men gästerna som gör programmen. Tyckte avsnittet med spada var en plåga, några delar när dem drog paralleller med den franska och svenska utbildningen var intressant.

Lyssnar ofta avsnittet med Bengt sändh ofta det är en av dem bättre!
Senast redigerad av toalettdykare 2023-05-26 kl. 22:54.
Citera
2023-05-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Intressant och informativt avsnitt om skriftställaren Johan Christian Janzon, signaturen Spada. En för mig tidigare obekant figur i kretsen kring de skandinaviska konstnärerna i Grez. Men gick det inte lite väl fort på slutet när Kalle Lind bestämde sig för att Spada var homosexuell (not that there's anything wrong with that), eftersom det inte gick något skvaller om honom och fruntimmer?

Chansen är nog rätt stor, eftersom konventionen sa att man skulle vara gift. Men å andra sidan finns det alltså mycket lite om honom. Så vem vet?

Det bästa man kan göra är nog att gräva fram andra homosexuella i liknande kretsar, och hjärta någon jämförande studie. Kunde säkert bara intressant.

Kalles snabba generaliserande duger förstås inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in