Citat:
Reagerade också på det där. Ta av dig skorna var dessutom det första musikinslaget i programmet, och spelades kort efter att Kalle Lind hade förklararat att Povel Ramel "är helt unik, åtminstone i en svensk kontext. Han skrev text, musik och framförde sina verk i den humoristiska genren." Det är i det sammanhanget mindre bra att spela Ta av dig skorna, där Ramel har tagit hjälp av Beppe Wolgers i textskrivandet, när det finns så väldigt mycket att välja på där Ramel helt på egen hand har skrivit både text och musik.
Det kanske var en bagatell men som programledare på Kulturnyheterna borde Jacobson Båth ändå ha en mental kartbild över hållpunkterna i svensk kultur- och underhållningshistoria. Nu blir man lite orolig över att hon bara upplever den som ett vagt "förr i tiden" där 1945 och 1965 är ungefär samma svartvita sak.

Citat:
Som bekant ägnade sig Povel Ramel inte åt politisk satir likt andra revymakare som t.ex. Karl Gerhard, utan istället åt att skoja med olika företeelser i samhället. Men om man vill plocka fram fall där han tog tydlig ställning i frågor i sin samtid, då är väl ändå The Nej tack jump och Låt leoparden vara kvar i leoparden självklara exempel. Den senare framförde han för första gången på Naturhistoriska riksmuséet i ett symposium om pälsar och utrotningshotade djurarter, och den förra i anslutning till folkomröstningen om kärnkraft. Det var inte likt Povel Ramel att ta ställning på det sättet i samtidsfrågor, utan dessa två fall sticker ut som undantagsfall. I de ajande bajande fingrarnas land är förvisso en smått lysande satir över övervakningssamhället, men innehållet i texten kunde nog de allra flesta hålla med om, med undantag för en och annan byråkrat kanske. Sen kommer Ramel aldrig fullt ut att omhuldas av kulturvänstern, oavsett hur mycket Kalle Lind lyfter fram honom. Minns tydligt när Johan Johansson (KSMB, Strindbergs) beskrev Povel Ramel som ett geni, varefter Lars Demian snabbt förlöjligade Ramel, och fick stöd av Lars Winnerbäck. Den senare tyckte det var otänkbart att uppskatta någon som inte hade något att säga, och som inte hade något innehåll i sina texter. Synen på Povel Ramel kan onekligen se ut på olika sätt inom kulturvänstern.
Hittade för övrigt den gamla diskussionen om Ramel mellan Johansson, Demian och Winnerbäck på youtube. Se 3:50 in i https://youtu.be/HNjW7VGwIGA. Stefan Sundström är också med i programmet.
Hittade för övrigt den gamla diskussionen om Ramel mellan Johansson, Demian och Winnerbäck på youtube. Se 3:50 in i https://youtu.be/HNjW7VGwIGA. Stefan Sundström är också med i programmet.
Nja, rörande I dom aja bajande fingrarnas land kan jag inte hålla med om att det bara var "en och annan byråkrat" som kunde tänkas ta illa upp. Vid tiden för Semlons gröna dalar, 1977, var detta ett ämne med stor politisk sprängkraft, sedan socialdemokratins långa satsningar på det starka samhället och den offentliga sektorn alltmer kommit att förknippas inte bara med "krångel-Sverige", hög marginalskatt och expert- och pampvälde utan även med kollektivanslutning, åsiktsregistrering och myndighetsövergrepp. Olof Palme varnade för att kampanjerna mot byråkratin i själva verket var ett hot "mot själva grunden för vårt samhälle", och att Centerpartiet under Fälldin lyckades suga upp alternativrörelsernas kritik mot den centraliserade byråkratin bidrog säkert starkt till att vi mitt under det radikala 70-talet fick en borgerlig regering. Bland det första denna gjorde var att tillsätta "byråkratiutredningen" för att undersöka landets statliga regleringar och myndighetsorganisation. Detta var långt ifrån någon politiskt oskyldig revyhumor, och det är också intressant att Ramel framför den i egen person i tv-serien (d.v.s. inte i rollen som Semlon Pytting), liksom att han ovanligt nog satiriserar över landet/samhället Sverige och inte en enskild typ eller situation.
Festligt i programmet var också de långsökta försöken att göra Povel Ramel till ekologisk förkämpe med hänvisning till Dom stackars cirkusdjuren.

Citat:
Jag lyssnade på avsnittet om skämttecknaren O.A. (Oskar Andersson) med Jannike Åhlund. Lind griper in och tar över mitt i hennes berättande ("vänta, jag är också bildad/uppgooglad!"), så att man undrar vad hon skulle ha sagt om hon inte blivit avbruten. Det här händer ett par, tre gånger, någon gång bemöter hon honom med ironi.
Det blev, summa summarum, ändå ett hyggligt avsnitt. De kom skapligt väl överens. Så är det ofta - skapligt väl - bra ämnen, men utförandet är inte fullt i nivå med vad ämnena borde medge.
Det blev, summa summarum, ändå ett hyggligt avsnitt. De kom skapligt väl överens. Så är det ofta - skapligt väl - bra ämnen, men utförandet är inte fullt i nivå med vad ämnena borde medge.
Hm, fick en helt annan uppfattning av det programmet men jag kanske måste lyssna om. Jag tyckte att stämningen var påtagligt stel och pinsam och undrade hur det kom sig att just denna Åhlund skulle prata om O.A. – som det verkade på ingen annan grund än att hon läst Gunnar Jungmarkers gamla biografi om denne. Hon lät som en överårig trött tonåring, verkade ha dimmiga föreställningar även om den ryktbara handklipparbilden (som hon trodde handlade om mötet med "en dam") och använde begreppet "sublimerade begär" på ett helkonstigt sätt (mannen som gör vad som faller honom in representerar väl snarare motsatsen till sublimering?). Kalle Lind missminde sig väl rörande skämtteckningen om mannen som vill ha ledigt för att begå självmord (bild nr 2 här) och trodde att det rörde sig om en verklig händelse men kom med en del bra inpass om Hasse Z som för mig var behållningen av detta program.

Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2022-05-30 kl. 11:19.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2022-05-30 kl. 11:19.